Jump to content

Första tåget på botniabanan kom från BAE systems


Darkwand

Recommended Posts

Guest Triggerpuller

Bara hoppas att det blir byggstart på Norrbotniabanan snart då man nu börjar vara klar med Botniabanan. Även om den nu inte når full potential förrän 2011 eftersom Ådalsbanans upprustning blev försenad.

Link to comment
Share on other sites

Att den behöver byggas är ju också lite av "vårat" fel då järnvägen drogs i inlandet för att vara utom räckvidd från både kuststädernas befolkning och ryska fartygskanoner.

Inlandsbanan byggdes främst för att frakta malm och malm hittar man inte vid norrlandskusten utan i inlandet.

På den tiden då inlandsbanan byggdes så behövdes det ingen järnväg längst norrlnadskusten eftersom allt transportbehov längst den sträckan täcktes av sjöfarten. Det var för att bryta inlandets isolering som järnvägen byggdes. Ryska fartygskanoner har föga med saken att göra.

Link to comment
Share on other sites

Inlandsbanan byggdes främst för att frakta malm och malm hittar man inte vid norrlandskusten utan i inlandet.

På den tiden då inlandsbanan byggdes så behövdes det ingen järnväg längst norrlnadskusten eftersom allt transportbehov längst den sträckan täcktes av sjöfarten. Det var för att bryta inlandets isolering som järnvägen byggdes. Ryska fartygskanoner har föga med saken att göra.

Nej, skilj nu på Inlandsbanan och Norra Stambanan/Stambanan genom övre Norrland. Den sistnämnda är den som, tack vare antikustprincipen som visst var ett militärt påfund, förlades flera mil innanför kusten nämligen via Ockelbo–Ljusdal–Ånge- Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden. Den byggdes i slutet på artonhundratalet och är därmed äldre än Inlandsbanan som byggdes under första hälften av nittonhundratalet och går långt in i Norrlands inland.

Link to comment
Share on other sites

Inlandsbanan byggdes främst för att frakta malm och malm hittar man inte vid norrlandskusten utan i inlandet.

På den tiden då inlandsbanan byggdes så behövdes det ingen järnväg längst norrlnadskusten eftersom allt transportbehov längst den sträckan täcktes av sjöfarten. Det var för att bryta inlandets isolering som järnvägen byggdes. Ryska fartygskanoner har föga med saken att göra.

Nej, skilj nu på Inlandsbanan och Norra Stambanan/Stambanan genom övre Norrland. Den sistnämnda är den som, tack vare antikustprincipen som visst var ett militärt påfund, förlades flera mil innanför kusten nämligen via Ockelbo–Ljusdal–Ånge- Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden. Den byggdes i slutet på artonhundratalet och är därmed äldre än Inlandsbanan som byggdes under första hälften av nittonhundratalet och går långt in i Norrlands inland.

Uppfattat!

Det var lite otydligt vilken järnväg som Darkwand refererade till, men eftersom han skrev att den drogs i 'inlandet' så antog jag att det rörde sig om inlandsbanan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Inte för att dryga mej eskil, men jag tror att du tänkte lite på Malmbanan också i ditt resonemang. Ang Norra Stambanans dragning så skall man komma ihåg att den också är resultatet av framgångsrik lobbying från dåtidens ångbåtsrederier som ville ha monopol på kusttrafiken.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att dryga mej eskil, men jag tror att du tänkte lite på Malmbanan också i ditt resonemang. Ang Norra Stambanans dragning så skall man komma ihåg att den också är resultatet av framgångsrik lobbying från dåtidens ångbåtsrederier som ville ha monopol på kusttrafiken.

Nä, Malmbanan mellan Kiruna och Narvik har jag koll på. Den går på tvären. Tvärbana! :dribble:

 

Även inlandsbanan byggdes för malmtrafik. Kiruna är inte det enda stället i Sverige där det finns malm. I början på förra århundradet så trode man fortfarande på stora ouptäckta malmfyndighter i norrland.

 

Men nu glömmer vi inlandsbanan. Att den kom upp var bara ett resultat av min förvirring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...