Jump to content

treramade hemligstämpeln?

ltdex351

Recommended Posts

Jag antar att myten är mer eller mindre välkänd på forument även då jag inte hittar någon tråd angående ämmnet...

Så jag ställer er frågan: Har någon hört talas om något som pekar mot dess existens eller ska man anta att den är en myt?

Se gärna för mer info: http://www.bergrum.se/bakgrund/hemlig.html

Edit: fixade länk

Med tanke på att stämpeln enligt din källa är citat

Den treramade hemligstämpeln skulle vara så hemlig att dess blotta existens var hemligstämplad.

så är det SSG varning på den här tråden. Vad skall vi diskutera? Om källan stämmer så FÅR de som vet inte diskutera. Kvar blir en bunt som inte vet men gissar ändå...

Den treramade hemligstämpeln skulle vara så hemlig att dess blotta existens var hemligstämplad.

så är det SSG varning på den här tråden. Vad skall vi diskutera? Om källan stämmer så FÅR de som vet inte diskutera. Kvar blir en bunt som inte vet men gissar ändå...

Fast om någon vet att en sådan hemligstämpel inte existerar så går det ju bra att säga det, eller hur?

Jag tror inte att det är förenligt med svensk lagstiftning att förneka existensen av hemliga handlingar. Det var ju därför det blev ett sådant himmla hallå om tsunamibanden.

Att det finns hemlig hemligstämplar torde väl då medföra att det finns hemligas lagar, som ingen känner till eftersom hemligstämpeln hänvisar till tillämplig paragraf i sekretesslagen.

Då kanske "Jättehemlit"-stämpeln refererar till den jättehemlia sekretesslagen, som ingen får känna till.

Jag vet i alla fall inget, och om jag visste så skulle jag inget säga.

/MiLeW

Vad skulle vara poängen med att hemligstämpla en säkerhetsklassning? Känns tämligen onödigt.

/J

För att fienden inte ska veta hur hemligt de hemliga dokumenten de kommit över egentligen är. Om de vet att de som de har i handen är trippelhemligt kanske de inte går på den dubbelhemliga informationen som vi så ondskefullt planterat hos deras underättelsetjänst.

Har du aldrig läst Spy vs Spy?

spy_vs_spy_5.jpg

/E

Det närmaste en treramad stämpel jag kommit var när jag i mitten av 1990-talet var med och destruerade en mängd obsolet undinfo. Då hade någon, kanske med glimten i ögat, för hand ritat en extra ram runt det som varit en grön kvalhemligstämpel men som på den kopia (det formellt felaktiga i förfarandet kan vi ju lämna därhän) jag kom i kontakt med inte gick att skilja från en vanlig röd kvalstämpel. Mystiken tätnar...

Flyttat till Markan då tråden ej behandlar ett "FM-unikt" ämne, samt att diskussionen förvisso är on-topic men icke vidare seriös.

Rokare BG

Tur är väl det, för vore diskussionen seriös hade den ju försvunnit mht §14..

/E

Fast om någon vet att en sådan hemligstämpel inte existerar så går det ju bra att säga det, eller hur?

Jag tror inte att det är förenligt med svensk lagstiftning att förneka existensen av hemliga handlingar. Det var ju därför det blev ett sådant himmla hallå om tsunamibanden.

Tsunamibanden hade inget med rikets säkerhet att göra. Även om Sverige är ett väldigt öppet land med litet hemlighetsmakeri så finns det säkerligen en hel del grejer som har med rikets säkerhet att göra som är så hemliga att inte ens regeringen vet om dom. Det får man iallafall hoppas, för är vi så mesiga som det verkar så är vi rökta i händelse av krig ;-)

Nej men skämt osido. Det skulle inte förvåna mej om den treramade hemligstämpeln existerar, det skulle faktiskt inte förvåna mej om försvarsmakten har hemliga agenter a lá Hamilton, eller kanske tilloch med en hemlig, svensk motsvarighet till CIA. Jag skulle nog närmast bli förvånad om någon bevisar att det inte finns extremt hemliga handligar, personer och avdelningar som "har hand om" rikets säkerhet.

den treramade hemligstämpeln är så hemlig att inte ens motageren får läsa den ;-)

Jag inser att det där var ett tämligen oseriöst inlägg, men frågan är ändå av intresse. Om det nu finns något som är så extremt hemligt, att inte ens hemlig stämpeln existerar så vem har då behörighet att läsa den? Enligt www.bergrum.se så skulle det kanske kunna vara "for your eyes only".

Det skulle också kunna vara så att dessa extremt hemliga dokument kanske bara får läsas av personal i en så hemlig organisation att organisationens existens inte ens är känd. Det kanske är en möjlighet? I ett sånt öppet samhälle som Sverige så skulle det väl vara möjligt att det finns en organisation som extremt få känner till. Vem snokar efter något som folk inte ens tror att det finns möjlighet att det finns?

Sug på den ni ;-)

Tsunamibanden hade inget med rikets säkerhet att göra. Även om Sverige är ett väldigt öppet land med litet hemlighetsmakeri så finns det säkerligen en hel del grejer som har med rikets säkerhet att göra som är så hemliga att inte ens regeringen vet om dom. Det får man iallafall hoppas, för är vi så mesiga som det verkar så är vi rökta i händelse av krig ;-)

Nej men skämt osido. Det skulle inte förvåna mej om den treramade hemligstämpeln existerar, det skulle faktiskt inte förvåna mej om försvarsmakten har hemliga agenter a lá Hamilton, eller kanske tilloch med en hemlig, svensk motsvarighet till CIA. Jag skulle nog närmast bli förvånad om någon bevisar att det inte finns extremt hemliga handligar, personer och avdelningar som "har hand om" rikets säkerhet.

Ehhh... MUST?

Låt vara att hela Markan ibland är SM i Off Topic men det här tåget har inte bara spårat ur, hela kontaktledningen har rivits ner.

Forumet får lätt allergiska utslag på hårdvaran när vi börjar diskutera spörschal fårsis och andra ljusskygga verksamheter.

Vi BlåGula tar nu en diskussion om trådens fortlevnad. Den som har åsikt i frågan rörande trådens existens kan PM'a mig.

Låter tråden leva om nu någon mot förmodan har något att vettigt att säga i frågan.

Vc_90

BlåGul

Foliehatt på!!

Nu återstår bara frågan var ligger "vårt" Area 51.... och vad pysslar dom med......???????

Mera seriöst så låter det mer som en skröna med 3 ramar..

För om man nu hemligstämplar hemligstämpeln och har ett hemligt reglemente runt det..

Hur skall folk inom organisationen kunna veta ifall dom hittar ett sådant dokument ifall det nu råkar vara en slarver som glömt papper eller förlagt papper i fel hemligskåp?

--OT--(typ?)

Vidsel och där testar dom ifall det verkligen är säkert att krasha JAS 39 med hjälp av planets egna räddningssystem ;-)

(tror jag ska trycka upp toarullar med hemligstämpel och 4 ramar..samt med texten "For your eye only"..)

;-)

(tjocka fingrar edit)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...