Jump to content

Amf 1 utfattigt???

Gotcha

Recommended Posts

förmodligen är slamkryparen trasig (vilket verkar vara naturtillståndet för det där j-a tingesten) och den är för dyr att reparera. Dessutom skall ju båtar vara i sjön eller? B)

Man kan ju iofs ta ut dem på en repa och sätta en fläskig sten i impellern eller köra på en grynna så att de måste upp för rep...

Är det någon som vet hur det gick för stridsbåten som kraschade i karlskrona sommaren 99? Och då tänker jag på hur det gick med båten i efterhand om den reparerades eller om den skrotades helt. Det blev 7 allvarligt sakadade av 8 som befann sig i båten ( han som inte skadade sig stod på däck och flög i vattnet )

Edited by Amfibieslusken

Det jag hörde strax efter åt var att båten antagligen inte skulle gå att använda igen. Angående besättning/passagerare så drabbades de av hjärnskakning, mjukdelsskador samt minst två? drabbades av benbrott. Dock skall ingen drabbats av men för livet. Angående personen på däck, så stod han i ringlavetten och han klarade sig undan med lättare smärtor i nacke/rygg? samt chock. Dock har jag inget minne av att han skulle hamnat i vattnet vid kollisionen.

Edited by ARN

Det jag hörde strax efter åt var att båten antagligen inte skulle gå att använda igen. Angående besättning/passagerare så drabbades de av hjärnskakning, mjukdelsskador samt minst två? drabbades av benbrott. Dock skall ingen drabbats av men för livet. Angående personen på däck, så stod han i ringlavetten och han klarade sig undan med lättare smärtor i nacke/rygg? samt chock. Dock har jag inget minne av att han skulle hamnat i vattnet vid kollisionen.

Jag hörde att, när jag kom tillbaka från båtkursen att det såg ganska gräsligt ut i transporten i båten, och att det faktiskt var några som fick men för livet, i form av minskad rörlighet i ben osv. Men det var kanske överdrivet, inte vet jag men hemskt var det att höra iaf.

Hur gick den där incidenten till? Var det hydraulikhaveri eller klantiga båtchefer eller något annat?

Annars har jag sett transporten (och framförallt förpiksdörren och rampen) på den stridsbåt där man avlossade ett laddat GRG (20 mm instick). Not so nice...

Hur gick den där incidenten till? Var det hydraulikhaveri eller klantiga båtchefer eller något annat?

Det var nog en blandning av båda. Tydligen så var det fel på hydrauliken så de inte kunde manövrera undan från bryggan när de fräste fram i 30 knop. Och så var det värnpliktiga från MulDiv som åkte med ett par sergeanter, då de aldrig hade åkt streta förr så sergeanterna lekte med båten och visade vad den gick för. Tror inte att de där vpl någonsin vill åka stridsbåt mer efter det där. :(

Edited by Amfibieslusken

Det tillsattes en haverikommision, vill minnas att man kom fram till att det berodde på den mänskliga faktorn. Båten körde in i ett betongfundament(Krigs Förtöjnings Plats) som stack ut några meter. Men jag tror att den del båten träffade var byggd i trä.

Är det någon som vet hur det gick för stridsbåten som kraschade i karlskrona sommaren 99? Och då tänker jag på hur det gick med båten i efterhand om den reparerades eller om den skrotades helt.  Det blev 7 allvarligt sakadade av 8 som befann sig i båten ( han som inte skadade sig stod på däck och flög i vattnet )

Båten reparerades vad jag vet. Såg den på land vid "Rosenholmsvarvet" (mitt emot Rosenholm fd KA2) när man höll på att fixa till den. När jag såg den hade den en nysvetsad för av skinande aluminium så 1/3 av båten ungefär var skinande metall medan resten var 90-mönstrad.. såg lite skumt ut måste jag säga :2guns:

Verkar varit en jäkligt otrevlig olycka.. :(