FkN Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Jag har mailat en förfrågan till infosoldf.com angående användning av fakta och bilder från SoldF till min HV-KOMP sida, men utan svar! Kan någon ansvarig ta kontakt med mig tack.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted February 20, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 20, 2003 Jag har kikat på den adress du nämner och den överensstämmer inte med den policy Hemvärnet har för skapande av hemsidor om de skall bära Hemvärnets emblem. Tex får ingen reklam för komersiella företag finnas och det är en massa fler regler. Vart man hittar reglerna vet jag inte, men jag har sett dem. Fråga de på Hemvärnet HKV eller din KompaniChef. På sidan poppar upp reklam banners, vilket inte är tillåtet, etc. Tror även de skall göras med den mall som finns för HV-sidor inom FM. Förutom de invändningara, måste jag veta exakt VILKA bilder du är intresserad av. Jag hara bara befogenhet att ge tillstånd för de bilder jag själv personligen tagit. Respektive fotograf äger sitt verk och jag har bara tillstånd att använda deras foton på SoldF.com. Jag är ganska restriktiv i utlånandet av bilder. Mycket pga många missbrukat mina bilder och sniott dem till helkassa siter som me eller mindre konkurerar eller ger ett oseriöst intryck som jag inte vill förknippa SoldF.com med. Generellt ger jag tillstånd till projektarbeten inom skola/högskola/officershögskola och icke vinstdrivande sidor som på något sätt gynnar SoldF.com verksamhet. Sidorna måste också vara proffisgt utformade och ge ett seröst intryck. Faktauppgifterna i sig får man alltid använda utan att fråga, det är inte någon copyright på, då det inte uppfyller kraven för sk verkshöjd. Däremot meningars fomulering, styckesuppdelning, etc som gör texten unik är det som skyddas av upphovsrätten. Jag tror inte det kommer att vara något problem för dig, men jag vill se lite mer först. MVH Henrik Svensk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Jag kommer eventuellt senare i vår att köra en kortkurs med mina niondeklassare om svensk säkerhetspolitik och det svenska försvaret. Har planer på att använda mig av ett snyggt Powerpoint-underlag för de lektionerna. Eftersom jag inte riktigt har struktuerat upp den kursen ännu vet jag inte vilka bilder på SoldF.com som skulle kunna bli aktuella för mina lektioner. OM jag hittar några som jag skulle vilja använda för undervisningssyfte, gäller då samma regler som vid publicering på hemsidor avseende upphovsrätten? Bilder på bandvagnar, helikoptrar och liknande går ju att hitta lite överallt, men fördelen med att använda sig av SoldF.com är ju att allt finns lätt tillgängligt och samlat på ett ställe och jag är av naturen ganska lat vid vissa tillfällen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 21, 2003 Den verksamhet Särimner beskriver är ett exmepel på sådan jag vilkorlöst stöder. Det går alldeles utmärkt att bruka materiel från SoldF.com till det. För skolor gäller särksilda upphovsrätts regler som är mildare, tex kopiering ur böcker, etc. Ett exempel på SoldF.com användade var i Kosovo när någon skulle ha genomgång för folk av Kulspruta 90. Som bekant finns inte den i den nya samlingspärmen "SoldR Mtrl Vapen" med lösa häften för resp vapen. Man får tyvärr fortfarrande läsa i ett kapitel i den nästan helt utgångna SoldR Mtrl P 1992, vilken ofta kan vara svår att hitta i vart fall i Kosovo. MBV/Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Här kan du läsa de "regler" som gäller för HV sidor: http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=4264 Lite almänna tips: http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=5715 Lite om copyright när det gäller att "kopiera" www.mil.se: http://www2.mil.se/article.php?id=4395 /JOR webmaster www.skgkomp.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 21, 2003 Låter märkligt att man inte får kopiera MIL.se utseende för resp HV-sida. Att göra det till egna små sidor fattar man ju. Det är som att säga att HV inte är en del av Försvarsmakten. Tack för det FM! HV ni är numera inte att anse som en del i FM iaf inte på internet. Dessutom har jag i tidigare regler/tips/anvisningar läst om att det borde kopieras, då det ger ett enheltigt och seriöst intryck. Verkar som de vänt 180 grader i den frågan. Bilder och namn på personer är jätte läbbigt, dock gäller ju absolut inte samma regler för en tidning.. Sekretess är jätteviktigt, så länge man inte skickar saker med posten. Posten är ju mycket säkrare en 128 bitars krypto etc så därför kan man sända listor med flera hundra namn med 10 Siffriga !! Personnummer och alla väsentliga personuppg, i bland även utan kuvert... Men internet det är farligt farligt. Det säger IT-ansvarig och det har jag läst i Computer Sweden... Du vet det finns HACKERS!! Det är tydligen heller då inte att publicera namn/bild om HV-tidingen gör det och DESSUTOM lägger ut den på internet. Men det är ju PDF. och det är ju en annan femma, snudd på säkert Ser vi en viss dubbelmoral? Man får på HV-sidor inte skriva om tid /plats för övningar med vapen, men det verkar ju inte gälla för övriga FM. HV är alltid störst säkerhetsrisk och folk lurara i buskarna redo att stjäla vapen. Men övriga FM kan skylta öppet om tid plats för övning. Bevisligen har ju folk utklädda kunnat tillskansa sig vapen vid sådana. Vilket jag tror skulle vara svårare vid en HV-övning. Men det förstås, värnpliktiga har ju bara har mycket bättre, dyrare/modernare och betydligt fler vapen ute på övning än HV. Så det är ju inte samma sak. Vem vill ha en AG, AK5 B när man kan få en bättre begagnad Ak4?Exempel Det är en kul firma Försvarsmakten inte alltid 100 i verklighetsförankring och hur världen fungerar på RIKTIGT. Dvs den värld utan krig vilket vi vanliga mäniskor lever i till största delen. /Henke] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Den verksamhet Särimner beskriver är ett exmepel på sådan jag vilkorlöst stöder. Det går alldeles utmärkt att bruka materiel från SoldF.com till det. Tackar! Då vet jag det. Skickar eventuellt en kopia av min presentation när den blir klar, bara så att du får en aning om hur det blev. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts