corneliu Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Enligt en remiss från HKV idag ska det INTE delas ut en medalj till de som tjänstgjort i NBG. Anledningen till detta kan man väl egentligen bara spekulera i. Detta känns ändå konstigt i och med att man gått ut offentligt med detta både i tidningen Insats och försvar samt internt. Kommentarer på detta från forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Tycker det är helt rätt. Varför skulle man få en medalj för att ha jobbat 40 timmars arbetsvecka hemma i Sverige, det är ju som vilket jobb som helst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Det finns väl viss rimlighet i det, m.t.p. att andra beredskapsförband inte fått medaljer. Känns väl rimligare att den ska vara knuten till någon form av insats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corneliu Posted March 4, 2008 Author Report Share Posted March 4, 2008 Absolut! Jag håller helt med er... Men nu är det sen tidigare beslutat att det ska delas ut, även om det inte hänt andra beredskapsförband, och nu inte. Det är detta jag menar med att vilja ha forumets åsikter om saken i sig! Inte medaljens vara eller icke vara i ett beredskapsförband. Den diskussionen kan vi ta i en annan tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Det spelar inte så där väldans stor roll tycker jag. Men det är tråkigt, jag tycker ju som bakant att det gärna kunde få delas ut mer medlajer och av fler anledningar. Vi är feruketannesevärt dåliga på att uppmärksamma varandra i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 Om ni läser artikeln i Insats & Försvar noggrannare så handlar den om förtjänstmedaljen, inte om en minnesmedalj/missionsmedalj. Förtjänstmedaljer och belöningsmedaljer tilldelas för extraordinära insatser utöver vad normal tjänst kräver. Minnesmedaljer och "missionsmedaljer" tilldelas efter anställing och deltagande i utlandstjänst. Jag gillar medaljer, ingen kan väl trott något annat, men jag kan inte se hur det skulle finnas ett behov av att utdela en medalj för normalt genomfört avlönat arbete inom NBG. Om NBG skulle sättas in i utlandet tilldelas ju Försvarsmaktens medalj för internationela insatser FMintBM och säkerligen en medalj från den styrka som organiserar insatsen NATO/FN/EU eller vad det skulle vara. Försvarsmaktens medaljer som finns för dessa syften är: Försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld belagt med svärd Försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld Försvarsmaktens belöningsmedalj för internationella insatser i guld belagt med svärd Försvarsmaktens belöningsmedalj för internationella insatser i guld Försvarsmaktens förtjänstmedalj i silver belagt med svärd Försvarsmaktens förtjänstmedalj i silver Försvarsmaktens belöningsmedalj för internationella insatser i silver belagt med svärd Försvarsmaktens belöningsmedalj för internationella insatser i silver Försvarsmaktens medalj för internationella insatser i brons Samt den kommande försvarsmaktens nya förtjänstmedalj i guld och silver med eller utan svärd. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted March 4, 2008 Report Share Posted March 4, 2008 (edited) Det spelar inte så där väldans stor roll tycker jag. Men det är tråkigt, jag tycker ju som bakant att det gärna kunde få delas ut mer medlajer och av fler anledningar. Vi är feruketannesevärt dåliga på att uppmärksamma varandra i Sverige. Jag kan nog inte hålla med om att det delas ut särskilt få medaljer i sverige. Hittils har vi identifierat snart 600 olika medaljer som har bärandetillstånd till uniform, alla visserligen inte aktuella för den stora massan, men att det delas ut få stämmer nog inte. En vanlig värnpliktig får värnpliktsmedaljen, åker denne på mission blir det FMintBM och en missionsmedalj, duktig aktiv i Hv genererar säkert hemvärnets bronsmedalj. Är han sedan aktiv och framåt i frivilligförsvaret så blir det säkert någon förtjänstmedalj där med. Anställs denne efter officersutbildning på ett förband som läggs ner så blir det en till. Det som behöver göras är att de olika organisationerna tar tag i saken och delar ut sina medaljer för förtjänst och inte bara lagerhåller dem. Det jag tycker saknas idag är: * en försvarsmaktsgemensam förtjänstmedalj för varje förbands bästa soldat. I marinen finns "Kungliga Örlogsmannasällskapets förtjänstmedalj i kvinnoförbundets anda" som kan tilldelas bäste sjöman/kamrat på varje marint förband. * en egen förtjänstmedalj i brons för varje förband. Denna skall kunna tilldelas oavsett personalkategori på förbandet för uppskattade insatser som inte riktigt når upp i dagens silvervalör. * en skyttemedalj i band över och baserad på Arméns skyttemedalj (motsv) för de allra bästa skyttarna. Sedan behöver samtliga svenska minnesmedaljer flyttas till en kategori under förtjänstmedaljerna. Att som idag dela på grupp L är ologiskt. Kolla på http://www.medalj.nu så ser ni. Skriv gärna "minnesmedalj" i sökrutan. /P Edited March 4, 2008 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted March 21, 2008 Report Share Posted March 21, 2008 (edited) All respekt till personalen i NBG (och alla andra beredskapsförband) Men det är 100% helt rätt att man inte får någon medalj för att man varit anställd och varit beredd på att åka iväg... Edited March 21, 2008 by Kn Glock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 22, 2008 Report Share Posted March 22, 2008 All respekt till personalen i NBG (och alla andra beredskapsförband) Men det är 100% helt rätt att man inte får någon medalj för att man varit anställd och varit beredd på att åka iväg... kan bara hålla med. hade vi talat om insats, hur kort tid den än varat, så hade man kunnat tänka sig att få en medalj. nu känns det lika relevant att få en nbg-medalj, som att få en för potträning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoPinky Posted March 25, 2008 Report Share Posted March 25, 2008 Att de inte blir en medalj bara för att man har tjänstgjort i en specifik beredskapsenhet (NBG) tycker jag inte är så konstigt. Vad som däremot skulle kunna införas är tilläggstecken på medaljbandet till värnpliktsmedaljen. Genomfört termin 3, en stjärna* i brons. Genomfört termin 3-4, en stjärna* i silver. Genomfört termin 3-5, en stjärna* i guld. Om tillägstecknet måste ha samma valör som medaljen. Genomfört termin 3, en stjärna*. Genomfört termin 3-4, två stjärnor*. Genomfört termin 3-5, tre stjärnor*. * Stjärna är här bara ett exempel. Detta skulle innebära att alla som tjänstgjort i någon beredskapsenhet, oavsett vilken, får ett tecken som erkännande, utan att för den saken skull införa massa baccismedaljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted March 25, 2008 Report Share Posted March 25, 2008 Att de inte blir en medalj bara för att man har tjänstgjort i en specifik beredskapsenhet (NBG) tycker jag inte är så konstigt. Vad som däremot skulle kunna införas är tilläggstecken på medaljbandet till värnpliktsmedaljen. Genomfört termin 3, en stjärna* i brons. Genomfört termin 3-4, en stjärna* i silver. Genomfört termin 3-5, en stjärna* i guld. Om tillägstecknet måste ha samma valör som medaljen. Genomfört termin 3, en stjärna*. Genomfört termin 3-4, två stjärnor*. Genomfört termin 3-5, tre stjärnor*. * Stjärna är här bara ett exempel. Detta skulle innebära att alla som tjänstgjort i någon beredskapsenhet, oavsett vilken, får ett tecken som erkännande, utan att för den saken skull införa massa baccismedaljer. Just denna idé vädrade ju jag med för ett par månader sedan här på forumet. Kul att den kommer tillbaka. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mp;#entry618116 Tilläggstecken skall alltid följa medaljens valör. Således skulle stjärnorna vara i silver. Personligen skulle jag vilja se en liten höjning av värderingen NoPinky föreslår men lösningen är helt rätt för att slippa en massa nya medaljer. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted June 16, 2008 Report Share Posted June 16, 2008 Ingen medalj blev det utan ett mynt. För de som uppskattar svart humor kan jag bara, enligt mina ödmjuka kunskaper i det engelska språket, konstatera att man lyckats med något så originellt som att särskriva ett engelskt sammansatt ord på baksidan av myntet. "The Swedish Armed Forces on behalf of the Frame Work Nation for the Nordic Battlegroup 2008" Å andra sidan kanske det var avsiktligt? Översättningen blir i alla fall roligare med uttolkningen lurendrejeriarbetsnationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted June 16, 2008 Report Share Posted June 16, 2008 Ingen medalj blev det utan ett mynt.För de som uppskattar svart humor kan jag bara, enligt mina ödmjuka kunskaper i det engelska språket, konstatera att man lyckats med något så originellt som att särskriva ett engelskt sammansatt ord på baksidan av myntet. "The Swedish Armed Forces on behalf of the Frame Work Nation for the Nordic Battlegroup 2008" Å andra sidan kanske det var avsiktligt? Översättningen blir i alla fall roligare med uttolkningen lurendrejeriarbetsnationen. Lite OT men: Med tanke på att man tidigare lyckats stava fel på medaljen för "internationella insatser" så förvånar mig ingenting! Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted June 22, 2008 Report Share Posted June 22, 2008 C NBG fick heller ingen medalj Han fick en generalsstjärna till. Övlt 2004 (CO KS09) GenMj 2008. Framtida ÖB? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted June 29, 2008 Report Share Posted June 29, 2008 Så här ser minnesmyntet ut http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3824489 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts