Jump to content

Grader efter muck

Guest Christhebalrog

Recommended Posts

Guest Christhebalrog

Hej på er!

Jag ryckte nyligen in på LV6 i Halmstad. Trevligt än så länge, sköna befäl och allt är faktiskt skitkul. Har diskuterat lite med de andra grabbarna i logementet om tiden vi kommer ha tillsammans, och så började vi fundera på vad vi kommer få för befattningar i slutändan, när vi muckar.

Alltså, jag är uttagen som Syte (UF701) och är alltså befälsuttagen, vilket jag fattar som att jag skall kunna leda en grupp människor. De andra i mitt logement är radiolänkgruppchefer och radiolänkmän. Frågan är vilken grad vi får när vi muckar. Hade för mig att någon viskade nåt om att jag skulle bli sergeant, men min utbildning är ju bara 330 dagar, och har en polare i marinen (Även han syte) som gör 450 dagar och blir sergeant. Är inte "muckagraden" indirekt knutet till tjänstgöringstiden?

Tack för svar!

/Christoffer

P.S.

Finns det någon sida där man kan få reda på sånt här? Har kollat på FMs hemsida utan att hitta något speciellt. Länka gärna om ni hittar! Tack! :rolleyes:

GB=Furir dagen efter MUCK.

PB=Sergeant dagen efter MUCK.

KB=Fänrik dagen efter MUCK.

Man bar alltså sin nya grad vid första repmötet. Har dock aldrig gjort något repmöte. Graden stod även inskriven i den lilla blå boken.

Så var det i alla fall "på min tid". Låg inne 1993-94.

Tackar för alla svar. Jag har utbildningskod UF701 (Systemtekniker L/S), alltså är jag PB-uttagen om man kollar på den sidan som mdn länkade till. Betyder detta då att jag kommer att mucka som sergeant, även om jag kanske inte blir PB? Kort sagt, räcker det att vara uttagen som t.ex. PB för att erhålla den graden? Vore bara kul att veta :)

/Christhebalrog

Om du är uttagen som PB på Lv6 och inte får förändrad befattning så är du PB och kommer få graden Sergeant när du muckar.

Mvh//SMC

Okidoki. Tycker fortfarande det känns konstigt att folk med olika lång tjänstgöringstid erhåller samma grad vid muck eftersom man vid tidpunkten skall kunna ungefär lika mycket. Kanske menar de att andra folk bara slöar delar av sin tid, inte vet jag :P Men mig veterigen kvittar det faktiskt om jag blir sergeant eller inte, bara lite småkul att veta vad som kommer hända med en 8-/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...