Jump to content

Barnen fick äta kattmat

Krizan

Recommended Posts

På en förskola i Alingsås skulle barnen prova nya smaker. Resultat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1817775.ab

Övade man dem inför lumpen, eller? Hoppas maten där är bättre än kattmat... :rolleyes:

Tja man vet att budgeten inom kommunen är kass om man får katt mat på fritids...

Vad är det märkliga i detta? Bara för att det sker i organiserad form?

Blev barnen tvångsmatade eller var det frivilligt?

Om varenda förälder ringer till Aftonblaskan varenda gång en unge äter kattmat så skulle det inte finnas utrymme att skriva om Britneys Bravader.

Vem har inte provsmakat kattmat eller hundmat? Torrfoder har man ju ätit men jag är skeptisk till blötmaten :(

Att sedan skälla ut personalen, som för en gångs skull lyckades få barnen att göra något kul, är ju bara löjligt. Var i policys, regler, avtal, arbetsplaner, utvecklingsplaner och annat papperstrams, står det att barnen inte får äta djurmat. De äter ju mat av djur. I detta fallet blev väl ändå ingen religion "kränkt" så vad är problemet. Trams.

Som förälder hade jag allvarligt ifrågasatt mina barns dagisfröknars lämplighet om jag fick höra att de haft organiserad djurmatsprovning. Inte för att jag tror att ungarna dör av lite kattmat, men nog finns det andra, roligare och välsmakande aktiviteter att ägna sig åt på dagis. Ska de prova olika smaker så kan de ju hålla sig till sådant som vi stackars föräldrar faktiskt vill att våra barn ska lära sig äta.

Angående påståendet att de öva inför lumpen. De guldburkar jag haft förmånen att prova var alla betydligt bättre än en normal skolmatslunch, så lumpen är nog för de flesta ungdomar en gastronomisk förbättring.

/E, pappa till ett dagisbarn och ett skolbarn

Sen att man ska tänka på hur Aftonblaskan jämt reagerar så det är nog inte hela sanningen där.

Artikeln stämmer med det som föräldern sa i RixFM Morgonzoo.

Hade mina barn fått äta kattmat på dagis hade jag nog inte nöjt mig med att skälla.

Totalt jävla IG enligt min åsikt.

Varför får jag jobbiga associationer till sockiplast, kuddrum och en röst som uttalar orden "Men tänk på barnen i Afrika! Dom skulle bli jätteglada om dom fick ..." :Malaj:

Jag kan på ett personligt plan säga att iaf hundmat ("VOV - läckra köttiga bitar i god sås") inte smakat så möe sämre än en del saker som utspisats både i skolmatsalar eller matsalar inom diverse garnisoner, men det här är rätt korkat agerat av förskolepersonalen. Ärligt, hur i helsike tänkte dom egentligen och vilken reaktion hade dom förväntat sig av föräldrar och övriga?

Magen, spegeln, tidningen ... :rolleyes:

Tillägg: För övrigt måste "medvetandegörande-samtal" vara dagens fluff-ord ... på min tid hette det "kavajhytt"

Jag skulle gärna vilja att "barnläkaren och ordföranden i Livsmedelsverkets expertgrupp för barn" Professor Olle Hernell förklarade vad det finns i kattmat som är olämpligt att äta.

Okej att det inte smakar någe vidare, men det gör å andra sidan inte kålrotslåda heller...

Katter är kräsna djur som absolut inte skulle äta något som var otjänligt som människoföda. Därför är kattmaten relativ dyr då det krävs hög kvalitet på råvarorna. Hundar däremot, kan slafsa i sig lite vad som helst: självdött eller halvruttet.

Det jag är mest fundersam över är om man verkligen förväntade sig att barnen skulle kunna dra några vettiga slutsatser utifrån testet?

Barn i den åldern har en viss förmåga att göra som de vuxna säger utan att nödvändigtvis reflektera över huruvida det är bra eller inte. Det är naturligtvis lovvärt i sig att försöka förekomma eventuella fördommar och stimulera ett öppet sinne men hur i hela friden kan man som utbildad dagisfröken förvänta sig att barnen på nåt som helst sätt ska kunna använda denna nyvunna insikt?

EDIT:tillägg: Enligt Aftonbladet så verkar ju inte 5-årige Albin ha lidit någon större skada:

– Den hårda spottade jag ut. Det var bara den mjuka som var god, berättade Albin för mamma.

Men det säger kanske en del om barnens förmåga att dra slutsatser av det upplevda?

Tja....barn äter ju daggmaskar o annat skräp när man inte ser det...är inte det värre??

Tro mig jag hade nog oxå ifrågasatt lämpligheten hos personalen där. Jag hade dock inte nöjt mig med en ursäkt...det handlar om ett förtroende man lämnar sina barn på dagis för att de dels ska lära sig sociala normer då föräldrar idag arbetar samt att äta allsidig kost-men detta var ju att dra saker till sin spets..

:D

Ok, efter att ha konstaterat att förutom vuxnas äckelfaktor vad gäller kattmat så lär denna mat i vilket fall som helst inte vara skadlig för barnen. So far so good.

Men VARFÖR får man för sig ett sådant här trick som man vet kommer att ge starka reaktioner?! Även om barnen inte far illa av det så finns det ändå en gigantisk Dålig Idé-faktor över hela grejen vilket gör att jag hade nog tittat snett på de där lärarna efter det där tricket. Rent objektivt var barnen inte i fara... men subjektivt tycker jag att lärarna uppvisat dåligt omdöme.

/J

Tycker det hela låter som en rolig grej. Men förskolepedagogen(erna?) borde nog förankrat idén innan dom genomförde det. Kanske bolla idén med en chef, eller förälder, eller nåt?

Men som nämnts tidigare, katter är kräsna; hade jag fått välja på kattmat och det avfall vi serverades i klass 1-5 så hade utan tvekan valt kattmat, varje dag.

Dagens I-landsproblem...

Har själv barn på dagis och även om jag inte riktigt fattar vitsen med att äta kattmat så skulle jag nog inte riktigt bry mig om de fick göra det. Är lite synd att allt som inte är "normalt" och som möjligtvis kanske kan vara lite farligt skall förbjudas. Det som saknas i dagens mesiga PK-samhälle är väl ändå lite udda människor med åsikter och idéer som går mot strömmen? Folk som barnen kan tycka är spännande, annorlunda och som uppmuntrar dem till att vara sig själva. Varför kan man inte se positivt på sådana människor istället för att rent reflexmässigt trycka ned dem och kalla dem idioter?

Visst är det viktigt att barnen blir väl omhändertagna på dagis men faktum är ju att Sverige är på väg att få samma extrema vettskrämda säkerhetstänkande som man ser i USA: Ett dagis i norra Sverige vågade inte släppa ut barnen pga att det skymtats en björn i närheten. Förskolepersonal har numera alltid en akutväska och illgula västar på sig när de är ute och går, någon här som saknade det under sin tid på dagis? På ett dagis frågade barnen tom sina fröknar om de fick åka pulka nedför en halv meter hög liten knöl utan att ha hjälm på sig.

Fattar inte folk att det är direkt hämmande för barnen med alla dessa förbud och prat om "farliga saker"?

Inte undra på att ungarna sitter och spelar TV-spel hela tiden, det finns ju ändå inget de får göra utomhus.

Varför kan man inte se positivt på sådana människor istället för att rent reflexmässigt trycka ned dem och kalla dem idioter?

Därför att en idé är inte per automatik bra bara för att den är annorlunda. Vissa idéer och konventioner hänger med länge av en anledning: de är vettiga.

Denna idé - djurmat till förskolebarn - är i bästa fall helt meninglös, och i sämsta fall rejält dålig därför att man vet på förhand vad reaktionen kommer att bli.

Fattar inte folk att det är direkt hämmande för barnen med alla dessa förbud och prat om "farliga saker"?

I detta fall har ingen talat om "farliga saker". Det är en kass idé, inte för att den är farlig utan för att det var förutsägmart som ett flame-war på Usenet.

Och detta förklemande av folk som tänker i termer om att barn skall komma hem i ungefär samma skick som de släpptes ut, det ställer jag inte upp på. *Larv borttaget* Mina barns lekbehov kan tillgodoses till fullo utan att jag måste låta dem leka lekar som innebär påtaglig risk för skada.

Snacket om att "Men vi klarade ju oss bra på vår tid" stämmer inte... för det var en del barn som inte gjorde det.. som det inte gick bra för... som inte kom hem. Det är som att säga att säkerhetsbälte inte behövs bara för att man själv kört utan det i 40 år utan att förolyckas. Argumentet är riktigt puckat och återspeglar inte verkligheten utan ignorerar/förringar att vissa barn fått sin liv förstörda - eller utplånade - i onödan.

/J

Edit: Tog bort tjafsande

Vc_90

BlåGul

Såja såja, nu lugnar vi ned oss. Om du läst ordentligt hade du även sett att jag redan har barn på dagis. Är ganska säker på att jag är pappan...

"-Idag har vi fått smaka på kattmat, pappa!"

Och du skulle reagera med "- Men vad trevligt. Kul att era fröknar kan tänka "utanför lådan"! Får det lov att vara lite Doggy till middag?" ?

Personligen kan jag tänka mig massor av andra, roliga, smakvidgande saker man kan göra med barnen, som INTE involverar djurfoder. Dock har jag ingen examen i pedagogik, så min åsikt kanske inte räknas.

Lite mer normala saker hade varit: baka eller laga mat med barnen, och då göra sådant som barnen normalt inte är vana vid, men som ändå är avsett som människoföda. Exempelvis laga små maträtter kryddade med kryddor från hela världen, så att barnen får smaka på indiskt, thailändskt, mexikanskt, kinesiskt etc.. lite mat som smakar mer än den mat de kanske får hemma smakar (har träffat barn som är vana vid att bara få köttbullar och pulvermos hemma t.ex). Det skulle i alla fall ge barnen en erfarenhet de har mer nytta av än katt och hundmatsupplevelsen.

/E

Nu har jag tagit bort 1 inlägg och en liten del av J-stars inlägg som mest var larv.

Jag är fullständigt övertygad att det går att debattera lämpligheten att servera kattmat på dagis utan att be folk ta sig på diverse lustiga ställen.

Vc_90

BlåGul

...

"-Idag har vi fått smaka på kattmat, pappa!"

Och du skulle reagera med "- Men vad trevligt. Kul att era fröknar kan tänka "utanför lådan"! Får det lov att vara lite Doggy till middag?" ?

....

Ja ungefär så, trot eller ej!

Inte det där med Doggy till middag kanske (hundmat är väl att ta i :uuh: ), men att uppfostra mina barn till att tänka utanför lådan anser jag vara en av mina viktigare uppgifter som förälder.

...

Lite mer normala saker hade varit: baka eller laga mat med barnen, och då göra sådant som barnen normalt inte är vana vid, men som ändå är avsett som människoföda.

...

Visst, lagar man maten själv så är det säkert nyttigare än kattmat, men jag slår vad om att många av de föräldrar som reagerade med bestörtning på kattmatsprövningen själva utsätter sina barn för värre hälsorisker genom att ge dem mat med alldeles för mycket socker, färgämnen och andra kemikalier. Föräldrar som ger sina barn diabetes, fetma och ett 20 år kortare liv är nog ett värre samhällsproblem än dagisfröknar som bjuder på kattmat.

Man kan väl tänka utanför lådan utan att det går över till en helt annan låda, 8000 mil bort?

Att låta barnen smaka på kattmat kan väl kanske vara ok, om man förankrar det med föräldrar och andra innan, det kan ju vara väldigt spännande för barnen. Såhär skulle det kunna gå till:

Kolla med en läkare om det är ok att äta.

Informera och fråga föräldrarna vad de tycker.

Fråga förvaltningen vad de tycker, med ovanstående i ryggen.

Ge barnen kattmat.

Inte såhär:

Ge barnen kattmat

Vara med i Aftonbladet.

Nu tror jag inte att barnen vinner något på att smaka på kattmat så jag skulle nog aldrig göra det.

Som ErikG nämnde så hade det varit vettigt att låta barnen smaka på främmande maträtter, något som jag själv var bortskämd med under min dagisvistelse då vi hade fröknar som ville vidga våra vyer och som också var mer beresta än dagisfröknar i allmänhet, anser att det var en av de viktigaste saker jag lärde mig under den tiden.

Visst kattmat är mer eller mindre fullgod människoföda, men att ge det till barn utan att fråga föräldrar tyder på att man har dåligt utvecklat konsekvenstänkande. Om nu personalen kunde gissa sig till hur det skulle bli så borde man ju kanske ha undvikit det.

I vilket fall som helst, dåligt gjort!

Visst, lagar man maten själv så är det säkert nyttigare än kattmat, men jag slår vad om att många av de föräldrar som reagerade med bestörtning på kattmatsprövningen själva utsätter sina barn för värre hälsorisker genom att ge dem mat med alldeles för mycket socker, färgämnen och andra kemikalier. Föräldrar som ger sina barn diabetes, fetma och ett 20 år kortare liv är nog ett värre samhällsproblem än dagisfröknar som bjuder på kattmat.

Jag håller med dig i nästan allt. Jag vill själv att mina barn ska lära sig att tänka själva, och att kunna tänka utanför lådan. Jag håller också med om att rätt mycket av det som vi faktiskt stoppar i oss (bland annat min lunch som ligger här bredvid) är rent av farlig, och långt mycket farligare än kattmat, som består av halvmosad fisk i gelé.

Men jag tycker fortfarande att kattmatsprovning är en rätt dålig idé, givet alla andra alternativ som finns.

Som fd kattägare mår jag illa bara av tanken på att smaka, för fy f-n vad det stinker när man öppnar en burk kattmat.

/E som inte gjorde lumpen på LG (Flygvapnets mat var helt ok, bättre än skolmaten)

Jag har nog lite svårt att göra min röst hörd, eftersom jag inte har några barn.. Men jag vill hoppas att jag inte skulle bli upprörd alls. Känns tämligen harmlöst.

Och jag förstår inte riktigt hur ni kan ha undgått att prova kattmaten om ni haft husdjur! ;)

/daraven - som lider av någon obotlig nyfikenhet att smaka på saker

Och jag förstår inte riktigt hur ni kan ha undgått att prova kattmaten om ni haft husdjur! ;)

Har du smakat på surströmming? Om du varit i närheten av en burk surströmming som öppnats och du genast gått åt andra hållet vet du vad jag menar..

Bara lukten från kattmat (och surströmming) avskräcker ju..

Men som jag sagt tidigare, jag tror inte det är farligt på något sätt, bara det att jag tycker det finns bättre smakupplevelser för barnen att uppleva, som både barnen och föräldrarna har större nytta av. Framför allt är det nyttan jag är ute efter. När jag har barnen på dagis är det ju bra om de faktiskt lär sig något vettigt där. Att lära sig äta kattmat är inte särskilt högt prioriterat av mig.

/E

Att lära sig äta kattmat är inte särskilt högt prioriterat av mig.
Och det var väl knappast syftet kan vi anta. Jag tycker det är beklämande att ingen bemödat sig med att ta reda på vad förskolelärarens idé var med övningen. Förövrigt tycker jag inte det är mer märkligt att bjuda barn på kattmat än att bjuda på falukorv.

Att lära sig äta kattmat är inte särskilt högt prioriterat av mig.
Och det var väl knappast syftet kan vi anta. Jag tycker det är beklämande att ingen bemödat sig med att ta reda på vad förskolelärarens idé var med övningen. Förövrigt tycker jag inte det är mer märkligt att bjuda barn på kattmat än att bjuda på falukorv.

Noted. Vikström, du kommer ALDRIG få äran att bjuda mig på mat.

Jag ser en stor skillnad. Falukorv är sett som människoföda, kattmat som kattföda. Sen må vara att kattmaten innehåller bättre ingredienser, men det är ändock en stor psykologisk skillnad hos gemene man.

'The road to Hell is paved with good intentions'. Spelar idén någon roll när genomförandet resulterar i en liknande uppståndelse?

...

Jag ser en stor skillnad. Falukorv är sett som människoföda, kattmat som kattföda. Sen må vara att kattmaten innehåller bättre ingredienser, men det är ändock en stor psykologisk skillnad hos gemene man.

...

Jo, fast inte hos gemene dagisbarn, det var ju också lite hennes poäng att bjuda på något annat än det man brukar stoppa i munnen. Att bjuda på falukorv öppnar knappast några sinnen hos någon...

Sedan är det lite förvånande att väldigt många i den här tråden verkar tycka att det var olämpligt att bjuda på kattmat enbart för att "man vet på förhand vad reaktionen kommer att bli " och att hon borde fatta att det skulle "resultera i en liknande uppståndelse", att det var "förutsägmart som ett flame-war på Usenet" och hemskt att "hamna i aftonbladet" etc etc. Skall man undvika att göra allt som kan göra någon upprörd eller riskerar bli omskrivet i tidningarna? Bör man inte värdera agerandet i sig oavsett om/vad tidningarna skrev om saken eller hur barnens föräldrar eventuellt reagerade? Tror vissa fick för lite kattmat som barn...

Nej, nu skall jag knäcka en Whiskas och titta på Lost... :D

Det gälelr att hålla sinnet öppet... inte lämna ett hål i huvudet stort nog för hjärnan att ramla ut. Som Robin Williams sade i Dead Poets Society: "jag sa' att ni skulle suga märgen ur livet, inte sätta benet i halsen och kvävas på det".

/J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...