Grunt Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 En annan historia är att om man inte aktade sig vi mönstringen så skulle man hamna i bögkompaniet i Boden om man inte skötte sig... Eller skickas till Kiruna där dom släppte av folk en gång i veckan, men hämtade bara en gång i månaden (många eller stora flygplan blir det) Bra att någon bekräftar att det inte är P18 som är "bögregementet" vilket alla av någon anledning verkar tro. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 En skröna som är sann: Ett gäng glada vpl hade varit ute och "skjutit lite" med sin 20mm lvakan och drog densamma tillbaka till Lv5 med hjälp av en traktor. När man kom till kaserngården saknades lvakan:en och det blev ett j-la liv om detta och skallgång ordnades. I samband med detta stegade en mycket trött och allmänt negativ beväring in på komp.ch expedition och lämnade in AFSE för "en stycken 20 mm luftvärnsautomatkanon" varpå han (förmodligen) fick öronen sönderskällda. Det som hade hänt var att man glömt säkra dragkroken vilket fick till följd att kanonen hakade av från traktorn i rätt (fel ?) ögonblick och fortsatte rulla längs vägen. Där huvudvägen svängde fortsatte en liten väg rätt fram och längs denna lilla väg stod kanonen och väntade. Såvida inte pappa ljugit mig full så är det sant...det var dock inte han som var den mycket negative väringen. En liknande olycka hände men den gången kunde det gått riktigt illa för när pjäsen hakde loss från traktorn så tog pjäsen spjärn mot vägbanan och höll på att volta rätt in i bakomvarande traktor ... Man sköt också matmor i benet när hon skulle cykla in genom grinden på morgonen: Där stod en väring, precis klar med gröntjänst och VaktB (som det hette då): Matmor cyklade på genom grinden som hon gjort sen man uppfann cykeln, väringen ropade halt och gjorde halttecken, matmor uppfattade detta som en hälsning varpå väringen sköt henne i benet. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Pojkspolingen sa nog bara att han gjorde halttecken för att ursäkta att han tyckte så illa om tantens mat att han sköt'na Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Har fått mig många 'skrönor' till livs av bekanta flygförare... En utspelas på slutet av 80-talet och förtäljer hur Incidentberedskapen gick upp med en JA37 för att möta en överflygning av Svenkt territorium. Det ville sig inte bättre än att det var en SR71:a på spaning på HÖG höjd! 37:an tryckte dock på med full EBK för att under bråkdelen av en sekund kunna radarlåsa målet. Ett tag efteråt kom gratulationer från USAF till FM för att vara första FV som låst en SR 71:a! Viss sanningshalt föreligger Kan tilläggas att SR71:an enbart gick på en motor, andra var kass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Tack och lov för det..... Matmor hade ju kunnat hota hela rikets säkerhet. Hon var säkert en cykelterrorist på väg att köra rakt in i officerstaben..... ;) Nej, men den vakten hade verkligen ett känsligt avtryckarfinger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Har fått mig många 'skrönor' till livs av bekanta flygförare... En utspelas på slutet av 80-talet och förtäljer hur Incidentberedskapen gick upp med en JA37 för att möta en överflygning av Svenkt territorium. Det ville sig inte bättre än att det var en SR71:a på spaning på HÖG höjd! 37:an tryckte dock på med full EBK för att under bråkdelen av en sekund kunna radarlåsa målet. Ett tag efteråt kom gratulationer från USAF till FM för att vara första FV som låst en SR 71:a! Viss sanningshalt föreligger Kan tilläggas att SR71:an enbart gick på en motor, andra var kass. Nja... jag synar att den gick på en motor, det var nämligen det som var prestationen. SR 71 spettade på ganska bra. Därav gratulationerna. En SR-71 på bara en motor går varken fort eller högt, och skulle dessutom snarast avbryta och gå hem till närmaste bas som kan ta emot den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag är inte särskilt insatt i SR-71, trots att jag tallat på ett par här borta. Dock undrar man ju över flygdugligheten av en SR-71 med en motor... Motorn är ju mycket kraftig, och kärran har ju inte direkt ett massivt glidtal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag är inte särskilt insatt i SR-71, trots att jag tallat på ett par här borta. Dock undrar man ju över flygdugligheten av en SR-71 med en motor... Motorn är ju mycket kraftig, och kärran har ju inte direkt ett massivt glidtal... Har inte min SR-71 bok tillhands men ur minnet. Vid flygning på hög höjd och marschfart (M3+) så genererar luftintagsspikarna ca 70% av dragkraften, p.g.a ett komplicerat flöde över spikarna och i luftintaget. Om denna strömnings störs så uppkommer vad som kallas en "unstart" och man får mycket kraftig assymetrisk dragkraft. Om inte Ff omedelbart trottlar ner bägge motorerna och dyker neråt så går kärran i flatspinn. Gör han manövern korrekt så tappar han ett antal tusen meter i höjd och måste succesivt bygga upp farten igen. Det innebär att spikarna måste föras tillbaka till sitt bakre läge för att under hastighetsökningen röra sig till sitt främre läge där de produverar dragkraft. Vid flygning på max operativ höjd så är det bara ett par hundra km/h som skiljer från att kunna hålla höjden eller trilla ner. Måste konsultera skrifterna för ett exaktare svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Fortsätter med flyghistorier: Återigen glada åttiotalet och denna gång mindre glada ryssar: Incidentberedskap över östersjön, 2 mig 23:or går provocerande mot Svenskt territorium (radarstötning), Svenska jakt skickas upp och situationen blir ganska frän när en av ryssarna går efter en 37 med radarlåsning. 37 går i brant dykning mot havsytan med efterföljande Mig, bryter upp brant vilket dock inte ryssen lyckas med och förvandlas till vattenskaskad...Har för mig att ryssarna tom skickade en protest för denna "svenska provokation"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Fortsätter med flyghistorier: Återigen glada åttiotalet och denna gång mindre glada ryssar: Incidentberedskap över östersjön, 2 mig 23:or går provocerande mot Svenskt territorium (radarstötning), Svenska jakt skickas upp och situationen blir ganska frän när en av ryssarna går efter en 37 med radarlåsning. 37 går i brant dykning mot havsytan med efterföljande Mig, bryter upp brant vilket dock inte ryssen lyckas med och förvandlas till vattenskaskad...Har för mig att ryssarna tom skickade en protest för denna "svenska provokation"... Fakta i målet om det inte har hänt flera gånger, Su-15 och spanings 37 var de inblandade aktörerna. Su-15 startade mot svenskt spaningsflyg som uppehöll sig på internationellt vatten. I övrigt stämmer storyn, 37an rollar runt ner mot vattnet och ryssen drabbades säkert av målfixering och glömde sin omvärldsuppfattning, plask B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag har också hört historien om SR-71:an men med lite fler detaljer så fram tills nu har jag alltid räknat den historien som sann. Har ännu en flyghistoria om ryssar som provocerar svensk incident. Normalt varierar kanske tillfällena då de testar vårat luftförsvar men en tidpunkt är de väldigt noga med att hålla varje år (eller iaf tidigare år), Julafton kl 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Det finns en skröna om att det på I3 i Örebro (I3/fo51) när de fortfarande hade utbildning av värnpliktiga skall ha övat med granatkastare på kaserngården. Åtgärder vid skjutning samt iförande av granat. Vid drillning skall det av bara farten stoppats i en granat med krutladdningar på vilken damp ner inne på torget i stan vilket var den plats man siktade på. Ingen skadades. Den låter för bra för att vara sann. En annan är om en kapten H-slätt i Halmstad som skall ha stoppat ner lösplugg i kaminen när han inte var nöjd med bevakning av förläggningen samt ha hoppat ner från andra våningen på I16 bara för att slå Kb eleverna i en tävling om vem som kunde springa snabbats upp och ner i Kasern. Givet hur kaptenen var som ung så kan det mycket väl stämma... Slutligen en sann historia från min fars Gu. Vid sprängtjänst utbildning vid F4 i Östersund så kom underofficerna på att de skulle samla ihop all sprängdeg för att få lite mer effekt. De kom fram till att det lämpliga objektet var en större sten. Laddningen placerades och de ljög för det ansvariga befälet om hur de spritt ut sina laddningar. När de sprängt stenen sa befälet vad i helvete har ni gjort? Var på alla smålog. Det blev tydligen lite allvarligare när de insåg att det haglade sten inne i Östersund. De fick löneavdrag och lite annat smått gott. Blev lite artiklar i östersundsposten också. Sedan var vi med om något kul apropå KJ. Under anfall blir de utslagna av Blågul. Det var roligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 samt ha hoppat ner från andra våningen på I16 bara för att slå Kb eleverna i en tävling om vem som kunde springa snabbats upp och ner i Kasern. Den där skrönan kommer från KA2. Det är en viss Löjtnant VonBusch från A-dyk som höll föreläsning för ett gäng trötta kadetter. Han föreslog en tävling där de skulle springa ner till bottenvåningen och vann de så skulle de få ledigt på kvällen. De fick tillochmed försprång. När de sprang ner så hoppade han ut genom fönstret på 3:e(!) våningen, och klarade sig mirakulöst nog utan benbrott. Kvällsundervisningen fortsatte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag har hört historien om SR71:an också den ska vara sann. SR71:an vara en regelbunden gäst som flög över Svergie och man kunnde ställa klockan efter så viggen piloten låg i luften och vänta på honom och där med kunnde han låsa radarn på den. Amerikanska myndigheter var ganska immpade och skickade piloten ett diplom strax därefter så sluta dom att flyga med SR71 då det dök upp ett litet plan som heter MIG25. \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 He he...det här är sant... Utspelade sig vid en Flottilj någon gång på 80-talet - då varje flygflottilj hade massor med flygplan. Flottiljen som också var krigsbas genomförde en bataljonsövning och flygplanen (Draken i det här fallet) spreds på vägar runt flygfältet, allt enligt Bas90-principen. Övningen pågick några dagar och när den avslutades drogs flygplanen in i hangaren igen. En dag några veckor senare var en officer ute och joggade längs en av de lite mer ensligt belägna vägarna runt fältet. Vad stod där om inte ett fpl 35 Draken som någon glömt att bogsera in... Och appropå den där matmoren...På Ka 5 (r.i.p) brukade vaktkillarna "busa" med tjejen som jobbade i markan (hon var snygg) genom att jaga henne med bommen vid vakten. En dag kom hon cyklandes genom vakten och en mindre intelligent vaktbasse lyckades pricka huvudet på henne med bommen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Har fått mig många 'skrönor' till livs av bekanta flygförare... En utspelas på slutet av 80-talet och förtäljer hur Incidentberedskapen gick upp med en JA37 för att möta en överflygning av Svenkt territorium. Det ville sig inte bättre än att det var en SR71:a på spaning på HÖG höjd! 37:an tryckte dock på med full EBK för att under bråkdelen av en sekund kunna radarlåsa målet. Ett tag efteråt kom gratulationer från USAF till FM för att vara första FV som låst en SR 71:a! Viss sanningshalt föreligger Det kan jag nästan bekräfta! Polarn har en bror i FV som var JA37-spakare (F21 Luleå om jag inte minns fel) och berättade om detta. SR-71'an kom med relativt jämna mellanrum och flög samma vända (följde bottenviken och tog ut svängarna ganska rejält in över våra gränser), och så fort de märkte att den var på ingång, startade en rote direkt och tog sats ända från F21 med full EBK och fick låsning på den nånstans över Södra Kvarken. Detta skall enligt upgift vara den enda gången som det har hänt, och ett inofficiellt fax med gratulationer ramlade in från Blackbird-teamet. Vore skoj iofs om någon VERKLIGEN kunde bekräfta.. \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Sedan var vi med om något kul apropå KJ. Under anfall blir de utslagna av Blågul. Det var roligt! Eh?? Det får du gärna utveckla.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Sedan var vi med om något kul apropå KJ. Under anfall blir de utslagna av Blågul. Det var roligt! Eh?? Det får du gärna utveckla.. Jag vet inte hur den aktuella situationen utspelades, men en tänkbar situation är att man "gått" in i egen(?) indirekt eld... :rocket: Vad skulle man göra utan pjäsaporna?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Angående strv i myr. Tror det var här på forumet som någon nämnde att det var en Ikv 91 på hans kompani dom sänkt i myr. Där nämndes också kompanichefens sansade reaktion på att få en AFSE (?) på Ikv... Flygvapenskröna, enligt farfar inträffade detta, men säker kan man aldrig vara ;) Han arbetade nästan hela livet inom FMV samt FV. Kalla kriget, pga några oroande rapporter har större delar av FV höjd beredskap. Ryssarna hade en benägenhet att flyga in och kolla hur snabbt en rote eller två tog sig upp efter dom. Allt brukade gå ganska lugnt eftersom man visste vad som hände. Den här gången var det dock sekundräkning som gällde innan två ryska MIG'ar får veta hemifrån att halva svenska flygvapnet just lämnat marken för att möta upp. Tvärvändning och EBK hem till bolsjevik-land igen. Svenska UD fick också en mycket mer ingående och längre ursäkt än vanligt från sin ryska motsvarighet. Stackars piloter, snacka om att röra om i getingboet /Edit, får man säga piloter om ryssar, eller ska det vara flygförare då också??? Jobbigt att försöka vara korrekt! Edited February 21, 2003 by Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Underbart. Då kanske vi kan injaga lite fruktan från gång till gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 En polare i flottan låg inne i Karlskrona på båten (minsvep). De ligger långt ute på piren och har en kille som vaktar längre ned om utifall att någn dum djävel lyckas ta sig in på flottbasen. Så en natt hör de skottlossning från vakten. Alla blir skitnervösa och undrar vad som står på. De vill ut och kolla men inte obeväpnade. Tyvärr fanns ingen tjänsgörande officer ombord... men en kofot senare är vapenskåpet öppet. De hugger k-pistarna, laddar och beger sig ut. Väl ute på kajen möts de av officern (han sov en bit bort) med dragen pistol... och tillsammans ger de sig av mot vakten. De hittar honom snart. Framför sig har han fienden som han har nedkämpat och fienden ifråga var....... en knölsvan. Ni som råkat på svanar på nära håll vet att det ka vara allt annat än älskvärda. Och sjöfågel kan dessutom bitas rätt rejält med sina hullingförsedda näbbar. Tydligen har svanen pestat vakten såpass att han blivit sur, dragit säkringsluckan och bekämpat djuret med två skott. Som tur är har ingen på basen hört skottlossningen (pappersarbete... *ryyys*). Men vapnet skall ju lämnas in vid vaktpassets slut och det saknas två skott i magasinet. Dessutom ligger det bevis i form av en stor död fågel på kajen. Men vad fan göra nu då?! Officern tar pistolen, plockar ut två skott och ger till vakten. Sedan säger han till kockis: "Du, ta hand om det där!" och pekar på svanen. Min polare kommenterade: "Svan smakar gott". Ett sista problem kvar: Det finns många svanar i området. Vad göra nästa gång? En röjdykare störtar tillbaks till båten och kommer tillbaks med sin... paintball pistol! Så efter det gick vakten dels med k-pist... och dels med paintball pistol i hölster för att bekämpa anfallande fiender med. /J 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Enligt säker källa på miloverkstan ska det ha kommit in en AFS:e på en SISU! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Var det verkligen din plut ALLA gångerna? Nä. Det var förmodligen din, eftersom pb/amf efter en stund på Myttinge Hill började ta fel på sig själva och oss. Till knekteriets stora glädje. B) \ Nehej du - jag har aldrig velat byta med er. Jag sitter helle kvar i styhytten, dricker cola, äter nickel, läser porrblaskor och blastar muzik på LUFORN. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daedalus Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Vet inte om denna första skröna verkligen är en sådan men här kommer den. Ett jättetufft jägarbefäl från K4 var ute och gick i staden då plötsligt en äldre kvinna fick andnöd föll till marken. Hon hade fått något i halen och det gick inte att göra luftvägarna fria med den där manövern ( man trycker till hårt med knutna nävar under bröstkorgen). Jägaren agerade blixtsnabbt och drog upp sin jättestora kniv med vilken han lät skära upp ett litet lufthål av kirurgisk precision i den äldre damens strupe. Ambulans kom till platsen och man blev imponerad av hur jägaren hade löst det hela. Den andra skrönan jag hört är ganska fantastisk. Huvudrollsinnehavaren är en jättestor och stark karl som är officer på KJ. Under ett fyspass är det någon soldat som lyckas göra ett imponerande antal armhävningar. Befälet vill inte vara sämre och svär på att han ska minsann ska lyckas göra mångdubbelt fler armhävningar eftersom han är störst och bäst. Så han sätter igång och slutar aldrig förräns läkare kommer till platsen. Har hört olika verisioner av denna. I den ena dör befälet pga att pannbenet är större än de livsuppehållande kroppsfunktionerna och dess varningssignaler. I den andra så pajjar hans muskler totalt och det börjar blöda ur diverse kroppsöppningar och ådror brister. Han blir dock återställd efter ett tag med läkarvård. Edited February 21, 2003 by daedalus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Ett jättetufft jägarbefäl från K4 var ute och gick i staden då plötsligt en äldre kvinna fick andnöd föll till marken.Hon hade fått något i halen och det gick inte att göra luftvägarna fria med den där manövern ( man trycker till hårt med knutna nävar under bröstkorgen). Jägaren agerade blixtsnabbt och drog upp sin jättestora kniv med vilken han lät skära upp ett litet lufthål av kirurgisk precision i den äldre damens strupe. Ambulans kom till platsen och man blev imponerad av hur jägaren hade löst det hela. Det är i alla fall någorlunda trovärdigt. Minns inte vad proceduren heter men den kan användas för att öppna luftvägarna. Man får dock se till att ha god koll på vad f-n man gör innan man försöker sig på det! Det används speciellt vid till exempel skador på struphuvudet vilket då brukar ha en väldigt otäck tendens att svälla och blockera luftflödet. Och det riktigt hemska är att det krävs inte mycket kraft för att skada det. Slag med armbåde eller knytnäve räcker för att ge någon en högst obehaglig kvävningsdöd. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Hösten 95 i Belkinge Skärgård En Pvrb-pluton från vår bataljon var Bstyrka och blev luftlandsatta på en ö som skulle anfallas/återtas av ett KJ - kompani. Det var dock inte det enda kompani som övades utan ytterligare ett kompani skulle ta en närliggande ö. Under övningen hade det detta kompaniet kommit lite före i övningsplaneringen. På väg mot sin "ö" blir då blågul/övningsledning osäkra på vilket kompani som var vilket och börjar söka klarhet vi radio. Ingen större klarhet uppnås och någon påpekar att detta kompani,som är förbannat duktiga, antagligen väljer att landstiga på en annan strand. B styrkan får order om att det är fienden och påbörjar bekämpningen. Det inte ont anande kompaniet på väg till nästa moment blir därefter ordentligt påskjutna och utslagna. Någon minut senare kom beskedet att man skjutit på fel komp där det andra kompaniet anfaller. Snyggt jobbat BlåGul. Sedan slog man även ut ett kompani i övningens början utan blåguls hjälp vilket skall ha resulterat i en inte alltför glad bat eller brig chef. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 En av de sista dagarna på slutövningen under GU. Jag är gruppchef, och pga sjukdom mm endast 5 man (normalt 7), vi har lite AK ammo, men många eldmarkering P-skott ( minst 30 skott på 4 P-skott). Det är snöblandatregn, 2-3 dm snö, vi är trötta mm. Min grupp är på flanken av plutonen, och beskjuts från en liten kulle på nära håll... Min grupp stormar höjden, skjuter en hel del P-skott....vi har få lösplugg kvar. Vi avancerar snabbt, men när vi närmar oss krönet ser vi 30 man från idrottsplutonen ( elitskidåkare som oftast agerade B-styrka + bevakningssoldater) med 3 KSP 58+2 blågul. Hela min grupp blev utslagen. Jag fick punkterad lunga ( på låtsas) och fick höra att jag skulle få åka HKP. Men naturligtvis fick en GRG-laddare på kompaniet splitter i benet, och helikoptern fick istället ett skarpt uppdrag. Åkte bandvagn till bataljonsförbandplatsen där jag "glömdes bort". kom tillbaka till plutonen många timmar senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 SR-71'an kom med relativt jämna mellanrum och flög samma vända (följde bottenviken och tog ut svängarna ganska rejält in över våra gränser), och så fort de märkte att den var på ingång, startade en rote direkt och tog sats ända från F21 med full EBK och fick låsning på den nånstans över Södra Kvarken. Detta skall enligt upgift vara den enda gången som det har hänt, och ett inofficiellt fax med gratulationer ramlade in från Blackbird-teamet. Vore skoj iofs om någon VERKLIGEN kunde bekräfta.. En gammal flygförare, Ulf Björkman berättar i sina memoarer, boken "Ett liv i det blå", om när de på allvar började fundera på hur de skulle få låsning på SR-71. Det var på Draken-tiden (J 35). Bland annat fick han och någon annan uppleva ett tryckfall motsvarande förlorat kabintryck på 16000 meters höjd. Efteråt klagade de på att det stack i ögonen. Flygläkaren förklarade att det berodde på att vid det trycket är vattnets kokpunkt lägre än människans kroppstemperatur. - Kokta ögon... Hursomhelst tror jag att de förr eller senare lyckades få en (1) låsning på SR-71 men jag vet inte om det var J 35 eller JA 37. Jag är dock ganska säker på att det hela skedde någonstans nere kring Gotland. Om jag inte minns fel så gillade de att passera i mellarummet mellan Gotland och fastlandet, typ för att minimera tiden i svenskt luftrum. Boken är hursomhelst att rekommendera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Ett jättetufft jägarbefäl från K4 var ute och gick i staden då plötsligt en äldre kvinna fick andnöd föll till marken.Hon hade fått något i halen och det gick inte att göra luftvägarna fria med den där manövern ( man trycker till hårt med knutna nävar under bröstkorgen). Jägaren agerade blixtsnabbt och drog upp sin jättestora kniv med vilken han lät skära upp ett litet lufthål av kirurgisk precision i den äldre damens strupe. Ambulans kom till platsen och man blev imponerad av hur jägaren hade löst det hela. Det är i alla fall någorlunda trovärdigt. Minns inte vad proceduren heter men den kan användas för att öppna luftvägarna. Man får dock se till att ha god koll på vad f-n man gör innan man försöker sig på det! Det används speciellt vid till exempel skador på struphuvudet vilket då brukar ha en väldigt otäck tendens att svälla och blockera luftflödet. Och det riktigt hemska är att det krävs inte mycket kraft för att skada det. Slag med armbåde eller knytnäve räcker för att ge någon en högst obehaglig kvävningsdöd. /J Jo själva ingreppet fungerar. Känner en läkare som utfört ingreppet på en patient som fått getingstick i halsen. Han löste det hela med en kulspetspenna. Han har själv berättat det. ONLY 4 EMERGENCY Enligt "Överlevnadshandboken" skriven av SAS-officéren John Wiseman skall man göra hålet precis under adamsäpplet just ovanför där ringbrosket börjar. Där finns en liten öppning som man faktiskt kan känna med fingret. Sätt nu INTE igång o skär i er själva eller i kompisen i övningssyfte!! Edited February 21, 2003 by MP Loke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 hemska är att det krävs inte mycket kraft för att skada det. Slag med armbåde eller knytnäve räcker för att ge någon en högst obehaglig kvävningsdöd. OT, men så känsligt är det inte, jag har fått rätt bra med box på halsen utan att falla död ner, givetvis så kan man ha otur och skall inte testa för kul att boxa varandra på halsen... Men så väldigt ömtålig är man inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.