Jump to content

Köpa kängor för marschträning

Björkman

Recommended Posts

Jag hade kontakt med någon ansvarig gumma(?!) på Husarbataljonen/Jägarbataljonen förra veckan då jag försökte få klartecken i min fråga om man kunde hämta ut kängor i förtid.

Anledningen till detta är att man får sina kängor först ca 1 månad innan inryck, om man då vill träna med kängor nu i sommar osv, så blir detta lite svårt. (inryck 03).

Jag vet att det är bara att löpa på ändå, vilket jag även självklart gör men att marsch-träna i löparskor är inte riktigt samma sak.

Nu till frågan;

-Om jag ska köpa mig ett par egna kängor, vilket jag har tänkt. Vilken modell är bäst för mitt bruk? Rekomendera gärna enligt egna erfarenheter, priser osv!

Vad jag har förstått så duger kängorna man får av armèn utmärkt men jag ska nog köpa mig ett par egna. (Använda i diverse skogsarbete osv.). Och då kan man ju slå två flugor i en smäll.

Tackar för svar! // E.B

Ska du "grisa" omkring och använda kängorna som arbetskängor så är nog 90-kängan ett gott val. Gore-tex ska ju inte vara det bästa om det är smuts med i leken. Tror att 90-kängan civilt är en arbetskänga, och den går att få tag i med stålhätta om du ska ha den i fortsättningen just till det. Den fungerar ju givetvis att marscha i även om det är stålex..

att Ing;

Nu är det ju inte så att jag är någon skogshuggare som ska bo i sjumila-skogen utan kängorna ska fungera väl i lumpen (marscher osv.) PLUS att man efter ska kunna ha dem länge som t.ex. civil jägare, mindre skogsarbeten/inspektioner och civ. marscher.

**

Ge gärna övriga råd om kängor man köper! Priset spelar inte lika mycket roll, alltså INTE för att låta dryg men kvalitè kommer ofta med priset. Så det tjänar nog sig att köpa ett par bra (dyra?) kängor som man kan ha länge. ELLER?

Ni förstår nog...

Ha det.

Tror att 90-kängan civilt är en arbetskänga, och den går att få tag i med stålhätta om du ska ha den i fortsättningen just till det. Den fungerar ju givetvis att marscha i även om det är stålex..

Personligen anser jag att Stålex är bra på garageplan vid band-arbete motsv. Har blivit uppmanad ett antal ggr av EOD-personal att ALDRIG patrullera med den i terrängen då en trampmina blir extra ruggig när den skickar iväg en stålkopp upp genom kroppen... Men risken för trampminor är ju inte överhängande på svenska övningsfält... så detta gäller framför allt utlandstjänst.

Tjena,

Stämmer gott att det är mindre bra med en stålklump i kängan om man trampar på en mina.

Detta gäller givetvis också öljetter etc. på vanliga kängor, i Bosnien fick vi (EOD) ut "disco-kängor" typ Israelisk ökenkänga (Converse) med lågt innehåll av metall.

Sedan har vi ju fortfarande sekundärsplitter från marken, minskador är ju alltid för jävligt fula :(

Om du tänkt använda kängan vid kyla är stålhätta kasst, den leder kyla bättre än plast och det blir ett otrevligt kylskåp av det hela, huga :(

• henke changed the title to Köpa kängor för marschträning