Jump to content

1+1=0

Recommended Posts

Hmm!

Då jag inte är "grönklädd" längre undrar jag lite över en sak bara....

Vi har i Sveriges försvar följande...

*Soldater i FN-tjänst... X antal.

*Insatsförband, typ AMF 1 i Thad.

*NBG, beredd

*Hv ~20.000 aktiva (+/-10.000)

*1 brigad för "hemmafronten" (om jag fattat det rätt)?

Nu får ni, som kan, hjälpa mig med matematiken här...

Jag har fått känslan av att dessa olika förband (dvs ovan uppräknade) har samma personal, dvs de personalförsörjs av samma gubbar. Min fd Komp C i Hv är även med i NBG, detta gäller även Stf KC + en hög till i mitt fd Insatskomp. Om nu "fekalierna träffar byggfläkten", sitter vi då med en massa fina benämningar utan innehåll? Kan det vara så illa att ex Hv ~20.000 man har släppt till folk till NBG, Insatsförband och FN-förband? Gäller det fordon också?

Sitter vi då med en "militärelit" av 5-10.000 man med bara fordon för att täcka upp NBG + lite till?

Börjar bli lite orolig för vart skattekronorna går.... :)

Ni får ursäkta den dumma frågan men jag sällar mig numer till kategorien "vanlig jävla skattebetalare utan insyn i FM"

Vi har i Sveriges försvar följande...

*Soldater i FN-tjänst... X antal.

*Insatsförband, typ AMF 1 i Thad.

*NBG, beredd

*Hv ~20.000 aktiva (+/-10.000)

*1 brigad för "hemmafronten" (om jag fattat det rätt)?

I FN-tjänst har vi en del hvpersonal ja

I annan utlandstjänst har vi en del hvpersonal ja.

NBG/beredskapsförband..jomenvisst.

Hv har..*trumvirvel*.. hvpersonal.

Den där brigaden känner jag inte till men varför inte hvpersonal?

Det är trots allt en försvarsmakt och allt hänger ihop, vi delar alla samma utrustning om än mer eller mindre broderligt.

Eftersom den enda möjligheten att verka/träna/lära sig som soldat, efter muck, utanför utlandsstyrkan/beredskapsenheter är just hv är det kanske inte så konstigt om personalen flyter runt utefter livssituation mm?

Ja, visst finns försvarsutbildarna mm men dessa är kursverksamheter och ej förband vilket socialt och utvecklande gör en jäkla skillnad.

Är det verkligen så att någon räknat att vi har 20000 man i hv PLUS de soldater vi har i NBG och fått det till 25000 så är det ju uppåt väggarna eftersom man då troligen räknat samma gubbar 2 ggr lite här och var. Fast iofs, det är ju ett bra sätt att räkna på när man vill få svensson att tro att beredskapen är god och att FM visst måste kosta så här mycket

Edited by rhdf

Det är... tackar för svaren föresten... detta jag är lite smått orolig för... FM gapar och skriker om att vi har.. X människor här och X människor där, 10 cv nitti där och resten här.. Kan det vara så in i h-e fel och upp åt väggarna att allt är "dubbelbokat"? Kan det vara så att en person i ex en komp C i Hv sitter som plut C i FN-förband och Grp C i NBG... 3 platser 1 man, FM räknar 3 platser 3 man.... :rockon:

Vi har X-(hemligt antal CV90)... låt oss säga 200 st... X antal av dessa är spikade till "skrytarmén NBG"... bara för att plocka bonuspoäng hos EU så vi får fördelar i nästa EU-förhandling...

Om nu dessa surt betalade CV90 finns hos NBG, vad blir då över till "insatsförbanden" (eller vad de nu kallas, dvs de förband som inte är FN utan representerar någon annan "alfa hanne" dvs de förband typ Amf 1 i Tchad.)... Vad blir, efter denna utgallring, kvar till "Standartet" hemmavid?... fan vet om det blir någon alls... Ska P4 (+div filealer) fylla upp både NBG, "Tchadianer" mfl + hemmaförsvaret med CV90? E... yea right!

Hela FM börjar likna världens blåsning...

Hur mycket suger inte NBG i resurser från FM?... bara för några bonuspoäng i EU.

Hur mycket sväljer insatsstyrkorna?

Jag tycker Sverige ska sträcka sig till FN-mandat... och inget mera... hur mycket "wannabee" vill så finns det inte slantar till allt... täck Sverige och fyll FN kvoten... THATS IT!

Ska faktiskt maila försvarsministeriet i frågan... inte som MÖP, utan som skattebetalare...

Det där med *trumvirvel* Hvperosonal... till Hv gör mig jäkligt brydd... Det bekräftar mer eller mindre fakta....

Vi har för f-n ingen som vaktar HEMMAFRONTEN!!!!

Nääää jag vet... våra kära folkvalda politiker har sagt att de ser inget hot mot nationen över en 10-års period (denna flyttas sakta men säkert, och med politikernas goda vilja, framåt.). Men om nu något händer... för vi vet att saker och ting händer jäkligt fort i vår underbart förenderliga värld... sitter vi då med byxorna vid anklarna och "kackan" halvägs ut?

U tell me?

Edited by Lfskbat

...

Om nu dessa surt betalade CV90 finns hos NBG, vad blir då över till "insatsförbanden" (eller vad de nu kallas, dvs de förband som inte är FN utan representerar någon annan "alfa hanne" dvs de förband typ Amf 1 i Tchad.)... Vad blir, efter denna utgallring, kvar till "Standartet" hemmavid?... fan vet om det blir någon alls... Ska P4 (+div filealer) fylla upp både NBG, "Tchadianer" mfl + hemmaförsvaret med CV90? E... yea right!

P4 utbildar inte på CV90 i år, de som ryckte in nu som pansarskytte etc får terrängbil 20 istället, anledning, NBG har tagit alla, trodde vi hade fler????????, källa jag har är en som ligger där nu.

Varför ska försvars pengar gå till bistånds hjälp, afganistan, thad, där finns väl en egen budget för sånt?

Edited by "SSA" Gunny

Guest Triggerpuller
...

P4 utbildar inte på CV90 i år, de som ryckte in nu som pansarskytte etc får terrängbil 20 istället, anledning, NBG har tagit alla, trodde vi hade fler????????, källa jag har är en som ligger där nu.

Varför ska försvars pengar gå till bistånds hjälp, afganistan, thad, där finns väl en egen budget för sånt?

Angående 90-vagnar så finns det så det räcker och blir över. Problemet är väl bara att FM inte hade tillräckligt med cash för att kunna hyra dom av sig själv i år.

...

Nbg har inte tagit några cv9040 från dom värnpliktiga dom vagnarna som NBG har är cv9040C och dom har ingen värnpliktig blivit eller planerat bli utbildad på så vit jag vet.

Det finns mängder med folk på forumet som verkar ha full insyn i det mesta FM pysslar med. Finns det ingen som skulle kunna ta sig omaket och undersöka vad den dubbla bokföringen innebär i realiteten? Kan ju börja med att undersöka hur mycket personal som redovisas på mer än en befattning. Det där med fordon tror jag är kraftigt överdrivet. Fordon finns, men man har som någon sagt, inte råd att ha dem i drift. Intressant att veta är även hur många som är extra Hvsoldater. Om det skulle krisa riktigt ordentligt så förmodar jag att dessa soldater kommer att ianspråktas av de reguljära förbanden. Hur mycket folk har då Hemvärnet kvar? Hos oss har man sagt att minimum är en 75% förbandsuppfyllnad för att platsa i insatsorganisationen. Är det inkl. eller exkl. extra Hvsoldater?

Ju mer man gräver i det här, och annat, så märker man hur osammanhängande och luddigt allt är. Känns som om hemvärnets bas är allt annat än en robust bas.

är inte detta en bra anledning att fundera på att stamanställa folk på heltid?

och då inte tillåta att man tex är anställd i både HV och ex NBG samtidigt?

nu snackar jag då om 3-5 års kontrakt..

varför inte göra som danmark, GU i 3-4 månader för alla (eller iaf de som mönstrat) och därefter anställning i 3-5 år för de som vill.

och efter anställningsperioden så kan man antingen sluta helt, ta ny anställning i ytterligare 3-5 år eller gå över till HV (och då ha ett civilt liv vid sidan av men inte helt lämmna in uniformen)

givetvis skall man efter genomförd GU på 3-4 månader kunna gå direkt till HV också om man känner att man hellre vill jobba civilt men ändå inte helt lämna in uniformen.

och naturligtvis skall man kunna söka anställning när som helst efter GU, inte bara i direkt samband med "muck"

då blir vi som jag ser det av med problemet att folk är dubbel eller trippel registrerade.

3-4 månaders GU innebär givetvis inte att man blir utbildad på ex Strf, strv eller andra tyngre system utan det är helt enkelt bara själva GSU.

Hos oss har man sagt att minimum är en 75% förbandsuppfyllnad för att platsa i insatsorganisationen. Är det inkl. eller exkl. extra Hvsoldater?

75% uppfyllnad för att räknas som insatsberedd pluton/kompani, detta är inkl extra HVsoldater. Ja det är en lustig matematik då en del av de extra HV soldaterna evetuellt försvinner i händelse av kris/krig.

Den dubbla bokföringen av personal i NGB/ US kontra övriga FM påverkar egentligen inte Sveriges försvar. NBG och US skall användas till internationelltjänst. Skulle en kris uppstå i Sverige så åker soldater och matriel till sina hemma förband och tjänstgör där.

Den dubbla bokföringen av personal i NGB/ US kontra övriga FM påverkar egentligen inte Sveriges försvar. NBG och US skall användas till internationelltjänst. Skulle en kris uppstå i Sverige så åker soldater och matriel till sina hemma förband och tjänstgör där.

Låter väldigt skumt.

Så du menar att om det skulle komma en kris samtidigt som NBG står i beredskap så skulle hela NBG upplösas och personalen skickas hem. Man skulle alltså ställa strf 90 eller annan utrustning och låta soldaterna återgå till sina hemvärnsförband om de ingår i sådana eller mobiliseras om de fortfarande är krigsplacerade. Skulle inte tro det.

Låter väldigt skumt.

Så du menar att om det skulle komma en kris samtidigt som NBG står i beredskap så skulle hela NBG upplösas och personalen skickas hem. Man skulle alltså ställa strf 90 eller annan utrustning och låta soldaterna återgå till sina hemvärnsförband om de ingår i sådana eller mobiliseras om de fortfarande är krigsplacerade. Skulle inte tro det.

Det är väl inte speciellt orimligt?

NBG är ett förband på runt 2000, som du skulle kunna använda även nationellt vid en kris. Men om man tänker på hur stora luckor de 2000 människorna antagligen skapar i andra krigsförband så är det antagligen bättre att upplösa NBG och få de andra förbanden fungerande. Det kan ju vara Hv, men lika gärna andra nationella insatsförband som det rör sig om.

Låter väldigt skumt.

Det är väl alldeles uppenbart att försvaret av Sverige går före fredsbevarande insatser i Kosovo/Afghanistan? Skulle Sverige hamna i krig så skulle så klart trupp och material tas till hem så fort som det är möjligt.

Det är väl alldeles uppenbart att försvaret av Sverige går före fredsbevarande insatser i Kosovo/Afghanistan? Skulle Sverige hamna i krig så skulle så klart trupp och material tas till hem så fort som det är möjligt.

Läs om. Läs rätt. Jag skrev NBG i beredskap, dvs soldaterna är antingen på nått regemente eller hemma och därmed ett av de förband i Sverige med högst beredskap. Jag skrev aldrig något om att de skulle vara i insats.

Att "extra hv-soldater" dubbelredovisas är inte så konstigt som man kan tro.

Dessa soldater ingår i hemvärnet intill dess att deras ordinarie förband mobiliseras. Om Sverige skulle drabbas av en A-mob så är det riktigt att dessa soldater inte ska räknas in i hv men iallafall förr i tiden (när systemet med extra hv-män skapades) så fanns ju möjligheten att de soldaterna kunde tjänstgöra i ett mobiliserat hemvärn ända intill det att deras ordinarie förband mobbade. Dvs: under en P-mob som inte berör en själv kan man ändå vara hv-man.

• 1 month later...

Skickade mina frågor till försvarsministren/departementet... såklart så har jag inte fått något svar... har de koll eller har de 0 koll?

@Axial: Det där med att extra Hvsold är "dubbelbokade" är ju klart som korvspad, så har det varit länge... säkerligen i minst 30 år. Det jag däremot åsyftar är väl det att ex Hv insats plut C även är skriven i NBG och eller något FN uppdrag. Då denne plut C, i Hv, skrevs in i Hv så blev han ordinarie för hans GU krigsplacering fanns inte längre, nu är dock läget annat... u get my point?

Edited by Lfskbat

Skickade mina frågor till försvarsministren/departementet... såklart så har jag inte fått något svar... har de koll eller har de 0 koll?

@Axial: Det där med att extra Hvsold är "dubbelbokade" är ju klart som korvspad, så har det varit länge... säkerligen i minst 30 år. Det jag däremot åsyftar är väl det att ex Hv insats plut C även är skriven i NBG och eller något FN uppdrag. Då denne plut C, i Hv, skrevs in i Hv så blev han ordinarie för hans GU krigsplacering fanns inte längre, nu är dock läget annat... u get my point?

Om personalbefälet gör rätt så skall man placera en Hemvärnssoldat som tjänstgör i Utlandsstyrkan/NBG som vilande i sitt hemvärnsförband. Han kommer då att inte att ha en "krigsplacering" i Hemvärnet utan i US/NBG men kommer (så vitt jag förstått det hela rätt) att räknas in i Hemvärnets totala numerär.

/D

Det är helt korrekt Dexter, så pass mycket fattade jag av FA-kursen. Detta är ju dock över en kort tid och någon enstaka person från förbandet. När nu fler och fler ur Hv och ur FN-bat studsar mellan ISAF, NBG och allt vad det heter... har vi då folk till allt om "någon", som under 80-talet alltid kom från öster, traskar över gränsen vid Ölands södra udde?

Jag är förvisso jäkligt gammalmodig men även en stor "dyrkare" av folkförsvaret och ser därför yrkesarmén, med skepsis, som en stat i staten... en militärelit. Denna "elit" har pockerdyr utrustning... top of the line JAS, ledning- och kommunikationssystem som platsar i Star Wars... och så ska dessa fightas mot något obestämt i Persiska bergen som är beväpnade med RPG och Ak47.

Som jag sa tidigare, jag är numer civilist och mina frågor och tankar kan därför väcka anstöt hos "den inbitne". Men jag tror även att ÖB vill att Svenska folket ska få rätt uppgifter om vartåt det barkar.

Edited by Lfskbat

Låter väldigt skumt.

Det är väl inte speciellt orimligt?

NBG är ett förband på runt 2000, som du skulle kunna använda även nationellt vid en kris. Men om man tänker på hur stora luckor de 2000 människorna antagligen skapar i andra krigsförband så är det antagligen bättre att upplösa NBG och få de andra förbanden fungerande. Det kan ju vara Hv, men lika gärna andra nationella insatsförband som det rör sig om.

Det nya är väl att NBG, utlandsstyrkan och andra beredskapsförband som utbildas inte ska vara någon extaordinär händelse som står frikopplat från det nationella försvaret. När man utbildar t.ex. ett skyttekompani för utlandsstyrkan är det helt enkelt ett kompani i insatsorganisationen som aktiveras, kompliteringsutbildas och åker på insats. Skulle då ett krisläge uppstå här hemma så kan förbandet åka hem med utrustning och personal och här sedan ingå i den bataljon som den togs ur istället för att upplösa förbandet och skicka hem manskapet för att sedan mobilisera dessa igen i deras ordinarie förband som man skulle ha gjort tidigare. OM något HV-förband då förlora några enstaka soldater p.g.a. dessa har tagits i anspråk av utlandsstyrkan eller något beredskapsförband så är det trist för dom men förhoppningsvis kan dom väl hantera detta?