Jump to content

Självständigt Kosovo


AdamAdam

Recommended Posts

Om Kosovo erkänns som självständig stat så blir det ett predjukat. Baskien, Katalonien, Skottland, Wales, Flandern, Skåne, Jämtland mfl skulle då i princip kunna säga upp bekantskapen med nuvarande statsmakt, baraför att nämna några Europeiska områden..

 

Troligtvis lär de stater som har liknande regioner ej erkänna Kosovo i de första rundorna... Intressant hur vi själva kommer att ställa oss.. Men vi är nog ganska säkra på våra regioner. Annat är det för Spanjorerna tex.

Skulle vi skåningar vilja lämna Sverige.......nääääää, hur kan nån tro det? :lala: Spanien har ju baskien att tänka på, å de vägrar erkänna Kosovo. Sen var det ju de där med serberna i Bosnien-Hercegovina. Det är kanske det största orosmomentet?

 

EDIT; Vad innebär det att EU eller NATO trotsar FN i Kosovofrågan, vilket skulle kunna utlösa ryskt våld?

 

Min gissning är att Ryssland tycker att EU/NATO inte skall börja bete sig annorlunda i Kosovo då de är där på ett mandat. Skulle detta ske så skyddar Ryssland FNs integritet... :mellow:

 

Problemet är att NATO verkar under mandat grundat på UNSC resolution 1244. I den nämns Kosovo som en del av Serbien, dvs ett självständigt Kosovo omfattas inte av den resolutionen om man ska se det med vissa östliga lagtolkares ögon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Triggerpuller
Det måste vara rent politiskt, utan att tänka efter, före.

Om länderna i Europa tänkt efter så hade ingen erkänt Kosovo överhuvudtaget.

Är alla andra länder så självsäkra på att deras egna "separatistiska" regioner inte kommer att kräva samma sak?

Hur skulle Riksdagen reagera om Jämtland, Gotland, Skåne, Sápmi eller vad som helst vill bli självständigt, om Dalsland vill ihop med Östfold i Norge, om tvillingstäderna Haparanda/ Tornio vill bli frihandelsområde eller vad som helst. Det är ju bara att hänvisa till praxis. Vad händer om någon av de stora Norrlandskommunerna vill bli självständig och anser att vattenkraften som produceras där är "deras", kommer Stockholm att skicka militär (de sju som gör värnplikten 2013) eller vad?

 

Tänkte inte på det! :lala:

 

Kan tyvärr inte svara på den frågan, måste resa till Norrland (framtida Fria Republiken Norrland) och organisera lite styrkor... brb.

 

Och jag som av en händelse får en sändning med AK-47 och PKM från Finland i dagarna. Min ryske kompis Vladimir har också lovat lite najsa raketgevär, pv och lvrobotar. :mellow:

 

För att vara lite seriös så tror jag att skulle något liknande ske i Sverige skulle det inte bli över en natt. Vi snackar en lång process med debatt, politik och ev folkomröstningar. I slutändan får väl staten följa sin egen mesdoktrin och inte göra ett skvatt. Tur är väl det.

Link to comment
Share on other sites

Om inte annat bekräftar det mina farhågor i mitt tidigare inlägg att Ryssland skulle se mycket poistivt på uppflammande separationer inom EU och att clandestint ryskt penga och materialstöd till dessa kan anses troligare.

 

Innebär det inte snarare att Ryssland försöker motverka all typ av separationism - även inom EU eller övriga Europa - bland annat därför att ett erkänande av Kosovo och andra europeiska separatiströrelser skulle ge legitimitet åt exempelvis Tjetjenska rebeller eller andra, liknande grupperingar inom Ryssland och OSSE?

 

EDIT: Tydliggörande.

Edited by Kaliber600
Link to comment
Share on other sites

Problemet i Kosovo är att båda sidorna är skyldiga till etnisk rensning. Enligt UNHCR så var det mer än 160000 Serber på flykt från Kosovo. Enligt, jag har för mig det var human rights watch baserat på FN data, så har det redan mördats 2-3000 serber. Samtidigt överdrevs mördandet från serberna ganska så rejält, tror att de flesta siffror nu pekar på som mest 10000 döda. Hemskt visst. Men två fel blir inte ett rätt.

Jag har en hemsk föraning att vi inom 6-12 månader kommer att återigen få se massgravar fast nu fyllda med serber.

När det går upp för albanerna att deras ekonomi är dålig även efter självständigheten komer de vända sig mot de andra etniska grupperna eftersom det är ett historist bra sätt att få bort blicken från den egna ledningens inkompetens.

Link to comment
Share on other sites

Problemet i Kosovo är att båda sidorna är skyldiga till etnisk rensning. Enligt UNHCR så var det mer än 160000 Serber på flykt från Kosovo. Enligt, jag har för mig det var human rights watch baserat på FN data, så har det redan mördats 2-3000 serber. Samtidigt överdrevs mördandet från serberna ganska så rejält, tror att de flesta siffror nu pekar på som mest 10000 döda. Hemskt visst. Men två fel blir inte ett rätt.

Jag har en hemsk föraning att vi inom 6-12 månader kommer att återigen få se massgravar fast nu fyllda med serber.

När det går upp för albanerna att deras ekonomi är dålig även efter självständigheten komer de vända sig mot de andra etniska grupperna eftersom det är ett historist bra sätt att få bort blicken från den egna ledningens inkompetens.

 

Knappast. Däremot kan det vara intressant att ta fram de gamla skisserna på hur en massflykt från Kosovo skulle se ut... publicerades av några Serbiska tidningar runt 2006 tror jag.

 

Kosovoalbanerna har intet att vinna på att döda serber i detta läge. Förtäckta och öppna hot räcker så långt så. Eller varför inte bara fortsätta på inslagen väg? Ta ditt pick och pack, slå dig ned i valfritt tomt serbiskt hus, börja bruka jorden osv. Kommer serben tillbaka kan du bara kallt säga till honom att det är ditt nu, eventuella klagomål kan lämnas till Kosovo Cadastral Agency.

Link to comment
Share on other sites

Den serbiska delen av Bosnien-Hercegovina bryter sig loss om FN-stater och länder i Europa erkänner Kosovo, säger parlamentet i Banja Luka i den serbiska delen av Bosnien.(---)

Mycket intressant citat. Var kommer det ifrån?

 

Jag tror också att det finns anledning att hålla koll på vad som händer med Republika Srpska. Bosnien är fortfarande betydligt mer delat än vad många inser och det är inte svårt att räkna ut att det börjar pyra i de serbiska delarna. Hur är egentligen förbindelserna mellan RS och "mainland Serbia" idag? Kan man vänta sig att Serbien lägger sig i eventuell Bosnienserbisk separatism?

 

Banja Luka är f.ö den enda plats på Balkan där jag har sett cykelbanor. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jag har en hemsk föraning att vi inom 6-12 månader kommer att återigen få se massgravar fast nu fyllda med serber.

När det går upp för albanerna att deras ekonomi är dålig även efter självständigheten komer de vända sig mot de andra etniska grupperna eftersom det är ett historist bra sätt att få bort blicken från den egna ledningens inkompetens.

vad gäller massgravar tror jag inte du behöver vara orolig.

Man fortsätter som tidigare att köpa ut ett hus skitdyrt, nästa lite billigare osv tills det bara är ett fåtal personer kvar av serbisk härkomst och dem kan man genom att stirra ut och glömma handgranater på gatan lätt skrämma bort. Vips så var en by till borta utan öppet våld.

 

Självklart kommer albanerna skylla ifrån sig på allt och alla men det är inget konstigt så ser politik ut i hela världen.

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen meningsfullt att erkänna en stat som inte har den minsta kontroll över sitt eget territorium? Kosovo är för litet för att vara självständigt i min mening. Antingen borde det tillhöra Albanien eller Serbien beroende på vem man föredrar då jag är ytterst tveksam till att Kosovo någonsin kommer att fungera som statsbildning. Kosovo kommer att vara ett EU-protektariat i evigheter framöver.

Edited by lovikavantar
Link to comment
Share on other sites

Problemet i Kosovo är att båda sidorna är skyldiga till etnisk rensning. Enligt UNHCR så var det mer än 160000 Serber på flykt från Kosovo. Enligt, jag har för mig det var human rights watch baserat på FN data, så har det redan mördats 2-3000 serber. Samtidigt överdrevs mördandet från serberna ganska så rejält, tror att de flesta siffror nu pekar på som mest 10000 döda. Hemskt visst. Men två fel blir inte ett rätt.

Jag har en hemsk föraning att vi inom 6-12 månader kommer att återigen få se massgravar fast nu fyllda med serber.

När det går upp för albanerna att deras ekonomi är dålig även efter självständigheten komer de vända sig mot de andra etniska grupperna eftersom det är ett historist bra sätt att få bort blicken från den egna ledningens inkompetens.

 

Knappast. Däremot kan det vara intressant att ta fram de gamla skisserna på hur en massflykt från Kosovo skulle se ut... publicerades av några Serbiska tidningar runt 2006 tror jag.

 

Kosovoalbanerna har intet att vinna på att döda serber i detta läge. Förtäckta och öppna hot räcker så långt så. Eller varför inte bara fortsätta på inslagen väg? Ta ditt pick och pack, slå dig ned i valfritt tomt serbiskt hus, börja bruka jorden osv. Kommer serben tillbaka kan du bara kallt säga till honom att det är ditt nu, eventuella klagomål kan lämnas till Kosovo Cadastral Agency.

 

 

Nja man slår ihjäl stackaren som vill ha sitt hus tillbaka.

Hände bland annat med en 74 årig tant. Hon var säkert ett jättehot.

 

Oavsett vad albanerna påstår är det etnisk rensning med hjälp av nato. Högst tveksamt om vi skall hjälpa till med det enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad albanerna påstår är det etnisk rensning med hjälp av nato. Högst tveksamt om vi skall hjälpa till med det enligt mig.

Är du tveksam till att bistå en regering som kommit till med våld och som ser mellan fingrarna i ett enormt träsk av illegala affärer, korruption och vanstyre?

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad albanerna påstår är det etnisk rensning med hjälp av nato. Högst tveksamt om vi skall hjälpa till med det enligt mig.

Är du tveksam till att bistå en regering som kommit till med våld och som ser mellan fingrarna i ett enormt träsk av illegala affärer, korruption och vanstyre?

 

Ja jag är högst tveksam till att hjälpa till med etnisk rensning. Vilket jag verkligen hoppas alla här är.

Link to comment
Share on other sites

Läste precis på texttv om hur hemskt serbien beter sig när demonstranter lyckas trasha USA ambassad i Belgrad.

Ord som krigsförklaring och terrorister används.

 

Om vi för tankens skull vänder på det hela en stund.

 

NATO bombar HELA Serbien med mängder av civila mål som inte har med konflikten i kosovo att göra, broar, vatten och elverk bla.

NATO och FN tar över en landsända som av det Serbiska folket anses vara sin civilisations vagga och låter albanska separatister rensa kosovo nästan helt på serber.

Därefter tillsätter man en extern medlingsgrupp med Ahtisaari i spesten som egentligen inte producerar ett smack, när inte det går så låter man albanerna förstå att man kommer att stötta deras självständighetsförklaring oavsett den serbiska inställningen.

 

Är inte ovansyående en krigsförklaring?

 

Med vilka medel kan Serbien tvinga albanerna att skydda de serber som finns kvar i Kosovo?

Link to comment
Share on other sites

...

Med vilka medel kan Serbien tvinga albanerna att skydda de serber som finns kvar i Kosovo?

Med Eisen und Blut?

 

 

NATO och väst har verkligen målat in sig i ett hörn. Det kommer för all framtid behövas icke-albansk militär och polisiär närvaro i Kosovo för att skydda serberna. Att folkslagen skulle leva sida vid sida är vad jag tycker en utopi.

Edited by lovikavantar
Link to comment
Share on other sites

...

Med vilka medel kan Serbien tvinga albanerna att skydda de serber som finns kvar i Kosovo?

Med Eisen und Blut?

 

 

NATO och väst har verkligen målat in sig i ett hörn. Det kommer för all framtid behövas icke-albansk militär och polisiär närvaro i Kosovo för att skydda serberna. Att folkslagen skulle leva sida vid sida är vad jag tycker en utopi.

 

Problemet är att de är där för att skydda albanerna och har visat sig ganska rejält dåliga på att skydda serber redan.

När albanerna väl bestämt sig för att ta bort resten av serber (och romer) från kosovo kommer nato stå där med byxorna nere och inte göra eller kunna göra ett smack eftersom de vid den tiden säkert ställt sig vid gränsen för kosovo för att skydda kosovos "territoriella integritet" från de hemska serberna som bor längs gränsen och kanske vill fly...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ur Aftonbladet

"Socialdemokraternas utrikespolitiske talesman Urban Ahlin säger till TT att han tycker att det är bra att Sverige erkänner Kosovo, men är kritisk till den ”inflexibla processen” och att beslutet dröjt till den 4 mars.

 

– Vi blir ju i slutet av gruppen EU-länder. Har vi vunnit något på det? undrar han. "

 

Min undran är vad vi vinner i tävlan om att utropa nya stater?

 

Om vi slagit både afghanistan och USA i snabbhet vad hade blivit bättre då?

 

Som det är idag så har vi ju en landsända utan egen reel legal ekonomi, sjukt hög arbetslöshet, kriminalitet av astronomiska proportioner och stora resurser av utländsk polis och trupp för att förhindra att driftiga personer ur de olika folkgrupperna ger sig på varandra som 2004.

 

Är det här sånt som vi skall premiera?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja kontra Peos etniska rensning med att fria albanerna från ansvaret och i stället anmäla Mammon för ICTY.

Som flera har erfarit på plats i Kosovo så köps serberna ut från sina bostäder för bra pengar.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns jäkligt illa att vi erkänner Kosovo. Ett "land" utan egen administration och som ensidigt utropat självständighet. Utrikesminister Carl Bildt sa på nyheterna något i stil med att "Området administreras av FN och NATO och att det kommer att ta tid innan Kosovo klarar sig på egen hand". Är det då inte bättre att erkänna Kosovo den dagen alla parter är överens om att Kosovo ska bli en egen stat än som nu en pappersprodukt som inte klarar sig utan att stöttas av världssamfundet?

 

Ponera att Repubilken Jämtland eller Skåne ensidigt utropar självständighet i morgon, får vi då Sveriges erkännande?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns jäkligt illa att vi erkänner Kosovo. Ett "land" utan egen administration och som ensidigt utropat självständighet. Utrikesminister Carl Bildt sa på nyheterna något i stil med att "Området administreras av FN och NATO och att det kommer att ta tid innan Kosovo klarar sig på egen hand". Är det då inte bättre att erkänna Kosovo den dagen alla parter är överens om att Kosovo ska bli en egen stat än som nu en pappersprodukt som inte klarar sig utan att stöttas av världssamfundet?

 

Ponera att Repubilken Jämtland eller Skåne ensidigt utropar självständighet i morgon, får vi då Sveriges erkännande?

 

Nu har ju i och för sig Kosovo ett grundläggande konstitutionellt ramverk och ett parlamentariskt styre. Det finns en regering med 15 departement. Ett nytt rättsväsende har byggts från grunden sedan NATO:s intervention 1999. När de skriver att Kosovo har administrerats av FN så menar de United Nations Interim Administration Mission in Kosovo (UNMIK). När UNMIK tillträdde 1999 skötte de i princip allt men har sedan dess överlåtit mer och mer till Kosovos egen administration. Så det är inte sant att Kosovo inte har någon administration bara för att den formellt hanterats av FN.

 

I övrigt ser vi nog inte den dagen då alla är överens om att Kosovo ska bli en egen stat. Man måste ta hänsyn till det större perspektivet. Att Kosovo nu framgångsrikt utropar sig självständigt talar ju för att även andra regioner har möjlighet att göra detta. Ser man då på t.ex. Ryssland som nu innefattar ett antal sådana områden så kan de ju aldrig stödja Kosovos självständighet utan att löpa en förhöjds risk att drabbas av egna inrikesproblem.

Edited by H0lK
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Update: våldsamheter i Mitrovica, serber ockuperar FN-kontrollerad domstol:

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=752719

 

Dessutom på 17:e mars! Och våldsamheterna börjar i Mitrovica. Återstår att se om det sprider sig till Gracanica och andra "svenskområden".

Link to comment
Share on other sites

SVT Publicerad 14 mars 2008

Omkring 300 kosovoserber intog två FN-domstolar i Mitrovica i norra Kosovo i dag. Flera av dem arbetade vid domstolarna innan dessa togs över av FN 1999. Ockupanterna säger att de vill upprätta egna domstolar.

 

SVT Publicerad 17 mars 2008

FN har beordrat sina poliser att tills vidare lämna de serbdominerade norra delarna av Kosovo. 14 ukrainska FN- poliser och åtta soldater ur de Nato- ledda Kfor-styrkorna skadades i oroligheter i Mitrovica under morgonen.

 

SVT Explosion vid domstol i Kosovo

Tre FN-poliser och två soldater ur de Nato-ledda Kforstyrkorna har skadats i en explosion i Mitrovica i norra Kosovo, uppger polisen. FN har nu beordrat sina poliser att lämna den serbkontrollerade delen av Kosovo.

 

SVT 17 mars 2008 12:12

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1088579

 

Ja vad ska man säga, påskjutna med atomatgevär och attackrade med handgranat, är det ett fall tillbaka i inbördeskrig som vi ser nu? Hur kommer detta att påverka våran mission i landet? och hur är det med våra slodater där nu?

Link to comment
Share on other sites

jag jobbar ihop med en som kommer från Kosovo, hans reaktion var att det är nåt som kommer blåsa över..

citerar "vad skall de göra? Kosovo har hela EU och större delen av världen bakom sig"

 

så vi får väl se.

 

Frågan är ju när det blåser över och vad det är som blåser över.

 

Vad har Kosovoserber att förlora på att världens blickar med jämna mellanrum belyser deras situation, som en pusselbit i storpolitiken. Att denna situation blåser över (och det antagligen ganska snart) är väl inget långskott, på samma sätt är det inget långskott att detta inte är sista vi får höra från den staden eller regionen heller. Idag är det en domstolsbyggnad om två veckor är det...

Kosovoserberna har som sagt väldigt lite att vinna med tanke på EU och stora västländer, men de har ju heller inget att förlora på att sprattla för sin situation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...