Krüger Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 (edited) Hej, Ett av mina mindre stolta minnen är då jag blev tagen av polis, jag hade en kniv på mig. Jag fick därefter böta 2000 kr. Jag var över 15 när detta hände. Jag anser att jag lärt min läxa och tänker aldrig mer göra något så dumt. Men vi alla har väl varit unga och busat lite? Jag fick hem ansökan om mönstringen, jag skrev där att jag blivit tagen av polis en gång (man kunde fylla i att man blivit tagen flera gånger). Trots det fick jag hem ett brev där det står att man planerar att kalla mig till mönstring. Jag vill väldigt gärna göra lumpen, helst som jägare, jag tror jag har vad som krävs för detta. Men jag är lite orolig att detta "hyss" kan hindra mig från att komma in. Om psykologen frågar tänker jag säga exakt hur det gick till. Så till frågan, kan mitt brott jag gjorde i mitt förflutna hindra mig från att komma in i lumpen och att få den tjänst som jag vill ha? Edited February 20, 2008 by Krüger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 Tror personligen att det inte borde vara något hinder - möjligen om det gäller en säkerhetsklassad tjänst, men det här verkar ändå inte vara något brott av den kalibern som brukar hindra tjänstgöring. Det finns en tråd någonstans här om vilka brott det är som brukar hindra värnplikt och hur det här med säkerhetsklassning och så vidare fungerar, men jag kan inte komma ihåg namnet just nu - sök/kolla ett par sidor bakåt och du borde hitta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 Hej,Ett av mina mindre stolta minnen är då jag blev tagen av polis, jag hade en kniv på mig. Jag fick därefter böta 2000 kr. Jag var över 15 när detta hände. Jag anser att jag lärt min läxa och tänker aldrig mer göra något så dumt. Men vi alla har väl varit unga och busat lite? Jag fick hem ansökan om mönstringen, jag skrev där att jag blivit tagen av polis en gång (man kunde fylla i att man blivit tagen flera gånger). Trots det fick jag hem ett brev där det står att man planerar att kalla mig till mönstring. Jag vill väldigt gärna göra lumpen, helst som jägare, jag tror jag har vad som krävs för detta. Men jag är lite orolig att detta "hyss" kan hindra mig från att komma in. Om psykologen frågar tänker jag säga exakt hur det gick till. Så till frågan, kan mitt brott jag gjorde i mitt förflutna hindra mig från att komma in i lumpen och att få den tjänst som jag vill ha? klart den kanske kan göra det men berättar du ärligt vad som hänt så bör det inte hindra dig. sen beror de ju också på om dom har något på dig efter att du blev tagen med kniv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krüger Posted February 20, 2008 Author Report Share Posted February 20, 2008 Tack för svaren. Jag har inte brytit mot lagen sedan dess, tro mig det var inte roligt att hosta upp 2k och sedan få skäll av mina föräldrar. Det har nog gjort mig mer lagmedveten. Jag hoppas det fortfarande finns chans för mig att bli jägare, vilket är min största dröm. Det kryssade jag även i formuläret på internet, så jag tycker om dem kallar mig till mönstring fastän jag varit ärlig så bör det ju inte vara något problem. Om dem inte är ute efter att reta mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 Från och med januari -09 kommer alla tjänster att vara säkerhetsklassade. Källa: Pliktverket, som skickade mig ett brev förra veckan där de bad att få göra en säkerhetsprövning på mig och bad om min underskrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krüger Posted February 20, 2008 Author Report Share Posted February 20, 2008 Från och med januari -09 kommer alla tjänster att vara säkerhetsklassade. Källa: Pliktverket, som skickade mig ett brev förra veckan där de bad att få göra en säkerhetsprövning på mig och bad om min underskrift. Vad får de då kolla upp? Polisregister, sjukhusregister eller vad? Vad innbär säkerhetsprövningen? Om jag skulle komma in i lumpen, då skulle jag rycka in 2009 betyder då att det inte finns något hopp? Men jag säger det igen, de har skickat ett brev där det står att de planerar att kalla mig till mönstring. Jag är väldigt orolig för att detta ska dra ner mig. Nästan så jag biter naglarna pga det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 (edited) Vad får de då kolla upp? Polisregister, sjukhusregister eller vad? Vad innbär säkerhetsprövningen?Om jag skulle komma in i lumpen, då skulle jag rycka in 2009 betyder då att det inte finns något hopp? Men jag säger det igen, de har skickat ett brev där det står att de planerar att kalla mig till mönstring. Jag är väldigt orolig för att detta ska dra ner mig. Nästan så jag biter naglarna pga det. Brevet som jag fick är det jag vet: Samtycke till säkerhetsprövning Enligt tidigare beslut från Pliktverket är du inskriven för värnplikt eller preliminärt placerad på en värnpliktsbefattning med inryckning under 2009. Försvarsmakten har beslutat att alla befattningar är säkerhetsklassade från och med den 1 januari 2009. Detta innebär att Försvarsmakten måste göra en säkerhetsprövning av dig. Du kontrolleras mot polisens misstanke- och belastningsregister samt säkerhetspolisens register, vilket innebär att säkerhetspolisen får möjlighet att yttra sig. Om prövningen visar att det finns uppgifter om dig i registren, bestämmer registerkontrolldelegationen om uppgifterna ska lämnas ut. De lämnas i så fall till Försvarsmakten, som bestämmer om du får tjänstgöra på den säkerhetsklassade befattningen. Kontrollerna sker med stöd av 11 - 14 §§ säkerhetsskyddslagen (1996:627) och 14 § säkerhetsskyddsförordningen (1996:633). Uppgifterna ur registren är sekretessbelagda vid Pliktverket enligt 7 kap. 12 § sekretsslagen (1980:100). Enligt 19 § säkerhetsskyddsförordningen (1996:627) måste du ge ditt samtycke innan Försvarsmakten för göra en säkerhetsprövning. Godkänner du att Försvarsmakten gör prövningen skriver du ditt namn längst ner och sänder skrivelsen till Pliktverkets huvudkontor inom två veckor. Svarskuvert bifogas. (Plats för underskrift och datum) Som jag ser det så kommer du nog att kollas upp, men så får man se hur Försvarsmakten bedömer ditt fall. Edited February 20, 2008 by MatsLennarth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 hur är det om man blir dömd för ett brott när man redan mönstrat/ryckt in eller är med i hv blir man avskild då eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 hur är det om man blir dömd för ett brott när man redan mönstrat/ryckt in eller är med i hv blir man avskild då eller ? Har du blivit förhörd så finns du redan där... Du kontrolleras mot polisens misstanke- och belastningsregister samt säkerhetspolisens register, Sedan är det upp till nämder och FM att bedöma om det är lämpligt för den personen att få göra VPL.. Tidigare har det funkat utmärkt att avskilja VPL från tjänst om dom under värnplikten blir påkomna och dömda även om brottet inte har varit relaterat till VPL.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted February 20, 2008 Report Share Posted February 20, 2008 Sedan så är väl som sagt frågan om ett relativt sett så litet snedsteg som en böter på 2000 kronor för att ha haft en kniv i fickan är skäl nog att inte tillåta värnpliktstjänstgöring - om man lyckas få i övrigt bra värden och en bra bedömning ligger det nog en inte speciellt tungt i fatet. Om man däremot inte får fullt så bra värden kan det kanske vara droppen som får bägaren att svämma över, så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krüger Posted February 20, 2008 Author Report Share Posted February 20, 2008 Jag ska ge mitt allt för att komma in. Tas detta scenario upp i mönstringen säger jag som det var, finns inget mer att göra. Det är kanske inte lönt att "nojja" om detta drar ner mig eller inte, får jag inte göra lumpen får jag acceptera det och gå vidare. Men jag är inställd på att klara testerna galant, sedan så får tiden avgöra vad som kommer hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 (edited) hur är det om man blir dömd för ett brott när man redan mönstrat/ryckt in eller är med i hv blir man avskild då eller ? Är man vpl bedömms brottets art i samråd med auditören på förbandet(har jag för mig) är brottet allvarligt kan din tjänst komma att avrytas. Beror på vilka kläder du hade på dig(läs civil eller militär) Läs i korthet på lv 6 hemsida samt amf1(?) som nyligen haft lite olyckliga inständigheter. Är man Hvman/kvinna så samkörs det registret kontinuerligt med polisens samt MUST register. Tro mig det händer titt som tätt att en soldat "flaggas" som potentiellt olämplig men skulle du vara det så hör ngn av sig. Edited February 21, 2008 by Psson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trash Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 När jag mönstrade så var jag redan dömd för olovlig körning (trimmad moppe). Skrev upp detta under mönstringen, men dom frågade inte ens om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 När jag mönstrade så var jag redan dömd för olovlig körning (trimmad moppe). Skrev upp detta under mönstringen, men dom frågade inte ens om det. Och ändå blev du förare Trash. Tur att man aldrig åkte med dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rimo Posted February 28, 2008 Report Share Posted February 28, 2008 (edited) Faktum är att om du blir misstänkt för ex. misshandel kommer det inte ske någon rättegång eller något på ett bra tag och är du då redan inne bör det inte hindra dig från att göra lumpen. Enligt lag ses en misstänkt som oskyldig fram tills denne blir dömd. Om man nu skulle vara misstänkt för ett brott man inte begått så låter det märkligt om försvaret skulle hantera det på ett annat sätt än hur de behanlar det civilt. Finns det en stark misstanke om brott och du är inne på någon säkerhetstjänst låter det som troligt att blir avstängd fram tills det blir rättegång. Edited February 28, 2008 by Rimo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Car Dai shan Posted April 13, 2008 Report Share Posted April 13, 2008 http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3988 Inga snattare i lumpenSVERIGE Den som förfalskat legitimationen eller blivit dömd för snatteri får inte göra värnplikten. – Förra året fick vi in cirka 30 överklaganden. Ett fall gick igenom och det var ett undantag. Nämnden är hård, det är inte många som gör lumpen i dag och då vill man ta in de som är prickfria, säger Staffan Stenström på Statens överklagandenämnd. Kan vara bra för er som undrar i framtiden att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted April 13, 2008 Report Share Posted April 13, 2008 Hej,Ett av mina mindre stolta minnen är då jag blev tagen av polis, jag hade en kniv på mig. Jag fick därefter böta 2000 kr. Jag var över 15 när detta hände. Jag anser att jag lärt min läxa och tänker aldrig mer göra något så dumt. Men vi alla har väl varit unga och busat lite? Jag fick hem ansökan om mönstringen, jag skrev där att jag blivit tagen av polis en gång (man kunde fylla i att man blivit tagen flera gånger). Trots det fick jag hem ett brev där det står att man planerar att kalla mig till mönstring. Jag vill väldigt gärna göra lumpen, helst som jägare, jag tror jag har vad som krävs för detta. Men jag är lite orolig att detta "hyss" kan hindra mig från att komma in. Om psykologen frågar tänker jag säga exakt hur det gick till. Så till frågan, kan mitt brott jag gjorde i mitt förflutna hindra mig från att komma in i lumpen och att få den tjänst som jag vill ha? Har du inte blivit dömd i domstol så ska det inte vara några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fossman Posted May 8, 2008 Report Share Posted May 8, 2008 har 1 gång för ungefär 3 år sedan blivit polisanmäld för skadegörelse på en tomt, men jag bevisade att jag inte var skyldig och dom la ner anmälan, men är det fortfarande sådant som dom ser när dom kollar upp mig? borde ju inte vara några problem eftersom anmälan drogs tillbacka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thess Vita Posted May 8, 2008 Report Share Posted May 8, 2008 hur är det om man blir dömd för ett brott när man redan mönstrat/ryckt in eller är med i hv blir man avskild då eller ? Är man vpl bedömms brottets art i samråd med auditören på förbandet(har jag för mig) är brottet allvarligt kan din tjänst komma att avrytas. Beror på vilka kläder du hade på dig(läs civil eller militär) Läs i korthet på lv 6 hemsida samt amf1(?) som nyligen haft lite olyckliga inständigheter. Är man Hvman/kvinna så samkörs det registret kontinuerligt med polisens samt MUST register. Tro mig det händer titt som tätt att en soldat "flaggas" som potentiellt olämplig men skulle du vara det så hör ngn av sig. Jag känner till flera fall där vpl fått göra klar sin grundutbildning för sedan gå rakt i fängelse utan att passera gå... Bl.a. en man i min pluton som kört onykter under vpl, som gick resterande vpl i väntan på civilrättsligt straff. Edit: Det är SÄPO (inte MUST) som har registerkontroll på säkerhetsklassade tjänster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts