Jump to content

Verkliga exempel vid skyddsobjekt

Recommended Posts

Nåra grupper eller en organisation (fastän dom nog inte vill kalla sig mer än enskilda personer)

Hittade iaf på att dom skulle utföra aktioner på olika flygplatser för att få ut sitt budskap.

Den "militanta" delen bestämde sig för målet Malmö Flygplats...

http://www.kvp.se/nyheter/1.1049276/aktivi...pa-flyg-anholls

Den "fredligare" delen tog sig till Bromma Flygplats...

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.10...t-som-isbjornar

(blir väldigt imponerad av lfv's hantering och att dom bjuder sina "motståndare" på glass vilket "avväpnar" situationen och minskar de motsättningar som tidningen gjärna hellre hade skrivit om.)

Deras "talesperson" får sina 5min i media...

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.10...llt-inrikesflyg

Det jag kom att tänka på är att dessa verkliga händelser kan nog vara väldigt bra att grunda övningar på..

Med diverse lösningar och hur man skall hantera de olika situationerna..

Eller vad tror ni?

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med tanke på att ett liknande scenario ter sig ytterst osannolikt inom överskådlig framtid, tycker jag den förbandstyp som har som förstahandsuppgift att bevaka och skydda dylika anläggningar bör strunta i det som hänt och fortsätta koncentrera övningarna på plutons strid mot mekaniserad fiende. :rolleyes: I synnerhet nu när ekonomin endast tillåter ett mindra antal övningar. Det är ju helt rätt att ligga i fas med sin samtid, Här och Nu!

I inledande post hänvisas till ett enkelt ärende med mediasugna demonstranter.

Ett ordningsärende för polisen. Kommer de när HV står skyddsvakt får vi väl bjuda dem på kaffe.

Eller för att citera Hasse Alfredsson i motsvarande läge: :) Dååå.... ....slår jag dom med batongen! :blink:

Japp! Där satt den!!!! Som huvudet på spiken! FÖRSVARSMAKTEN UTBILDAR VÄKTARE!!!!!!!!!!!!!! Phu det känndes skönt att säga det :rockon: Som fd "klädd i grönt" så övades det en jääääkla massa "fred råder" lägen... Ja vad kan Hv göra då? Självskydd, observera och ajja bajja. Hv duger kanske inget annat till? När jag gjorde GUFÖRSVARADE vi Landvetter, det var pv-vapen, Grk och hela skyttepatrullen hej och hå..... NU! Halt! miltär skyddsvakt... jösses! Var tusan tog pondusen vägen... försvann den med det nedbantade försvarsbesluten? Nääää det KOSTAR för mycket... Ehhh! Ja men vi är beredda att betala med våra liv!... Och det har FM mage att banta på!!!!

Nu är jag utanför grönkläderna men jag tror tamigtusan "Svensson" vill ha lite "jävlar-anamma" FM, det är för mjäkigt i FM nuförtiden...

1 bataljon på varje flygplats... må vara en lusig, förlöjligad, utskrattad Lfksbat... tamigtusan... "Bataljon Landvetter" var gjutna i brons.... Vi kunde fördröjja, försvara och ta terräng mot befäst Fi... Bäva månde USA när vår vackra bataljon gjorde bataljons anfall skarpt... Caspar Wienburger & Co såg och blevo förskräckta av I15 "gå på anda"... Länge leve Lfskbat "Landvetter"... HIPP..HIPP!!! (Bevis finnes ang Caspar W besök + X antal Marine Corps officerare på I15, jag var där och han blev paff ;-) )

Summa summarum.. En bataljon/komp som "spänner väder" vid en flygplats bör öva för värsta scenario någonsinn... och då är det inte Mr X som lallar runt på landningsbanan utan tillstånd. Hv bat bör öva Fi LL i mek bat storlek... inte Mr X som vill in på flyplatsen och räkna sina får/kor eller vad det nu är som B-sidan vill göra (jag har faktiskt upplevt dylikt scenario....). Skärpning FM... Ge Hv relevanta uppgifter eller lägg ner Hv!

Bara som ett avskräckande exempel på.... Ex Hv... Peace through superior firepower... tror nog inte AFA eller Jöns Bengtsson skulle börja mucka gräl med en post om han hade en VASS bataljon/kompani i ryggen... såsom det utbildas nu så är skyddsvakten allenarådande... kanske det "poppar upp" en chef eller grupp under den juridiska resans gång... Jösses! Bara detta visar ju hur utarmat FM är... tandlöst så det förslår.

Edited by Lfskbat

Det jag kom att tänka på är att dessa verkliga händelser kan nog vara väldigt bra att grunda övningar på..

Med diverse lösningar och hur man skall hantera de olika situationerna..

Eller vad tror ni?

Jag tror att det där är lägstanivån på skyddsvaktsövning 1A

Obehörig försöker få tillträde utan våld eller obehörig befinner sig inne på objektet och kan omhändertagas utan våld.

Övas inte det här redan?

Visst vi övar på de här sakerna men hur duktiga är vi på att förutse dem och förbygga dem?

Vilket system använder vi för att upptäcka luckor i våran bevakning och brister i planering?

Med tanke på att ett liknande scenario ter sig ytterst osannolikt inom överskådlig framtid, tycker jag den förbandstyp som har som förstahandsuppgift att bevaka och skydda dylika anläggningar bör strunta i det som hänt och fortsätta koncentrera övningarna på plutons strid mot mekaniserad fiende. :) I synnerhet nu när ekonomin endast tillåter ett mindra antal övningar. Det är ju helt rätt att ligga i fas med sin samtid, Här och Nu!

hm, vänta nu.

Hur många gånger, låt säga, dom 100 senaste åren har vi haft mekaniserade fiende (eller liknande innan skyttet blev mekaniserat) jämfört med snarlika scenarion med folk som försöker gå in.

Om du nu skall ha det som argument så..

eller förstår jag inte ironin?

Med tanke på att ett liknande scenario ter sig ytterst osannolikt inom överskådlig framtid.......

hm, vänta nu.

Hur många gånger, låt säga, dom 100 senaste åren har vi haft mekaniserade fiende (eller liknande innan skyttet blev mekaniserat) jämfört med snarlika scenarion med folk som försöker gå in.

Mmmm....det sistnämnda stämmer!

Med tanke på att ett liknande scenario ter sig ytterst osannolikt inom överskådlig framtid.......

hm, vänta nu.

Mmmm....det sistnämnda stämmer!

läste om din post.. got it.

Dessvärre finns ju en del folk som tycker att Hv skall öva endast på att ryssen anfaller med bmp1 och t62.. för så har det alltid varit.

Ber om ursäkt för antagit du tillhörde skaran.

Den så kallade våldstrappan övas ju flitigt och mest sannolikt är ju något av de lägre stegen... Här är två självupplevda exempel utan våldsbehov:

Skarp bevakning av ammunitionsdepå i Mellansverige med larmproblem. Helt plötsligt kommer en stor omärkt lastbil körande fram till grinden. FMLOG vill langa missiler oanmält. Legkontroll och kontrollsamtal till FMLOG. Det var okej denna gången.

Bevakning av stridsfordonståg i Södermanland. Möjlig hotbild: Klottrande ungdomar. Vad händer, på en udda tid ser vi några ungar springa fram till tåget med hög fart från ingenstans längre bort på tågsetet. Full fart framåt på båda sidor tåget a la taktisk fulländning. Ungdomarna visade sig dock vara av ålderskategori barn och hela situationen punkteras fullständigt när morfar kommer linkandes en bit bakom. Insatsen transformeras i en guidetur och visning av vapen med mera... :)

Denna typ av de förövade exemplen torde vara de vanligaste.

/RP

@granQ

Jag har ägnat stor del av min tid de senaste åren med att försöka få Hemvärnets personal att vakna upp ur sin dvala. Väpnad strid är FM prioförmåga, men alla förband måste anpassa sig över tiden. Dvs, ha en förmåga som är efterfrågad Här och nu. Frågan är då om strid JUST NU är det som bör prioriteras de få övningstimmar som står till buds. Denna händelse och liknande scenarion är ju sånt man varnat för några år nu. Hemvärnet är den resurs, förutom polisen, som skall klara av att skydda samhället mot sånt här. När det väl händer så uppstår..???????? VA!....skulle kanske vara bra att förbereda sig på sånt här? Hur gör vi? Ska vi bjuda på glass, eller?.

Nästa gång är det kanske en aktion i större skala som innebär risker av en annan dignitet. Frågan är då........skall Hemvärnet mobilisera all sin eldkraft, eller bjuda på glass? Tror inget av detta är den metod som samhället efterfrågar. KAN det vara så att disciplinerna ytövervakning, Und/Säk, skyddsvakt, MP, CBRN, närkamp(aktuellt annan tråd), Led, UH etc. är det som bör vara efterfrågat mht aktuell hotbild? Proportionalitetsprincipen gäller i krig som fred, och det kan inte anses proportionerligt att oskadliggöra isbjörnar med granatgevär. :)

I det här fallet anser jag faktiskt att man bör bestämma sig för vad Hv skall vara bra på. Är det strid mot mekaniserad fiende, eller är det bevaka/skydda? Utb. tiden räcker inte för att vara proffs på både och. @tinhead, ja jag tror att man bör bygga övningarna på "isbjörnar", och lära sig hur man på bästa sätt hanterar situationen. Små flockar är en sak, men hela horder en annan.

@granQ

Hemvärnet är den resurs, förutom polisen, som skall klara av att skydda samhället mot sånt här. När det väl händer så uppstår..???????? VA!....skulle kanske vara bra att förbereda sig på sånt här? Hur gör vi? Ska vi bjuda på glass, eller?.

Ja nätr hemvärnet tar över bevakningen av ankomsthallarna under normaldrift så tror jag att bjuda på fika när folk lägger sig på golvet för att protestera är ett av de allra bästa alternativen eftersom de inte är obehöriga och inte begår något brott, möjligen uppfattas de som något störande och kan man då få dem till att dämpa sig genom att slänga åt dem en fika så har man löst upg utan att använda våld samtidigt som man plockat några smil från folk. I motsatt förhållande rullar det in ett gäng gubbar med ak4 på ryggen o börjar bråka med de här som då skrikande låter sig släpas ut och fotas av folk med mobilkamera om ingen annan pressbevakning sker och sen har vi en hemvärnschef som myndigt skall förklara vilket hot de utgör.....

De som tar sig in på den inhängnade delen av området är det bara att bära ut om de inte går att snacka vett i(om man har gått det grundläggande närkamppaketet?)

Ska vi bjuda på glass, eller?

Jag skrev ovan att vi skulle bjuda dem på kaffe, och det menar jag faktiskt, bokstavligen.

Scenariot är inte Göteborgskravallerna.

Och vad skulle HV ha gjort i Göteborg? Öppnat eld? :banghead:

Nu pratar vi säkerhetshotande verksamhet vid skyddsobjekt och inte promenadstråk för söndagsflanörer. Någon var inne på att närkampsutb. kan vara en del i förmågeökningen för att kunna lösa såna här uppgifter. Ja, jag tror också det är en viktig bit, men frågan kvarstår. Vad annat skall stryka på foten till förmån för detta då? Stridsutb. är ju helig trots att andra typer av användningsområden av Hv är mer aktuella i dag. Kan ni alla i Hemvärnet rakryggat säga att ni skulle klara av att garantera säkerheten för hemvändande Mallorcaresenärer när landningsbanan är kantad av "isbjörnar"? Bjuda på kaffe........kan vi inte vara lite seriösare?

Ska vi bjuda på glass, eller?

Jag skrev ovan att vi skulle bjuda dem på kaffe, och det menar jag faktiskt, bokstavligen.

Scenariot är inte Göteborgskravallerna.

Och vad skulle HV ha gjort i Göteborg? Öppnat eld? :banghead:

Nu pratar vi säkerhetshotande verksamhet vid skyddsobjekt ......kan vi inte vara lite seriösare?

Vilka "Vi"? Jag håller mig till den inledande hotbilden.

Men okej, vi skjuter dem. Steg två: svenska folket lär sig ett ytterligare namn; Mesterton och 23:komp. Steg tre: samhället tackar nej till vidare "hjälp" från HV.

Jag är seriös. Bara för att vi har AK4 får vi inte skjuta folk hursomhelst. Kaffe är alltid en bättre lösning.

Vilka "Vi"? Jag håller mig till den inledande hotbilden.

Men okej, vi skjuter dem. Steg två: svenska folket lär sig ett ytterligare namn; Mesterton och 23:komp. Steg tre: samhället tackar nej till vidare "hjälp" från HV.

Jag är seriös. Bara för att vi har AK4 får vi inte skjuta folk hursomhelst. Kaffe är alltid en bättre lösning.

Ärligt.....jag förstår inte ditt inlägg. Vänligen formulera om Dig.

Jag skall i alla fall försöka åskådliggöra vad jag menar. Fredstid..Sturps flygstation. SÄPO har indikationer på att någon form av sabotage är nära förestående. Polisen har inga resurser(upptagna med militanta isbjörnar i Helsingborgs hamn samt Ängelholms flygstation) Myndigheterna har beslutat att ett sammansatt IK ur SSK(3 plutoner) skall bevaka och skydda Sturps flygstation.

Hemvärnet har grupperat och allt verkar lugnt. En buss stannar 2 kilometer bort, utan Hv vetskap. Av kliver 50 isbjörnar beväpnade med plakat(texten; Här skall sprängas) Isbjörnarna tågar genom skogen mot flygfältet. Straxt innan de är inom synhåll för Hv delar de sig på 4 täter. Plötsligt observerar Hv 4 täter isbjörnar springandes mot landningsbanan, skrikandes...Här skall sprängas.

SK 456 från OSLO befinner sig på finalen. Skulle egentligen landat i Frankfurt, men pga tekniska problem måste man göra en nödlandning på Sturup. Vet nu alla Hemvärnssoldater hur flygverksamheten skall skyddas? Hur förebygger vi att isbjörnarna ens kommer så långt att de utgör ett hot mot verksamheten? Vilken typ av ytövervakning behöver vi? Vilka övriga underrättelse behöver vi? Vilka åtgärder behöver vidtas om detta händer? Vem behöver veta vad som sker, och i vilken ordning? Hur fungarar flygstationens egen säkerhetstjänst, och vem samverkar man med?

Vilka konsekvenser kan en sittstrejkande hord isbjörnar få på säkerheten?(Måste dom bort till varje pris, och hur fort?) Ja, endast fantasin sätter gränser för de olika frågeställningar som kan dyka upp, och som kan påverka resultatet. Tror inte det är alldeles lätt att bara hoppa in på banan å spela hjälte utan att ha förövat och satt sig in i helheten. Vilken förmåga passar bäst för att lösa denna uppgift, strid eller förebyggande åtgärder, och vad övar Hemvärnet i dag?

Alla har nog rätt och fel..

Ett motto som ekar och fortfarande gäller är "den väpnade striden skall vi kunna"...

Gissa vem som säger det?

Å andra sidan så om vi skall ut på skyddsvaktsuppdrag..Så är det gosiga nallebjörnar och maskerade AFA aktivister vi kan stöta på..

Oavsett om det är på en flygplats eller utanför stadshuset..

Det knepiga är hur övar man detta..och hur gör man det mesta av tiden?

Går det att korta ner händelseförloppet så att gubbarna slipper stå å frysa 4timmar innan något händer?

Att hantera en fluffig isbjörn med en glass är klockrent och inte supersvårt att räkna ut..

Men den dära "fjortisen" som nyss sprang runt i palestinasjal och nu ligger ihopbuntad på marken gråtandes..

Hur ska vi hantera det bäst? För blir det lite för mycket så är det dom som tar hem mediaspelet och vi står där som utpekade fån trots att vi lyckades med uppdraget att skydda verksamheten..

Sen i verkliga livet så händer det inte mycket och vi kommer garanterat få stå veckor...månader innan något händer..

Men det kan vara bra att öva lite så man gör rätt och riktigt från början?

Vad övas här, och varför? http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran...vallhantering-/ Hemvärnet om någon kan komma att ställas inför en sån här situation. Det tillhör sakens natur mht Hv huvuduppgifter. Bygger hemvärnet denna typ av förmåga? Nu var isbjörnarna en harmlös händelse i jämförelse med vad som skulle kunna hänt, trots att säkerheten hotades.

@granQ

Jag har ägnat stor del av min tid de senaste åren med att försöka få Hemvärnets personal att vakna upp ur sin dvala. Väpnad strid är FM prioförmåga, men alla förband måste anpassa sig över tiden. Dvs, ha en förmåga som är efterfrågad Här och nu. Frågan är då om strid JUST NU är det som bör prioriteras de få övningstimmar som står till buds. Denna händelse och liknande scenarion är ju sånt man varnat för några år nu. Hemvärnet är den resurs, förutom polisen, som skall klara av att skydda samhället mot sånt här. När det väl händer så uppstår..???????? VA!....skulle kanske vara bra att förbereda sig på sånt här? Hur gör vi? Ska vi bjuda på glass, eller?.

Nästa gång är det kanske en aktion i större skala som innebär risker av en annan dignitet. Frågan är då........skall Hemvärnet mobilisera all sin eldkraft, eller bjuda på glass? Tror inget av detta är den metod som samhället efterfrågar. KAN det vara så att disciplinerna ytövervakning, Und/Säk, skyddsvakt, MP, CBRN, närkamp(aktuellt annan tråd), Led, UH etc. är det som bör vara efterfrågat mht aktuell hotbild? Proportionalitetsprincipen gäller i krig som fred, och det kan inte anses proportionerligt att oskadliggöra isbjörnar med granatgevär. :surprise:

I det här fallet anser jag faktiskt att man bör bestämma sig för vad Hv skall vara bra på. Är det strid mot mekaniserad fiende, eller är det bevaka/skydda? Utb. tiden räcker inte för att vara proffs på både och. @tinhead, ja jag tror att man bör bygga övningarna på "isbjörnar", och lära sig hur man på bästa sätt hanterar situationen. Små flockar är en sak, men hela horder en annan.

Å ena sidan har du (väl) rätt. Å andra sidan... Om man fortsätter din argumentering så blir det lite som Hasse&Tages Harrisburg-sketch. Det är så osannolikt så, händer det, så har det aldrig hänt. Jag menar, en stor del med visten att ett land har ett försvar är att vara avskräckande. Redan romarna fattade ...varje land har en armé, antingen sin egen eller någon annans. Så, det är ju klart att vi kan ställa in ak4:orna för gott, för de har ju aldrig behövts användas skarpt. Istället utrustar vi oss med varsin kudde.

Eller så kan vi kanske köpa att dugliga förband som inte används ändå har ett stort symbol-, och förhoppningsvis, avskräckande värde. Jag har mycket svårt att se att Hv någonsin av samhället kommer att efterfrågas för upprätthålla någon slags ordning.

Om det är skyddsvaktstjänst, behöver vi något annat är fair, firm & friendly!? Isbjörnsgrejen vid Bromma var ju körd redan från början, de är ju inne redan. Då är frågan, vad spelar det för roll. Jag vet inte om jag ens tycker att jag skulle behöva avvisa ett gäng isbjörnar för att fullgöra min bevakningsuppgift. Jag tycker mer det faktiskt liknar en demonstration, även om LFV kan få det till skyddsvaktslagen och omhändertagande. Hade jag varit på platsen hade jag förklart för isbjörnarna att jag tänker skyddsvisitera dem och be dem legitimera sig pga av skyddsobjekt i övrigt får de gärna stanna och skandera "åk mer tåg". Gör de inte på mitt sätt blir de omhändertagna på stubinen. Inge utrymme för glass. Det är LFV som får bjuss på den.

Vad övas här, och varför? http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran...vallhantering-/ Hemvärnet om någon kan komma att ställas inför en sån här situation. Det tillhör sakens natur mht Hv huvuduppgifter. Bygger hemvärnet denna typ av förmåga? Nu var isbjörnarna en harmlös händelse i jämförelse med vad som skulle kunna hänt, trots att säkerheten hotades.
SKojar du? Aldrig i helsike att Hv kan komma att nyttjas för IMF. Kn Mesterton nämndes ju här tidigare och det är ju han och Lunde -31 som är det stora spöket för politiker. Efter många år och en hel del politisk vånda och med en ny terroristskräck så kom ju lagen om FM stöd till Polisen vid terrorisbrott. Att politiker hux flux skulle tycka att det var en toppenbra idé att sträcka sig ännu längre och skicka Hv till typ Göteborgskravaller känns rätt avlägset. Något mindre allvarligt än Göteborg finns ju ännu mindre anledning att använda Hv och inte bara Polisen.

Å ena sidan har du (väl) rätt. Å andra sidan... Om man fortsätter din argumentering så blir det lite som Hasse&Tages Harrisburg-sketch. Det är så osannolikt så, händer det, så har det aldrig hänt. Jag menar, en stor del med visten att ett land har ett försvar är att vara avskräckande. Redan romarna fattade ...varje land har en armé, antingen sin egen eller någon annans. Så, det är ju klart att vi kan ställa in ak4:orna för gott, för de har ju aldrig behövts användas skarpt. Istället utrustar vi oss med varsin kudde.

Om det är skyddsvaktstjänst, behöver vi något annat är fair, firm & friendly!? Isbjörnsgrejen vid Bromma var ju körd redan från början, de är ju inne redan. Då är frågan, vad spelar det för roll. Jag vet inte om jag ens tycker att jag skulle behöva avvisa ett gäng isbjörnar för att fullgöra min bevakningsuppgift. Jag tycker mer det faktiskt liknar en demonstration, även om LFV kan få det till skyddsvaktslagen och omhändertagande. Hade jag varit på platsen hade jag förklart för isbjörnarna att jag tänker skyddsvisitera dem och be dem legitimera sig pga av skyddsobjekt i övrigt får de gärna stanna och skandera "åk mer tåg". Gör de inte på mitt sätt blir de omhändertagna på stubinen. Inge utrymme för glass. Det är LFV som får bjuss på den.

FM förmågebyggnad baserar sig på sannolikheter, bedömningar etc. det är ofrånkomligt. Det verkar som om många glömmer vad som styr FM förmåga i dag. Dvs, anpassning till sannolika hotbilder baserade på en omvärldsanalys. Aktuell bedömning säger.....ingen militär hotbild inom bla.bla.bla.....däremot är sannolikheten större för terrorism, isbjörnar etc. Jag lyssnade på ett föredrag som stf CP7 höll förra helgen. Inte ordagrant.......För att ha något att utgå från måste vi arbeta efter de förutsättningar/hotbilder som statsmakterna fastslår. Allt annat blir bara luddigt. Slut. Vi vet alla vad politikerna sagt om hotbilder, förebyggande arbete utomlands etc. Det är detta vi skall utgår från, och inte kreti och pletis domedagsprofetior även om det skulle visa sig att de hade rätt. I parlamentarisk ordning har man beslutat sig för vilken hotbild som skall styra utformandet av våra förmågor. Vi vet också att endast de förmågor som är användbara Här och nu skall produceras, ingenting annat. Hemvärnets huvuduppgift är alltjämt att bevaka och skydda samhällsviktiga anläggningar bl a flygstationer. Om bedömd hotbild enl. ovan är isbjörnar och terrorister måste vi ju bygga förmåga att kunna hantera detta. Alla bor inte i Stockholm, därför förtydligar jag att en isbjörnsincident även skedde på Sturup(Malmö) och där handlade det om folk som hade för avsikt att ta sig in på banområdet. En händelse av en lite allvarligare dignitet än sovande isbjörnar i cafeterian på Bromma. Nästa gång kanske Noaks ark kör genom grindar och allt, parkerar på landningsbanan och........ Trots att vi har en lite skämtsam underton så ligger det ett seriöst resonemang i botten. Hoppas alla förstår det.

Att bevaka och skydda ett objekt innebär att skydda verksamheten och försvåra någons framträngande och verksamhet, oavsett om de är beväpnade eller inte.

Jag rev inte Berlinmuren och känner inget ansvar för att Hemvärnets forna motståndare inte längre existerar. Däremot anser jag att jag har en viss aning om vilka de nya är.

@wedin! Olyckligt om jag tog ett missvisande exempel. Meningen var att åskådliggöra soldater som lär sig hantera civila som inte låter sig styras av uppmaningar. Kan ju vara en massdemonstration som försöker ta sig in på bansystem eller annat som inte går att stävja med kulor eller glass.

Edited by 23:e komp.

Ett troligare scenario skulle vara att polisen tar hand om en eventuell urartad demonstration om de anställda skyddsvakterna vid flygplatsen skulle vara underbemannade och underutrustade. De har utbildningen, utrustningen och befogenheter som passar bättre då vi i dagsläget inte har några inrikestrupper (som tur är).

Altså är IMF överlag något som HV bör hålla sig borta ifrån enligt mig.

Ett troligare scenario skulle vara att polisen tar hand om en eventuell urartad demonstration om de anställda skyddsvakterna vid flygplatsen skulle vara underbemannade och underutrustade. De har utbildningen, utrustningen och befogenheter som passar bättre då vi i dagsläget inte har några inrikestrupper (som tur är).

Är det helt otänkbart att Sverige skulle kunna hamna i en situation där förstärkt bevakning och skydd kan behövas vid samtliga viktiga flygplatser och hamnar? Vi pratar inte krig, utan snarare en global kris.

Vad polisen har för resurser vet vi alla. I ett sådant läge kan Hemvärnet eller andra resurser ur FM komma att användas. Om det då uppstår en situation där civila eller terrorister i stor skal angriper

många objekt samtidigt så undrar jag om bl a Hv klarar av att hantera detta. Hv skall säkerställa att verksamheten kan bedrivas på ett säkert sätt utan störningar, ingenting mer. Precis som man övar MOUT i sin rätta miljö, bör man öva Hv i den tänkta operationsmiljön med realistiska scenarion. Väntar med spändhet på nästa aktion riktad mot en samhällsviktig anläggning.......den kommer, frågan är bara när, hur och vem. Säkerställer man inte denna förmåga tycker jag man skall lyfta bort uppgifterna bevaka/skydda samhällsviktiga anläggningar i fred och kris och enbart koncentrera sig på krigsuppgifterna.

NEJ! IMF är inte något som hemvärnet skall ägna sig åt som läget ser ut idag. Om SÄPO har indikationer på storskaliga angrepp av terrorister mot skyddsobjekt är jag ganska övertygad om att IMF-utbildningen inte är direkt användbar... För hur många gånger i världshistorien har en organiserad-terrorister-styrka suppträtt som en uppretad mobb? Om detta ändå skulle bli fallet så kanske det är läge när hotbilden finns och det har inträffat läge att ge hemvärnet denna typ av utbildning. För Hemvärnet måste ändå inför skarp IMF ändå repetera upp den fem år gamla utbildningen som bara några stycken var med på. (Jmf de som är i kosovo nu, de övar IMF för tillfället därnere och repeterar upp kunskaperna)

Att träna och öva inför alla "om"-händelser är inte realistiskt.... Då skulle 1800 övningstimmar/år inte räcka till. Nepp nu är det bevakning av objekt som är huvuduppgiften och de få timmar som finns att öva på anser jag att det är normal skyddsvaktstjänst som det skall övas på. och på individnivå

Är det helt otänkbart att Sverige skulle kunna hamna i en situation där förstärkt bevakning och skydd kan behövas vid samtliga viktiga flygplatser och hamnar? Vi pratar inte krig, utan snarare en global kris.

Vad polisen har för resurser vet vi alla. I ett sådant läge kan Hemvärnet eller andra resurser ur FM komma att användas. Om det då uppstår en situation där civila eller terrorister i stor skal angriper

många objekt samtidigt så undrar jag om bl a Hv klarar av att hantera detta. Hv skall säkerställa att verksamheten kan bedrivas på ett säkert sätt utan störningar, ingenting mer. Precis som man övar MOUT i sin rätta miljö, bör man öva Hv i den tänkta operationsmiljön med realistiska scenarion. Väntar med spändhet på nästa aktion riktad mot en samhällsviktig anläggning.......den kommer, frågan är bara när, hur och vem. Säkerställer man inte denna förmåga tycker jag man skall lyfta bort uppgifterna bevaka/skydda samhällsviktiga anläggningar i fred och kris och enbart koncentrera sig på krigsuppgifterna.

Jag ser inte i vilket scenario HV eller delar av skulle kunna ställas mot civila i sverige (terrorister räknas även de som civila) i en situation som kan kräva våldsanvändande utöver den bevakning/skyddsverksamhet som pågår idag. Det jag kan tänka mig är ett yttre skydd i form av bevakning av avspärrningar runt ett större område medan polisen gör vad de ska göra innanför avspärrningarna. Men även där ska risken för våldsamheter vara nästintill obefintlig.

Polisens resurser räcker ganska långt när det gäller sådan verksamhet.

Därför ser jag inte nyttan med att öva detta då det är ohyggligt tids och resurskrävande.

Räcker inte den vanliga polisen finns beredskapspolisen att ta till. Från och med i höst kommer man återinföra CGA5P i grundutbildningen vilket kan ge en liten vägledning om hur tänket är.

Den var ny. Källa på återinförandet av CGA5P?

Räcker inte den vanliga polisen finns beredskapspolisen att ta till. Från och med i höst kommer man återinföra CGA5P i grundutbildningen vilket kan ge en liten vägledning om hur tänket är.

Den var ny. Källa på återinförandet av CGA5P?

En av avdelningscheferna för SBP i en större svensk stad. Man bokar just nu in personal (om det inte redan är klart) med behörighet att utbilda på CGA5P till årets grundutbildningsomgång som startar i höst.

Citat ur Regeleringsbrev för budgetåret 2008 avseende Försvarsmakten;Försvarsmakten ska kunna bistå andra myndigheter vid skydd av

prioriterade samhällsfunktioner och infrastrukturer vid hot eller

insatser mot civila mål, terrorism och sabotageverksamhet.Slut citat.

Vad detta kan betyda rent konkret i form av händelser kan de lärda spekulera i, och förmågan åligger FM Här och nu, oavsett beredskapspolisen. Tippar på att Hv är den förbandstyp som främst kan komma i fråga i ett akut läge(vem annars?). Trådskaparen undrade om det vore bra om vi övade händelser av den här karaktären, och jag tror...JA!

Men det är ju klart, anser Hemvärnet att det är moget uppgiften så är allt frid och fröjd. Passar på att nämna att i våran utb.grp så är det krig som gäller 2008....inget fred, svampplockare, terrorister och skymningsläge här inte.

Citat ur Regeleringsbrev för budgetåret 2008 avseende Försvarsmakten;Försvarsmakten ska kunna bistå andra myndigheter vid skydd av

prioriterade samhällsfunktioner och infrastrukturer vid hot eller

insatser mot civila mål, terrorism och sabotageverksamhet.Slut citat.

Vad detta kan betyda rent konkret i form av händelser kan de lärda spekulera i, och förmågan åligger FM Här och nu, oavsett beredskapspolisen. Tippar på att Hv är den förbandstyp som främst kan komma i fråga i ett akut läge(vem annars?). Trådskaparen undrade om det vore bra om vi övade händelser av den här karaktären, och jag tror...JA!

Men det är ju klart, anser Hemvärnet att det är moget uppgiften så är allt frid och fröjd. Passar på att nämna att i våran utb.grp så är det krig som gäller 2008....inget fred, svampplockare, terrorister och skymningsläge här inte.

Nja, vi har skilda åsikter i den frågan. Jag anser, tror och inte minst hoppas att det biståndet blir dels på underrättelsesidan mha teknisk utrustning och kompetens, dels vissa tekniska hjälpmedel såsom flytetyg, flygetyg och diverse fordon och kommunikationsutrustning och sist och minst stöd i form av mycket specifika uppgifter av mycket specifikt utbildade yrkesmän. Och inte under något av de områdena ser jag HV som något stöd. Då ser jag andra enheter inom rikets gränser som mer påtänkta (tex SBP som har de befogenheter som krävs om det är dax att avlasta befintliga polisresurser).