Jump to content

Militär volvo 240, grönmålad

Guest Maria

Recommended Posts

Jag är stolt ägare till en 240 som är grönmålad av försvaret, fortifikationsverket närmare bestämt. Jag har inte sett sådana så ofta, de Volvo vi körde runt i på I19 var den vanliga mörkblå färgen.

Är det någon som har en uppfattning om hur många grönmålade Volvo försvaret har/hade? Det är en vit Volvo som är omsorgsfullt målad i samma färg (antar jag) som TGB-bilarna etc.

Någon mer som har en? Min har en "korthållare" på grillen (ni vet) och fortifikationsverkets tjusiga vapen på bakrutan.

Som kuriosa kan nämnas att jag hittade en hel drös med gamla glödlampor och sjukvårdsmateriel från försvaret i ett "lönnfack" i bakluckan. Gubben jag köpte den av visste inget om bilar och hade nog inte öppnat det facket på tio år.

/Maria

Ungefär sådär en 24565939743 stycken kanske.

Så många bilar har inte volvo tillverkat, totalt av alla varianter, så jag undrar, vad har du för källa på det? Är det någon slags hemlig produktionslinje Volvo haft under kalla kriget vars produktionssiffror ej redovisats öppet? Det här var sanneligen nyheter!

/E

• 2 weeks later...

Jag tror att de flesta 240 som FM hade nog var rätt slutkörda.

Någon som minns filmen som hette något i stil med gröna bilar går

fortare. Dels tror jag att FM tycker det är enklare att skrota än att

sälja till privatpersoner.

/martinator

Jag tror att de flesta 240 som FM hade nog var rätt slutkörda.

Någon som minns filmen som hette något i stil med gröna bilar går

fortare. Dels tror jag att FM tycker det är enklare att skrota än att

sälja till privatpersoner.

/martinator

Det säljs inte till privatpersoner. Allt auktioneras ut, oftast är det företag som köper och säljer vidare.

På den gamla goda tiden hade posten gula Volvo 245 med ratten på fel sida och saknade passagerarsäte. 245:an måste vara den enda sanna MPV:n i akronymets rätta bemärkelse.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...