Jump to content

Värnpliktiga förfrös sig

Recommended Posts

Värnpliktiga förfrös sig – fick avbryta lumpen

> LÄNK

Fem nyinryckta soldater på Jägarbataljonen i Arvidsjaur har drabbats av köldskador och förbandets läkare anser att det är Försvarsmaktens fel eftersom de nya soldaterna får rycka in under den kallaste årstiden.

Fyra soldater förfrös en eller flera fingrar på händerna och en fick köldskador på stortån. Skadorna påverkar de värnpliktigas möjlighet att fortsätta sin militärtjänst.

Fyra av de skadade har fått avbryta sin tjänstgöring och har skickats hem och en är under observation skriver Norrländska socialdemokraten.

De värnpliktiga ryckte in den 28 januari. En vecka senare var de ute i fält under flera dygn då de sov två nätter i sovsäck i tält när temperaturen kröp ner mot 30 minusgrader.

Händelsen har utretts av utbildningsäkerhetsofficeren på I 19, men rapporten är ännu inte offentlig.

– En av omständigheterna är att de har varit här så kort tid. De har inte vana att vara i kyla, kan inte sin utrustning eller sina egna begränsningar och vet inte hur de ska äta, säger förbandets läkare Ole Frökjaer.

Han menar att det här är Försvarsmaktens fel, som har inryckning den kallaste perioden på året. Han anser att inryckningen ska ske på hösten, så att kroppen hinner acklimatisera sig och soldaterna hinner lära sig sin utrustning. // TT

Är de bara jag eller känns detta som ett eko från dåtiden? :)

Inryck i januari i jauret,boden är inga problem om det genomförs på rätt sätt...

i KB-kullen jag ingick var det ingen som fick köldskador under KBS bortsett från nån vit prick på näsan motsv

till det hör att det var -30 då vi ryckte in och -30 på vår fältvanevecka ett par veckor senare..

Jag gjorde själv GSU med start Jan i Norrland med som kallast -37 grader Celsius.

Vi hade få eller inga köldskador.

Denna händelse kan möjligen bero på flera omständigheter. Det skiftande vädret/temperaturen är självklart en. Erfarenheten hos befälet en annan. Attityden hos de enskilda den tredje och kanske viktigaste.

Det är inte kärvt och tufft att inte låtsas om att man fryser, det är korkat. Vid allmän nedkylning försvinner snabbt omdömt, så om inte den enskilde fattar de rätta besluten snabbt måste någon fatta dem åt denne strax därefter.

Jag gjorde själv GSU med start Jan i Norrland med som kallast -37 grader Celsius.

Vi hade få eller inga köldskador.

Denna händelse kan möjligen bero på flera omständigheter. Det skiftande vädret/temperaturen är självklart en. Erfarenheten hos befälet en annan. Attityden hos de enskilda den tredje och kanske viktigaste.

Det är inte kärvt och tufft att inte låtsas om att man fryser, det är korkat. Vid allmän nedkylning försvinner snabbt omdömt, så om inte den enskilde fattar de rätta besluten snabbt måste någon fatta dem åt denne strax därefter.

Det var nog något sånt här jag hoppades på.

Själv ryckte jag in i Strängnäs 020803 under en värmebölja.....

Självklart så är risken för köldskador större om det är kallt ute. Frågan är bara om resten av utbildningsåret påverkas menligt om man flyttar inrycket.

Inryckningstiden är ju påverkad av mängder med faktorer, en av dem bör vara när är det bra att soldaterna rycker in med hänsyn till den absoluta basutbildningen.

Att det just nu råkar vara 5 st på en gång som skadat sig verkar vara en engångsföreteelse som bör utredas, däremot så bör man vara försiktig med att dra långtgående slutsatser ang utbildningstidens förläggande enbart baserade på det här.

Har det varit fråga om ren tur de andra åren då folk klarat sig bra eller var det något som slarvades igenom just den här gången?

Beror ju en del på vilken tjänst man har... Är man ute första fältveckan och skall sova i puppa i en grop, har glömt sovsäcken och är rädd för att säga till de hemska befälen så händer sånt här.. Består ens "fältvecka" av att åka buss ut till kusträsk för att sedan sitta i ett uppvärmt 20tält är det lite annorlunda, även om det är -30 ute.

Vplnytt

Försvarsmaktens vinterenhet på I 19 utreder nu det inträffade. De gör en sammanställning av vad som hänt för att ta reda på vilka åtgärder som måste vidtas. I 19 har sedan tidigare en nollvision vad gäller kylskador. Trots det drabbades 41 värnpliktiga på AJB av kylskador förra året. Efter en övning i februari 2007, där 31 skador uppdagades, konstaterade vinterenheten att skadorna delvis berodde på frånvaron och bristen på erfarna befäl.

– Samma vecka som händelsen inträffade utbildade vi våra officerare på "Kallt väder". Sedan har vi ökat vinterutbildningen för att minimera risker för kylskador, säger major Ronny Karlsson på vinterenheten.

Vplnytt

Verkar inte som det är första gången heller. Det är tragiskt men samtidigt är det bra att det utreds ordentligt för att se vad som kan åtgärdas. Dock så var det här som tas upp mot slutet av deras utbildning.. då kommer frågan: varför slavar vpl med sånna grundläggande saker? attityd som Anders var inne på kanske

Os Frontale: ang ditt uttalande om åka buss till kusträsk så är det ett bevis på trångsynthet.. vad säger att man måste åka buss bara för man kommer från ett pansarförband. Och nej... en KBS på ett pansarförband vintertid ÄR inte "en bit av kaka"

Edited by Larsleo

Med tanke på att vi pratar om nintendogenerationen så kastar jag in bristande skog&markvana på soldatnivå som skurk i dramat när vi nu ändå spekulerar.

Vplnytt
Försvarsmaktens vinterenhet på I 19 utreder nu det inträffade. De gör en sammanställning av vad som hänt för att ta reda på vilka åtgärder som måste vidtas. I 19 har sedan tidigare en nollvision vad gäller kylskador. Trots det drabbades 41 värnpliktiga på AJB av kylskador förra året. Efter en övning i februari 2007, där 31 skador uppdagades, konstaterade vinterenheten att skadorna delvis berodde på frånvaron och bristen på erfarna befäl.

– Samma vecka som händelsen inträffade utbildade vi våra officerare på "Kallt väder". Sedan har vi ökat vinterutbildningen för att minimera risker för kylskador, säger major Ronny Karlsson på vinterenheten.

Vplnytt

Verkar inte som det är första gången heller. Det är tragiskt men samtidigt är det bra att det utreds ordentligt för att se vad som kan åtgärdas. Dock så var det här som tas upp mot slutet av deras utbildning.. då kommer frågan: varför slavar vpl med sånna grundläggande saker? attityd som Anders var inne på kanske

Os Frontale: ang ditt uttalande om åka buss till kusträsk så är det ett bevis på trångsynthet.. vad säger att man måste åka buss bara för man kommer från ett pansarförband. Och nej... en KBS på ett pansarförband vintertid ÄR inte "en bit av kaka"

Munin: Man behöver inte spekulera i bristande skogs&markvana i det inträffade. Jägartjänst i vintermiljö utan externa värmekällor är någonting helt annorlunda än att vara ute och jaga, fiska eller vad man nu gör civilt ute till skogs. Man är en bit på väg om man är van att vara ute till skogs. Men bara lite lite på väg. Man har lång väg kvar till fungera i vintermiljö. Vars bristerna finns är väl ganska klarlagt. Det är ju soldaterna som inte anmält till högre chef att dom fått ev problem.

Larsleo: Förmodligen en dum fråga men hur vet du att det var i slutet av deras utbildning? Det som skedde nu var ju med värnpliktiga som legat inne lite drygt en vecka om man får tro artikeln?

Det är ingen idé att jämföra hur man hade det själv eftersom tjänsterna skiljer sig väldigt mycket även om man legat på spaning på ett pansarförband.

Slutligen: Före dessa värnpliktiga åkt ut i fält torde dom ha fått utbildning i kallt väder för att därefter skrivit prov med krav på godkänt. Vad jag vet så föreskriver säki detta innan du skickas ut i fält i vintermiljö.

Alltså hade dom kunnandet men av någon anledning så använde dom sig inte av kunskaperna. Framförallt att anmäla till högre chef!

Med tanke på att vi pratar om nintendogenerationen så kastar jag in bristande skog&markvana på soldatnivå som skurk i dramat när vi nu ändå spekulerar.

OT: Men till nintendogenerationen brukar väl de som är födda på tidiga 80 talet räknas, alltså inte de som ligger inne nu ;)

[Larsleo: Förmodligen en dum fråga men hur vet du att det var i slutet av deras utbildning? Det som skedde nu var ju med värnpliktiga som legat inne lite drygt en vecka om man får tro artikeln?

Dom 31 förfrös sig var mot slutet av sin utb dessa hade ryckt in i aug/sept.. dom 5 som förfrös sig nu var nyinrycka.. det var så jag menade

Sen att jmf så svarade jag på Os frontale's nidbild av bodenförbandens fältveckor

edit: lade till ord

Edited by Larsleo

Beror ju en del på vilken tjänst man har... Är man ute första fältveckan och skall sova i puppa i en grop, har glömt sovsäcken och är rädd för att säga till de hemska befälen så händer sånt här.. Består ens "fältvecka" av att åka buss ut till kusträsk för att sedan sitta i ett uppvärmt 20tält är det lite annorlunda, även om det är -30 ute.

Sovsäck? Så fjolligt. Puppa? Hah! Regnskydd var det på min tid.

Eller så skiter vi i att mäta fortplantningsorgan och inser att man kan dra på sig köldskador även om det är plusgrader ute. Oavsett utrustning.

Tja, om skog&markvana inte kan spela in överhuvudtaget undrar jag hur generationer av svenska soldater överlevt utomhus i temperaturer under -30 i avsaknad av befäl att hålla i handen, vinterutbildning, tält och sovsäckar utan att förfrysa några lemmar.

Edit: Japp, blöta vantar/strumpor är skitfarligt även strax över nollan.

Edited by Munin

Tja, om skog&markvana inte kan spela in överhuvudtaget undrar jag hur generationer av svenska soldater överlevt utomhus i temperaturer under -30 i avsaknad av befäl att hålla i handen, vinterutbildning, tält och sovsäckar utan att förfrysa några lemmar.

Munin du svarar ju utan att ha läst vad jag skrev..

Det är en enorm skillnad på att överleva och överleva med skador.

Jag tror inte generationer av svenska soldater har klarat sig i temperaturer under -30 utan att få skador. Däremot så har man inte alltid kunnat anmäla sina skador, eller man har inte sett lika allvarligt på det. Jag känner många som legat ute i Göteborgs skärgård under värnplikten som flera år efteråt fortfarande har stickningar i fingrar/kinder/näsor/öronsnibbar. Det säger väl sig självt att är du inte uppvuxen i att levaa ett extrent klimat, om du inte får utbildning i hur du ska klara dig i det klimatet, då klarar du dig inte heller i det klimatet.

Det är en enorm skillnad på att överleva och överleva med skador.

Jag tror inte generationer av svenska soldater har klarat sig i temperaturer under -30 utan att få skador. Däremot så har man inte alltid kunnat anmäla sina skador, eller man har inte sett lika allvarligt på det. Jag känner många som legat ute i Göteborgs skärgård under värnplikten som flera år efteråt fortfarande har stickningar i fingrar/kinder/näsor/öronsnibbar. Det säger väl sig självt att är du inte uppvuxen i att levaa ett extrent klimat, om du inte får utbildning i hur du ska klara dig i det klimatet, då klarar du dig inte heller i det klimatet.

Å andra sidan är det inte raketforskning man bedriver i "Kallt väderutb"

Huvuddelen av alla köldskador som inträffar beror på slarv med sig själv, sin utr eller att anmäla problem.

Kan man inte sköta sig själv och /eller sin utrustning så får man tillslut köldskador, anmäler man då inte att man har problem så förvärras skadan snabbt.

Jag har ingen aning om vad som hänt här men det verkar som om man inte har anmält sina skador snabbt nog efter att de uppstått, vad det beror på kan jag spekulera i för mig själv.

att sova ute i 30 minus i en sovsäck första veckorna är idioti, för oavsett om det är jägare, bevsoldater, matroser eller kockar så finns det folk som inte klarar sin tjänst och blir utsorterad i början och därför borde man spara övningar där det finns en relativt stor risk för skador till senare i utbildningen.

Och det är ändå befälet som brister, oavsett soldatens vana eller inte - den nynirycktes (bristande) förkunskap är inget som kan betraktas som "förmildrande".

[Larsleo: Förmodligen en dum fråga men hur vet du att det var i slutet av deras utbildning? Det som skedde nu var ju med värnpliktiga som legat inne lite drygt en vecka om man får tro artikeln?

Dom 31 förfrös sig var mot slutet av sin utb dessa hade ryckt in i aug/sept.. dom 5 som förfrös sig nu var nyinrycka.. det var så jag menade

Sen att jmf så svarade jag på Os frontale's nidbild av bodenförbandens fältveckor

edit: lade till ord

Visst kanske det var aningen för mycket trackande på bodenförbanden, kan vara minst lika påfrestande med "in och utproblemet" vintertid!

Nu är jag osäker på alla händelser under den fältveckan men dock så var det en som glömde packa sovsäcken innan de drog ut.. Slarvigt av befälen att inte visitera packningen.

Jag hade turen att rycka in på hösten vilket gav oss möjligheten att lära oss utrustningen och dess begränsningar, vi hade inte heller alltid visitationer av packningen så det hände att nån glömde värmejackan vilket innebar att alla blev utan i likformighetens tecken.. :o

Ansvaret för visitationer kan man annars lägga på grpch som har haft ett försteg. Det tillhör ändå chefsrollen att se till att förbandet att stridsdugligt. Om man nu som officer inte vill visitera packning.

Förstår mig inte på dedär med att likformigheten skulle gå före säkerheten i os frontales sista mening. Vad är syftet? Kasst ledarskap enligt mig, men åandrasidan var jag inte på plats så vad vet väl jag???

I min värld är det inte svårare än att man joggar tillbaka och hämtar sin lilla jacka vid tillfälle.

Ansvaret för visitationer kan man annars lägga på grpch som har haft ett försteg. Det tillhör ändå chefsrollen att se till att förbandet att stridsdugligt. Om man nu som officer inte vill visitera packning.

PB var inte med på deras första övningar utan hade verksamhet på egen hand.

Kontroll, kontroll, kontroll!

Förstår mig inte på dedär med att likformigheten skulle gå före säkerheten i os frontales sista mening. Vad är syftet? Kasst ledarskap enligt mig, men åandrasidan var jag inte på plats så vad vet väl jag???

I min värld är det inte svårare än att man joggar tillbaka och hämtar sin lilla jacka vid tillfälle.

Likformigheten var ju bara en bestraffning för att värmejackan var glömd. Gjorde det jobbigare och mer besvärligt än vad det hade behövt vara men någon säkerhetsrisk torde det inte ha varit. Glöm inte att os frontale ryckte in på hösten.

Det är ett snabbt sätt att få gruppen att ha bättre koll på varandra och inte glömma eller låtsas ha glömt utrustning.

Det är bra att man kan jogga tillbaka och hämta sin jacka i din värld. I den verklighet som råder i arvidsjaur är den möjligheten i stort sett obefintlig.

Problemet är ju för bövelen att man lagt inryck mitt i vintern. Det säger väl sig självt, när något liknande aldrig inträffat på AJB?

För att soldaterna skall hinna utvecklas är förbandet tvunget att ta ut dem i fält, annars får de ingen gedigen vinterutbildning.

Det är vansinningt att lägga inryck när förhållandena i fält är som hårdast. Först lär man sig ha koll på sig själv och sin materiel under barmark, sedan höjer man svårighetsgraden till vintertid.

Edited by wannaroll

Likformigheten var ju bara en bestraffning för att värmejackan var glömd. Gjorde det jobbigare och mer besvärligt än vad det hade behövt vara men någon säkerhetsrisk torde det inte ha varit. Glöm inte att os frontale ryckte in på hösten.

Det är ett snabbt sätt att få gruppen att ha bättre koll på varandra och inte glömma eller låtsas ha glömt utrustning.

Det är bra att man kan jogga tillbaka och hämta sin jacka i din värld. I den verklighet som råder i arvidsjaur är den möjligheten i stort sett obefintlig.

Låt gå för det. Var det inte vidare kallt så må det var hänt. Puppade i -46 och hade någon påstått att vi inte skulle ta med värmejackor pga en nisse som hade struntat i det så hade jag starkt ifrågasatt det.

I min värld glömmer man inte rocken om det är kallt, men är det bara svalt så må det väl vara hänt.

Likformhet som bestraffningsskäl är något bland det töntigaste jag vet...

Det är väl inte första gången folk rycker in i januari. Därimot är det första gången den stora massan ryckt in i jan.. Men tidigare har ju KB ryckt in i januari.. och då har man ju lyckats att undvika kylskador i den här mängden vad jag vet...

Blir hur som helst intressant att se vad utredningen kommer fram till. Måste vara en väldig massa faktorer som spelar in, finns det någon statestik på kylskador inom FM?

Born, vilket år och var puppade du i -46? Strängaste kylan under 1900talet var tydligen 87 så det var -48 som kallst i Storsjö kapell och -46 i Junsele.

Låt gå för det. Var det inte vidare kallt så må det var hänt. Puppade i -46 och hade någon påstått att vi inte skulle ta med värmejackor pga en nisse som hade struntat i det så hade jag starkt ifrågasatt det.

I min värld glömmer man inte rocken om det är kallt, men är det bara svalt så må det väl vara hänt.

Likformhet som bestraffningsskäl är något bland det töntigaste jag vet...

Att man inte skulle ha med sig värmejackor ut i fält när det är vinter och -46 pga likformighet för att någon "glömt" sin finns inte. Det förstår ju vem som helst. Svalt är det möjligen i augusti i Arvidsjaur sedan börjar det krypa mot minus rätt fort. Åteminstone var det så tidigare. Självfallet så är det ju klanteri utan dess like att glömma värmerock och framförallt sovsäck! Har aldrig hört talas om någon som lyckats med det konststycket.

Vad jag vet så får man väl inte bestraffa värnpliktiga? Därför valde väl befälet att se till att dom blev likformiga. Töntigt kanske det? Gick budskapet fram till dom värnpliktiga? Med största sannolikhet!

Ännu bättre hade varit omkillen fått en ersättningsrock i form av en 10kg sten i ryggan.Då hade det bara varit han som blev drabbad och inte alla andra som gjort rätt.

Blir hur som helst intressant att se vad utredningen kommer fram till. Måste vara en väldig massa faktorer som spelar in, finns det någon statestik på kylskador inom FM?

Born, vilket år och var puppade du i -46? Strängaste kylan under 1900talet var tydligen 87 så det var -48 som kallst i Storsjö kapell och -46 i Junsele.

Funk 1an 97, Kusträsktrakten.

finns det någon statestik på kylskador inom FM?

JA.

Har inte den här men du kan säkert få den av folk där uppe eller på VEH.

Strängaste kylan under 1900talet var tydligen 87 så det var -48 som kallst i Storsjö kapell och -46 i Junsele.

Du har flera köldrekord i trakten kring Nikka och stora sjöfallet som endast folket som varit där då upplevt/dokumenterat.

De siffror du nämner är uppmätta av SMHI och satta som "köldrekord", det har varit minst lika kallt när förband varit på andra platser i området.

Ang Kusträsk har det varit om inte dessa siffror så förbannat nära ett antal ggr.

Vi enas om att lägga ner "mätande av genetalier" i denna tråd, för vi har en hel del "oldtimers" inom FM som KOMMER vinna.

Nu fortsätter vi i den utpekade riktningen.

Dobberman kylskadad Blå/Gul