Jump to content

Att vänta eller att inte vänta, det är frågan

Recommended Posts

Hej!

Igår bar det ner till Göteborg ifrån Västerås för att mönstra, det hela gick mycket fort och jag fick åka hem redan samma sag. (9h tåg totalt!)

Följande resultat fick jag:

Inskrivningsprov: 8

Styrkelyft: 7

Befälslämplighet: 6

Plikttrogenhet: 6

Cykling: Skattad 6:a

Max på syn, hörsel och färgseende.

Jag fick inte cykla då jag var väldigt svullen i halsen, otur att man går och blir sjuk dagen innan! Jag hade en tydlig dialog med både läkaren och förättningsmannen samtidigt till viss del, och med en skattad 6:a i konditionen kom man ganska långt på enl dem.

Men nu är det så här:

Eftersom jag mönstrade så sent är jag överkvalificerad för de platser som finns kvar, men jag är erbjuden att välja och vraka bland platserna inför 90:ornas inryck, dvs 2009-2010. Kommer jag dessutom in och sätter en 7:a på cykel kunde jag bli det mesta förutom etc jägarplutonbefäl (jag har för mig att det krävdes en 7 i befälslämplighet för pluton, minns inte vad han sade).

Och nu är frågan hur man ska göra, man skulle kunna arbeta ett år och sedan rycka in och få en kanonutbildning, jag är mycket intresserad av bland annat ledarskapsutbildningen! Annars fortsätter jag mina studier direkt nu på högskola. Jag vet inte hur jag ska göra, om jag börjar högskola direkt nu kommer jag "ut" två år tidigare...

Hur bör jag tänka och resonera?! Och ett tips till er som verkligen vill göra lumpen, se till att ni mönstrar i tid...

Mvh

Johan

förfan vänta inte! gör det nu eller skit i det helt.

jag väntade 3 extra år på att få göra lumpen, och jag ångrar det fett idag. Lärde mig knappt något utöver det jag lärt mig i FBU, befälen var arroganta högdjur som ena dagen sa att jag gjorde bra ifrån mig, nästa dag gav slutbetyg som placerade mig under medelvärdet, vilket gjorde att jag itne kunde söka utlandsstyrkan och ger mig otroligt dåliga odds om jag ska söka in som officer.

befäl som ljuger, snackar skit om andra och håller inne sanningen för att inte skada sin egen image.

mina kompisar som gjorde lumpen diretk efter studenten eller sket i lumpen och läste på högskola är idag inne på sista året och ska snart kliva ut i arbetslivet eller ska påbörja en ny högskoleutbildning.

det var en bra upplevelse och erfarenhet i stort, man lärde känna många fina människor bland de andra värnpliktiga, men det är INTE värt att vänta. går inte att jämföra med en högskoleutbildning.

lumpen är idag tyvärr fortfarande en institutionering mer än ett arbete.

(jag gjorde lumpen i flottan, värre högdjur bland officerarna får man leta efter. de borde spendera några veckor i skogen)

Edited by Kato

Hej!

Igår bar det ner till Göteborg ifrån Västerås för att mönstra, det hela gick mycket fort och jag fick åka hem redan samma sag. (9h tåg totalt!)

Följande resultat fick jag:

Inskrivningsprov: 8

Styrkelyft: 7

Befälslämplighet: 6

Plikttrogenhet: 6

Cykling: Skattad 6:a

Max på syn, hörsel och färgseende.

Jag fick inte cykla då jag var väldigt svullen i halsen, otur att man går och blir sjuk dagen innan! Jag hade en tydlig dialog med både läkaren och förättningsmannen samtidigt till viss del, och med en skattad 6:a i konditionen kom man ganska långt på enl dem.

Men nu är det så här:

Eftersom jag mönstrade så sent är jag överkvalificerad för de platser som finns kvar, men jag är erbjuden att välja och vraka bland platserna inför 90:ornas inryck, dvs 2009-2010. Kommer jag dessutom in och sätter en 7:a på cykel kunde jag bli det mesta förutom etc jägarplutonbefäl (jag har för mig att det krävdes en 7 i befälslämplighet för pluton, minns inte vad han sade).

Och nu är frågan hur man ska göra, man skulle kunna arbeta ett år och sedan rycka in och få en kanonutbildning, jag är mycket intresserad av bland annat ledarskapsutbildningen! Annars fortsätter jag mina studier direkt nu på högskola. Jag vet inte hur jag ska göra, om jag börjar högskola direkt nu kommer jag "ut" två år tidigare...

Hur bör jag tänka och resonera?! Och ett tips till er som verkligen vill göra lumpen, se till att ni mönstrar i tid...

Mvh

Johan

Det är mycket svårt att säga. Om du nu ska göra lumpen så får du vänta ett tag, javisst, men under tiden fram tills inryck (mer än ett år) så kan du ju alltid söka dig ett vanligt jobb. Det är ju inte bråttom att söka in till högskolan, den springer inte ifrån dig. Jag tror många stressar fram och vill läsa direkt efter skolan. Se dig om i världen, jobba lite, res och skaffa erfarenheter. Lumpen är inte allt.

Men om du känner att det verkligen är något som du vill och är beredd att skjuta din utbildning flera år på, så visst. Det är inte många som ångrar lumpen, även fast det låter som om Kato gör det.

Det viktigaste är att du funderar över det här och inte tar något förhastat beslut. Resonera med föräldrar, kompisar, lärare, syo, kurator osv. för att få så många olika synvinklar som möjligt på det. Jag tror att forumet är mycket klokt och erfaret, men jag anar också att en hel del objektivitet saknas..

Till sist är det du själv som bestämmer, ingen annan.

Edited by MatsLennarth

Tack för era synpunkter! Det är precis så jag försöker göra, pratat med folk som gjort värnplikt, de som pluggar högskola nu, jobbar osv.. Vill gärna ha ett väl genomtänkt beslut. Jag ska fundera vidare, det känns just nu ganska avlägset att skjuta på studierna i två år.

Tack!

Mvh

Johan