Jump to content

Jobb Laptop vilken??

Kustbo

Recommended Posts

Behöver lite goda råd från Er övriga.

Min nuvarande jobb lapptop sjunger på sista veersen och en ny ska skaffas snart men vilken ska jag välja??

Den kommer att användas till lite olika saker men några exempel som kan hjälpa till att bedömma vad jag behöver prestandamässigt kan se ut så här:

Uppdatering av webbsidor: då jag behöver ha detta igång samtidigt, 3-5 webbfösnter öppna för att samla och jämföra information, Excel ver. 2007, Photoshop samt FTP program.

Hemsidesbyggande: då jag behöver ha detta igång samtidigt, Dreamweaver 8, Photoshop, Word samt 1-2 Webbfönster.

Sen det vanliga diversearbetandet med mindre krävande program men jag har som oftast minst 2 program igång samtidigt oavsett vad jag håler på med, och datorn är igång minst 10 tim/dag 7 dagar i veckan.

Så ge mig exempel på lämpliga laptops fabrikat och modeller som funkar för sån användning, skärmstorlek är inte viktigt då jag kopplar den mot extern skärm iaf, flera USB portar är viktigt och självklart CD/DVD med brännare och gärna minneskortsläsare.

Sen som vanligt vill man ju inte betala mer är vad som är skäligt men den ska vara bra så inget lågprisalternativ då jag hatar krångel.

Tja, vilken hyfsat laptop som helst i sju-åttatusenkronorsklassen funkar. Du vill ha mycket minne..

Jag jobbar själv med en del webdesign, illustration och trycksaksframställning (gärna samtidigt) och har en ganska ordinär HP-laptop till hjälp. Den har en Core2Duo på 1,85GHz, 2gb och kör Windows Vista 32bit.

Jag har ofta illustrator, photoshop, word, outlook, indesign mm igång samtidigt, och det brukar gå. Det största prestandaproblemet har att göra med att windows måste swappa mot hårddisken när man växlar program, och det har inget med cpu-prestanda att göra, utan bara med minneshanteringen. Om du inte tänker arbeta med superhögupplösta bilder på hundratals megabyte så är inte själva CPU-prestandan den trånga sektorn.

De pratar om att uppgradera till Vista 64-bit på utvecklardatorer, dit jag kan räkna mig om jag vill (fuskar i Visual Studio ibland), men då måste jag uppgradera till 4Gb, vilket jag kanske ska göra ändå. Men det går att jobba med 2Gb också.

Köp till endockningsstation också, så du kan använda extern skärm och tangentbord för ergonomins skull. Stora laptops med stora skärmar är trevliga, men om du tänker transortera datorn en del, tänk på att det väger, och att många väskor är gjorda för 15".. Min är en 17", vilket är trevligt nu när jag sitter hemma med datorns skärm som enda skärm, men jag måste ju bära på den hela tiden.. dessutom fick jag byta väska när jag bytte dator.

/E

PS Datorn jag har är en HP Compaq nx9420

Hej Erik G

Verkar som vi håller på med lite liknande saker då och skönt att höra att det funkar med såna burkar för det är lite åt det hållet jag kikat, med mycket minne menar Du RAM minne gissar jag?

Jag fuskar också lite med Adobe CS2 In Design och övriga program så det blir mycket fönsterväxlande vilket som Du säger suger kraft, har funderat på att skaffa en skärm till och lägga in ett program som gör att man kan dela upp fönstren på olika skärmar och slipper växla så mycket, har Du testat den lösningen??

Har redan idag externt av allt så 14-15 tum är vad jag söker då jag endast använder den fasta skärmen för mindre visningar på möten och då bara lite utkast på hemsidor som kunden får titta på, men allt arbete görs på 19 tum TFT skärm, har lärt mig vikten av god ergonomi den smärtsamma vägen :baskerPa:

Har Du upplevt några problem med att köra såna program i Vista??

Har XP pro idag och har hört lite gnäll på Vista och att kompabiliteten med webbdesign och grafikprogram från andra än MS är lite dålig vad säger Du och andra om det??

Som sagt det mesta går bra..

Vissa vista versioner tillåter att man "nergraderar" dvs man kör XP tills man känner för att nu kan man gå över till vista...

Vista buissness och ultimate tror jag var 2 av versionerna som tillåter detta..

Minne behöver du, rejält men samtidigt så behöver du inte gå över 4gb..iaf inte så länge du kör 32bitars operativsystem såsom xp..2-3gb funkar säkert rätt bra för dig.

Har du tid, åk och kolla skärmarna, det varierar en del mellan olika fabrikat men även mellan olika modeller..

Något som varit poppis hos dell har varit blank skärm..IBM (lenovo nuförtiden) har en del matta skärmar dock om man är som jag och inte är riktigt förtjust i helblanka skärmar..

Det kommer en hel del SSD diskar (solid state disk) dvs hårddiskar som är uppbyggda med minnen..det kommer bli väldigt bra fart på dom samt bättre batteritid..tyvärr är kapaciteten "bara" en 36-73gb idagens läge.

Och jag tror att en modern sata2 laptopdisk kan ge dig bra prestanda för något år framöver..

OM du tar en "ultraportabel" så är det nästan garanti på att du får en 1,8" disk och märkvärt sämre prestanda tyvärr...

Passa på att kolla grafikkortet,, är det ett intel..så tror jag du inte kommer gilla det..försök setill att det är ati eller nvidia..du kanske inte kör så mycket 3D rendrering eller spel på den...

Men "riktiga" grafikkort brukar vara lite duktigare på flerskärms lösningar mm..

De tillverkare jag har kört är:

Dell..förutom rätt bra maskiner så är supporten riktigt bra, inget krångel om man inte råkar få prata med den nya på supporten som måste gå igenom deras felsökningschema innan dom skickar ut delen..

IBM/Lenovo.. Dom är lite dyra i initiala supportkostnaden..men dom verkar ta hem det på hur dom funkar..för dom funkar..som en duracellkanin..bara går och går och går...

Vi har haft mest av x21,x31 serien..har en Z61p själv..som jag är nöjd med..

Fujitsu-siemens.. man önskar att dom skulle kunna lite bättre..

Maskinerna har bra med prestanda, utrustning mm.. men supporten strular katastrofalt! man måste regga supportpaket själv..(något som försvann för länge sen hos andra) och dom är lite "plastigare" inte samma stabilitet som en dell eller ibm..

Mac..har mest tittat på dom..men dom funkar, med lite extra pengar så får man en virutuell windows maskin på den och helt plötsligt så är det inte så stort hopp mellan operativen..

HP, har tyvärr bara råkat på de hp maskiner som har udda, konstiga påhitt för sig för att funka..så jag kan inte ge något mera..

Jag håller fortfarande lite mer på Dell just med anledning av supporten, men IBM/Lenovo tar in på dom..

Och se till att du tar 3års support med allt garanti dagen efter..så brukar det mesta lösa sig.

Det kommer en hel del SSD diskar (solid state disk) dvs hårddiskar som är uppbyggda med minnen..det kommer bli väldigt bra fart på dom samt bättre batteritid..tyvärr är kapaciteten "bara" en 36-73gb idagens läge.

Vad är det för minne i en SSD-hårddisk? Är det Flash så får det vara för min del.

Vad är det för minne i en SSD-hårddisk? Är det Flash så får det vara för min del.

Ingen aning..

Enligt samsung som har lanserat några modeller så är det NAND flash som minnet är byggt på..

http://www.samsungssd.com/what_is_ssd/overview.html

MTBF ser ut att vara mkt bra..men det är nog mest bara siffror än så länge..

Hitachi verkar blanda in andra typer av minnen,

http://www.engadget.com/2007/09/28/hitachi...-of-overwrites/

Men det är rätt ny teknik och det tar nog ett tag innan dom är ikapp magnetskivor..

SSD-diskar är än så länge inte bara små, utan snuskigt dyra.. så har man inte några särskilda behov av de fördelar sådana diskar kan erbjuda, ja, då är de bara oödig lyx. Men det är vad jag tycker.. någon annan kanske tycker annorlunda.

Med minne menar jag givetvis arbetsminne, RAM. Hårddiskutrymme har jag ingen åsikt om. Jag lagrar det mesta jobbrelaterade på nätverket. Med VPN kommer jag ju ändå åt det från platser med internetanslutning. Det finns nog ingen fabriksmonterad hårddisk som inte är stor nog att åtminstone rymma alla program du behöver i ditt jobb.

De flesta laptops, alla jag haft de senaste tre åren, har kunnat köra två skärmar samtidigt, med två olika skrivbord, utan extraprogram (grafikkorttillverkarens drivrutiner undantagna), så det borde väl inte vara några problem. Jag kör dock bara på en skärm, jag tycker det räcker. Jag behöver ju inte se de andra programmen samtidigt. Jag kan tyvärr inte multitaska även om datorn kan det. Jag vill jobba med en sak i taget, det som sker i bakgrunden sker just i bakgrunden.

Min skärm är en 22" Eizo med samma högsta upplösning som min dators inbyggda skärm, dvs 1680x1050 pixlar. Det är klart, har man mindre skärmyta kanske man vill kompensera med två skärmar. Men jag tycker som sagt inte jag behöver det.

Jag kör CS2-paketet, och det fungerar i Vista Business utan större problem. De små palettfönstren i CS2 verkar inte helt kompatibla med Aero (det flashiga fönstertemat i Vista), men det funkar. Jag upplever Photoshop och Ilustrator som lite kraschningsbenäget, men de programmen var inte helt stabila även på XP, så det kanske inte är något att orda om. Visual Studio 2006 kräver lite handpåläggning och patchande för att funka i Vista. Sist men inte minst, som webbmänniska vill jag bara varna för att IIS fått ett helt nytt utseende. Den nya webbservern är säkert skitbra, men "you got to unlearn what you have learned" som en liten grön krigare i en galax långt långt borta en gång sade.

/E

Ingen aning..

Enligt samsung som har lanserat några modeller så är det NAND flash som minnet är byggt på..

http://www.samsungssd.com/what_is_ssd/overview.html

MTBF ser ut att vara mkt bra..men det är nog mest bara siffror än så länge..

Hitachi verkar blanda in andra typer av minnen,

http://www.engadget.com/2007/09/28/hitachi...-of-overwrites/

Men det är rätt ny teknik och det tar nog ett tag innan dom är ikapp magnetskivor..

Den största nackdelen med Flash-minne är den begränsade mängden skrivningar en minnescell tål innan den går sönder (ca 100000 för NOR-Flash och 1000000 för NAND-Flash). Dessutom så är skrivning till Flash plågsamt långsamt jämfört med en konventionell hårddisk.

Hitachi tycker att lösningen på det problemet är att stoppa in en DRAM-cache. En lösning som gör att deras drive blir både dyrare och drar mer ström.

Jag kommer att avhålla mig från SolidState-diskar så länge de bygger på Flash. På USB-stickor och motsvarande medium som inte är skrivintensiva så funkar flash, men inte som hårddisk.

Tackar Erik G.

Var just sånt jag undrade över även om CS2 är det program jag använder minst men iaf, väljer nog en version av Vista som jag kan ställa om till XP Pro för säkerhets skull då, och dubbla skärmar ligger nog en bra bit in i framtiden men kul att veta om/hur det funkar.

Så om jag kollar på maskiner med Duo 2 Core på 1,6 eller bättre och min 2GB RAM så lär jag klara mina behov??

Vad gäller lagringsutrymme så flyttar jag över sånt som inte behövs aktivt på en extern HDD så den interna HDD.n lär nog räcka och bli över då dem ju idag ligger på 120-180GB vilket är väldigt mycket.

Hur gör Du/Ni med partionering har Ni allt i en eller delar Ni upp en för OS och program och en för eget arbete?

Har hittils kört allt i en men undrar lite om man vinner snabbhet på att dela upp eller behövs inte det med en Duo Core??

Dem där nya minnena lät som lite överkurs för mina behov iaf :ph34r:

Skippa allt vad SSD är, totalt onödigt och dessutom är de inte mogna ens en konsumentmarknad än.

Skaffa en dator oavsett märke, se till att det finns 2GB RAM och Intel (Core2duo) eller AMD Athlon eller Turion x2 motsv. (undvik sempron)

De flesta datorer från 6000kr och uppåt passar dina behov.

Så det handlar mer om smak och tycke än att välja prestanda.

Partionering gör normalt ingen direkt märkbar skillnad med prestandan. (om vi pratar windows nu) Utan det brukar komma indirekt med att man lägger arbetsfiler på en partition och system på en annan. På det sättet kan man undvika alltför stor defragmentering på hårddisken. Det underlättar kanske mer om man vill radera eller formatera eller göra backup med ghost-verktyg motsv. att ha vissa saker på en annan partition.

Man får titta närmare på vilka sorts filer man har och vad man jobbar med. Jobbar man ofta med små filer html/kod/text etc så kan man ordna att den ena partionen är konfigurerad för just små filer när man väljer klusterstorlek. Eller tvärtom, om man jobbar med stora filer.

Lite överkurs i hårdvara kanske, men som sagt, prestanda kan eventuellt vinnas om man vet vad man ska köra för något.

Vet man inte så mycket om det här så rekomenderar jag starkt att skita i partitonering helt. Den skillnaden som normalanvändare får är oftast inte märkbar, utan det handlar mer om ordning och reda, och hur man vill organisera sina filer och program. Ser man till att man defragmenterar emellanåt så kan man lungt köra allt på samma partition. Bäst ändå är ju att köra arbetsmaterial på extern/extra hårddisk. Det ger både prestandaökning och säkerhet.

Prisvärd eller?

Min "hovleverantör" av datorprylar har under mån & tis en kampmanj på en företags laptop och tänkte kolla om Ni tycker denna är prisvärd?

HP Notebook 6715

15,4 skärm

XP Pro eller Vista Business

AMD Turion 64 x2 TL60

2GB DDR2

160GB 5400rpm

ATI Radeon X1250

Länk http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF...8-13123986.html

Pris med Vista 6396kr exkl med XP Pro 6476 kr exkl

Har idag en HP Pavilion och har haft flera andra HP tidigare och varit nöjd och det är bra att handla hos dem då butiken även har egen verkstad med serviceavtal för oss företagskunder och telefonsupport 7 dagar i veckan och det är värt en del med om något strular.

Nu är nya burken hemma och uppstartad men har inte flyttat över allt ännu så helgens sysselsättning är räddad :lol:

Verkar som jag hade tur med denna dator då mitt Ex har alla finesser som det i den ytterst tunna manualen står (Endast vissa modeller) på som presentationsfunktion med möjlighet att visa på flera skärmar eller en stor, fingeravtrycksläsare och minneskortsläsare inget av detta stod med i specen så det blev en glad äverraskning :clap:

Ska bli kul att utforska den mera när jag väl får tag på en "riktig" manual som förklarar hur allt funkar vilket snabbguiden som följde med inte gör, men det finns ju på nätet så bara läsa där och skriva ut det som är intressant!!

Dessutom har den en funktion som kallas HP Backup and Recovery med vilken man kan göra en avspegling av och säkerhetskopiera hela hårddisken både program och egna arbeten till en skiva eller extern disk vilket var smart med tanke på mina tråkiga erfarenheter på senare tid så det känns bra :dribble:

Hur snabb den är kan jag inte säga förrän jag fått in allt i den och testat men det lär bli klar förbättring mot den gamla!!

• 2 weeks later...

Det finns ju stabila grejor.

http://www.ruggednotebooks.com/

http://www.stealthcomputer.com/photos/thumbnails.php?album=9

http://www.slate.com/id/2080546/

http://www.terralogic.co.uk/

Nu vet jag ju självklart inget om stabilitet eller prestanda, men dessa är ju byggda för att användas i stökig omgivning. Jag vill minnas att US armé krav är att klara ett fall fån 1 meter utan problem.

Pappsen

Nu vet jag ju självklart inget om stabilitet eller prestanda, men dessa är ju byggda för att användas i stökig omgivning. Jag vill minnas att US armé krav är att klara ett fall fån 1 meter utan problem.

Pappsen

Fast nu skulle han ju snickra hemsidor, inte ut och kriga med burken, och för vanligt kontorsbruk lovar jag att en reguljär laptop funkar bra, så länge man har ett någorlunda stabilt skrivbord att hålla till på.

/E

Stabila? Jo visst.

Men jag tänker att jag hellt inte vill släpa runt på en laptop som väger mer än en AK4 till vardags..

Jo det var stabila prylar det där och jag tror att pappsen i sin välmening bara blandat ihop mina trådar om datorer för olika användning då jag har en tråd där jag just söker info om ruggade laptops för användning i båten och där verkar dessa passa utmärkt så jag får ha dem i åtanke när det blir dags för ny navdator.

Som jobblaptop mest ståendes på skrivbordet eller med ut på kundmöten verkar dem dock lite overkill men det problemet har jag löst nu med min nya HP Business Notebook 6715b som känns kanon för sitt ändamål :rolleyes:

Jo det var stabila prylar det där och jag tror att pappsen i sin välmening bara blandat ihop mina trådar om datorer för olika användning då jag har en tråd där jag just söker info om ruggade laptops för användning i båten och där verkar dessa passa utmärkt så jag får ha dem i åtanke när det blir dags för ny navdator.

Som jobblaptop mest ståendes på skrivbordet eller med ut på kundmöten verkar dem dock lite overkill men det problemet har jag löst nu med min nya HP Business Notebook 6715b som känns kanon för sitt ändamål :=o

Sorry för ihopblandning, men du...de e bättre att ha o inte behöva, än att behöva o inte ha... när kaffet välter...

:rolleyes:

Pappsen

Som jobblaptop mest ståendes på skrivbordet eller med ut på kundmöten verkar dem dock lite overkill men det problemet har jag löst nu med min nya HP Business Notebook 6715b som känns kanon för sitt ändamål :rockon:

Sorry för ihopblandning, men du...de e bättre att ha o inte behöva, än att behöva o inte ha... när kaffet välter...

:rolleyes:

Pappsen

Sant och jag har hårdhänt fått lära mig vad vätska av olika sorter i datorer kan orsaka så jag tar fika och ätande som förevändning för att få komma bort från datorn ett tag, det blir liksom dem enda stunderna på dagen jag inet har en skärm framför ögonen och det är värdefulla stunder så ingen risk för kaffe i min burk numera :=o

Ang datormärke så köpte jag mig en beg ultraportabel IBM för något år sedan och jag är helt såld. Kvaliten är helt superb. Blir lätt en IBM nästa gång om inget oväntat händer.

Ang datormärke så köpte jag mig en beg ultraportabel IBM för något år sedan och jag är helt såld. Kvaliten är helt superb. Blir lätt en IBM nästa gång om inget oväntat händer.

Så synd då att IBM inte tillverkar laptops längre. :dribble:

Stinkpaddorna tillverkas numera av Lenovo.

• 1 year later...

En liten bumb på 1,5 år.

Skall köpa laptop. Står mellan följande ganska identiska val. På nedanstående sidor finns det massa för mig kryptiska förkortningar som datormänniskor säkert förstår. Vore trevligt om någon sådan person kunde hjälpa mig med lite "ay's" and "no". Kort och gott, pris är ju hyffsat likvärdigt så varför skall jag välja den ena, eller andra? De heter ju alla dv-6 men sedan verkar ju inte "12XX" stå i paritet till prestande/grafikkort m.m.

dv-6 1250

dv-6 1234

dv-6 1224

dv-6 1220

Finns andra motsvarande förslag mottages dessa tacksamt, måste inte bli HP men jag tycker de verkar vettig i pricerange 6500-7500.

GMY

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...