Darkwand Posted February 17, 2008 Report Share Posted February 17, 2008 http://www.botniabanan.se/templates/Botnia...ge.aspx?id=4530 Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted February 17, 2008 Report Share Posted February 17, 2008 Var det den där järnvägen som gick igenom något naturreservat eller nått? Va tufft att det var just två strf som rullade först! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted February 18, 2008 Author Report Share Posted February 18, 2008 Att den behöver byggas är ju också lite av "vårat" fel då järnvägen drogs i inlandet för att vara utom räckvidd från både kuststädernas befolkning och ryska fartygskanoner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Bara hoppas att det blir byggstart på Norrbotniabanan snart då man nu börjar vara klar med Botniabanan. Även om den nu inte når full potential förrän 2011 eftersom Ådalsbanans upprustning blev försenad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Att den behöver byggas är ju också lite av "vårat" fel då järnvägen drogs i inlandet för att vara utom räckvidd från både kuststädernas befolkning och ryska fartygskanoner. Inlandsbanan byggdes främst för att frakta malm och malm hittar man inte vid norrlandskusten utan i inlandet. På den tiden då inlandsbanan byggdes så behövdes det ingen järnväg längst norrlnadskusten eftersom allt transportbehov längst den sträckan täcktes av sjöfarten. Det var för att bryta inlandets isolering som järnvägen byggdes. Ryska fartygskanoner har föga med saken att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Inlandsbanan byggdes främst för att frakta malm och malm hittar man inte vid norrlandskusten utan i inlandet.På den tiden då inlandsbanan byggdes så behövdes det ingen järnväg längst norrlnadskusten eftersom allt transportbehov längst den sträckan täcktes av sjöfarten. Det var för att bryta inlandets isolering som järnvägen byggdes. Ryska fartygskanoner har föga med saken att göra. Nej, skilj nu på Inlandsbanan och Norra Stambanan/Stambanan genom övre Norrland. Den sistnämnda är den som, tack vare antikustprincipen som visst var ett militärt påfund, förlades flera mil innanför kusten nämligen via Ockelbo–Ljusdal–Ånge- Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden. Den byggdes i slutet på artonhundratalet och är därmed äldre än Inlandsbanan som byggdes under första hälften av nittonhundratalet och går långt in i Norrlands inland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Inlandsbanan byggdes främst för att frakta malm och malm hittar man inte vid norrlandskusten utan i inlandet.På den tiden då inlandsbanan byggdes så behövdes det ingen järnväg längst norrlnadskusten eftersom allt transportbehov längst den sträckan täcktes av sjöfarten. Det var för att bryta inlandets isolering som järnvägen byggdes. Ryska fartygskanoner har föga med saken att göra. Nej, skilj nu på Inlandsbanan och Norra Stambanan/Stambanan genom övre Norrland. Den sistnämnda är den som, tack vare antikustprincipen som visst var ett militärt påfund, förlades flera mil innanför kusten nämligen via Ockelbo–Ljusdal–Ånge- Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden. Den byggdes i slutet på artonhundratalet och är därmed äldre än Inlandsbanan som byggdes under första hälften av nittonhundratalet och går långt in i Norrlands inland. Uppfattat! Det var lite otydligt vilken järnväg som Darkwand refererade till, men eftersom han skrev att den drogs i 'inlandet' så antog jag att det rörde sig om inlandsbanan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Inte för att dryga mej eskil, men jag tror att du tänkte lite på Malmbanan också i ditt resonemang. Ang Norra Stambanans dragning så skall man komma ihåg att den också är resultatet av framgångsrik lobbying från dåtidens ångbåtsrederier som ville ha monopol på kusttrafiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Inte för att dryga mej eskil, men jag tror att du tänkte lite på Malmbanan också i ditt resonemang. Ang Norra Stambanans dragning så skall man komma ihåg att den också är resultatet av framgångsrik lobbying från dåtidens ångbåtsrederier som ville ha monopol på kusttrafiken. Nä, Malmbanan mellan Kiruna och Narvik har jag koll på. Den går på tvären. Tvärbana! Även inlandsbanan byggdes för malmtrafik. Kiruna är inte det enda stället i Sverige där det finns malm. I början på förra århundradet så trode man fortfarande på stora ouptäckta malmfyndighter i norrland. Men nu glömmer vi inlandsbanan. Att den kom upp var bara ett resultat av min förvirring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted June 20, 2009 Report Share Posted June 20, 2009 Nu har ju Norrtåg bestämt att X61 ska trafikera Botniabanan, men visst hade det varit coolare med ett sånt här tåg http://englishrussia.com/?p=1316 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted June 20, 2009 Report Share Posted June 20, 2009 Varför X61:an? Varför? Jag hoppas verkligen att de inte kommer köra dem på de längre sträckorna... 2010 ställer jag mig lätt skeptisk till också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted June 21, 2009 Report Share Posted June 21, 2009 Man måste ju bara älska ryssarna för deras design. Och för att de vågar sätta jetmotorer på allting. =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LKR Posted June 24, 2009 Report Share Posted June 24, 2009 Nånting säger mig att miljöpåverkan samt bullernivåer inte är optimala med den lösningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.