Jump to content

KB810, Frågor

Recommended Posts

Tjena!

För ett par dar sedan var den långa väntan över för mig, ett kuvert från pliktverket damp ned i låddan och vips så var man tvungen att skjuta upp alla planer med ett år. Jag klagar dock inte för jag fick som jag ville och kom in på mitt förstahandsval: KB810 Sjöbevakningsgruppbefäl placerad i Visby med början i juli :D (Helt oavsiktligt att jag får göra GSU på sommaren och sitta inne framför datorn och slöbevaka hela vintern :) )

Just nu är jag sjukt glad och taggad men jag har en del frågor som jag hoppas att jag kan få svar på eftersom pliktverket bara skickade med ett A4 med info;

1. Det jag först undrar över är om någon vet nått om utbildningen? Kanske nån som rentav gjort den eller har någon anknytning?

2. Från början trodde jag att alla hade GSU:n på ett och samma ställe, Karlskrona, men i pappret jag fick så kan man bara tolka det som om den kommer att ske vid MarinB i Visby, alltså, nytt för i år eller har det alltid varit så? Någron/ra som vet nått om den basen (Bra/Dåligt)?

Tack på förhand får man väl skriva eftersom jag vet att det här forumet kommer att leverera nått iaf :lala:

Tillsist; Nån annan här som ska till MarinB/Visby?

Edited by simon
Snyggade till trådnamnet.

Jag ligger i Karlskrona som Ledningssytemplutonbefäl (Sjö) och sjöbevakarna tillhör plutonen som bor under oss, så jag ska försöka svara lite på dina frågor.

1. Utbildningen sker just nu på Sjöstridsskolan i Karlskrona. Utbildningen kallas för tillfället Ytobservatör och det cirkulerar lite rykten om att tjänsten ska byta namn. Vad den innhåller har jag tyvärr ingen aning om.

2. Just nu och tidigare år har både GSU, FSU och BU ägt rum i Karlskrona och jag har svårt att tänka mig att man skulle ändra på det till sommaren, men mycket kan hända i Försvarsmakten.

De som ryckte in nu i januari blir antagligen av med sin FSU på grund av besparningarna, då man sparar ungefär 300 000 kr på att inte ha någon FSU.

Tjänsten som Sjöbevakare är inte speciellt fysiskt krävande, då man huvudsakligen sitter i ett bergrum och tittar på olika skärmar (jag kan inte uttala mig om vad man har på de olika skärmar, då jag inte vet så mycket och det jag vet är antagligen inte öppen information). Sjöbevakningscentralerna som i år är 6 st (nästa år 5 st, då SjöC Härnösand ska läggas ner 081231) ansvarar för att bevaka all sjötrafik på och i närheten av vårt territorialgräns samt för att upprätta och underhålla ett målläge som antingen kallas Gemensamt Målläge eller Samlat Målläge - är tyvärr lite osäker.

Lite splittrad, men förhoppningsvis användbar info.

Jag ligger i Karlskrona som Ledningssytemplutonbefäl (Sjö) och sjöbevakarna tillhör plutonen som bor under oss, så jag ska försöka svara lite på dina frågor.

1. Utbildningen sker just nu på Sjöstridsskolan i Karlskrona. Utbildningen kallas för tillfället Ytobservatör och det cirkulerar lite rykten om att tjänsten ska byta namn. Vad den innhåller har jag tyvärr ingen aning om.

2. Just nu och tidigare år har både GSU, FSU och BU ägt rum i Karlskrona och jag har svårt att tänka mig att man skulle ändra på det till sommaren, men mycket kan hända i Försvarsmakten.

De som ryckte in nu i januari blir antagligen av med sin FSU på grund av besparningarna, då man sparar ungefär 300 000 kr på att inte ha någon FSU.

Tjänsten som Sjöbevakare är inte speciellt fysiskt krävande, då man huvudsakligen sitter i ett bergrum och tittar på olika skärmar (jag kan inte uttala mig om vad man har på de olika skärmar, då jag inte vet så mycket och det jag vet är antagligen inte öppen information). Sjöbevakningscentralerna som i år är 6 st (nästa år 5 st, då SjöC Härnösand ska läggas ner 081231) ansvarar för att bevaka all sjötrafik på och i närheten av vårt territorialgräns samt för att upprätta och underhålla ett målläge som antingen kallas Gemensamt Målläge eller Samlat Målläge - är tyvärr lite osäker.

Lite splittrad, men förhoppningsvis användbar info.

Ta inte illa upp skoog, men jag tror jag har lite mer aktuell info på en del punkter =)

Under GSU'n så är tjänsten tydligen mer fysiskt krävande än vad som sägs nuförtiden. Dock så handlar dte mkt om vilka befäl man har. Men i de två senaste kullarna känner jag folk som varit sjöbev, och de har inte haft det lätt under sin FSS (Fd GSU).

Sen så ska FSU'n flyttas ut till förbanden, och i en del fall (t ex karlskronas sjöbev's fall) ska det inte vara ngn FSU alls. Så den tjänsten har man använt den stora hammaren på. Pga det får de flesta sjöbevakare som bevakar nu mucka tidigare.