Jump to content

Visby inte glömd USA


Buddha

Recommended Posts

Hittade följande blänkare om Visby på http://www.strategypage.com

Det verkar som de har börjat fatta att vi har nått som de vill ha.

 

-----------------------------------------------

 

February 19, 2003: Even before Sweden put the first of it's Visby class "stealth" corvettes into service in 2000, the U.S. Navy was interested. The USN was already studying the concept of smaller, "street fighter" ships for operating close to hostile coasts. The Visby seemed to fit the bill. With a hull made of carbon fiber material, and topside surfaces shaped to deflect radar, the Visby was hard to spot electronically. Armed with a 57mm gun, plus surface to surface and anti-aircraft missiles as well as torpedoes, the 600 ton Visby could take on a wide range of opponents. The crew was small (43), but the ship could move fast (about 70 kilometers an hour) in all kinds of weather. The Visby had radar, sonar and thermal imaging equipment. The ship was 240 feet long, 34 feet wide and had a draught of only eight feet. Designers of the U.S. Navy's new "Littoral Combat Ship" are being urged to take a close look at the Visby, because that's the ship to beat.

Link to comment
Share on other sites

Visst är VIsby intressant, var själv nära att köra av diket när jag kom runt "kröken" och såg visby ligga i hamn i Lysekil... Snabbt in på närmaste parkering och ta sig en ordentlig titt... Vakterna var mycket trevliga och svarade på frågor så gott dom kunnde, även om jag tycker att dom borde vetat mer om sambandet ;) Tror det var början av förra våren...

 

//Fu Dahlberg, Lysekils-bo i grunden. Ett av dom få ställen där kollision mellan ubåt och personbil skett.... :D

Edited by Fu Dahlberg
Link to comment
Share on other sites

Har för mig att Jänkarna ville köpa visby, men ville ha den 3 ggr så stor eller nått sånt, och det klarade inte våra varv av.

 

Har det inte redan funnits en tråd om detta?

Då borde man ju kunna sälja konceptet i vart fall...

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Kockums lämnar offert på smygfartyg

 

Ny Teknik skrev i oktober 2002:

 

"Kockums AB och tyska HDW tecknade idag avtal med den amerikanska försvarskoncernen Northrop Grumman om att offerera smygfartyg till USAs kustbevakning.

 

Som Ny Teknik kunde rapportera redan i går är det Kockums kunnande inom området smygteknik som intresserar USA. Kockums har tillsammans med ägaren Howaldtswerke Deutsche Werft utvecklat en exportversion av den svenska kustkorvetten Visby. Den är längre än Visby.

 

"Kockums kunnande inom design och produktion av smygfartyg i kolfiber är ett bra komplement till vår egen erfarenhet inom området", säger Philip A Dur, chef för Northrop Grummans fartygsenhet.

 

Kockums ingår nu i ett av sex konsortier som tävlar om en order på 30 fartyg till US Coast Guard. Efter nyår ska tre gå till slutlig utvärdering. "

 

Dagen innan hade man denna artikel:

 

USA vill köpa 30 smygfartyg från Kockums

 

"Den amerikanska kustbevakningen väntas den här veckan beställa 30 fartyg byggda med den svenska smygtekniken från Kockums. Fartygen blir sannolikt större än korvetten Visby. Karlskronavarvet kan få leverera delar till fartygen, som byggs i USA.

 

Uppgifterna presenteras i den tyska tidningen Handelsblatt. Enligt tidningen ska ett fördrag presenteras i samband med marinmässan Euronaval i Paris i morgon.

 

Bakgrunden är att den stora amerikanska krigsmaterieltillverkaren Northrop Grumman har inlett ett nära samarbete med Kockums moderbolag, tyska HDW. HDW, och därmed Kockums, såldes i våras till amerikanska One Equity Partners, som redan har intressen i Northrop Grumman.

 

USA har redan tidigare visat intresse för den svenska smygtekniken, som utvecklades av Kockums medan företaget var svenskt. I mitten av 1990-talet såldes Kockums varv till tyska HDW, som därmed fick tillgång till både smygtekniken för ytfartyg och Stirlingmotordrift för ubåtar.

 

I och med att Kockums nu är i amerikanska händer är det möjligt för USAs försvarsmyndigheter att beställa materiel från varvet. Men Kockums varv i Karlskrona bedöms inte ha kapacitet nog att klara en så stor beställning.

 

Därför blir lösningen att Northrop Grumman bygger fartygen på amerikanska varv. Tekniken, samt vissa komponenter, köps från Kockums.

 

En beställning från USA betyder ett internationellt erkännande av den svenska tekniken att bygga krigsfartyg med plastmaterial. "

 

Mer om Visby på Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/sok.asp Skriv in "Visby" i sökrutan så hittar man fler artiklar om detta.

Link to comment
Share on other sites

//Fu Dahlberg, Lysekils-bo i grunden. Ett av dom få ställen där kollision mellan ubåt och personbil skett.... :)

 

Hur sjutton gick det till?? Antar att någon fick en SAFTIG utskällning.

Hände någon gång under "början" av 1900-talet, en ubåt låg i hamnen, och en bil stod parkerad i backen som då gick upp från hamnen, när bromsarna släpper och rullar ner för backen, över hamnkanten... och rakt in i ubåten... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...