Jump to content

Göra små ändringar i phpbb.

galnekocken

Recommended Posts

...till en kompis, och tänkte göra små förändringar. Har laddat ner i golive, men får inte wysiwyg. jag har förstått att det är en css-fil som ska redigeras. Kan man se hur ens ändringar ter sig innan man skickar upp till servern. Jag hade bara tänkt att ändra en blå färg för att passa till hans övriga sidor. :baskerFN:

Om du inte kör php på din webbserver lokalt på datorn (t.ex. Apache) kan du alltid ta ut själva xhtml koden ur phpsidan för startsidan till forumet och se hur den ändrar design när du redigerar cssfilen. Tillräckligt otydligt?

Om du inte kör php på din webbserver lokalt på datorn (t.ex. Apache) kan du alltid ta ut själva xhtml koden ur phpsidan för startsidan till forumet och se hur den ändrar design när du redigerar cssfilen. Tillräckligt otydligt?

...eh, var hittar jag den? Det ska finnas ett program, som man kan ladda ner som ter sig som en server, lokalt på datorn är det de du menar. Att man kan lägga upp sin sida lokalt och prova innan man tankar upp.

...till en kompis, och tänkte göra små förändringar. Har laddat ner i golive, men får inte wysiwyg. jag har förstått att det är en css-fil som ska redigeras. Kan man se hur ens ändringar ter sig innan man skickar upp till servern. Jag hade bara tänkt att ändra en blå färg för att passa till hans övriga sidor. :baskerFN:

Jag tror vi hamnade ur kurs, forumet är uppladdat, jag har inget behov av en lokal wedserver. Det enda jag vill är att kunna, redigera css filen i t.ex DW eller golive. Kort sagt: En index.php, som visar WYSIWYG. laddar jag ner forumet så lägger det sig som en tidig variant av html, dvs allting hamnar under varandra och inga färger. Med andra ord: Går det ej att visa sidan som en index.html?

Alllt som ligger under php (<?php-taggar ) kan du inte se i DW.

CSS kan du se om de ligger utanför scripttaggar, typ php, asp java osv. Om sidan delvis är uppbyggd av script så kommer du behöva ladda upp filen på en server för att se hur sidan ser ut. DW visar bara sådan kod den kan förstå i WYSIWYG, typ ren html och CSS. Tänk även på att t.ex. CSS delen kan ligga i en egen fil som anropas. Då måste du ha både html-filen och CSS-filen på datorn för att se.

Om det nu bara är en färg som skall ändras är det väl inte svårare än att man luskar reda på vilken färg man vill ha, och vilken färg det är nu, sen kör man en find/replace. #FFCC22 -> #CC3344 t.ex

Annars kan jag rekommendera firefox och tilläggsverktygen web developer och firebug, båda kan hjälpa dig finna rätt CSS-tag att ändra i. I web developer kan du till och med redigera css-koden och se sidan ändras.. på vilken sida som helst, t.ex soldf, men koden sparas ju inte på siten, utan du får klippa och klistra in koden i css-filen och ladda upp den.

pinksoldf.jpg

Här har jag letat reda på CSS för Soldf's bakgrund och ändrat den till en mer passande färg med hjälp av firefoxpluginet web developer. Web developer hittar du här: http://chrispederick.com/work/web-developer/

Notera alltså att den enda CSS som ändrats i exemplet ovan är en lokal kopia. Jag har med andra ord inte "hackat" soldf. Skulle jag vilja ändra soldf på riktigt får jag klippa ut den ändrade koden och klistra in den i den css-fil som ligger på servern. För att göra detta går det ju bra att använda notepad.

/E

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...