Jump to content

Agressors

coolhand

Recommended Posts

USAF har borjat mala nagra F-16 i ett nytt arktiskt farg kamouflage:

071130f8362b209ce7.jpg

Hela rapporten...

The white, black and gray aircrafts will be used as aggressor planes assigned to Eielson for training exercises to include Red Flag Alaska.

Currently the Air Force has three aggressor squadrons that have the mission of replicating potential adversary aircraft in order to provide training for U.S. and coalition combat air forces, said Col. Eddie Osteen, 354th Operations Group deputy commander. There are three different paint schemes applied to Eielson's aggressors to be used throughout the year.

Ser ganska cool ut. Men vad har den svarta färgen för funktion? Det finns inte så mycket svart i arktis... Eller ska den simulera skugga så att det ska se ut som en svacka eller något?

Svart medverkar ju till att bryta upp konturerna och göra det svårare att identifiera flygplanet som just en F-16, men med tanke på hur "Aggressors" målats innan så är nog ballhetsfaktorn också en starkt bidragande anledning till den svarta färgen.

Angående frågan om man blästrar maskinerna så kan jag inte uttala mig i detta fallet, men det finns blästringsmetoder framtagna för flygplan, så det går om man vill. När det gäller gamla F-16 så kanske några extra färglager bara bidrar till att öka flygplanents hållfasthet.

Som Danne mycket riktigt påstår så är Aggressorflygplanen populära modellbyggarprojekt.. Har länge velat bygga en av de F/A-18 som målades upp i MIG-29 camouflage komplett med viss konturmålning vid luftintag, fentoppar mm så att den skulle likna en MIG 29 även till formen.

/E

Såg en gång en bild på ett F-18 (tror jag) där man målat en cockpit på undersidan för att förvirra motståndaren i en dogfight, är detta något man använder sig av "skarpt" eller var det en Aggressor jag såg?

Sådana knep används lite varstans. Även Gripen i Sydafrikansk tjänst har en fusk-huv målad på undersidan.

/E

Undra hur effektivt det är att måla huv på undersidan. Beror nog mest på flygplanet såklart...

Och dessa aggressor flygplan är något jag måste läsa mig in lite mer på. :rolleyes:

Som "läsalätt" dokumentation kan du ju börja med att kolla på den gamla 80-talsklassikern Top Gun med Tom Cruise i huvudrollen. :unsure:

/E

Undra hur effektivt det är att måla huv på undersidan. Beror nog mest på flygplanet såklart...

Och dessa aggressor flygplan är något jag måste läsa mig in lite mer på. :unsure:

Som "läsalätt" dokumentation kan du ju börja med att kolla på den gamla 80-talsklassikern Top Gun med Tom Cruise i huvudrollen. :unsure:

/E

Har en box med filmen alla dessa specialare så det är nog lung med det :rolleyes:

Såg en gång en bild på ett F-18 (tror jag) där man målat en cockpit på undersidan för att förvirra motståndaren i en dogfight, är detta något man använder sig av "skarpt" eller var det en Aggressor jag såg?

Det var säkerligen en Kanadensisk Hornet du såg. Mig veterligen så är CAF det enda flygvapen som satt "fejk cockpit-målningen" i system på F-18. (Men Danne vet nog närmare besked). Jag har själv funderat över hur stor nytta denna målning verkligen fyller... (kommer man så nära sin motståndare att man börjar fundera över var dennes cokpit egentligen är placerad så har nog någonting gått rejjält galet).

Angående den där Ungerska MiG-29:an.... för att vara lite elak så gissar jag att viljan att vara "maximalt Nato" /jäkligt balla inför sina nya polare, åtminstonne varit en liiten bidragande orsak när man beslutade att plocka fram penslarna.

Och, som sagt, F-16 ser riktigt snygg ut i sina nya färger! Någon som vet om det är inplanerat några möten mellan Eurofightern och F-22 under kommande Red Flag övning förresten? (Nää.. troligtvis inte, men man kan ju alltid hoppas!).

Det var säkerligen en Kanadensisk Hornet du såg. Mig veterligen så är CAF det enda flygvapen som satt "fejk cockpit-målningen" i system på F-18. (Men Danne vet nog närmare besked). Jag har själv funderat över hur stor nytta denna målning verkligen fyller... (kommer man så nära sin motståndare att man börjar fundera över var dennes cokpit egentligen är placerad så har nog någonting gått rejjält galet).

Jag sitter inte på någon expertis i ämnet, men när jag scrollade igenom den här tråden lite hastigt så förstod jag precis vad man vill uppnå med att måla en fejk-cockpit.

Jag såg bara "cockpiten" och inget annat. Var liksom tvungen att rulla tillbaka och titta.

Om man kan uppnå samma effekt i en luftstrid/dogfight, där man hela tiden jobbar för att utmanövrera sin motståndare så har man ju lurat motståndaren rätt så rejält om han bedömmer att man kan och skall svänga/banka åt ett håll.

Men visst är det så att det är fel när man är inom AKAN-avstånd från målet när man har så fina långdistansrobotar såsom AIM-120 AMRAAM eller MICA, men ROE (Rules of Engagement) kanske kräver att man måste in och visuellt identifiera ett misstänkt flygetyg. Visar det sig då att det som varit en Cessna 9 gånger av 10 nu är en MiG-29 så kan ju alla tänkbara fördelar vara önskvärda.

Dxl, Det där är ju en typisk MiG-29 look med "luftintag" ovanpå LERX. det är inte just den målningen jag tänker på, utan nån som har svartmålat utblåsen och en bit in på bakdelen

En idé kan vara att gå in på airliner.net å söka, finns nog tillräckligt med bilder där för att förlora sig några dagar :D

http://www.airliners.net/

Vad fyller Aggressors för roll?

Om man följer Dannes länk i andra inlägget :uuh: så lyder första meningen: "An aggressor squadron is a squadron that is trained to act as an opposing force in military wargames."

"B-styrka" med andra ord.

För att förtydliga och utveckla lite så är det ofta så att de inte går in i en strid med förhållningsättet att kurva så att g-mätaren står i bott och vingtipparna slår ihop utan de går in för att simulera ett specifikt hot. En dag kanske några vill möta en maskin med svängpretanda som en F-4 och en annan en SU-30, kunden kanske även vill ha en helt STRIL ledd fiende osv osv. Var och en av dessa leder till en helt olik manöverstrid eller för den delen BVR strid (där man självfallet även väger in olika robotar). En aggressor behöver inte ens simulera ett stridsflygplan utan kan tex vara en kryssnings/sjömålsrobot (RAF/USN nyttjar detta ofta. Om någon var på Fairford i somras fick ni se en suverän förevisning på detta då fyra Hawks "fälldes" mot simulerat fartyg)

De är kort sagt heltidsarbetande proffs på att uppträda som olika hot och kan i symbios med diverse simulerade SAM-hot ge en realistisk övningsmiljö. Samma miljö som kan skapas i en simulator men ute i friska luften.

USAF/USN använder idag F-16,F-5 oc F-15 som egna aggressors men har även civila företag knutna till sig med andra typer, samt att de kan vid behov ta in andra maskiner från linjeförband.

Vad gäller målade huvar så har Ungern och Syd Afrika valt att ha detta på sina Gripar. De som har det ser fördelar med det och att det i en kurvstrid kan förvilla råder det nog ingen tvekan om. Dock är användarna relativt begränsade av orsaker jag inte känner till.

Vad gäller målade huvar så har Ungern och Syd Afrika valt att ha detta på sina Gripar. De som har det ser fördelar med det och att det i en kurvstrid kan förvilla råder det nog ingen tvekan om. Dock är användarna relativt begränsade av orsaker jag inte känner till.

Funkar det så är väl 2kvm färg väl värt investeringen. Om inte, ökar det kanske de egna piloternas bedömandeförmåga.

Vad vet jag, en simpel infanterist (döööh, åker stridfordet till höger... eller mot mig?)

/K

• 2 months later...

nope....F-14

FT48011_1.jpg

Det här är skapelser som har flygit men inte flyger längre *snyft*

Ska se om jag kan skrämma upp någe foton.... men i alla fall så har de Iransk målning.

Edit/

Orkade inte leta bilder just nu men här e en länk till lite fakta om de färgglada katterna

Liten länk till Stora Elaka Katter

Edited by Aigore