Jump to content

Airbus vann "Future Tanker/ KC-X" för USAF


Danne

Recommended Posts

kc30f18f22v2fc2408oj7.jpg

 

 

 

 

I vad som utan tvekan kommer väcka gigantiska diskussioner i USA och som minsta sagt kan kallas en chock för Boeing van EADS/Northrop affären om esättaren till USAF trötta lufttankningsflotta.

 

Den första ordern är på 179 maskiner som kommer benämnas KC-45 (inte KC-30 som Airbus maskinen har gått under fram till nu) och är värderad till mellan 30-40 miljarder dollar. Grundmaskinen är en Airbus 330.

 

 

Det är planerat två stycken efterföljande ordrar på runt 150st maskiner i varje. Dock är inte vinsten av den här ronden någon direkt garanti. Boeing kan nog till exempel använda sin egen F-15 som slagträ vad gäller alla ägg i en korg:

 

KC-X: 179 aircraft replacing old KC-135E/R until 2020/25 (Vunnen av Northrop Grumman / Airbus =-> KC-45)

KC-Y: about 150 aircraft, replacing KC-135R between 2020/2035

KC-Z: about 150 aircraft, replacing last KC-135 and the KC-10A

 

 

En överklagan och högt politiskt spel är nog att vänta, val år och allt.

 

450boeing01protest10d07hv6.jpg

 

 

 

Lite info om blivande KC-45: Officiell hemsida

 

Övrigt:

 

Skandal som definitivt kastade skugga över Boeing: Artikel

USAF info om affären: AF.mil

CNN: Nyhets blipp

Link to comment
Share on other sites

Although the Air Force doesn't plan to brief Boeing until at least March 12 on precisely why it lost the bidding war, Lichte said the Airbus plane provides "more passengers [i.e. troops], more cargo, more fuel to offload, more availability, more flexibility and more dependability." - http://seattletimes.nwsource.com/html/boei...1_tanker01.html

Link to comment
Share on other sites

Vet du varför Airbus vann? Sticker deras maskin ut i något hänseende eller var de bara lite bättre/billigare överlag? Har man motiverat valet på något sätt?

 

 

Jag anser att det är en modernare och mer kapabel plattform, rätt över.

 

Chefen för AMC:

 

"More passengers, more cargo, more fuel offload, more patients that we can carry, more availability, more flexibility and more dependability"

 

 

Om detta går igenom så är det en sk "platform over politics deal", vilket f-n i mig inte händer ofta, snarare så sällan att man nästan börjar tro att det kanske är just en politisk deal.

 

 

Jag gillar även (Northrop) Grumman, unnar dem det här. Det är inte en katt, men det är gott levebröd.

Link to comment
Share on other sites

A330-200 är ett bättre flygplan än Boeing 767 på istortsett allt. Många flygbolag har ersatt sina B767 just med den moderna A330...ex har SAS gjort så.

 

B767 är en 30 år gammal design som har sett sina bästa dagar.

 

A330 är fortfarande en väldigt modern konstruktion.

 

Något som gör A330 särskillt bra som tankflygplan är det faktum att A330 är tekniskt identisk med 4 motoriga A340 och både A330 & A340 har samma vinge.

 

Det innebär där yttermotorerna sitter på A340, där kommer utrustning för tankning sitta. Alla befintliga rör, etc som behövs för detta finns redan i vingen.

 

Tankarna som förser yttermotorerna på A340 med bränsle används istället nu för att förvara bränsle åt plan som ska tankas.

 

Tankerplanet ska ju tillverkas i en ny fabrik i Alabama.

Det har även antytts att den kommande civila fraktversion, A330-200F kan komma att tillverkas i denna fabrik istället för i Europa.

 

 

 

 

Det verkar som KC-45 ska drivas av CF6 motorer från GE.

Är inte detta bra nyheter även för Volvo Aero?

Har för mig att Volvo Aero tillverkar komponeneter i CF6 motorn.

 

Båda USAs närmaste allierade( Australien & Storbritannien) har också beställt tankflygplan baserade på A330-200.

 

 

Såhär ungefär kommer nya KC-45 att se ut.

 

http://www.airliners.net/photo/Australia--...MRTT/1317296/L/

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Lite mer om KC-45,

 

 

 

 

 

kc30_operation1.jpg

 

The KC-45 can carry up to 226 passengers/troops on the main deck, with additional volume for accompanying gear and material in lower deck cargo bays.

 

kc30_operation2.jpg

 

As many as 26 463L pallets can be accommodated on the KC-45's main deck, with loading/unloading facilitated through the 141-in. X 100.6-in cargo door. An additional 6 pallets can be carried in the lower deck.

 

As a Total Air Mobility solution for the Air Force, the KC-45 has the volume and power margins to support add-on C2ISR (Command and Control, Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) systems.

 

kc30_operation4.jpg

 

The KC-45's true widebody fuselage cross-section accommodates intensive care systems and approximately 120 litters in medevac applications. A typical mixed configuration would combine 70 litters with six intensive care units and 113 passengers/medical staff on the main deck.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Boeing fick igår medhåll från GAO:s granskning av valet av Airbus.

 

 

 

Boeing Statement on Tanker Protest Ruling

 

ST. LOUIS, June 18, 2008 -- Boeing was informed today that the

Government Accountability Office (GAO) found in Boeing's favor on a

number of issues related to its protest of the U.S. Air Force's award of

a $35 billion contract to supply the service with its next-generation

aerial refueling aircraft -- or KC-X tankers -- to begin replacing the

current fleet of KC-135 tankers.

 

In response to the ruling, Boeing released the following statement

fromMark McGraw, vice president, Tanker Programs:

 

"We welcome and support today's ruling by the GAO fully supporting the

grounds of our protest. We appreciate the professionalism and diligence

the GAO showed in its review of the KC-X acquisition process. We look

forward to working with the Air Force on next steps in this critical

procurement for our warfighters."

 

Så då får vi se var detta tar vägen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

USA:s försvarsminister Robert Gates har beslutat att riva upp kontraktet om 179 nya tankflygplan till flygvapnet sedan oklarheter upptäckts i upphandlingen.

 

Ordern är värd 35 miljarder dollar - över 210 miljarder kronor.

 

Kampen om jätteordern vanns av Northrop Grumman men Boeing överklagade och nu ger amerikanska kongressens revisionskontor Boeing rätt angående att allvarliga brister förekom som missgynnade Boeing.

 

 

 

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2184424

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Boeing har ändrat sig och ska nu erbjuda USAF en rejäl tanker kärra baserad på Boeing 777.

 

En kombination av tanker flygplan baserade på A330-200 och B777-200 kanske kan tilltala USAF?

 

Den kombinationen har visat sig mycket bra för många flygbolag runt om i världen då A332 och B772 kompletterar varandra väl.

 

 

 

 

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...id=aGf5lNftSK44

Link to comment
Share on other sites

Det har jag väldigt svårt att se då jänkarna enbart brukar använda sig av amerikanska produkter. Sen så är 777:an också ett väldigt mycke bättre alternativ än 767:an och då tror jag dom går på den, mest pga. att där står "Made in the US".

Men än ska man inte dra några förhastade slutsatser än, men jag tippar på 777:an.

 

En kombination av de båda modellerna tror jag inte på, de går nog på att bara ha en modell. Underhållskostanderna blir ju bla. lägre. Och besättningarna är mer flexibla.

Edited by lhenning
Link to comment
Share on other sites

Det hade varit smart om de hade köpt en beprövad och funktionell europeisk produkt och europerna hade köpt beprövade och funktionella tunga fraktflygplan.

 

Tja, beprövad ock funktionell? Jag läste en artikel i någon av flygtidningarna där Boeings invändningar beskrevs i ganska detaljerade ordalag när Airbus vunnit affären i förra vändan. Ett av Boeings argument var att de har stor erfarenhet av att bygga tankers samt planerat att bygga dem inom ett redan existerande produktionssystem, till skillnad från Airbus. Man beskrev alltså Airbus som ett högriskalternativ och Boeing som ett lågriskalternativ. Nu är det kanske självklart att Boeing tycker detta, men man kan inte ta ifrån dem att de levererat många tankflygplan.

Link to comment
Share on other sites

Tja, beprövad ock funktionell? Jag läste en artikel i någon av flygtidningarna där Boeings invändningar beskrevs i ganska detaljerade ordalag när Airbus vunnit affären i förra vändan. Ett av Boeings argument var att de har stor erfarenhet av att bygga tankers samt planerat att bygga dem inom ett redan existerande produktionssystem, till skillnad från Airbus. Man beskrev alltså Airbus som ett högriskalternativ och Boeing som ett lågriskalternativ. Nu är det kanske självklart att Boeing tycker detta, men man kan inte ta ifrån dem att de levererat många tankflygplan.

 

Jag får backa, jag hade för mig att A330 MRTT redan hade levererats till flera kunder men den verkar bara ha sålts.

Det som var den tekniska grunden till min uppfattning är vingen som är anpassad för fyra motorer vilket lämnar två

bra monteringspunkter för tankningsutrustning när man bara monterar två motorer, det är en riktigt bra sinkadus att

kunna utgå från en sådan civil konstruktion.

 

Sedan skall man som sagt ta företagsinformation med några nypor salt, de kan vara fulla med den bästa bullshit som

går att köpa för pengar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ännu en runda:

 

 

Boeing och Airbus EADS måste lämna sitt slutgiltiga förslag och revideringar, även känd som "bästa och slutliga anbud" för 179 nya lufttankningsplan den 11 februari efter separata möten med US Air Force tjänstemän på måndag 7 februari.

 

US Air Force tjänstemän säger att de förväntar sig att ge kontraktet till antingen Boeing eller EADS i början av 2011, men industrins chefer och analytiker säger att den förlorande budgivaren kommer troligen att lämna in en protest, vilket skulle kunna försena upphandling av planen med flera år.

 

Källa Reuters

Link to comment
Share on other sites

Det som var den tekniska grunden till min uppfattning är vingen som är anpassad för fyra motorer vilket lämnar två

bra monteringspunkter för tankningsutrustning när man bara monterar två motorer, det är en riktigt bra sinkadus att

kunna utgå från en sådan civil konstruktion.

Fast inte verkar det ha varit svårt att göra samma sak med A310?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej hej!

 

Jag har följt den här diskussionen med intresse för den dyker upp i en podradioshow som jag lyssnar på. Det var intressant att läsa vad som har hänt utifrån att det sista jag hörde så var det en "done-deal" trodde amerikanerna som höll i podradion utifrån att Boeing hade den mest "amerikanska" produkten.

 

Det hade ju faktiskt varit lite coolt om Airbus tog hem det men som någon skrev, det sista är nog inte sagt i den här upphandlingen. :)

Link to comment
Share on other sites

Pentagon håller presskonferens 23:10(CET) för att tillkännage vinnaren.

 

Det går att kika online på http://www.pentagonchannel.mil/

 

 

Edit: Kontraktet har gått till Boeing.

 

/Bengt

 

Vad oväntat, Man har nu gjort en helt och hållet objektiv bedömning och kommit fram till att man hade fel förra gången, ska bli intressant att höra förklaringen.

Link to comment
Share on other sites

A330-200 är MYCKET större än B-767-200.

B762 är storleksmässigt mkt närmare KC-135 i storlek och vingspann. Det spelar säkert in.

Jag undrar hur mkt USAF framtida 767-200 tankers kommer skilja sig åt från de 762 baserade tankerflygplan som Italien & Japan beställt?

A330-200 är ju till tom längre & har större vingspann än USAF största tanker KC-10(DC-10-30)

 

Detta är en militär order av stora mått och det var iaf för mig en riktig lågoddsare att Boeing skulle vinna tillslut.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom USAF har över 500 KC-135 lär det dröja säkert MINST 20 år innan KC-135 systemet är ersatt hos USAF.

Tillsammans med B-52 systemet måste KC-135 vara världens äldsta operativa flygsystem. Den sista av 803 byggda KC-135 leverades redan 1965...innan Vietnamkriget startat.

 

Jag undrar varför USAF har valt P&W PW4000 motor till sin nya tanker?

På övriga widebody flygplan(747 & KC-10) har ju USAF valt GEs CF6 motor, jag tror även CF6 är den vanligast förekommande motorn på Boeing 767.

Link to comment
Share on other sites

Tillsammans med B-52 systemet måste KC-135 vara världens äldsta operativa flygsystem. Den sista av 803 byggda KC-135 leverades redan 1965...innan Vietnamkriget startat.

DC-3 i olika versioner finns fortfarande i tjänst, även i amerikanska försvaret (Basler BT-67), libanesiska flygvapnet flyger Hawker Hunter, An-2 är fortfarande i tjänst i flera länder och så vidare...

Link to comment
Share on other sites

Eftersom USAF har över 500 KC-135 lär det dröja säkert MINST 20 år innan KC-135 systemet är ersatt hos USAF.

Tillsammans med B-52 systemet måste KC-135 vara världens äldsta operativa flygsystem. Den sista av 803 byggda KC-135 leverades redan 1965...innan Vietnamkriget startat.

 

Min gissning är att det kommer att gå mycket fortare genom att neddragningar i deras flygvapens storlek gör att de behöver färre tankningsflygplan och då kan spara ännu mera pengar genom att skrota hela KC-135 systemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar du bort winglets som blir flygplanet billigare att bygga. Man slipper genomgå processen med utprovning & certifiering. Boeing 767-200ER finns inte att beställa med winglets, endast storebror 767-300ER.

 

Winglets sänker bränsleförbrukningen. Detta är flygplan troligen skall tjänstgöra 40-50 år som sin föregångare så jag tror att det blir billigare

i längden och kompenserar extrakostnaden med winglets. Men wingletsen kanske inverkade negativt på planen som skulle tankas?

 

K-46A kommer nog att skilja sig rejält från 767-200ER med olika modifieringar. Bland annat med cockpitinstrumentering från 787.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...