Jump to content

Vådaskott

Recommended Posts

Jag inte låta bli att undra över hur detta är möjligt.

Läs vidare

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polo...sp?d=10&a=14834

Ola

Jag skulle tro att vapnet på marken var osäkrat och soldaten som flyttade vapnet kom åt avtryckaren och sköt sin kamrat i ryggen.

\:)

Det är sådant som får mig att vara skeptisk till lumpen... Jag gillar verkligen inte tanken på att vara i en grupp med 30 killar med vapen, då olyckor som sagt händer så lätt... Det krävs ju inte så mycket faktskt...

Jo. Egentligen krävs det en hel del.

Bara att vapnet är nedlagt på marken i laddat tillstånd tycker jag låter lite märkligt...

Vad som händer efter det verkar än mer märkligt.. jaja.

Guest Old No.7

Någon som kanske kan dra i smått vad som gäller för "säkrat" vapen ??

Vet ej, men gissar att ett vapen ska vara säkrat, särskillt när det inte är i händerna på menig...

Eller det kanske finns någon hemsida med dessa säkerhetesföreskrifter ?

Någon som kanske kan dra i smått vad som gäller för "säkrat" vapen ??

Vet ej, men gissar att ett vapen ska vara säkrat, särskillt när det inte är i händerna på menig...

Eller det kanske finns någon hemsida med dessa säkerhetesföreskrifter ?

Jag har fått lär mig att vapnet riktas i ofarlig riktign och alltid är säkrat och betrakta alltid vapnet som laddat.

Det är sådant som får mig att vara skeptisk till lumpen... Jag gillar verkligen inte tanken på att vara i en grupp med 30 killar med vapen, då olyckor som sagt händer så lätt... Det krävs ju inte så mycket faktskt...

Det tycker jag inte är så farligt... vad som däremot retade gallfeber på mig var att man inte började drogtesta värnpliktga förrän alledes nyligen!

Totalt vansinnigt... vad gör värnliktiga... jo de:

- kör tankbilar (40 ton bränsle i diket, mums)

- kör stridsvagn (KRUNCH... oj, var där en personbil?)

- skjuter kanon/pjäs (en kompis var med när de nästan sköt bort Umeå fyr)

- klargör flygplan ("Var fan är skruvmejseln?!")

- hanterar skjutvapen

- går vakt med skarpladdade vapen

Vi fick två killar utkastade för att de knarkade. En av dem hann börja gå vakt.

Personlig integritet? När man har ett kulhål i ryggen är man nog säkert djävligt glad över att ingen någonsin, eventuellt, kanske trodde att man haschat (sedan blivit frikänd på nästa prov)

/J

Det tycker jag inte är så farligt... vad som däremot retade gallfeber på mig var att man inte började drogtesta värnpliktga förrän alledes nyligen!

Totalt vansinnigt... vad gör värnliktiga... jo de:

- kör tankbilar (40 ton bränsle i diket, mums)

- kör stridsvagn (KRUNCH... oj, var där en personbil?)

- skjuter kanon/pjäs (en kompis var med när de nästan sköt bort Umeå fyr)

- klargör flygplan ("Var fan är skruvmejseln?!")

- hanterar skjutvapen

- går vakt med skarpladdade vapen

Vi fick två killar utkastade för att de knarkade. En av dem hann börja gå vakt.

Personlig integritet? När man har ett kulhål i ryggen är man nog säkert djävligt glad över att ingen någonsin, eventuellt, kanske trodde att man haschat (sedan blivit frikänd på nästa prov)

/J

Håller med totalt! Drogtester bör utföras på alla som har viktiga/farliga uppgifter tex alla som jobbar inom FM, polisen, civila piloter mm

hur många vådaskott med personskada som följd sker per år? när jag låg inne 01-02 så vart ju en befälselev skjuten i rumpan 01 det var det ända jag hörde under det året.

men prakt exemplet på dålig diciplin måste vara han som skjut sin kamrat på högvakten. vem tomklickar med vapnet riktat mot någon?

Jag blev lite grand känd som den stirriga typen som ogillade att folk blindavfyrade bössor mot mig, när jag gjorde lumpen. Men det kunde jag leva. Jag sköt mauser i 9 år från det jag var nio år gammal och fick skjutreglerna i blodet sedan barnsben.

Mina kamrater tyckte jag var löjlig.

"Öööh, vi har ju precis tagit isär vapnen, rengjort de och satt ihop dem. Hur fan ska det då bli vådaskott?"

Skitsamma! Jag hatar att stirra in i en mynning och höra *klick*. Ge fan i att "skämta" så med mig.

Jag blev inte populär alltid för min policy men det sket jag i. Folk blindavfyrade inte mot mig längre.

Kom ihåg, där är inte ett enda vådaskott som ägt rum då skytten trodde att vapnet var laddat/osäkrat.

Vi återge en, enligt mig, läskig historia. Slutade dock lyckligt.

Tänk er följande: Högvakt, vattenfestival. Vakt som står på post vid högvaktsterrassen. Natt. Pillar lite och tänker blindavfyra mot riksdagshuset. Hejdar sig och tänker "bäst att kolla loppet". Rätt och riktigt för i där låg en bula. Han hindrade sig att avfyra!!

Tänk vilka fina rubriker det hade blivit. "Värnpliktig avlossade skott mot riksdagshuset". Antagligen hade mantelrörelsen blivit utförd när vapnet togs ur de väldigt trånga vapenskåpen. Hoppas det är bättre nu.

Jag håller med om att det är viktigt med drog tester. När jag låg inne hade vi en kille som stog och rökte på inne på kaserngården. Det va bara jag och ett par killar som tyckte det var nödvändigt att säga till befälen och det gjorde förtroendemannen. Polisen kom och hämtade killen med en gång. Sen hade en VÄLDIGT NOGGRAN skåpsvisitation

kanske skulle "testa" en sådan kille som darlkarl berättar om...Att inte ha koll på sitt vapen är för mig totalt oursäktligt! Att ENS komma på tanken att "blindavfyra" ett vapen mot byggnad under skarp vakt...saknar ord :)

På tal om vattenfestival så har jag vart med på ett antal förevisningar där. Vi hade bla annat bord med vapen för beskådan och lite "kläm" för civila. En kille riktar plötsligt en av dessa ak mot personal och säger "PANG", populärt NOT! Den avhyvling som följde gjorde honom mkt modstulen och förhoppningsvis gick ngt in i huvudet...