Jump to content

Dödsfall under lumpen

Recommended Posts

Undrar om nån mer har haft dödsfall i sin familj under lumpen.

Om isåfall, hur hanterade era befäl saken? Och hur hanterade ni era tankar?

Hade själv 3 st i min familj under det året.

Ena dagen åker man ut på skarpa larm med skarpladdad Ak5, andra

dagen begraver man sin farsa.Sen samma sak två gånger till. Maximal jävla otur!!!

Mvh Emil

Edited by Efmil_123

Min mormor gick bort efter en längre tids sjukdom när jag låg inne. Det var jävligt tungt då även om beskedet inte kom som någon större överraskning. Är man dessutom 140 mil från familjen så känns sånt givetvis extra tungt. Fick dock bra stöttning från både kamrater och befäl. Begravningen, som arrangerades med mycket kort varsel, var det inget som helst problem att få ledigt och extra hemresa för.

• 2 weeks later...

Min farfar dog under lumpen. Har var väldigt gammal och sjuk så det kom inte som en chock och det var ju något jag var beredd på skulle komma, kan inte säga att det påverkade mig särskilt mycket egentligen. Permis är ju som sagt inga problem.

Är det föräldrar, syskon eller partner som omkommer kan jag tänka mig att det är mycket svårare och att behovet av stöd är större. Hur tyckte du själv att det funkade Emil? Jag kan tänka mig att det var rätt skönt bara att ha en massa bra folk omkring sig, att man aldrig var ensam, eller?

• 2 weeks later...
Min farfar dog under lumpen. Har var väldigt gammal och sjuk så det kom inte som en chock och det var ju något jag var beredd på skulle komma, kan inte säga att det påverkade mig särskilt mycket egentligen. Permis är ju som sagt inga problem.

Är det föräldrar, syskon eller partner som omkommer kan jag tänka mig att det är mycket svårare och att behovet av stöd är större. Hur tyckte du själv att det funkade Emil? Jag kan tänka mig att det var rätt skönt bara att ha en massa bra folk omkring sig, att man aldrig var ensam, eller?

Det var en ganska märklig sits jag hamnade i med tre dödsfall på ett år. Var nytt både för mig o mina befäl. Men de hanterade saken väldigt bra. Frågade hur jag mådde o sånt. Och givetivis fick jag åka hem till begravning. Taxi från F17 i blekinge till Lund i skåne betald av Försvarsmakten.

Kan dock tycka att vissa befäl( vi hade många) började bete sig annorlunda efter det andra dödsfallet. Precis som om de tyckte att jag var otursförföljd eller nåt.

Mina lumpenpolare hade ingen aning om vad som hade hänt. Berättade inget för dem. Ville inte bli annorlunda behandlad så det var nog därför jag aldrig sa något till dem.

Annars var det ganska lugnt. Det var nog bättre att de dog under min lumpentid än i civila mörkret, då jag hade en uppgift att fokusera på och folk att umgås med.Jag var väldigt motiverad så att hoppa av var aldrig ett alternativ även om jag säkert hade fått om jag velat.

Jag tycker det var en vikigt livsläxa. Lärde mig mer om mig själv o märkte hur stark jag är i en kris-situation.