Jump to content

Högvakt..

Guest

Recommended Posts

1. Vilka går högvakten, e det alla? blir man utsedd eller ska man söka?

2. Klädsel vid högvakt, jag funderar på en sak som jag och en polare diskuterade, nämligen baskern, om jag skulle få göra högvakten när jag ligger inne på K4, kommer jag då stå med basker?, och vad är det för andra kläder som gäller, förstår att det är uniform men vill liksm veta mer, bilder, länkar uppskattas.

3. Någon som har några roliga berättelser från sina högvakter ??, har hört från andra och har garvat mycket gott :)

• Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Av de som hade högvakten som jag har träffat dvs mina gruppbefäl och så, så säger dem att de var de absolut värsta de varit med om det var riktigt jävla tråkigt bland de värsta de varit med om.

Sen så om du har riktigt otur blir du kalfaktor eller hur det nu stavas och det är ännu tråkigare.

Av de som hade högvakten som jag har träffat dvs mina gruppbefäl och så, så säger dem att de var de absolut värsta de varit med om det var riktigt jävla tråkigt bland de värsta de varit med om.

Sen så om du har riktigt otur blir du kalfaktor eller hur det nu stavas och det är ännu tråkigare.

Håller med, det tråkigaste jag gjort, var även assistent åt kalfaktorn... fick bla bre mackor till befälen, en höjdare...

Guest Dedicated

Tja, säg inte det....hade typ den befattningen, ägnade mig åt att i stort sett bryta mot alla trafikregler som fanns i Sthlm innerstad med militärskyltat fordon! Det var så klart inte meningen.....men för att hinna i tid från Armé-museum upp till slottet fick bilen bli "buss" ett slag.....exempelvis.

Hittade ut till Drottningholm gjorde man också efter x antal vändor dit....på pappret var jag kalfaktor men det var en kompis som åkte på allt det tråkiga som att koka kaffe, bre mackor etc.

Kan bli lite långtråkigt ibland, jag har gått 3 gånger och har väl haft tur i oturen att få slåss lite mellan passen. Som vanligt är det det roliga och händelserika man kommer ihåg.

Jag tycker att det är en tjänst som varje Svensk soldat ska ha provat på. Att ha gott högvakten borgar för en god insikt i exercis och militärt uppträdande.

Casca

Jag ska göra min första högvakt v.3 som stf VC Drottningholm.

Vi går på lördagen v.2 och går till tisd. sen går vi på igen på onsdag och går till lördag.

Jag kan återkomma v.4 med mina intryck. :)

The Swede

hmmmm ja se till att gå på denna gång Swede....sist var du ju inte "kapabel" till att gå på ju heheheh bättre lycka denna gång ehh

:baaa

Gick som af 2:a den 4 januari -02 i tre dygn, blev avlösta av P 10 som gick ett dygn. Därefter så gick vi tre dagar till och blev avlösta av Ing 2.

Höll på att garava (vilket man inte får) vid avlösningen med Ing 2. Stf VC stod och snörade om damaskerna mitt i avlösningen frammför 400 ryssar. I högvaktstrappan så knöddes vi med 50 ryssar när vi marcherade uppåt. Fick trycka upp gamla tanter i väggen för att hålla rättningen.

Främsta problemet vid högvakten vid den årstiden är kylan. Fy faaaaaaaaaaan vad kallt det är.

Jag och af 1:an gick en safterunda mellan varje pass för att värma upp posterna, så vi hade fullt upp. På kvällen så stödde vi patrullcheferna som var mycket trötta.

Patrullen är verkligen inte lök som många andra tror. Det är verkligen jobbigt att sova med kläderna på och gå upp tre ggr. per timme för att patrullen skall rycka ut.

Stödde även kall faktorn som fick åka och köpa godis och vissa xxx-ratade tidningsskrifter.

Vi gick med 37 man, vilket var nästan minimum. Vad är egentligen nomtalet?

Höll på att garava (vilket man inte får) vid avlösningen med Ing 2. Stf VC stod och snörade om damaskerna mitt i avlösningen frammför 400 ryssar.

Jo, han har berättat det.

Han märkte på vägen uppför slottsbacken att den ena damasken gått upp.

När han kom upp på yttre borggården satt den endast i nedersta hålet.

Soldaten som stog bredvid honom hade sett att damasken gått upp när dom stog på mynttorget men vågade inte säga något. :)

En endygnsvakt på Stockholmsslott innehåller minst 31 och max 38 soldater.

En flerdygnsvakt minst 43 och max 45.

På Drottningholm gäller för endygnsvakt minst 27 och max 31.

Flerdygnsvakt minst 32 och max 36.

The Swede

*som ska dubbelkolla sina damasker innan pågång*

Jag ska göra min första högvakt v.3 som stf VC Drottningholm.

Vi går på lördagen v.2 och går till tisd. sen går vi på igen på onsdag och går till lördag.

Jag kan återkomma v.4 med mina intryck. :D

The Swede

Vilka vlir ni avlösta av ? e det F4? jag vet att f4får på vecka 5 men kanske redan vecka 4 har du någon koll på det ?

jag har gjort sex vakter som beväringsman och vad skall man säga en gång är roligt när det är vamt och skönt på sommaren men sen... -25 och snålblåst förövrigt mycket representativt klädda i komarock, pälsmössa och sälvante från klockan 16...

Tips för er som är interesserade av högvakt är att läsa Högvaktsinstruktionen HögvI03 som finns att ladda ned från fumpubl.mil.se som en del av CermR 8.

Själv lyckades jag genomföra 11 högvakts dygn under min GU tid på ett icke högvaktsförband. Störst chans att få gå högvakt om man inte hammnar på LG eller annat stockholmsförband är nog att vara KB elev.

Lycka till högvakts dygnen genererar många skrönor för er forsatta lupartid och liv.

Ehh, vadå?

Tala ur skägget Raffsec.

The Swede

Jo det var så att oj nu sviker minnet mig SEP -99 var det nog så var det jag och några HV män som gick med lotta kåren. För det är en förening så får inte dom gå högvakt och detta år så ville dom det dom hade

75 års jubileum och då var dom tvungna att ha militär personal med för att få det så vi var typ 3 på slottet och 3 på Drottningholm vi ingick i patrullerna och detta lär nog inte hända igen

• 2 weeks later...

Jag skall bevaka, västra slottsvalvet, slottets västra fasad samt yttre borggårdens angränsande delar! :D Gick högvakten 7-8september 2002 samtidigt som army tattoo var! Publikrekord på borggården och stekhett :) 2004 är det planerat att MDS Bohusdalsgruppen skall gå igen och jag har redan anmält mig :blink:

"Jag skall bevaka Logården och trappan ned mot Skeppsbron".

Pisstråkigt när man väl gick högvakten, men kul minne så här efteråt. I somras var vi förbi Slottet, jag och min fru, jag var entusiastisk och ville berätta vad som hände under hela avlösningen. Men min hustru var inte lika intresserad. Hon tycker inte ens att karlar i svenska uniformer (läs m/60) är speciellt stiliga. Och jag som trodde att alla kvinnor älskade män i uniform... :) Vad gör man......

Edited by APC-mannen

Guest Dedicated

Ganska typiskt; ens eget intresse står i direkt proportion till hustruns ointresse, ju mer intresserad man själv är (nya, DYRA prylar och så många och så långa övningaar som möjligt) desto mindre intresserad är hon!

Dock var hon fasligt intresserad när Hv-pengarna dök upp för ett tag sedan....

Edited by Fänrik F

Guest Lt. payne
Ganska typiskt; ens eget intresse står i direkt proportion till hustruns ointresse, ju mer intresserad man själv är (nya, DYRA prylar och så många och så långa övningaar som möjligt) desto mindre intresserad är hon!

Dock var hon fasligt intresserad när Hv-pengarna dök upp för ett tag sedan....

Det där känner jag väl igen!

Tur att man har fler"brothers in arms"! :):blink: