Jump to content

Myter inom Försvarsmakten


APC-mannen

Recommended Posts

Som sagt, strax utanför Bifrost på kullen ner mot G4. Kommer inte riktigt ihåg när det var men har för mig att det var på vårkanten - 2001.

 

LtX

 

ja det första man blir blind på är ögonen......

hörde inget om denna situationen hmm eller ja kan ju ha förträngt med är ju rätt många år sedan.....

 

(låg på Foxtrot Eco)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 833
  • Created
  • Last Reply
Som sagt, strax utanför Bifrost på kullen ner mot G4. Kommer inte riktigt ihåg när det var men har för mig att det var på vårkanten - 2001.

 

LtX

 

ja det första man blir blind på är ögonen......

hörde inget om denna situationen hmm eller ja kan ju ha förträngt med är ju rätt många år sedan.....

 

(låg på Foxtrot Eco)

 

Jaha du, då sågs vi säkert en del. Bodde hela missionen på Bifrost.

 

LtX

Link to comment
Share on other sites

Farsans kompis som var flygmek på 70-talet har berättat att en gång hade en mekaniker krupit in i luftintaget på en Lansen och piloten hade inte märkt detta utan börjat taxa! Sen började det väl låta konstigt och då upptäckte dom det! Stackarn fick som väl var bara dräkten sönderriven. När jag under en vistelse på F7 frågade en Gripentekniker om det var möjligt så såg han väldigt besvärad ut och sa "mja, det har väl hänt att folk fått panik där inne...".

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju inget som säger att det inte inträffat flera ggr, jag för min del hörde om det på KS04.

En "myt" helt i trådens anda verkar det som.... :)

 

pipelinevakt he he......... :lol:

Myt eller inte så skulle jag aldrig testa efter att en AH64 "vådasköt" en hellfire vid tiden för USAs intåg i Bosnien......

 

 

Tjaaa, det där med att fälla facklor behöver ju inte vara så konstigt, systemem är väl rätt så känsliga och kanske inte helt felfria . . . . T e x så fällde en brittisk helikopter facklor några meter utanför Bifrost av misstag. Piloten visste inte varför systemet utlöste, men det blev någon timmes eldsläckande för en hoper soldater. Hände under KS03.

 

LtX

 

Nja.

När jag var i Afghanistan kom tyskarna som vanligt lågt flygande med sina helikoptrar. Vid detta tillfälle flög de rakt mot oss. Fram åkte våra kameror och vi tog några kort då en av helikoptrarna plötsligt sköt iväg sina facklor och sedan började göra en massa undanmanövrar. Coolt tyckte vi, men var lite undrande eftersom de nästan sköt iväg facklorna i huvudet på våra EOD-killar som stod och pikade minor på ängen.

Någon vecka senare kom det önskemål från tyskarna om att vi inte skall fotografera deras helikoptrar med blixt, helst inte ta kort alls när de flyger förbi.

Bifogar mitt kort som jag fick när de sköt iväg sina facklor :rolleyes:

 

http://hem.bredband.net/valp2/hkp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hört under 80-talet:

Att befäl* sa: "Så här högt hoppar min hund", och gjorde nazist-hälsning. Sedan frågade de de värnpliktiga: "Hur högt hoppar min hund?" Och de värnpliktiga skulle alltså utföra nazist-hälsningen.

 

* Det hördes från personer på olika förband, men givetvis - som med många myter - inte från någon som hade förstahandsuppgifter.

Någon som känner igen myten? Någon som rent av varit med om det?

Link to comment
Share on other sites

Hört under 80-talet:

Att befäl* sa: "Så här högt hoppar min hund", och gjorde nazist-hälsning. Sedan frågade de de värnpliktiga: "Hur högt hoppar min hund?" Och de värnpliktiga skulle alltså utföra nazist-hälsningen.

 

Det där med "så här högt hoppar min hund" kommer väl ursprungligen från en historia om en tysk skådespelare som motsatte sig Nazisterna i Tyskland vid deras maktövertagande. Historien gick som sådan att han förlöjligade nazisterna genom att ställa sig på en scen under en föreställning, med näven fram i hitlerhälsning, varpå alla nazisterna svarade med samma. Efter ungefär fem minuter ståendes så - ingen ville ju vara först med att ta ner näven när killen på scen stod och hälsade Führern - så utbrister skådespelaren helt enkelt "Så här högt hoppade min hund i morse", tar ner näven, och travar demonstrativt av scen, varpå brunskjortorna blir en aning upphetsade ("Vafan! Man kan ju inte förlöjliga hälsningen!") och våld utbryter.

 

Huruvida sedan någon har vridit till storyn lite och gjort det du säger på ett regemente har jag ingen aning om - men det ovanstående skulle enligt vad jag hört alltså vara ursprunget till "så här högt hoppar min hund"-grejen. Det som då befälen ovanstående skulle ha gjort stämde lite väl mycket överens in på berättelsen om den tyske skådespelaren som jag hört. Kan ju mycket väl vara så att någon inspirerats och använt Hunden lite hursom. <.<

 

Lite OT kanske, men vafan, vi är ju i OT-delen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag har en kapten som av andra befäl har kallats för "Mördar-Magnus". Den enda förklaringen vi lyckats skrapa ihop är att den gode kaptenen genomförde överlevnadsutbildning och ska ha sett ett rådjur röra sig i närheten. Han hade då klättrat upp i ett träd och suttit där och väntat tills rådjuret traskade förbi. Då ska han ha hoppat ner på djuret, strypt den och sedan styckat och stekt den.

 

Inte så troligt, men ganska manlig historia :surprise:

 

Den verkliga anledningen till smeknamnet verkar det som jag aldrig kommer få reda på 0:)

 

 

Lite sent att citera, men jag har faktiskt hört en annan förklaring till smeknamnet(förutsatt att vi pratar om samma kapten, hans efternamn börjar på S?).

 

Det var slutövning och det kompaniet M förde befälet över hade försvunnit. Verkligen försvunnit, ingen visste var de var och M sa att han inte hade en aning.

När man kom till kompaniets förläggningsplats så hittade man bara tomhylsor och några första förband.

Den enklaste förklaringen hade tydligen varit att kaptenen dödat hela kompaniet.

 

Jag kan ha missat nån detalj eller uppfattat något fel, var inte helt nykter när jag hörde historien. :)

Link to comment
Share on other sites

Lite sent att citera, men jag har faktiskt hört en annan förklaring till smeknamnet(förutsatt att vi pratar om samma kapten, hans efternamn börjar på S?).

 

Det var slutövning och det kompaniet M förde befälet över hade försvunnit. Verkligen försvunnit, ingen visste var de var och M sa att han inte hade en aning.

När man kom till kompaniets förläggningsplats så hittade man bara tomhylsor och några första förband.

Den enklaste förklaringen hade tydligen varit att kaptenen dödat hela kompaniet.

 

Jag kan ha missat nån detalj eller uppfattat något fel, var inte helt nykter när jag hörde historien. :unsure:

 

Hehe jo visst är det samme man.

Nesch det här låter aldeless för otroligt! Min version är nog den sanna...iallafall så är den ballare :blink:

 

Mvh//SMC

Link to comment
Share on other sites

Har fått mig många 'skrönor' till livs av bekanta flygförare...

 

En utspelas på slutet av 80-talet och förtäljer hur Incidentberedskapen gick upp med en JA37 för att möta en överflygning av Svenkt territorium. Det ville sig inte bättre än att det var en SR71:a på spaning på HÖG höjd!

37:an tryckte dock på med full EBK för att under bråkdelen av en sekund kunna radarlåsa målet.

Ett tag efteråt kom gratulationer från USAF till FM för att vara första FV som låst en SR 71:a!

 

Viss sanningshalt föreligger

Det kan jag nästan bekräfta!

 

Polarn har en bror i FV som var JA37-spakare (F21 Luleå om jag inte minns fel) och berättade om detta.

 

SR-71'an kom med relativt jämna mellanrum och flög samma vända (följde bottenviken och tog ut svängarna ganska rejält in över våra gränser), och så fort de märkte att den var på ingång, startade en rote direkt och tog sats ända från F21 med full EBK och fick låsning på den nånstans över Södra Kvarken.

 

Detta skall enligt upgift vara den enda gången som det har hänt, och ett inofficiellt fax med gratulationer ramlade in från Blackbird-teamet.

 

Vore skoj iofs om någon VERKLIGEN kunde bekräfta..

 

\:)

 

 

Jag kan bekräfta denna myt som sann. Det var en ÖLt från F21 som utförde detta "mirakel".

Min farsas kusin jobbar nämligen på F21 Flygmek sedan 24 år tillbaka, och har pewrsonligen pratat med denne ÖLt.

 

Sant är också att det trillade in gratulationer, eftersom inte ens ruskisarna hade lyckats med detta.

 

Myth Confirmed.

 

Denna "myt" kan jag också bekräfta!

 

SR-71 gjorde under 80-talet regelbundna spaningsflygningar över Östersjön, flög in genom kattegat/skagerack upp över internationellt vatten till bottenviken för att sedan vända och flyga tillbaka. På tillbakaresan skall Blackbirden ha flygit imellan Gotland och Sveriges kust och det är alltså här scenariot skall ha utspelat sig. Eftersom Sverige visste att SR-71 gjorde dessa regelbundna flygningar så tajmade man in Blackbirden med en Jaktviggen som skall ha överlistat det amerikanska flyget på följande vis:

JA37an skall ha legat på mycket låg höjd när han fick klartecken av radarn på land att Blackbirden fanns över honom. Viggen sätter fullt spjäl rätt upp i himlen med EBK och hela faderullan, ser Blackbirden på radran och lyckas robotlåsa denne. Efter detta faller viggen handlöst ner igen och Blackbirden var försvunnen.

Det sägs att JA37ans motor aldrig var sig själv igen efter denna händelse.. :o

 

 

 

 

Vill även bidra med ännu en "skröna".

 

Under 80-talet levde man lite roligare än vad man gör nu och man ställde även till det för ryssen lite mer! :rockon:

 

Här sägs det att en Jaktviggen från F-16 i Uppsala skall ha jävlats lite genom att flyga in, med mycket hög fart över ryskt vatten. Ryskt jaktflyg skall då ha startat och försökt med att flyga ikapp Viggen varpå Viggen hade vänt och flugit tillbaka mot svenskt territorium igen.

För att skaka av sin ryske motsvarighet, som bestod av två stycken flygplan, dök Viggen snabbt och svängde sedan upp för att flyga mycket lågt över vattenytan. De två ryska planen försökte att genomföra samma manöver men lyckades inte lika bra då rote-tvåan gick i vattnet.

Tvåans kompajnon skall då ha ilsknat till och bestämt sig för att följa efter Viggen in över svenskt vatten. Den svenska piloten började då se allvaret i de hela och skall ha skrikit över radion "Skicka incidentflyget, han kommer att skjuta ner mig!!" varpå en JA37a blåst iväg ifrån Gotland för att möta upp dem.

 

Det hela avslutades väldigt odramatiskt då det ryska flygplanet ändå vände för att flyga hem.

 

Det vore kul om någon kan bekräfta ovanstående historia för att se om det verkligen har hänt! :clap:

 

/J.A :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått mig många 'skrönor' till livs av bekanta flygförare...

 

En utspelas på slutet av 80-talet och förtäljer hur Incidentberedskapen gick upp med en JA37 för att möta en överflygning av Svenkt territorium. Det ville sig inte bättre än att det var en SR71:a på spaning på HÖG höjd!

37:an tryckte dock på med full EBK för att under bråkdelen av en sekund kunna radarlåsa målet.

Ett tag efteråt kom gratulationer från USAF till FM för att vara första FV som låst en SR 71:a!

 

Viss sanningshalt föreligger

Det kan jag nästan bekräfta!

 

Polarn har en bror i FV som var JA37-spakare (F21 Luleå om jag inte minns fel) och berättade om detta.

 

SR-71'an kom med relativt jämna mellanrum och flög samma vända (följde bottenviken och tog ut svängarna ganska rejält in över våra gränser), och så fort de märkte att den var på ingång, startade en rote direkt och tog sats ända från F21 med full EBK och fick låsning på den nånstans över Södra Kvarken.

 

Detta skall enligt upgift vara den enda gången som det har hänt, och ett inofficiellt fax med gratulationer ramlade in från Blackbird-teamet.

 

Vore skoj iofs om någon VERKLIGEN kunde bekräfta..

 

\:)

 

 

Jag kan bekräfta denna myt som sann. Det var en ÖLt från F21 som utförde detta "mirakel".

Min farsas kusin jobbar nämligen på F21 Flygmek sedan 24 år tillbaka, och har pewrsonligen pratat med denne ÖLt.

 

Sant är också att det trillade in gratulationer, eftersom inte ens ruskisarna hade lyckats med detta.

 

Myth Confirmed.

 

Denna "myt" kan jag också bekräfta!

 

SR-71 gjorde under 80-talet regelbundna spaningsflygningar över Östersjön, flög in genom kattegat/skagerack upp över internationellt vatten till bottenviken för att sedan vända och flyga tillbaka. På tillbakaresan skall Blackbirden ha flygit imellan Gotland och Sveriges kust och det är alltså här scenariot skall ha utspelat sig. Eftersom Sverige visste att SR-71 gjorde dessa regelbundna flygningar så tajmade man in Blackbirden med en Jaktviggen som skall ha överlistat det amerikanska flyget på följande vis:

JA37an skall ha legat på mycket låg höjd när han fick klartecken av radarn på land att Blackbirden fanns över honom. Viggen sätter fullt spjäl rätt upp i himlen med EBK och hela faderullan, ser Blackbirden på radran och lyckas robotlåsa denne. Efter detta faller viggen handlöst ner igen och Blackbirden var försvunnen.

Det sägs att JA37ans motor aldrig var sig själv igen efter denna händelse.. :o

 

 

 

 

Vill även bidra med ännu en "skröna".

 

Under 80-talet levde man lite roligare än vad man gör nu och man ställde även till det för ryssen lite mer! :rockon:

 

Här sägs det att en Jaktviggen från F-16 i Uppsala skall ha jävlats lite genom att flyga in, med mycket hög fart över ryskt vatten. Ryskt jaktflyg skall då ha startat och försökt med att flyga ikapp Viggen varpå Viggen hade vänt och flugit tillbaka mot svenskt territorium igen.

För att skaka av sin ryske motsvarighet, som bestod av två stycken flygplan, dök Viggen snabbt och svängde sedan upp för att flyga mycket lågt över vattenytan. De två ryska planen försökte att genomföra samma manöver men lyckades inte lika bra då rote-tvåan gick i vattnet.

Tvåans kompajnon skall då ha ilsknat till och bestämt sig för att följa efter Viggen in över svenskt vatten. Den svenska piloten började då se allvaret i de hela och skall ha skrikit över radion "Skicka incidentflyget, han kommer att skjuta ner mig!!" varpå en JA37a blåst iväg ifrån Gotland för att möta upp dem.

 

Det hela avslutades väldigt odramatiskt då det ryska flygplanet ändå vände för att flyga hem.

 

Det vore kul om någon kan bekräfta ovanstående historia för att se om det verkligen har hänt! :clap:

 

/J.A :)

 

Jag tror att om du kollar igenom tråden så hittar du ett lämpligt svar på denna, det var naturligtvis inte en jaktviggen utan en spaningsdito, vad skulle jakten så långt österut att göra?

 

//I

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sedan finns ju legenden om jägarnas inkompetens...

Jag tror, efter vad jag hörde under min VPL, att det inte finns några jägare som någonsin "vunnit" ett anfall... Allt från Pansarnissar till Stabsråttor till kockar har ju kickat jägarna :D

 

 

När kusin låg inne i var han delaktig i en FINSWE övning, kan det ha varit 04-05 eller nåt sånt? Hursomhelst, svenska Kustjägarna skulle öva nån form av anfall och kvick slängde finnarna ihop lite av varje för att forma nån slags B-styrka, mestadels bestående av chaufförer samt ett par pionjärer. Jag vet inte riktigt vilken klass de svenska transporttrupperna är i, men ja, finska chaufförer är väl inte riktigt krigare av första graden.

Jojo, ni förstår väl säkert hur det gick? Det går ganska mycket legender om den där dagen, men att chaufförerna tog hem guldet är iaf sanning.

Link to comment
Share on other sites

När kusin låg inne i var han delaktig i en FINSWE övning, kan det ha varit 04-05 eller nåt sånt? Hursomhelst, svenska Kustjägarna skulle öva nån form av anfall och kvick slängde finnarna ihop lite av varje för att forma nån slags B-styrka, mestadels bestående av chaufförer samt ett par pionjärer. Jag vet inte riktigt vilken klass de svenska transporttrupperna är i, men ja, finska chaufförer är väl inte riktigt krigare av första graden.

Jojo, ni förstår väl säkert hur det gick? Det går ganska mycket legender om den där dagen, men att chaufförerna tog hem guldet är iaf sanning.

Det finns flera KJ 04/05 här på forumet. det vore intressant att få deras uppfattning om denna händelse.

Link to comment
Share on other sites

@Apone + Ju-87Stuka

 

Vad jag förstod så var det just detta som är Fu Dahlberg:s underförstådda mening. ALLA som gjord vpl har vunnit i strid, hittat, sprungit ifrån, hade större snopp än alla jägare de träffat på. Finns hur många sådana historier som helst, alltid visande på sin egen kompetens över valfritt jägarförband man stött på.

 

I detta fall så är det ju dessutom finnar det handlar om. Och jag har ju aldrig stött på en finne som har lillebrorskomplex mot svenskar, så detta måste ju vara sant....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

@Apone + Ju-87Stuka

 

Vad jag förstod så var det just detta som är Fu Dahlberg:s underförstådda mening. ALLA som gjord vpl har vunnit i strid, hittat, sprungit ifrån, hade större snopp än alla jägare de träffat på. Finns hur många sådana historier som helst, alltid visande på sin egen kompetens över valfritt jägarförband man stött på.

 

...

 

:rolleyes:

Precis så menade jag... trots att det var... snart 6 år sedan jag skrev inlägget :surprise:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hörde en myt om att alla som ryckte in på Amf1 i Vaxholm fick en genomgång av högre chef om förhållningsorder, militärt folkvett etc. Följande skulle också ha nämnts; "...tjejerna på krogen i Vaxholm som raggar på er får ni självfallet gå hem med om ni inte har tjänst. Men om ni gör det, SE FÖR FAEN TILL ATT ANVÄNDA KONDOM! Det är en order! Slynorna har för helvete legat med varenda skitbasse de senaste tre åren..."

 

Är detta total myt eller är det bara att köpa grön basker och ta bilen ut till Wax-island? :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Avdelningen fadäser och rövarhistorier så hanns det med en del under min vistelse på 1:a NSKY på Frösön -94.

Att man redan vid inryckningen började undra över vad det var för vitt helvete man hamnat i, Januari -94 var det en riktig fimbulvinter (enligt mina mått i alla fall) och man blev hämtad från Östersunds tågstation med LFGS (Lågt Flygande Grön Skrothög...D.V.S. F4 bussen från anno 1970)körd av en transportmalaj som verkade vara trött på livet. Snön låg i flera meter höga drivor och det var -28 grader, vad jag inte visste var att det bara blev värre!

Väl framme vid grindarna så blir vi avsläppta från bussen och vi pulsar fram till vakten....som säger åt oss att följa "blåbärspilarna". -Vilka pilar undrar vi, för de har alla snöat över och börjar irra ut på plattan :P

 

Efter att ha aklimatiserats över ett par veckor så blev det sedan dags för den första fältvaneveckan. -35 grader kallt och stormbyar ger vi oss ut i och slår upp förläggningen vid Storsjöns strand. Innan vi fått upp tälten så har ett tält blåst bort, vi räknar ut att det är omkring -55 grader när man räknar med vinden!

Nu är tanken att vi ska lära oss att elda i kaminen. Vi börjar tälja till massa små stickor som vi trycker ner i kaminen tills vi har lagom mängd åsså häller vi på tändvätska och försöker fjutta på......Men det börjar inte brinna! Vi häller på mer tändvätska och försöker igen...nä, inget händer! Vi öser på mer och rikligt och försöker igen...icke, det brinner inte!

Vi kliar oss i våra kollektiva huvuden å undrar vad som felas. AHA...vi har använt fotogen kommer någon på! -"Där är tändvätskan!"

Vi tar rätt flaska ...häller på och fjuttar på...äntligen! det börjar brinna! Det tar sig en liten stund åsså slänger vi i mer ved!

Kom ihåg nu att vi har hällt i massa fotogen i kaminen...det ligger ungefär två fingrar djupt i botten på kaminen!

Alla lägger sig tillrätta och eldvakten sätter sig vid tältöppningen.....

 

KABLAAMMMM!!!!!

 

En eldsvåg sprider sig i tältet och saker som ligger för nära kaminen börjar brinna!!! medan vi springer som tokar inne i tältet och släcker småbränderna med filtar och annat så rusar det in folk från de andra skyttegrupperna för att se om vi lever! Tydligen sköt det ut en 4 meter hög eldslåga ur kaminröret fick vi berättat för oss!

 

.....så går det när fotogen värms upp till 60 grader :P

 

 

En annan episod senare under vintern när vi börjat vår befattningsutbildning, självklart var jag Farbare....massa pang å bom ;-)

Den här dagen skulle vi Farbare ut och bränna av truppmina 12 med elhammare riktade mot små bilar ute på näset. Kul kul, jag riggade min mina....la mig i beteckning 20 meter bakom i en sänka och alla låg på rad med sina minor riktade mot skrotbilarna.En exstatiskt löjtnant sprang sedan från farbare till farbare och beordrade fyr.

Jag ligger där i snön och inser att jag har inget hårt att slå elhammaren i....Löjtisen kommer till mig och jag drar i hammaren i det enda hårda som jag hittade....nämligen min AK!

Minan smäller fin fint och Andra-Karin (Första-Karin var min G.sakai kniv) fick en rejäl buckla mitt på lådan ovanför magasinet :P

....fortsatte fungera dock :P

 

 

Senare under bättre årstid, sommaren alltså, kom vi hem till F4 efter en veckas övningar i det gröna och jag och en annan kille skulle plocka in plutonens alla RA-138:or och köra tillbaka folkabussen till transportC, jag hade ställt alla radioapparateri en hög i väntan på att ett befäl skulle komma å låsa upp.....den andra killen tjatade till sig att få köra tillbaka bilen.

Han backar ut och kollar inte vart han backar utan kör över ALLA plutonens RA-138:or!!:P *kraas*

 

 

Bland det tuffaste jag såg var en dag när jag stog utanför kasernen och bolmade. Plötsligt hör jag *whoop* *whoop* * whoop*....det är bara Wagner som fattas!

En HKP 3 kommer flaxandes lågt över kasernen....stannar vid parkeringen utanför kansliet...hovrar och landar! Piloten hoppar ur...springer in med papper till kansliet och sedan drog han iväg igen som om det bara var en volvo han parkerat utanför!!

 

 

 

/edit...jäkla dyslexi :P

Link to comment
Share on other sites

En liten skröna som jag hörde under min vpl:

 

På F4 skulle bassäk(? vet inte riktigt) ha en Fält-arbets övning med tillhörande sprängning av sten modell större. Någon av soldaterna lyckades glömma sin AK, lutad mot sprängobjektet och upptäcker detta efter att stubinen har tänts, vill springa fram och hämta den men befälet stoppar honom. När röken har lagt sig så har han antagligen lyckats skicka upp sin AK i omloppsbana eller skjutit ut den i Storsjön. Enligt legenden fick han gå runt i ett par dagar och leta efter sitt vapen men lyckades självklart inte hitta det.

 

Denna skröna är dock sann. De fick leta exakt alla delar till Ak-5an.. ;) De hände året före ja rykte in.

Hela plutonen fick finkamma området efter Akn.. Utan mat osv.. Killen som gjorde det hade inte blivit så trevligt behandlad sen..

 

Shit happends.

Link to comment
Share on other sites

En liten skröna som jag hörde under min vpl:

 

På F4 skulle bassäk(? vet inte riktigt) ha en Fält-arbets övning med tillhörande sprängning av sten modell större. Någon av soldaterna lyckades glömma sin AK, lutad mot sprängobjektet och upptäcker detta efter att stubinen har tänts, vill springa fram och hämta den men befälet stoppar honom. När röken har lagt sig så har han antagligen lyckats skicka upp sin AK i omloppsbana eller skjutit ut den i Storsjön. Enligt legenden fick han gå runt i ett par dagar och leta efter sitt vapen men lyckades självklart inte hitta det.

 

Denna skröna är dock sann. De fick leta exakt alla delar till Ak-5an.. ;) De hände året före ja rykte in.

Hela plutonen fick finkamma området efter Akn.. Utan mat osv.. Killen som gjorde det hade inte blivit så trevligt behandlad sen..

 

Shit happends.

 

Hehehehe...

Jag hörde om det jag med, men det sades att de bara behövde hitta slutstycket.....och det gjorde dom. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Någon som vet om myten om Mässtocka mannen som enligt våra befäl skulle vara äga en gård som låg inne på Mässtocka övningsområde, skulle tydligen vara lite folkilsken gubben... Och vi skulle akta oss noga för att gå nära, kan det ha varit förr att "skrämma" bort oss från den avspärrade delen av området ? Eller det finns en förklaring till honom!

 

Sedan myten som gick på stabskompaniet 06/07 om att stf Kompanichef skulle varit största rövhålet i, heter det Kustjägarskolan histora under sin tid som fänrik... Hans efternamn börjar på O...

Link to comment
Share on other sites

Det jag har hört om Mässtockamannen är att det är han som stjäl allt som försvinner ute på övningsfältet, har dock inte fått någon förklaring till varifrån namnet kommer. :dribble:

 

 

vem fan bor frivilligt ute på mästocka?? jag har visserligen sett ett par gårdar i nära anslutning till fältet men är lite skeptisk till detta..

Link to comment
Share on other sites

Det jag har hört om Mässtockamannen är att det är han som stjäl allt som försvinner ute på övningsfältet, har dock inte fått någon förklaring till varifrån namnet kommer. :)

 

Låter som den beryktade "Snövaranen" som man blev varnad för när väskorna inte var ordentligt stängda. :banana

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det sägs att på ett av flottans större fartyg var det en officer som efter avslutad arbetsdag bestämde sig för att avrunda med en pilsner i bastun. Efter att ha bastat ett tag blev det lite varmt (bastubad har ju den egenheten) varför han går ut och sätter sig (naken) på en plaststol i duschrummet.

 

Vad han inte ser är att stolen har en spricka i sitsen. Detta medför att hans kroppstyngd gör att sprickan vidgas, scrotum fastnar och han kommer inte loss... När han försöker resa sig följer stolen med. :ph34r:

 

En kollega fick, under svåra skrattkramper misstänker jag, ligga under stolen och försöka hjälpa till att få loss honom ur denna lite penibla situation...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hört att under WW2 så skall det ha stått en kommunikationsbil på Bulltofta och när tysken pratade en gång så svarade den svenske radiooperatören (har ingen aning om vad han sa. Någoin som vet?) och sedan påbörjat ett långt samtal med den tyske soldaten. Historien finns att beskåda på Flygmuséet i Ängelholm. Men är den sann???

Link to comment
Share on other sites

Har en lite halvkomisk historia från ett av landets jägarförband under 90-talet.

Den är faktiskt sann.

 

Under en övning med skarpa handgranater lyckades en värnpliktigmed bedriften att få handgranaten att fastna i hans handske vilket medförde att handgranaten landade bara någon meter ifrån honom. Den värnpliktige försöker då ta skydd genom att slänga sig ner på marken. Dock så tänker han inte på att slänga sig ner raklång på marken utan tar sats med rumpan uppe i vädret och....... ja ni förstår säkert.

 

Allt splitter gick inte att plocka bort utan det lämnades kvar i kroppen med resultat i att när denne person reser med till exempel flyg så har han ett dokument från försvarsmakten där det står att han har baken full med splitter.

 

Det är lite komiskt faktiskt, att man har rumpan i vädret när man tar skydd.

Detta var nämligen ett stort problem för amerikanska armén i Vietnam - man fick VÄLDIGT många rapporter på skott/splitterskador i röven, p.g.a. soldaternas "slänga-sig-i-skydd teknik". Därför fick man utveckla en ny teknik som lärs ut, om hur man slänger sig i skydd utan att få rövgardinerna sönderskjutna!

 

Sant eller inte , ganska rolig historia! Min Samhälls-lärare berättade det, han var officer innan.

Link to comment
Share on other sites

Skarp handgranatskastning i Umeå. Kastaren har vinterhandskarna (bävernävarna) hängandes med "remmen" runt handleden. Han får tummen upp och kastar, tyvärr fastnar granaten i handsken och panik infaller. Befälet tar iskallt tag om armen och hänger ut handsken inklusive granaten över betongväggen, och trycker sig i skydd så gott det går. Granaten detonerar, alla klarar sig, förutom handsken där bara remmen fanns kvar.

 

Sanningshalt oklar.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Myter inom Försvarsmakten

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...