Jump to content

Får man käka hur mycket man vill?

Recommended Posts

När jag är i en tjänst i försvaret, låt oss säga en väldigt fysiskt krävande. Får man så stora portioner man vill ha, eller delas maten ut i portioner. När man är ute och tältar i skogen och liknande får man själv ta med sig så mycket mat man vill?

Anledningen att jag frågar är att om maten är ransonerad, då borde ju de som väger mindre klara sig bättre och det borde inte finnas några 100 kilos bjässar i försvaret. Nu har jag ingen som helst aning om det är så, så svara gärna.

Hur långt är ett snöre och hur rund är en boll?

Kort: Det beror på vad det är som ska övas.. Har du tur och får gå "överlevnads kursen" så blir det lite mat, andra övningar så finns inget syfte i att du ska öva med lågt blodsocker utan man vill ha det mesta ur dig och då får du mycket mat.

Jag tror det finns ganska få 100kg bjässar i försvaret (undantag finns jag vet). Sedan så gör det väl inget om några klarar sig bättre, då kan ju dom hjälpa dom som klarar sig sämre, eller hur.

Ok.

Jag har dock hört att man ska på vissa tuffa tjänster få lite mat i sig under perioder och då undrade jag om det skulle vara lika lite mat för en som väger 65 kg och en som väger 100. Då 100 kg mannen behöver så klart mer mat. Då drog personen som sa detta slutsatsen att det är bättre att vara tunn än att vara tyngre då man behöver mer mat då.

Inte för att jag vet om det stämmer, det är inte jag som yttrat mig.

• Forumsledning

Jag brukar säga att det i lumpen/övningar finns 3 st LYXIGHETER - VÄRME - MAT - VILA

Med värme menar jag att du kan hålla kroppen på en lagom temperatur. Runt + 10C - 15C utomhus, torrt, lätt sol är rätt trevligt för att inte bli för var eller kall.

Om du har en någorlunda tuff tjänst som innebär fältdygn i tält så kommer du ytterst sällan ha mycket av alla 3.

Jag resonerar som så här.

Har du alla 3 - NJUT, minst en kommer försvinna alldeles strax!

Har du 2 av 3 - Var nöjd, det är inte så illa. Det kan vara betydligt värre. 2 av 3 är väldigt nice ändå.

Har du 1 av 3 - Folk börjar sura ihop, försök fixa så gruppen uppnår en till. ( Kanske det vanligaste läget)

Har du 0 av 3 - Folk blir griniga och lackar ur på varandra lätt, försök omgående få till minst 1. Som gruppchef måste du undvika att ha gruppen i detta läge en längre tid.

När det gäller maten så brukar Murphy se till att om det tom servas god mat i fält så kommer garanterat ett eldöverfall eller ett befäl se till att ni inte kan äta maten.

Om maten är äcklig, brukar det finnas tid och inget kommer hända under matrasten.

Se till att alltid ha med snabb energi som inte behöver tillagning, tar lite plats och ör hållbart i din personliga packning. Energibars, chokladkakor, kex, osv.

Hur långt är ett snöre och hur rund är en boll?

Kort: Det beror på vad det är som ska övas.. Har du tur och får gå "överlevnads kursen" så blir det lite mat, andra övningar så finns inget syfte i att du ska öva med lågt blodsocker utan man vill ha det mesta ur dig och då får du mycket mat.

Jag tror det finns ganska få 100kg bjässar i försvaret (undantag finns jag vet). Sedan så gör det väl inget om några klarar sig bättre, då kan ju dom hjälpa dom som klarar sig sämre, eller hur.

Kanske inte 100 kg, men många i min pluton vägar 80-90, o då är det ju mest muskler som väger in.

Väger man lite mer så är dte på gott och ont. När vi inte får mat så lider de små mer. packningen är tung, och de har inte så jävla mkt muskler. Visst, är ju inte bra om man plockar från musklerna, men det är iaf energi. De små har ju inte den möjligheten.

Så man kan se på det hela med vikt på många sätt. Jag behåller hellre min vikt och mina muskler under en vecka utan mat än blir liten, för då behåller jag mer energivärde och orkar min packning på ett annat sätt. Det är inget konstigt att de små vill stanna och pausa hela tiden då.

Så det är på gott och ont att vara stor eller liten

Under min värnplikt upplevde jag att det var väldigt olika med hur långt maten räckte. På kasern käkade man ju oftast i matsalen, och då fick man ju oftast ta om, ute i fält var det antingen grönpåse eller isomat som gällde, och ibland räckte isomaten till backning till många, och ibland knappt till en portion åt hela plutonen, så då kunde man sitta där och vara litet småhungrig. Vad gäller hur man klarar sig med mindre mat så tyckte jag att det var väldigt individuellt. Många med mycket muskler blev helt komiga när de inte fick i sig all den energi de behövde för att bibehålla sin muskelmassa, och rasade i vikt under överlevnadsveckan. En del klarade det bättre, även om de gick ner lika mycket i vikt. Jag skulle säga att även om det till stor del är som Faers säger, att man med en stor muskelmassa har en större energireserv att ta av än om man är tanigare, så är det också så för många att deras kroppar är vana vid stora intag av näring, och inte klarar omställningen till mindre mat lika bra som någon som i vanliga fall också äter mindre (skillnaden mellan före och efter i energiintag är mindre).

Men, ja, ibland var man hungrig, ibland inte. Det var litet som ett lotteri.

nu när det talas om vikt och kroppsbygnad kasnke jag kan passa på och fråga vad som är en 9a i längd vid mönstringen, samt vilken vikt det är som är optimalvikt?

tacksam för svar :D

Jag fattar inte det här med siffror för längd och shit vid mönstringen. Jag fick inget sånt.

Jag är 192 cm lång och väger 85 kg. Det är enligt mig min optimalvikt.

nu när det talas om vikt och kroppsbygnad kasnke jag kan passa på och fråga vad som är en 9a i längd vid mönstringen, samt vilken vikt det är som är optimalvikt?

tacksam för svar :rolleyes:

När jag mönstrade användes inte den niogradiga skalan till längd och vikt. Skulle vara lustigt om man använde det på längd och vikt. Du får din vikt och längd visad i BMI (Body Mass Index). Räkna ut ditt BMI här

Som det står på sidan så är BMI 19-24 idealvikt.

Edited by Nepto

På vårt kompani har det ofta varit så att bespisnings gruppen har varit rädda för att maten ska ta slut och delat ut väldigt snålt, sen när det blir backning har vi ingen tid kvar att äta.

Sen brukar vi inte undra vad det blir för mat, utan vilken smak det kommer vara på köttgrytan för det är köttgryta 8 av 10 gånger när vi äter isomat