Jump to content

Myter inom Försvarsmakten


APC-mannen

Recommended Posts

  • Replies 833
  • Created
  • Last Reply
Tack och lov för det..... Matmor hade ju kunnat hota hela rikets säkerhet. Hon var säkert en cykelterrorist på väg att köra rakt in i officerstaben..... ;)

 

Nej, men den vakten hade verkligen ett känsligt avtryckarfinger.

Känsligt avtryckarfinger...jo det kan man säga :blink:

 

men man hade lite hårdare drill av vakterna 1974. Det finns en anledning till att man arbetade om VaktB-reglementet.

Killen gick fri från åtal, han hade agerat helt enligt boken. Fast praktiskt sett var det nog inte den smidigaste lösningen ?

Link to comment
Share on other sites

Ett jättetufft jägarbefäl från K4 var ute och gick i staden då plötsligt en äldre kvinna fick andnöd föll till marken.

Hon hade fått något i halen och det gick inte att göra luftvägarna fria med den där manövern ( man trycker till hårt med knutna nävar under bröstkorgen).

Jägaren agerade blixtsnabbt och drog upp sin jättestora kniv med vilken han lät skära upp ett

litet lufthål av kirurgisk precision i den äldre damens strupe.

Ambulans kom till platsen och man blev imponerad av hur jägaren hade löst det hela.

Det är i alla fall någorlunda trovärdigt. Minns inte vad proceduren heter men den kan användas för att öppna luftvägarna. Man får dock se till att ha god koll på vad f-n man gör innan man försöker sig på det! :blink:

 

Det används speciellt vid till exempel skador på struphuvudet vilket då brukar ha en väldigt otäck tendens att svälla och blockera luftflödet. Och det riktigt hemska är att det krävs inte mycket kraft för att skada det. Slag med armbåde eller knytnäve räcker för att ge någon en högst obehaglig kvävningsdöd.

 

/J

Jo själva ingreppet fungerar. Känner en läkare som utfört ingreppet på en patient som fått getingstick i halsen. Han löste det hela med en kulspetspenna. Han har själv berättat det.

 

ONLY 4 EMERGENCY

Enligt "Överlevnadshandboken" skriven av SAS-officéren John Wiseman skall man göra hålet precis under adamsäpplet just ovanför där ringbrosket börjar. Där finns en liten öppning som man faktiskt kan känna med fingret.

 

Sätt nu INTE igång o skär i er själva eller i kompisen i övningssyfte!!

En äldre kirurgkollega till min sambo berättade om ett olyckligt fall. En man i södra uppland var ute i skogen och plocka bär/svamp med sin son. Efter ett tag satt det sig ned och skulle äta sin matsäck. Oturligt satt sonen ett kycklingben i halsen som gjorde att det blev stopp i luftvägarna. Varken Heimlich manöver eller att trycka undan stoppet med luft lyckades. Pappan såg hur sonen blev cyanotisk (blå) och bestämde sig för att göra en koinotomi (öppna luftvägarna genom ett hål in till luftstrupen genom brosket under adamsäpplet). Oturligt nog skar pappan av en av halsartärerna vid manövern, och sonen dog där i skogen. Försök leva med det.

 

 

Vad gäller det där jägarbefälet så tänkern du (daedalus) nog på en incident som hände i Stockholm någon gång på 90-talet. Det utspelade sig på en restaurang. En kvinna sätter mat i luftstrupen och faller ihop. Ett befäl som gästar restaurangen finner sig snabbt. Han springer fram och gör ett försök till koinotomi. Kvinnan hostar till och hindret försvinner. Ambulansen kommer och hämtar kvinnan för vidare transport till sjukhuset. Väl på sjukhuset upptäcker läkare att befälet helt har missat luftstrupen och så när med någon millimeter missat en halsartär. Vad som hade hänt var att den fysiska smärtan av att få kniven i strupen hade fått hennes muskler att dra ihop sig och att kraften av muskelsammandragningen tryckte bort hindret. Eller som läkare nn sa lite skämtsamt: "Det hade varit bättre om han hade huggit kniven i benet på henne. Resultat hade varit detsamma, men det hade varit fan så mycket säkrare".

Link to comment
Share on other sites

Sägen o sägen men alla vet väl vad man kan använda den gamla termosen fylld med ljummna makaroner till...

 

och så var det på mönstringen,,,pisseprov i mugg

-Hur mycket ska man pissa?-frågade en

-så mycket att du kommer upp till andra fingerleden!

-OK,sa killen och stoppade ned fingret samtidigt som han pissade.....

 

Han fick förmodligen ingen avancerad befattning:::

Link to comment
Share on other sites

och så var det på mönstringen,,,pisseprov i mugg 

-Hur mycket ska man pissa?-frågade en

-så mycket att du kommer upp till andra fingerleden!

-OK,sa killen och stoppade ned fingret samtidigt som han pissade.....

 

Han fick förmodligen ingen avancerad befattning:::

han blev kb

Link to comment
Share on other sites

Om ni inte har läst "Råttan i pizzan" och "den stulna njuren"

av Bengt af Klintberg, gör det. Ofta känner man igen skrönorna

fast de har ändrats litet grand.

 

Jag minns en pizzeria i staden som gick konkurs för att det gick ett rykte om att

de ska ha lagt knark i pizzorna. Tro fan att de gick KK på det, det är ju ganska dyrt med knark :)

Link to comment
Share on other sites

En äldre kirurgkollega till min sambo berättade om ett olyckligt fall. En man i södra uppland var ute i skogen och plocka bär/svamp med sin son. Efter ett tag satt det sig ned och skulle äta sin matsäck. Oturligt satt sonen ett kycklingben i halsen som gjorde att det blev stopp i luftvägarna. Varken Heimlich manöver eller att trycka undan stoppet med luft lyckades. Pappan såg hur sonen blev cyanotisk (blå) och bestämde sig för att göra en koinotomi (öppna luftvägarna genom ett hål in till luftstrupen genom brosket under adamsäpplet). Oturligt nog skar pappan av en av halsartärerna vid manövern, och sonen dog där i skogen. Försök leva med det.

 

När du beskriver händelsen tolkar jag det som om sonen redan var på väg att dö.

 

Försök leva med känslan av att aldrig gjort något som kunde ha räddat din son!

Jag skulle nog få värre skuldkänslor av att aldrig ha gjort något när han ändå gick mot en säker död!

 

Jag har ju ingen kirurgiutbildning...... men jag tror inte att det sitter nån halsartär just på det stället där koinotomi skall göras? :(

Link to comment
Share on other sites

Nja, det går ju ingen pulsåder under struphuvudet. Men en massa blodkärl lär det ju finnas...

Så vitt jag vet är det ett ganska komplicerat ingrepp även för en kirurg, det är alltså inte "bara att sticka", utan de får ta det försiktigt som fan!

 

Funderar på vad vi fick lära oss *bläddrar febrilt i pappren fån sjv. utb.*

Link to comment
Share on other sites

En äldre kirurgkollega till min sambo berättade om ett olyckligt fall. En man i södra uppland var ute i skogen och plocka bär/svamp med sin son. Efter ett tag satt det sig ned och skulle äta sin matsäck. Oturligt satt sonen ett kycklingben i halsen som gjorde att det blev stopp i luftvägarna. Varken Heimlich manöver eller att trycka undan stoppet med luft lyckades. Pappan såg hur sonen blev cyanotisk (blå) och bestämde sig för att göra en koinotomi (öppna luftvägarna genom ett hål in till luftstrupen genom brosket under adamsäpplet). Oturligt nog skar pappan av en av halsartärerna vid manövern, och sonen dog där i skogen. Försök leva med det.

 

När du beskriver händelsen tolkar jag det som om sonen redan var på väg att dö.

 

Försök leva med känslan av att aldrig gjort något som kunde ha räddat din son!

Jag skulle nog få värre skuldkänslor av att aldrig ha gjort något när han ändå gick mot en säker död!

 

Jag har ju ingen kirurgiutbildning...... men jag tror inte att det sitter nån halsartär just på det stället där koinotomi skall göras? :(

Visst var han på väg att dö. Att träffa en halspulsåder vid koniotomi är nog inte så svårt. :(

 

 

En annan historia som slutade lycklig hände utanför Östersund. En läkare var och tittade på sin sons pojklagsmatch. 2 grabbar skallar ihop så oturligt att den ene sväljer tungan. Läkaren springer in på planen medan någon annan ringer efter ambulans. Han försöker att fiska upp tungan, men pojkens mun är så liten att han inte kommer åt. Han frågar runt om det är någon som har någonting som han kan improvisera ett instrument att fiska upp tungan med. Tiden går och inget funkar. Pojken börjar bli blå. Han tar då pojkens huvud och slår sonika av käkbenet på båda sidor så att han kan flytta käken så han kommer åt tungan. Hur många hade kämpat in i det sista utan att komma på att slå av käken. Snabbtänkt.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det går ju ingen pulsåder under struphuvudet. Men en massa blodkärl lär det ju finnas...

Så vitt jag vet är det ett ganska komplicerat ingrepp även för en kirurg, det är alltså inte "bara att sticka", utan de får ta det försiktigt som fan!

 

Funderar på vad vi fick lära oss *bläddrar febrilt i pappren fån sjv. utb.*

Inom sjukvården så är det väl mest trach man gör. Koniotomi är en ganska simpelt ingrepp. Det är INGET som skall göras utan utbildning. Fördelen med koniotomi är att det är ett enkelt ingrepp som kan göras under fältmässiga förhållanden, problemet är att det görs relativt nära halspulsådern. Känn nedanför adamsäpplet.

 

Enligt boken Akutkirurgi:

*Placera patienetn med huvudet bakåtböjt

*Palpera fram springan mellan sköldbroskets nedre kant och ringbrosket

*Stöd fingret mot ringbrosket , med nagel i springan

*Skär ett horisontellt snitt med nageln som stöd

*Placera tex en avklippt stetoskopslang i hålet. Fixera slangen med tex en kanyl eller en säkerhetsnäl som sticks genom slangen.

Link to comment
Share on other sites

Har en lite halvkomisk historia från ett av landets jägarförband under 90-talet.

Den är faktiskt sann.

 

Under en övning med skarpa handgranater lyckades en värnpliktigmed bedriften att få handgranaten att fastna i hans handske vilket medförde att handgranaten landade bara någon meter ifrån honom. Den värnpliktige försöker då ta skydd genom att slänga sig ner på marken. Dock så tänker han inte på att slänga sig ner raklång på marken utan tar sats med rumpan uppe i vädret och....... ja ni förstår säkert.

 

Allt splitter gick inte att plocka bort utan det lämnades kvar i kroppen med resultat i att när denne person reser med till exempel flyg så har han ett dokument från försvarsmakten där det står att han har baken full med splitter.

Link to comment
Share on other sites

Följande skall ha utspelat sig vid dalregementet under Karl XII:s tid:

 

Kungen med adjutant inspekterar frontlinjen varvid han finner enheter ur dalregementet på helt fel plats, jämfört med den anbefallda dagordningen.

Adjutanten frågar en löjtnant (menig i vissa verisioner) varför man befinner sig där man gör varvid den tilltalade svarar:

"Vi veta, att Konungen på intet annat regemente lita kan, då det gäller. Därför måtte dalregementet alltid i första ledet gå !"

 

Sug på den :)

Link to comment
Share on other sites

[*Skär ett horisontellt snitt med nageln som stöd

Har blivit lärd att skära längs med halsen, uppifrån och ner. Skär du för långt när du skall öppna horisontaltså tar man pulsådern.

 

Så här "skall" man göra om man inte vill riskera att skära av något som tillför blod till hjärnan.

 

Tag ett stycke bläckpenna som man kan skruva bort toppen på. Plasera pennan under struphuvudet och slå till. Skruva bort överdelen, töm röret som är kvar på fjäder och bläckdelen.

Andas inte patienten, då har du med stor sannorlikhet slagit för långt. Dra tillbaka en bit (ut ur matstrupen). Patienten andas :) Don´t tray this at home!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå KJ det går mest rykten/skrönor om. Hörde vid tillfälle att det var nåt befäl som brukade komma ut på övningarna med sin lilla grabb, och grabben hade en specialsydd M90 modell mindre... någon som hört detta?

Link to comment
Share on other sites

[*Skär ett horisontellt snitt med nageln som stöd

Har blivit lärd att skära längs med halsen, uppifrån och ner. Skär du för långt när du skall öppna horisontaltså tar man pulsådern.

 

Så här "skall" man göra om man inte vill riskera att skära av något som tillför blod till hjärnan.

 

Tag ett stycke bläckpenna som man kan skruva bort toppen på. Plasera pennan under struphuvudet och slå till. Skruva bort överdelen, töm röret som är kvar på fjäder och bläckdelen.

Andas inte patienten, då har du med stor sannorlikhet slagit för långt. Dra tillbaka en bit (ut ur matstrupen). Patienten andas :ph34r: Don´t tray this at home!!!!

Jag vet inte var du har lärt dig ditt tillvägagångssätt, men det jag beskrev är vad läkare lär sig i sverige, dvs dom enda som får göra operativa} ingrepp. Vad som står i Akutkirurgi boken är en lathund som används varje dag inom skrået.

 

Gör om gör rätt.

Link to comment
Share on other sites

SR-71'an kom med relativt jämna mellanrum och flög samma vända (följde bottenviken och tog ut svängarna ganska rejält in över våra gränser), och så fort de märkte att den var på ingång, startade en rote direkt och tog sats ända från F21 med full EBK och fick låsning på den nånstans över Södra Kvarken.

 

Detta skall enligt upgift vara den enda gången som det har hänt, och ett inofficiellt fax med gratulationer ramlade in från Blackbird-teamet.

 

Vore skoj iofs om någon VERKLIGEN kunde bekräfta..

Hursomhelst tror jag att de förr eller senare lyckades få en (1) låsning på SR-71 men jag vet inte om det var J 35 eller JA 37.

Jag är dock ganska säker på att det hela skedde någonstans nere kring Gotland. Om jag inte minns fel så gillade de att passera i mellarummet mellan Gotland och fastlandet, typ för att minimera tiden i svenskt luftrum.

 

Boken är hursomhelst att rekommendera!

Så här ligger det till med "myten" om den svenska "nedskjutningen" av amerikansk SR-71 Blackbird.

 

Från början av 1980-talet flög det amerikanska flygvapnet regelbundna spaningsflygningar med SR-71 Blackbird i Östersjön. I regel startade maskinen från baser i Tyskland, flög upp över Danmark och bröt söder om Köpenhamn höger brant för att därefter flyga söder Bornholm, öster Gotland och upp mot myningen av finska viken. Här fick maskinen lägga sig så långt öster ut som möjligt pga den extrema svängradie som erfodrades när man drog på för fullt. Därefter flög man söder mellan Öland och Gotland där det finns internationellt luftrum, söder Bornholm, Danmark och åter bas. Kännetecknande för dessa flygningar var att de genomfördes på mycket hög höjd och i extrema farter.

 

Första gången detta inträffade var den svenska beredskapsroten hopplöst efter. SR-71:an var gott och väl över Danmark igen när roten som startat kom på plats söder om Öland. Eftersom detta mönster upprepades gång på satte sig några jaktflygare ner och började planera. Sovjetunionen hade vid flertalet tillfällen försökt att haka på med MIG-21:or och låsa på maskinen med radar, men misslyckats. Svenskarna taktikanpassade därför. Störst chans att genomföra en lyckad insats bedömdes JA 37 Jaktviggen ha. Dessa hade 1984 börjat tillföras andra divisionen (Martin Blå) vid F16 Bråvalla (Norrköping).

 

När man anade (underrättelsetjänst) att det var dags för nästa SR-71 flygning frambaserades en rote JA 37 från F16 till F17 Kallinge. När den svenska luftbevakningen upptäckte SR-71:an över Danmark startade roten omedelbart och lade sig i väntläge över Hanöbukten. När SR-71:an vänt söder Åland och styrde söderöver fick roten order att gå fram mellan Öland och Bornholm. Genom att sedan öppna samtliga tre zoner på EBKn och stiga rakt upp kunde man genom den kraftfulla radarn PS-46/A inte bara fånga det högflygande målet utan även låsa på det och målfölja/belysa för ett skott med den semiaktiva radarjaktroboten Rb71 Skyflash. Efter insatsen gjordes bedömningen att SR-71:an inte kunnat komma undan om man faktiskt avfyrat roboten. USAF gjorde uppenbarligen samma bedömning då chefen för 2.a divisionen sedemera fick ett diplom från USAF då detta var första gången som ett utländskt flygvapen lyckats genomföra en simulerad nedskjutning av en SR-71 Blackbird.

 

Källa: En artikel i ett äldre nummer av Flygrevyn gjorde mig nyfiken och jag frågade därför C Und / Lfc S under min värnplikt.

Link to comment
Share on other sites

Sedan finns ju legenden om jägarnas inkompetens...

Jag tror, efter vad jag hörde under min VPL, att det inte finns några jägare som någonsin "vunnit" ett anfall... Allt från Pansarnissar till Stabsråttor till kockar har ju kickat jägarna :rocketl:

Jag har hört en historia som går ut på att jägar-befäl har besökt en AP och sagt att de skulle säga åt befälet att förstärka posterna, för det kunde ju hända något... Känner du igen det?

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Min brors kompis som gjorde lumpen som signalspan-nånting och hade befäl som berättade att det ibland förekom att upp till 60 stycken stora/största sovjetiska bombplan flög i formation mot Sverige och bröt formationen och återvände hem precis innan de kom in i svenskt luftrum.

Vet inte hur sant det är men det skulle inte förvåna mig. skaplig styrkedemonstration!

Link to comment
Share on other sites

Gör om gör rätt.

Här görs inte om. Har lärt mig detta vid en av arméns sjukvårsskolor. Detta är grundat på studier från b.la. Israeliska armén, där det har rapporterats att soldater har dött då de fått halsen avskuren. Alltså, stressigt och ovan, inte rakt över.

Proffs, skär som du vill. :D

Link to comment
Share on other sites

Min brors kompis som gjorde lumpen som signalspan-nånting och hade befäl som berättade att det ibland förekom att upp till 60 stycken stora/största sovjetiska bombplan flög i formation mot Sverige och bröt formationen och återvände hem precis innan de kom in i svenskt luftrum.

Vet inte hur sant det är men det skulle inte förvåna mig. skaplig styrkedemonstration!

Oavsett om det är sant eller inte skall inte din bror glappa om en sådan sak :D

 

Försölkte på typ sida 2 skriva ett inlägg avseende SR 71 då datorn låste sig....

 

Den är JÄVLIGT bekräftad eftersom det har stått om den i Bla FV nytt...

 

Och den versionen som jag minns är exakt den sista beskrivna med F13 inblandade och platse med mera...

 

Sedan en annan historia...

 

Under en av de sista större manövrarna mellan Fv och Marinen hade en Korvett och Rb båt styrka baserat i Hanöbukten. A sidan hade till uppgift att finna denna och bekämpa den.. En SH 37 skickades ut för att finna styrkans läge och rapporetera till A-sidan. Piloten hittar målet och börjar rapportera över radio om position på samverkanskanalen.

Plötsligt ber någon honom hålla KÄFTEN över radio... Han blev lite förundrade och efter order om radiotystnad och återgång till egen bas undrar han mycket..... Förklaringen kom efter landning....

Han hade inte "hittat" B-styrkan utan satt på en öppen kanal och läste upp positionerna för A-styrkan som han ingick i.-...... Ridå....

 

En annan historia från samma division...

Nyss utkommen från GFSU skulle en pilot genomföra taktisk flygning och fotospaning mot mål i östersjön. Då det var första åtret för honom på tung division så var han "het" och flög ut enligt order genomförde fotouppdrag och gick hemåt på 30 meter över havet... Tyckte att han kunde fortsätta hålla sig på denna höjd när han kom in i skärgården i närheten av förbandet.. Det var ju tillåtet enligt regl om han var över havet.. Så snirklandes i XXX antal km/h mellan kobbar och skär (strikt havandes vatten under planet) och på lägsta kom ahn emot kusten. Kom in över land steg och landade på hammabasen.....

 

Möts av en tekniker som säger att han skall till DivC omedelbart bums.....

Han lommar upp... (tänk er scenen i Top gun efter passerin´gen av tornet i inledningen) och blir rå utskälld när han kommer upp...... Piloten fattar inte varför och frågar.... Får svaret att han fått XX antal samtal om hans framfart i skärgården..: Piloten säger att han hållit 30 meter över havet hela tiden.... Enligt instruktioner i rätt regl..... Divc blir antagligen än mer röd i ansiktet.... OCh vänder sig om och letar upp rätt regl upplyser Flygföraren om att 30 m över havdet gäller när man ha 3 KM till land och då räknas minsta kobbe som land..... RIDÅ:........

 

En tredje och sista historia.....

En dag under en Flotiljövning står det FLYG EJ ÖVER XXXXXX med ENORMA bokst¨'ver på whiteborden i Orderummet på Divisionen. VArför tillfrågas Vb på div förklaringen kommer snabbt..... Samma individ som i berättelsen innan har zick zackat mellan kobbarna har nu på lägsta BANGAT (Gått över Mach 1) på låg höjd öbver nämnda samhälle elle i närehetn av det...

 

Enligt lokal tidningarna skall det ha skrällt en del och någon fönsterruta hade enligt uppgift även krossats... Men under den övningen var orten i alla faöll Out of bounds ;)

Link to comment
Share on other sites

"Oavsett om det är sant eller inte skall inte din bror glappa om en sådan sak :D"

 

Jo det ska han verkligen göra, jag tror nämligen inte att han har skrivit på nåt tystnadsavtal eftersom han inte ens gjort lumpen själv.

Däremot ska kanske hans kompis inte glappa (om det nu är i nåns intresse att höra vad en officer berättade för kul-att-veta-saker om vad sovjet gjorde när det begav sig)

 

Gör om gör rätt!!

Link to comment
Share on other sites

"Oavsett om det är sant eller inte skall inte din bror glappa om en sådan sak :)"

 

Jo det ska han verkligen göra, jag tror nämligen inte att han har skrivit på nåt tystnadsavtal eftersom han inte ens gjort lumpen själv.

Däremot ska kanske hans kompis inte glappa (om det nu är i nåns intresse att höra vad en officer berättade för kul-att-veta-saker om vad sovjet gjorde när det begav sig)

 

Gör om gör rätt!!

*LER* Sorry.. Läste inte det hela :D

 

Ta det på rätt sätt.. Var sagt med glimten i ögat och inget påhopp..

Link to comment
Share on other sites

Haha! Ja jag förstod det!

Var så inspirerad av snitta-upp-halsen-diskussionen att jag inte kunde låta bli!

 

Men det som han berättade om var ju under kalla kriget och han berättade det ~10 år efter sovjets fall så jag tror inte det var så hemligt längre!

Link to comment
Share on other sites

En annan legend, som jag anser betydligt mer trovärdig med tanke på tidsperioden och att många av de dåvarande befälen var krigsveteraner, är att det under 1950- eller 1960-talet skulle ha getts order om att soldaterna skulle gräva ned sig rejält, därför att om tid X skulle soldaterna minsann bli överkörda av en riktig stridsvagn. Efter tid X skall faktiskt enligt legenden en stridsvagn ha kört över de nedgrävda soldaterna, som alla klarade sig väl. Om legenden faktiskt är sann så undrar jag vad SäkI skulle säga om någon gjorde så idag. :=o

Jag vet att detta förekom i främlingslegionen (2REP) under sent 60- tidigt 70-tal.

 

Det är väl det där med att "För en riktig karl gäller bara SäkI 1953. Funkade den då så gör den det nu." :D

Link to comment
Share on other sites

Angående den försvunna striv så ska det vara en modell S som dom kört ut på en myr dom ska även ha skrivit en AFS på den

 

Har hört något liknande. De lämnade in en AFS med bestick, strumpor, handskar, en striv + lite andra småsaker. Adjutanten hade bara skummat listan och glatt skrivit på...undrar vad dom sa på förrådet sen... ;)

Jo, den versionen har jag också hört. Ska tydligen hänt på I19. Hoppas att det är sant! :=o

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Myter inom Försvarsmakten

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...