Jump to content

Officetråden


Pappsen

Recommended Posts

Är det någon på forumet som uppggraderat office 2003 till office 2007? Funkar det friktionsfritt? Erfarenheter? Något att tänka på/veta/ta hänsyn till?

 

Pappsen

 

Bortsett från att man som van officeanvändare helt plötsligt inte har en susning om var saker och ting finns längre eftersom allt inklusive filformat ändrats så tycker jag det fungerar bra.

Tips: Den gula runda loggan uppe i vänstra hörnet innehåller arkivmenyn... tog ett tag innan jag hittade den första gången, när jag ville "spara som"...

 

Då frågeställningen knappast relaterar till något udda eller roligt felmeddleande gav jag den en egen tråd.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

På kontoret kommer jag nog vid nästa ominstallation att få Office 2007. Hemma håller jag på att fasa ut MS Office och byta ut det mot OpenOffice. Detta av 3 anledningar:

 

1) Licensen är inte helt koscher längre eftersom jag inte längre kan jobba hemifrån på hemmadatorn, något som jag ofta gjorde tidigare när jag had stationär jobbdator och inte som nu en laptop.

2) Jag använder det knappt alls. Det stora användningen jag hade var MS Outlook (som jag gillar) men Thunderbird fyller mer än väl behoven.

3) OpenOffice finns i portabel version. Jag har den nu installerad på min USB-sticka. Samma gäller ovan nämnda Thunderbird.

 

I och med detta kommer det att finnas enbart betald eller fri (eller egenproducerad ;)) programvara på min dator. Enda tveksamheten är möjligen en herrelös Photoshop 6 som jag fick med mig från en företagskonkurs.

 

Vad gäller sakfrågan: Office 2003 eller Office 2007. Se till dina behov. Fråga dig: Vad behöver jag egentligen? Skjut inte mygg med haubits.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

3) OpenOffice finns i portabel version. Jag har den nu installerad på min USB-sticka. Samma gäller ovan nämnda Thunderbird.

/J

 

Jag tolkar det som att du har thunderbird på sticka, och således kan kolla din fasta mail på vilken dator som helst, hur går man till väga, en liten kort "how to" skulle sitta fint! Antingen här eller via PM.

 

Tack på förhand

Pappa6116

Link to comment
Share on other sites

Har gått från Office XP till Office 2007 och förutom att det som Erik_G skriver är lite svårt att hitta i början så funkar det bra. Värt att komma ihåg är att ställa in de olika officeprogrammen så att de sparar i format för Office 97-2003 eftersom alla inte har installerat kombilitetsuppdateringen för Office XP och därför inte kan läsa filer som sparats som exempelvis .docx istället för .doc. Företag med en IT-avdelning med koll har säkert gjort det men långt ifrån alla hemmaanvändare.

Link to comment
Share on other sites

Om ni som jag kände er lite borta i början och inte hittade motsvarigheten i Office 2007 till vanliga kommandon i 2003 så kan jag varmt rekommendera följande länk:

 

http://office.microsoft.com/en-us/training...2295841033.aspx

 

Där finns det finfina interaktiva kommandoreferenser att ladda hem. Man klickar bara på en av dom gamla 2003-knapparna och sen visar programmet vad det nu motsvarar i 2007.

 

Enjoy!

 

/CQ1

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...