301 Lantz Posted November 2, 2012 Report Share Posted November 2, 2012 *snipp* Nog för att jag kan tro att storyn "matmor beskjuten av nitisk vakt" kan vara en sådan vandringsmyt. Vissa vandringsmyter kan alltså vara osanna, vissa kan vara sanna. Det behöver inte vara svart-vitt. Hur som helst: må myterna leva, berättelserna frodas och den goda storyn leva, sann eller inte! Nu hittar jag inte källan till denna "myt" och det var ett tag sen jag själv hörde den nu, men min kära far har berättat om en person i vakten från hans pluton eller kompani som skulle stoppa mat-tanten trots att hela bataljonen kände henne vid förnamn. När hon vägrade stanna och fortsatte cykla in på kasern avfyrade vakten ett skott eller två i riktning mot mat-tanten. Resultatet? Vakten fick stå utan beväpning resten av den VPL-kullen. Hurvida detta faktiskt är sant eller inte ska jag inte svara på, men jag har iallafall fått det bekräftat från en förstahandskälla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 Sen har vi bevakningsbeväringen på gamla fina 11.HKP på Berga som ville visa kamraterna vilken ypperlig skyddsförmåga Kroppsskydd 90 har genom att hugga sig själv i magen med sin Mora 2000. Detta ska ha hänt kring -95. Detta hörde jag rätt nyligen också från ett Hv-sjv-befäl. Kan dock inte bekräfta sanningshalten i historien av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 En inte så extravagant historia som många andra här på forumet, men väl underhållande och bekräftad som sann. Frågade nämligen kompanichefen som med ett bullrande skratt förtalte: Scen: P18, Roma Kompani Aktörer: Fk Pettersson Kn Lindahl Kn: Fänrik, jag har bråttom och måste iordningställa min uniform. Sy på kragspeglarna. Fk: Skojar du med mig? Ska jag sy på dina jävla kragspeglar? Kn: Men jag har jättebråttom! Fk: Aldrig i livet. Sy får du göra själv. Kn: Fänrik, nu ger jag dig en direkt order, SY PÅ MINA KRAGSPEGLAR! Fk: Vafan... *sätter sig o syr* Sedermera upptäcktes fänrikens sinne för humor. När Kaptenen slängt på sig sin nysydda jacka och hållit föreläsning för de nyinryckta om hur viktigt det är att se korrekt ut i det militära uppdagade en skarpsynt beväring att Kaptenens kragspeglar bestod av 2 pansarnävar, istället för 1 plus 1 gradbeteckning. Tilläggas bör är att Fänriken roat sig med att sy på kragspeglarna åt fel håll, varvid kaptenen ifråga ständigt under resten av beväringarnas värnplikt tillfrågades: "Hur fan bär Kapten sina kragspeglar egentligen?" När skulle detta ha utspelat sig? Var det måhända Fk J Pettersson? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted November 7, 2012 Report Share Posted November 7, 2012 Sen finns ju alla sägner om vaktsoldater som nitiskt (och korrekt) hejdat ÖB och andra generaler, för att han inte känt igen dem. Vakterna får oftast rätt, även om de skjutit, stuckit med bajonett eller fängslat den misstänkte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted November 7, 2012 Report Share Posted November 7, 2012 Sen finns ju alla sägner om vaktsoldater som nitiskt (och korrekt) hejdat ÖB och andra generaler, för att han inte känt igen dem. Vakterna får oftast rätt, även om de skjutit, stuckit med bajonett eller fängslat den misstänkte. Personligen tror jag inte att en vakt hade fått rätt om dom skjutit, stuckit eller fängslat? ÖB. Att nitiskt följa reglementen utan förståelse för syftet är inget vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted November 7, 2012 Report Share Posted November 7, 2012 Hur menar du nu? Skulle en skyddsvakt släppa fram någon som inte identifierats som behörig? När valfritt nöt sedan blir argsint på grund av sin egen <attribut> och eventuellt våldsamt lagd.... Så finns avvisa, avlägsna, omhänderta eller grip. I förlängningen med dödligt våld som följd utan straffansvar beroende på omständigheterna. Att inte förstå syftet med verksamheten är rimligen värre än att neka behörig personal tillträde på grund av dennes eller annans glömska/inkompetens. Sen finns rimligen smidighet i de flesta situationer med gott om tid. Avvakta där borta, jag har tillkallat chef... Rimligen har frihetsberövanden skett genom årens lopp, huruvida detta i verkligheten innefattat utslagna tänder, bajonettstick m m. Tja, vem vet... Berusningsmedel, negativ stress och/eller allmänt oförstånd vet jag iaf att det får människor att göra rätt vilda bedömningar samt därefter inte helt övertänkta handlingar. Inga fler jultomteartiklar på grund av snällism/godtrogenhet tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted November 7, 2012 Report Share Posted November 7, 2012 (edited) Lite klipp och klistra Han skall även ha sett till att F7:s branstyrka rycker ut till förmodad JAS brand vid banänden på F7. L och Div/C (som är en fotograf utan guds like) skall plåta promotion bilder till L:s sponsorer. Självklart skall det vara JAS med. Dessa (eller denna mins inte exakt) Boggas ner till banänden. L poserar glatt och C plåtar. L får en galen ide om att säsongen är slut men det sitter ett på nästan nya däck på hojjen. Dessa skall ju inte förspillas... Så han startar hoj och burnar..... Däck.. ger massor av rök... Någon i TL tornet ser detta och vet att det finns JAS ställda där nere och drar brandlarm..... Ytteligare klipp och klistra Jag vet vem du menar och bilderna på detta finns på hans hemsida.. burnout Dock så är det inte en 39:a utan en 37:a Hittade även en bild på hjälmen som det skrevs om. coola flyghjälmen Då jag bodde i samma by som denna person under mina yngre levnadsår så har man träffat på denna smått galna kille och fått höra flera historier från honom. Bla annat om den gången då han skulle testa hojjen på försommaren efter en vinters skruvande. Han tar med hojjen till F7 (eller om det var när han jobbade på F6) och ger sig ut på banan och tycker att den går riktigt fint. När han ligger i runt 200 och närmar sig banänden så ska han greppa handtaget för att bromsa och inser då att det är glömt att montera detta. Vilket resulterar i att han väljer gräsmattan bredvid fältet och helt sonika svänger ut där och lägger ner hojjen och sig själv där för att få stopp på maskineriet. Han är en grymt kul prick där Herr L. \\Mitt första inlägg.. \J. När jag gjorde en sommarkurs på F-16 så berättades det att ovannämnda herre vid en blöt fest slog vad med en annan kollega att det borde gå att toucha taket på en av hangarerna, veckan efter efter en flygning steg han in till kollegan flinades och sa"Det gick" varvid kollegan kontrollerade och fann spår efter däcken på hela taket. //Nisse Edited November 7, 2012 by Bappelsinmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted November 7, 2012 Report Share Posted November 7, 2012 Svaren på frågorna:1. Den sista (mig veterligen) tjänsten denne Löjtnant hade var som chef för ammunitionsförrådet. 2. Han innehar idag anställning som säkerhetschef inom en kommun här i länet. Oh herre gud, han CHEF?!! Hu då... (om du menar Lt som hade ett efternamn som var misstänkt likt ett stridsfordon...) Hade honom som adjutant... Gissa vem som släpade upp oss kl 5.30 när vi skulle gå högvakten för en löprunda (och gissa vem som kom tillbaks till kasern tröttast =) Nej det var inte Lt stridsfordon. Den Löjtnant som jag pratar om får Lt Stridsfordon att framstå som en dagisfröken. Lt stridsfordon har en jaktvapenaffär tror jag, han säljer åtminstonde älgstudsare, och så brukar han instruera lite på dalregementsgruppen då och då. Hade honom på kompletterande skjutledarutbildningen senast. Kan det vara puckot som har en vapenhandel i Duvnäs och som kom på den briljanta ide'n att importera krut från Tjeckien för det var så billigt? Det han inte tänkte på var fraktkostnaden genom Tyskland som är extrem eftersom dom har andra restriktioner för transport av EX1? Jag tror Roffe tvingade Allan att säga upp hans avtal....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Reqruit Hardhead Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 Apropå Denna svenska Seal. Det är inte Ekeberg ni pratar om? han har varit utbildad vid SEAL och vid Haifa i Israel, mm. Liksom Rolf hamilton eller Jan T:son Sundlöf? några namn jag fått reda på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 Tidslinjen stämmer ju inte riktigt eftersom SEAL's som förband inte fanns innan ~ 1962? Dvs så grundades dykandet i Sverige innan SEAL's fanns som förband. Men besök hos deras föregångare som bl.a UDT är ju ingen omöjlighet. Ur minnet och lite snabbgooglande för att uppdatera det dåliga minnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Reqruit Hardhead Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 (edited) Tidslinjen stämmer ju inte riktigt eftersom SEAL's som förband inte fanns innan ~ 1962? Dvs så grundades dykandet i Sverige innan SEAL's fanns som förband. Men besök hos deras föregångare som bl.a UDT är ju ingen omöjlighet. Ur minnet och lite snabbgooglande för att uppdatera det dåliga minnet https://www.dropbox.com/s/s0u84eorqjbo9z4/seals-i-sverige.pdf Där har du väl lite mer att fylla upp minnet med. Edited November 9, 2012 by Reqruit Hardhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 Tidslinjen stämmer ju inte riktigt eftersom SEAL's som förband inte fanns innan ~ 1962? Dvs så grundades dykandet i Sverige innan SEAL's fanns som förband. Men besök hos deras föregångare som bl.a UDT är ju ingen omöjlighet. Ur minnet och lite snabbgooglande för att uppdatera det dåliga minnet https://www.dropbox....s-i-sverige.pdf Där har du väl lite mer att fylla upp minnet med. Tack! Genomförde T:son så att säga "SEAL utbildningen", eller var han bara där på saft och bulle kurs? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Reqruit Hardhead Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 Tidslinjen stämmer ju inte riktigt eftersom SEAL's som förband inte fanns innan ~ 1962? Dvs så grundades dykandet i Sverige innan SEAL's fanns som förband. Men besök hos deras föregångare som bl.a UDT är ju ingen omöjlighet. Ur minnet och lite snabbgooglande för att uppdatera det dåliga minnet https://www.dropbox....s-i-sverige.pdf Där har du väl lite mer att fylla upp minnet med. Tack! Genomförde T:son så att säga "SEAL utbildningen", eller var han bara där på saft och bulle kurs? Någon som vet? Tidslinjen stämmer ju inte riktigt eftersom SEAL's som förband inte fanns innan ~ 1962? Dvs så grundades dykandet i Sverige innan SEAL's fanns som förband. Men besök hos deras föregångare som bl.a UDT är ju ingen omöjlighet. Ur minnet och lite snabbgooglande för att uppdatera det dåliga minnet https://www.dropbox....s-i-sverige.pdf Där har du väl lite mer att fylla upp minnet med. Tack! Genomförde T:son så att säga "SEAL utbildningen", eller var han bara där på saft och bulle kurs? Någon som vet? Så lite så, det går säkert att snoka lite djupare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 Så lite så, det går säkert att snoka lite djupare. Jupp, blev lite nyfiken såhär i tristessen... Sorry för OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Reqruit Hardhead Posted November 9, 2012 Report Share Posted November 9, 2012 (edited) https://www.dropbox.com/s/amzsi2sg1h3ocdj/km21olandundervatten.pdf En annan lite udda myt, eller skall man säga en mytiskt misslyckad satsning...... Den knasiga Föra-linjen under kriget. Man kan ju undra vad de tänkte med, i alla fick beväringarna gott om jobb. Ja, det är tillåtet att skratta och virra på huvudet. För så här går det när lokala befälhavare med egna tankar som inte riktigt har med verklighetens behov att skaffa...... Edited November 9, 2012 by Reqruit Hardhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 Vad gäller alla dessa vaktsoldater som skjutit prick på div civilanställd personal, det finns minst en vid varje regemente. Vi hade under min gu order på, att om vi trodde oss vara överfallna under eldpost inte öppna eld med kpisten, då folk ur b-styrkan plus de i tältet kunde få hörsel-skador. Vi skulle istället slåss med kolven. Tre dagar senare fick vi ordern: "Om ni använder kolven, sikta lågt" Anledningen var att ett stackars jägarbefäl, krälat fram till strv-bärgarnas tält, och sedan hamnat på KSS, med kraftig hjärnskakning och frakturer i ansiktet. Kolvslags-ordern hade inte innehållit någon begränsning... Vad gäller flygförare L, så är jag uppväxt med historier om honom, och hans far. Släkten på mors sida har bott i samma by, som släkten L, och tydligen verkar brist på gränser och överproduktion på adrenalin gå i arv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 https://www.dropbox....undervatten.pdf En annan lite udda myt, eller skall man säga en mytiskt misslyckad satsning...... Den knasiga Föra-linjen under kriget. Man kan ju undra vad de tänkte med, i alla fick beväringarna gott om jobb. Ja, det är tillåtet att skratta och virra på huvudet. För så här går det när lokala befälhavare med egna tankar som inte riktigt har med verklighetens behov att skaffa...... Finns även ett trevligt klipp från Svenska hemligheter om denna aningen udda försvarsanläggning http://www.youtube.com/watch?v=xM888l2Uf2g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Reqruit Hardhead Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 https://www.dropbox....undervatten.pdf En annan lite udda myt, eller skall man säga en mytiskt misslyckad satsning...... Den knasiga Föra-linjen under kriget. Man kan ju undra vad de tänkte med, i alla fick beväringarna gott om jobb. Ja, det är tillåtet att skratta och virra på huvudet. För så här går det när lokala befälhavare med egna tankar som inte riktigt har med verklighetens behov att skaffa...... Finns även ett trevligt klipp från Svenska hemligheter om denna aningen udda försvarsanläggning http://www.youtube.com/watch?v=xM888l2Uf2g Mycket intressant inslag, den tackar vi för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 Svaren på frågorna:1. Den sista (mig veterligen) tjänsten denne Löjtnant hade var som chef för ammunitionsförrådet. 2. Han innehar idag anställning som säkerhetschef inom en kommun här i länet. Oh herre gud, han CHEF?!! Hu då... (om du menar Lt som hade ett efternamn som var misstänkt likt ett stridsfordon...) Hade honom som adjutant... Gissa vem som släpade upp oss kl 5.30 när vi skulle gå högvakten för en löprunda (och gissa vem som kom tillbaks till kasern tröttast =) Nej det var inte Lt stridsfordon. Den Löjtnant som jag pratar om får Lt Stridsfordon att framstå som en dagisfröken. Lt stridsfordon har en jaktvapenaffär tror jag, han säljer åtminstonde älgstudsare, och så brukar han instruera lite på dalregementsgruppen då och då. Hade honom på kompletterande skjutledarutbildningen senast. Kan det vara puckot som har en vapenhandel i Duvnäs och som kom på den briljanta ide'n att importera krut från Tjeckien för det var så billigt? Det han inte tänkte på var fraktkostnaden genom Tyskland som är extrem eftersom dom har andra restriktioner för transport av EX1? Jag tror Roffe tvingade Allan att säga upp hans avtal....! Nä, det är inte mannen i Duvnäs. Har han också varit officer? Men han skickar fortfarande via oss. Lt Stridsfordon höll väl till i obygderna utanför Falun om jag minns rätt, svårt att komma ihåg så här nio år efteråt. Jag har för övrigt inte sett Lt Strf i hemvärnet sedan KFÖ 09 om jag minns rätt, så jag hoppas att han lever i högönsklig välmåga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted November 27, 2012 Report Share Posted November 27, 2012 Sen finns ju alla sägner om vaktsoldater som nitiskt (och korrekt) hejdat ÖB och andra generaler, för att han inte känt igen dem. Vakterna får oftast rätt, även om de skjutit, stuckit med bajonett eller fängslat den misstänkte. Personligen tror jag inte att en vakt hade fått rätt om dom skjutit, stuckit eller fängslat? ÖB. Att nitiskt följa reglementen utan förståelse för syftet är inget vidare. Det var ju myter vi talade om! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffeuffe Posted October 30, 2013 Report Share Posted October 30, 2013 Hej! Tack för en underhållande tråd, mycket bra läsning när man ligger nerbäddad i sjuksängen. Jag har plöjt ca halva tråden, men inte hittat något om "min" myt. Min bror gjorde lumpen 92-93 och han fick höra att fallskärmsjägarna (tror jag att det var?) skulle ha en tobakslåda som gick i arv, år efter år, till nästa årskull. Nu kommer jag inte ihåg om varje kull skulle odla tobak (!) eller om det räckte med att lådan fylldes på med köpetobak, hursomhelst så skulle varje årskull röka ETT rituellt "muckarpipstop". Till myten hör att det under 70-talet skulle ha blandats i illegala rökverk i tidigare nämnda låda. Jag tycker att allt detta låter mycket märkligt och brorsan hörde det givetvis av en kille, som hörde det av en kille..... Någon som överhuvudtaget känner igen storyn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted October 30, 2013 Report Share Posted October 30, 2013 Jag ska höra efter med min "styvbror" som låg på FJS kring -90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S63 Posted November 5, 2015 Report Share Posted November 5, 2015 (edited) Nu har jag läst hela tråden, vilket uppenbarligen många inte brytt sig om med tanke på alla återkommande myter Kan bekräfta (ha!) åtminstone en myt massor av sidor bakåt om tjuvfiske Sommaren 1993 på Lv2 började ett rykte gå om att två officerare tagits av polisen för tjuvfiske av kräftor, vi hoppades frenetiskt att det skulle vara Lt P och Lt F så att vi kunde häckla dem urskillningslöst, men det visade sig tyvärr vara löjtisarna på 1. Komp De hade lånat bildförstärkare och iförda fältuniform tagit en blå 245 mot en kräftdamm i närheten av Stenkumla för att proviantera. Dammens ägare hade dock vis av tidigare erfarenheter slagit läger med sin husvagn i närheten tillsammans med schäfer och hagelbössa. Schäfern hade tryckt fast den ena Lt under en buske och när bonden kom fram gjorde han ett utbrytningsförsök, bonden fick dock fatt i bildförstärkaren varvid Lt fann för gott att ge upp. Blev några roliga tidningsnotiser i GT och en hel del prat om kräftor resten av tiden Sedan en myt jag fick från en skånsk flygförare på Draken jag jagade med för många herrans år sedan. Han berättade att de en dag gjorde en rotestart och när han fått starttillstånd beordrar han EBK på och så drar de iväg. Precis när han lämnar marken ser han i ögonvrån hur hans rotetvåa med tänd EBK lämnar banan och drar rätt ut i spenaten. Det visade sig att under semestern hade en ung snygg reporter gjort ett reportage på flottiljen och blivit bjuden på en åktur i en tvåsitsig kärra och flygföraren hade i sedvanlig ordning gjort allt för att impa på henne med lite avancerad flygning varvid hon naturligtvis blev flygsjuk. Hon hade fått låna rotetvåans dräkt och hjälm och ingen hade tänkt på att rengöra masken efteråt då alla var fullt upptagna med att trösta tjejen. Tydligen innebär kommandot EBK på också att man knäpper fast syrgasmasken på hjälmen. Jag inte föreställa mig hur det första andetaget måste ha varit... Tyvärr finns inte killen kvar längre för frågor, han kraschade utanför Öland under låghöjdsflygning. :( Edited November 5, 2015 by S63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TrängSoldat Posted October 15, 2019 Report Share Posted October 15, 2019 Det går en historia på 45:e HvBat om en granatgevärsskytt som skulle slå ut ett mål på Mästocka för ett år sedan. Efter en lång och hård övning var det äntligen dags att få panga lite, och eftersom skytten inte var i sitt bästa fysiska skick så var framryckningen till eldställningen någorlunda smärtsam pga ryggproblem och en envis förkylning. Således var alltså skytten klart medtagen när kommandot ladda kom. Hursom så slänger skytten upp vapnet på axeln, laddaren trycker i en bumpa och eld kommer. Första barlastade gå över med någon meter, andra går också över! Vad i helvete tänker skytten och sätter tredje och sista mitt i. Efter tredje hörs kommandot AVBRYT AVBRYT ELD UPPHÖR! och skytten vänder sig om och ser att en gräsplätt på 5x5 meter brinner. Skytten springer dit med sina kamrater och släcker och får sedan kommandot: Utse en vpnpost och hjälp till att släcka här framme. Ett större område på ca 20x20 meter brinner frenetiskt inne i granskog och det släcks för fullt. När väl de större området är släckt och alla pustar ut hörs en röst som säger: Men fan grabbar, det brinner där borta också. Totalt område som brann ner den dagen är ca 9x9 fotbollsplaner. Sanningshalt: Totalt sann! Hur jag vet det: Det var jag som var grgskytt och satte eld på skiten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts