Jump to content

Poliser till Kosovo

Recommended Posts

DN rapporterar att EU skickar en polisinsats till Kosovo, inför att provinsen utropar sin självständighet:

Grönt ljus för EU:s Kosovomission

Sverige bidrar enligt uppgift med 100 man. Inte bara polismän ska skickas utan även jurister, tullare mfl.

Jag antar att läget på plats är "lugnt men spänt", som vanligt... just nu förmodligen så inihelvete "lugnt men spänt"... Hur som helst, jag misstänker att eventuella missnöjesyttringar är begränsade helt enkelt för att serberna är i så kraftig minoritet. Senast det gick på röven hade albanerna ett rejält överläge och det har inte ändrats. Och att serbiska staten skulle gå in med trupp verkar föga sannolikt... men man ska aldrig säga aldrig.

Intressant f.ö att DN använder begreppet "mission", som jag alltid har betraktat som svengelsk yx-slang.

DN rapporterar att EU skickar en polisinsats till Kosovo, inför att provinsen utropar sin självständighet:

Grönt ljus för EU:s Kosovomission

Sverige bidrar enligt uppgift med 100 man. Inte bara polismän ska skickas utan även jurister, tullare mfl.

Jag antar att läget på plats är "lugnt men spänt", som vanligt... just nu förmodligen så inihelvete "lugnt men spänt"... Hur som helst, jag misstänker att eventuella missnöjesyttringar är begränsade helt enkelt för att serberna är i så kraftig minoritet. Senast det gick på röven hade albanerna ett rejält överläge och det har inte ändrats. Och att serbiska staten skulle gå in med trupp verkar föga sannolikt... men man ska aldrig säga aldrig.

Intressant f.ö att DN använder begreppet "mission", som jag alltid har betraktat som svengelsk yx-slang.

Senaste nytt är att nu gäller "lungt men oförutsägbart"... ;) Typ same, same, but different antar jag....

:rolleyes:

Oavsett så är det med stor nyfikenhet jag följer nyheterna om Kosovo....

Jag tycker att det verkar som om man är ute på tunn is i det här....

Varför skall Kosovo erkännas som ett eget land? Hur många folkgrupper känner att de under de sanaste hundra åren blivit nertryckta av diverse regimer?

Hur skall den kosovoalbanska regimen se till att folk inte ställer till det som för något år sedna och bränner kyrkor mm?

Är det så att vi skapar en nation i europa som inte har en sportslig chans att vara en nation utan bistånd i form att stora mängder pengar och resurser i form att trupp och ett externt rättsväsende försörjt av EU?

En nation där stora delar av ekonomin är beroende av kriminalitet och de utländska trupper och poliser som är där för att hålla ordning...

Kass ekvation enligt mig!

Borttaget ovidkommande delar för att undvika märkliga citat.

Rokare BG

Jag blir orolig när en stat utan egen livskraft hålls upp med kryckor från EU.

Jag tror det här skapar ett sorgebarn för lång tid framöver, samtidigt blir man ju orolig för om inte den serbiska delen av Bosnien nu kan använda samma argument för att ansluta sig till moderlandet.

Jag blir orolig när en stat utan egen livskraft hålls upp med kryckor från EU.

Jag tror det här skapar ett sorgebarn för lång tid framöver, samtidigt blir man ju orolig för om inte den serbiska delen av Bosnien nu kan använda samma argument för att ansluta sig till moderlandet.

Ja eller de albanska delarna i norra FYROM som inte drog sig för att skjuta sig ända in i Skopje för några år sedan...

Baskien, delar av Ryssland, delar av Georgien, delar av Thailand osv osv....