Jump to content

Nya nedskärningar att vänta


Recommended Posts

Så var det dags igen, fortfarande lika bra med ett insatsförsvar?

 

Utan en tanke på ett försvar av Sveriges geografiska gränser finns det inga gränser för nedskärningarna.

 

Gissningsvis är det inte slut med detta, vad behövs egentligen?

Ett flygcentrum F7= flygvapnet (Flygplan går snabbt att flytta om det behövs)

Ett armécentrum P4 = armén (Boden är dödsdömt, men opinionen är inte redo att inse vidden av att Sverige inte längre försvaras)

En örlogsbas Berga = marinen (Karlskrona är ett varv och en hamn)

Några kontor och forskningsinstitutioner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 880
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är alltid intressant att spekulera och såna här läckta listor är likaledes alltid intressanta. Å andra sidan så har "förhandsuppgifter" läckt ut förut och det sedan visat sig dyka in överraskningar från vänster som får folk att sätta kaffet i halsen. Jag tror att sanningen ligger rätt nära det som skrivs i SVD:s artikel, men den omfattar rätt mycket som ligger i märket, så allt kommer inte att bli drabbat. Dock kan man lugnt konstatera att det finns ytterst lite som är heligt eller säkert just nu.

Det som det inte sägs nåt om i artikeln är skolverksamheten och Marinens utbildningsplatser. Vågar man tro att två MHS blir ett med tanke på att TA/OP-eleverna skall bli färre till förmån för SO-eleverna där de olika funktionsskolorna har ett större "ägandeskap" för respektive inriktning. För Marinens del så kan man bara gissa hur det blir med Amfibie och/eller sjöstridskrafternas fortsatta liv på Berga. Klart står i alla fall att det naturliga idag vore nog att skapa en enda flottiljledning ("Kustflottan light", Task Group-nivå) där nuvarande flottiljernas divisioner blir renodlade Task Units.

 

Tillägg: En flytt av SäkPluton Sjö får vi ju inte glömma heller. Det är kutym. Rimligtvis borde det vara till Berga den här gången så man kommer in på ett nytt varv. Sen skickar man förbandet till Karlskrona efter man lägger ner Amf 1 helt och hållet om ett par år. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan någon räkna på hur lång tid det skulle ta för en rote JAS-plan att flyga från södra Sverige till exempelvis Piteå ifall det skulle ske en kränkning av luftrummet längs Norrbottenskusten. Kan dom i så fall ta sig dit och hem på en tank?
Om du syftar på hur det kommer se ut efter att ev. F21 gått i graven, så kan jag informera att vi i Sverige inte haft mer än en incidentrote på ett tag ...och den som finns står förmodligen ganska sällan i Luleå redan idag. Så problemet kan knappast vara nytt.
Link to comment
Share on other sites

Ja ha!! Yttligare en taskspark på Sverige.

 

Det jag reagerar mest på är att enligt SvD så är besparingar på Högkvarteret inte aktuella.

Om det stämmer??? så är det fan i mig skandal!!! :)

 

Ute på förbanden så har vi fastslagna organisationer tex. 8 /grp, 4 grp./plut, 3plut/komp osv.

Det är fastslaget vilka befattningar som finns i allt från ksp skyttar till antalet befäl.

Varför kan man inte fastslå hur många befattningar de skall finnas på Högkvarteret.

 

Själv så jobbar jag på ett större företag som gick med stora förluster. Men efter div effektiviseringar och omstruktureringar inte minst på huvudkontoret

(ca 30% minskning av personal på HK) så mår firman idag mycket bra.

På frågan om vi saknar personalen som fick gå på HK. är svaret NEJ.

Deras uppgifter löser vi bättre ute i organisationen.

 

Det kommer en rutten doft av Svågerpolitik från Huvudkvarteret.

 

Men vi får hoppas att SvD. Har fel och att Huvudkvarteret tar sin ansvar och hjälper till att ta sin del av besparingen.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon sakligt förklara varför P7 bör läggas ner före P4?

Jag vet väldigt lite om P4 men geografin är ganska uppenbar.

Finns det fler fördelar med P4 eller kanske rena nackdelar för P7?

Sen när började FM bry sig om för- och nackdelar (halvt ironiskt). Det är politik och pengar det handlar om.

Hade man tittat på vem som har bäst övningsterräng eller vem som har modernaste/nybyggt anläggningar tidigare hade kartan sett annorlunda ut idag.

Link to comment
Share on other sites

Några ganska enkla saker jag kan se i diskussionen om P4 och P7:

P4 ingår i Skövde garnison som är betydligt större än Revinge. Där finns som bekant förutom P4 även TrängReg och MSS (del av). Detta torde vara saker som talar för P4. Vidare är väl Skövde garnisions övningsfält inte direkt dåliga för mekaniserad strid, fast i det fallet kan nog andra uttala sig bättre.

 

Kort och gott. P7 ligger ganska ensamt på den skånska slätten och torde kräva ganska omfattande investeringar för att bli en större garnison med fler ingående utb.förband, skolor etc. P4 är redan idag en del av en av de största armégarnisonerna i landet.

Link to comment
Share on other sites

Men nu får det väl för FAAAN vara nog. Klart man ska hålla budgeten men då ska den ju sättas efter vilka uppgifter man ska lösa och inte först sätta budget och sedan börja ösa ut nya uppgifter som. Det är väl inte så konstigt att budgeten spricker när man ut över alla "vanliga" arbetsuppgifter ska leda en EU battlegroup samt skicka folk till Tchad. Kan inte någon förklara för regering/riksdag att ökande antaganden innebär ökade utgifter. Att lägga ner regementen är bara dåligt och totalt IG. Men ett väldigt smidigt sätt att få igeonom den hemliga planen att total avveckla försvaret.Om inte försvarsmakten får mer pengar så tycker jag att det är dags att sluta med utlandsmissioner (trots att jag själv gärna vill söka utlandtjänst) och göra sig förtjänt av sitt namn FÖRSVARSmakten inte Ute-och-härja-i-tredje-världen-for-greater-justice-and-security-reasons-makten. När sedan budgeten är i balans så kan man forsätta igen. Huvuduppgiften är enligt mig solklar och det är försvara Sverige. Större budget och fler värnpliktiga då blir LoveMachine riktigt glad. Värnpliketen ger dessutom en mycket bättre förankring hos allmänheten. Dom jag känner som gjort värnplikt är dom som bäst förstår värdet av ett starkt försvar.

 

M/90 åt folket.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju faktiskt nu så att jag på allvar börjar undra vart detta barkar åt...

 

De stora nedsidorna som jag direkt ser är förmågan att åta sig internationella uppdrag utan ökade risker, samt att vi kanske finner oss om 15-20 år med en fullständigt urgröpt kunskapsbank gällande fortsatt utbildning och "försvar" (point of no return).

 

Frågan är om vi måste bli tagna på sängen? Ragulin hade bra nyckelord: "budgetregulator" och "oansvarig svensk säkerhetspolitik"...

Edited by paananen
Link to comment
Share on other sites

Kan någon räkna på hur lång tid det skulle ta för en rote JAS-plan att flyga från södra Sverige till exempelvis Piteå ifall det skulle ske en kränkning av luftrummet längs Norrbottenskusten. Kan dom i så fall ta sig dit och hem på en tank?

Tvivlar starkt på att dom ens tänker på att flyga sverige norr till söder på en tank...

Ta sig upp och verka för att sedan landa på någon flygplats eller bas är mera troligt.

Men som sagt det har bara funnits en incidentrote i sverige på väldigt många år..

 

Det konstiga (och anledningen till att jag undrar om dom rökt på) är att F21 får nerläggningshot då den trots allt har närmast till enorma luftutrymmen och behöver inte kryssa mellan trafikflyg på väg till övningsytorna.

Dessutom är klimatet en bra kombination av både sträng kyla på vintern och varm sommar..

 

--------------

Hur många är det som tror att denna "lista" är "läckt" för att skapa debatt istället för att vara en "skarp" lista?

Håller FM på med bluffpoker och just nu har lagt samtliga förband i potten för att hoppas att politikerna går på bluffen?

Link to comment
Share on other sites

Hur många är det som tror att denna "lista" är "läckt" för att skapa debatt istället för att vara en "skarp" lista?

Håller FM på med bluffpoker och just nu har lagt samtliga förband i potten för att hoppas att politikerna går på bluffen?

 

Det var det första jag tänkte på. Men helt taget ur luften kan man inte förutsätta att det är...

Och kom ihåg: Håll poker-ansiktet... :clap:

Link to comment
Share on other sites

Fler sönderrivna tusenlappar i kallduschen...Man slår i kilar i läckan och försöker köra som vanligt istället för att stoppa, sätta läcksegel och svetsa på en plåt. Besparingsförslag som bara gör saken värre.

 

Det som måste göras är en total brytning med FortV, SFV och Vasakronan så försvaret sköter förvaltningen av sina egna fastigheter. Dessutom måste avtalen styras upp så vi inte får gökungar som Gripen och Visby projekten. Andra länder klarar ju det, vi måste släppa sargen och inse att stormaktstiden tog slut 1721, eller i modern tid i början 1960-talet. Felet är inte för många regementen och flottiljer, felet är för stor byråkrati och ett sår av systemfel där det flödar pengar. Problemet är man inte helt enkelt kan administrera FM genom de ekonomiska modeller man gör som är modellerade efter en vinstdrivanade verksamhet.

 

Det verkar som FM missat de enklaste av taktiska grundprinciper: Enkelhet, kraftsamling och sätta upp ett mål.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Oj oj, jag har skrivet det förr, men jag skriver det igen. Varför ska man skänka pengar när man inte får något tillbaka? Googlade och fick snabbt reda på att hur stor summa som var Sv bistånd. Sjukt nog så var det 29.3 miljarder kr!!! Om man skänker knappt 30 miljarder då vill man väl ha lite tillbaka. Jag tror att många med mej skiter fattigadomen i Afrika. Varför dra ner på Fm när man kan dra ner på biståndet? Mitt budskap är om man satsar 1 sek vill jag att vinsten ska minst vara 1.01kr. Inte satsa 30 kr och få noll tillbaka. Stoppa biståndet och ha något kul för pengarna.

http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=109&a=1844

Link to comment
Share on other sites

Stopp och belägg. Vi håller oss till att diskutera de nedläggningar som befaras och konsekvenserna som rådande ekonomi har för FM verksamhet. Börjar vi göra skeva budgetmässiga jämförelser så är det åt andra hållet ganska lätt att hamna en "Jas kontra Dagis"-diskussion, vilket är helt irrelevent i sammanhanget. Vill AO67 utrycka sitt missnöje över biståndspolitiken finns det säkerligen andra sätt än via SoldF.

Så kort sagt. Skärpning. Håll er till ämnet. Betänk forumets regler. BLÅGUL:s yxa är nyslipad.

 

/Vargas, BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Hur fan är det tänkt att man ska kunna locka folk till tjänstgöring inom FM när "företagets" VD pissar på företaget och gör ineffektiva besparingar?

 

 

Hur ska man kunna locka "de bästa" till officers-tjänsten när det hela tiden dras ner på det som behövs mest och de som är anställda sist? (inom förbandsverksamheten såklart, HKV är viktigast.)

Edited by KOB
Link to comment
Share on other sites

Det här är så inni helvete sjukt! Politiker och Högkvaretert lämnar fan Sverige helt jävla öppet! Kan inte Riksdagen klubba igenom en BNP procent som Försvarssmakten kan få varje år, t.ex. 2 %. Då kan Försvaret planera måånga år fram i tiden eftersom att man har ganska bra koll på hur BNP kommer utvecklas.

 

Och okej, det finns inga stora hot mot Sverige i dagsläget, men va fan, försvarsmakten kan genomföra så mycket. Det är inte bara Rysland som kan vara ett hot. Med dagens klimat snack så borde nån halv-smart jävel i riksdagen iallafall förstå att det komemr krävas enorma hjälpsändningar och enorma resurser för att upprätthålla ordning och reda i samhället om det skulle hända någe skit.

 

Skulle jag vara ÖB så skulle jag sätta mig på tvären och vägra, herr Syrén har fan ett ansvar. USCH! Skämmas ska dom faan göra allihoppa!

 

Fortsätter denna utveckling så vill jag fan inte göra lumpen, det är inte värt det.

Link to comment
Share on other sites

Nu tar folk och går en runda runt huset och tar några djupa andetag innan det skrivs fler inlägg här.

 

Börjar bli en ton och ett språk som jag inte tycker har här att göra vad man än tycker. Det är dessutom "rykten" som diskuteras.

Sansen eder!

 

/BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Nu tar folk och går en runda runt huset och tar några djupa andetag innan det skrivs fler inlägg här.

 

Börjar bli en ton och ett språk som jag inte tycker har här att göra vad man än tycker. Det är dessutom "rykten" som diskuteras.

Sansen eder!

 

/BlåGul

 

Har tagit ett varv runt huset två knalla duschar. Så nu har den värsta ilskan lagt sig.

Håller med Ing om att det är rykten vi diskuterar.

ÖB:s förslag kanske skal ses som ett debatt inlägg där han ställer saker och ting på sin spets.

 

Frågor man ställer sig:

Men var går gränsen för alla nedskärningar ?

Hur liten FM. kan vi ha?

Vad händer i framtiden om läget i vårat närområde blir sämre? Kan vi då ”växla om” tillräckligt snabbt och rusta upp vår FM??

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om vi måste bli tagna på sängen? Ragulin hade bra nyckelord: "budgetregulator" och "oansvarig svensk säkerhetspolitik"...

Är det inte märkligt hur mycket 1,3% av BNP kan ställa till med?

Helt uppenbarligen är det FM's enorma penningätande budget och Gripen-gökungar som har trasslat till det i svensk finanspolitik - ja inte är det finanspolitikernas fel i alla fall..

 

Aja, det händer inget förrän tidigast i september ändå, och då får vi se hur många av de duktiga anställda som är kvar eller har gått själva till slut (som kanske är arbetsgivarens önskan)?

Link to comment
Share on other sites

Följande förband är nu offentliggjorda vid en pressträff, dock är detta bara ett arbetsförslag tillsvidare, ÖB kommer att lämna in en "dödslista" till försvarsministern i höst

 

Följande Garnisoner läggs ned:

* Luleå

* Arvidsjaur

* Karlsborg

* Eksjö

* Uppsala

 

Följande Sjöstridskompanier försvinner:

* Malmö

* Karlskrona

* Härnösand försvinner

* Marinens musikkår i Karlskrona.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...