Berg Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 Vad finns det för vapenalternativ till Apachen, Cobran och EuroTigern? Har sökt så jag blir grinig så nu frågar jag här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted March 2, 2008 Report Share Posted March 2, 2008 Vad finns det för vapenalternativ till Apachen, Cobran och EuroTigern?Har sökt så jag blir grinig så nu frågar jag här. Om Apache Om Cobra Om Tiger UHT Om Tiger HAP Är din fråga mest av populärvetenskapligt intresse så rekommenderar jag att du söker på wikipedia (t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Tiger) så kan det bespara dig en hel del grinighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted March 3, 2008 Report Share Posted March 3, 2008 LÄGG NER!! Tråden är INTE om wikip eller annan obskyr sida. Jag repeterar nu vad tråden har för titel. Beväpningsalternativ till AH-64D Apache Nu återgår vi till denna topic. Dobberman Blå/Gul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
depsy Posted March 3, 2008 Report Share Posted March 3, 2008 (edited) Normalbeväpningen för en Apache består av en kombination av Hellfire (laser- och radarstyrd), FFAR och 30-mm-ammunition, allt beroende på hotbild, TOS und so weiter. Bilden från FAS nedan är ganska bra. Ta bort de vingmonterade Stinger-robotarna så blir det mer rättvisande. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/ah-6...ion-image20.jpg Edited March 3, 2008 by depsy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted March 3, 2008 Report Share Posted March 3, 2008 Efter att hunden med kuperad svans nu gjort det jag hade för avsikt att göra kan vi fortsätta med vapensystem kan vi gå in lite mer på Cobra (W) och Apache (A/D). Jag har inte kollat länkarna så om det jag skriver finns med där så är det bara att nonchalera. Whiskey Cobra: Har bara två balklägen för PGM, de två yttersta. (det övre balkläge som tidigare bar Sidewinder/Sidearm inte inräknat då det inte används) Ofta lite snävt med motorprestanda vilket lett till kompromisser: Bär man 4st TOW/AGM-114 på respektive ytterbalk kan man bara bära 7skotts tub med 70mm FFAR på den inre. Bär man 3 stycken TOW/114 får man med sig en 19 skotts tub FFAR. M197an har bättre tillförlitlighet än M230 på AH-64 70mm anses vara höftskottsvapen som används i rullande anfall mot lätta/mjuka mål i kombo med akan: rocket-rocket-gun gun gun-rocket-BREAK Erfarenheter från OIF har lett till tvekan över AGM-114s effektivtet mot bebyggelse. TOW som går i siktlinjen visade sig ha bättre verkan än lobbande Hellfire som dels förbrukar mer energi genom att slå igenom en vägg (vinkel= längre distans) och dess splitterverkan blir sämre då krften riktas nedåt. Lösning på det ovanstående blev AGM-114N, med termobarisk laddning AH-64 Apache Bättre motorprestanda än Cobra, men även här kan kompromisser ske. Vid opertioner i Afgha lastades maskinerna ofta till den grad att hovring var omöjlig på operativa höjden Hade problem med att garantera utslagna mål i bebyggelse (se ovan) vilket ledde till överdrivan vapeninsatser. Saknar AGM-114N kapacitet M230 fungerar dåligt till väldigt dåligt vad gäller tillgänglighet, men har förödande VERKAN mot mjuka och hårda mål när den hostar igång Kan nyttja (D) radarguidade varianten av AGM-114, AGM-114L. Överlägsna målinmätningssystem jämfört med AH-1W. Den senare kan nattetid behöva in närmare än 500m för att kunna se skillnad på BTR och LAV-25 Funktionsproblem med 70mm, var tionde lämnar inte tuben rent statistiskt. Ungefär samma för AH-1W. 70mm är en simpel och gammal konstruktion. Båda kommer få och ser fram emot laserguidade 70mm attackraketer, även om det dragit ut på tiden och fifflats lite. BAE ligger väl längst fram med sin produkt, men i och med att systemet fick står över budgetåret 2008 (eller var det 2007?) så har två andra aktörer lämnat in förslag. BAE har dock provskjutit sin raket från en Whiskey Cobra i slutet av 2007. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts