Jump to content

Hjälp: Modemproblem, mobilt bredband

Beafer

Recommended Posts

I höstas skaffade jag mig ett mobilt bredbandsabonnemang från Tele2 och fick med ett Huawei E220 modem. Jag installerade det, men fick problem direkt. Jag fick det mycket intetsägande felmeddelandet:

"Det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn, så den port som användes för den här anslutningen stängdes. Om du behöver ytterligare hjälp kan du klicka på Mer information eller sök i Hjälp- och supportcenter efter det här felnumret."

Tråkigt nog fanns det varken en Mer informationsknapp eller något felnummer.

Jag ringde i vilket fall som helst till supporten och de kom till slut fram till att den porten som modemet ville använda var upptaget av IR eller Bluetooth. Jag lyckades till slut stänga av IR och BT och allt fungerade.

Sen fick jag tips om att man kunde uppdatera sina drivrutiner till modem och därigenom få en snabbare anslutning. Jag gick in på Tele2s hemsida och följde alla instruktionerna och allt gick fint - ända tills hela uppdateringsprocessen var klar. Då fick jag samma problem som tidigare. Värt att nämna var också att jag fortfarande hade IR och BT avstängt. Supporten hade inga idéer den här gången, men till slut fick jag skicka in mitt modem och de fann det var trasigt och jag fick ett nytt modem.

Tråkigt nog har även det nya modemet samma problem.

Jag har en Fujitsu-Siemens Lifebook E8010-dator.

Alla idéer emottages tacksamt.

Det skall inte ringa något nummer utan gå mot en APN vilket i detta fallet torde vara internet.tele2.se.

Mitt tips är att avinstallera programvaran och installera ny programvara som du plockar från tele2.se.

GMY

Jag har just letat efter drivrutiner på Tele2s hemsida, men jag kunde inte hitta några. Det som finns är drivrutiner till Mac samt uppdateringen för modemets drivrutiner, men mitt modem är redan uppdaterat.

MYT

My Bad..

Troligtvis ligger programvaran redan på modemet. D.v.s. ditt modem är ju även ett usb-minne. Gå in i utforskaren och välj och högerklicka på modemet, som troligtvis heter något ovanför D: ex. G:, när du högerklickat väljer du utforska så du inte startar modemet utan kan kika in i lagringsmediat. Där finns programvaran. När jag körde motsv från telia så visade sig att programmet inte hade gjort en fullinstallation första gången. Var då tvungen att installera från usb-modemet för att få full kontroll ex. byta nätverk osv..

Pröva med andra ord att se om du hittar programvaran på usbmodemet/stickan. Testa sedan att avinstallera och installera om manuellt från modemet.

Hängde du med?

Vill minnas att CF112 på forumet är your main man in the telecom business annars..

GMY

Ända sättet för att uppdatera drivers och likande på dom modemen är att uppdatera firmware med filer från din ISP. Har i jobbet fått uppdatera ett antal modem då dom saknade stöd för vista till en början.

/JBP

Mmm.. Jag tycker att jag känner igen detta.

Huawei E220 brukar oftast fungera mycket bra och Tele2´s modem är det enda "brandade" modemet som faktiskt inte är operatörslåst.

"Numret" som modemet ringer upp är *99# vilket innebär att uppkopplingen istället sker via GPRS/3G.

Angående APN så används internet.tele2.se för vanlig 3G och mobileinternet.tele2.se för Turbo 3G i kombination med uppgraderat modem.

Har du provat annan USB-port? XP iaf vill installera om drivrutinerna så fort du sätter modemet i en port som inte använts tidigare.

Kolla även Hjälp - About i Mobile Connect menyn och jämför versionsnumret av din Firmware.

Rätt skall vara Version number: HOST39.11.107.04.00.56 eller HOST39.11.107.09.00.56.B266.

Om inte, flasha om ditt modem HÄR:

Om det är ok, så länkar jag även till ett annat forum som du nog kan hitta en del nyttigt. Akta dig bara för att testa för mycket av dom filer som ligger ute om du verkligen inte vet vad du gör. mobilabredband.se

Ok, då har vi allt som behövs tror jag.

Instruktioner:

1) Sätt i modemet och låt det installera alla drivrutiner det vill ha.

2) Gå till Start -> Control Panel -> Phone and Modem Options -> Filken "Modems".

3) Välj modemet i fråga, tryck på "Properties"

4) Under fliken "Advanced", skriv i rutan: +cgdcont=1,"IP","internet.tele2.se"

4b) Om du har Turbo3G, skriv "mobileinternet.tele2.se" istället för "internet.tele2.se" enligt ovan.

5) Tryck OK.

6) Välj att koppa upp med modemet, ange som telefon-nummer: *99***1#

Just siffran 1 (på rad 4 och 6) kan vara lite lurig. Beroende på tillverkare kan det vara olika. För SonyEricsson-telefoner exempelvis skall den vara 10. För Nokia skall den vara 1. Testa dig fram.

Notera: Detta fungear även på Bluteooth-telefoner.

Så om du har Blutetooth på dator och en hyffsat modern telefon som kan BT och 3G... tuta och kör enligt ovanstående. Med Programvaran "My Bluetooth Places" (standard för de flesta) kan du dessutom få snabbuppkoppling via Bluetooth-ikonen i Systray nere till höger.

För andra operatörer kan behövs en annan adress än "internet.tele2.se". Telia har "online.telia.se". Ring supporten och fråga om ni undrar.

/J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...