Jump to content

Molle, Pal, MTS....

Slugg

Recommended Posts

Jag började att titta på olika fickor från olika tillverkare och insåg att det finns ett antal olika system och sätt att montera utrustning på annan utrustning med.

Så min fråga är vilka system finns och vilka system är kompatibla med varandra.

Man borde kunna dela upp kompatibiliteten i några olika klasser tex, 1) helt kompatibelt, 2) du behöver krångla lite och kanske fixa en söm eller två, 3) skall du få det här att fungera så kan du likaväl sy nytt från början.

Om tråden blir bra så kan jag säkert producera en liten kompatibilitets tabell för det hela efter ett tag.

Det finns en del trådar redan om detta men jag ger den en chans ett tag.

Dom fästsystem jag vet på rak arm är

Sv2K systemet med 50 mm band

PALS/MOLLE

Malice clips

BHI speedclips (blackhawk)

Alice clips

Bianchiclips

Annexclips (ITW)

BTS (blackhawk)

Vissa av dom är baserade på MOLLE systemet med 24 mm remmar.

Hinner tyvärr inte länka till alla då jag har tidsbrist just nu.

Det blir inte lätt det här, det är en herre-jössesövning av sällan skådat slag...

Nåja, någon måste ju börja:

Sv2K systemet med 50-55mm band har ju som bekant idag tre olika sätt att fästa prylarna på (som är M-nummermärkta).

Remmar med kardborre som man flätar fast i västen (magasinsfickorna, samt specialaren på flerbruksficka stor med plastförstärkning)

Mitt omdöme: Mycket hållbart och stadigt system, när man gör rätt. D.v.s. flätar fast remmarna i västen och rullar upp överflödig rem för en så tight fit som möjligt.

Biachiclips, som sitter i våra skyddsmaskväskor, vattenflaskfodral och pistolhölster MT.

Försöker hitta bilder på själva clippet, men inte ens Bianchi vill väl presentera dem längre...

Själva clipset fästs i ett 50-55mm band på prylen man vill sätta fast, eller så skruvar man fast clipset på fickan/väskan.

Mitt omdöme: En rikskass lösning som äter sönder tyget i kläder och utrustning. Har sett exempel på stridsvästar där clipet helt sonika trasat sönder bandet och slitit upp sömmarna. Jag hoppas att denna pryl är på väg ut förr eller senare.

"Duellficke-låset", som sitter på våra fickor för att förvara Ksp 90-ammunitionen.

Kommer inte på vad själva produkten heter just nu, men man trär dessa genom banden och låser dem på fickan. Själva låset är detsamma som för duellfickan.

Mitt omdöme: Använt dessa fickor på tok för lite för en rättvis utvärdering, men den ojämna belastning på infästningen gör att fickorna kan lossna halvt om halvt och då börjar de hänga och slänga = mindre bra.

USA m.fl. använder en standard på sina infästningar som kallas MOLLE. 1" band som sitter med 1" mellanrum. Dessa band kallas för PALS.

Illustration här.

Denna lösning är också den man hittar på de flesta COTS-prylar (commercial off the shelf) som man kan köpa på Terräng eller D-gear. Även denna standard har ett antal olika sätt att fästa fickorna på. När det sen gäller storleken på dessa prylar så brukar en pistolmagasinsficka eller handgranatsficka ta 3" (2 band plus ett mellanrum) i anspråk på en väst, medan magasinsfickor för t.ex. 30 skotts 5.56-magasin tar 5" (3 band plus 2 mellanrum). Jag använder företrädesvis dessa två lösningar nedan (speedclips, BTS, ALICE, anexclips m.m. nobbar jag i dagsläget helt)

Band med tryckknapp, det urpsprungliga sättet att fästa fickor på PALS.

Ett band som vävs fast i västen och fickan, och längst ut på det bandet så sitter en tryckknapp (honan), som man sän sätter fast på hanen som då sitter på själva fickan. Blackhawk Industries (som har svenska återförsäljare) kallar detta för STRIKE, men jag är rätt så säker på att det var Eagle Industries som hittade på detta från början (alternativ London Bridge Trading), Patroels vet säkert.

Mitt omdöme: Sätter man dessa fickor på en väst eller ryggsäck som är baserat på MOLLE så sitter det jättebra. Sätter man det på Sv2K så blir det en del krångel, banden på västen rullar ihop sig och låsningen sitter i spänn hela tiden. Jag har aldrig varit med om att en ficka med STRIKE lossnat från Sv2K, men är tryckknapparna utslitna så går det åt skogen.

Illustration här.

MALICE-clips

MALICE-clips är plastclips som finns i två olika storlekar, korta och långa. De korta är till för att fästa korta fickor och långa för att fästa långa fickor. MALICE sitter inte fast i fickorna, utan de bygger på att det finns PALS-band (1" eller ca. 24,5 mm) på själva fickan. MALICE manual finns här

Ett mycket bra system så till vida att fickorna aldrig lossnar såtillvida att man inte slarvat med låsningen, eller använder ett verktyg för att lossa fickan.

Mitt omdöme: Helt vansinnigt bra. En kort ficka (pistolmagasin, multitools, lampor, hgr-fickor m.m.) sitter hur bra som helst på Sv2K då korta MALICE har två olika lägen, ett läge där man väver fast fickan i igenom två rader PALS (med ett mellanrum), och ett där man trär clipet genom de två raderna PALS på fickans baksida och får fickan att fästa på Sv2K's band.

Illustration, standardficka med korta clips (notera det andra låshålet 25mm upp på clipet).

Fickor med långa CLIPS varierar i duglighet. Standardfickan har två 25mm band på baksidan, ett 25mm mellanrum och ytterliggare två 25mm band och då får man ett glapp när man fäster fickan på Sv2K vilket gör att fickan kan tänkas hoppa omkring lite. Då är det bättre med dubbla uppsättningar korta clips istället.

Illustration här.

Den amerikanska firman Tactical Tailor (som även hittade på MALICE) började för några år sen att göra sina fickor med fem våningar 25mm band för att användaren skulle få lite flera monteringsalternativ. Detta är en bra sak för oss som använder Sv2K, för då kan vi väva fast fickorna på västen, och då sitter fickorna som bäst.

Tactical tailor-ficka med fem rader på baksidan.

Jag ber om ursäkt för bristen på bilder, men Imageshack är besvärligt just nu.

EDIT: Pucktvå...

Edited by Nifelhel
Rättstavning! ;) /Nifelhel - Blågul

Biachiclips, som sitter i våra skyddsmaskväskor, vattenflaskfodral och pistolhölster MT.

Försöker hitta bilder på själva clippet, men inte ens Bianchi vill väl presentera dem längre...

Själva clipset fästs i ett 50-55mm band på prylen man vill sätta fast, eller så skruvar man fast clipset på fickan/väskan.

Mitt omdömme: En rikskass lösning som äter sönder tyget i kläder och utrustning. Har sett exempel på stridsvästar där clipet helt sonika trasat sönder bandet och slitit upp sömmarna. Jag hoppas att denna pryl är på väg ut förr eller senare.

Nackdelen med Bianchi-clips är att man inte kan "tajta upp" den på samma sätt som man kan med de andra varianterna. På en sv2k så kommer den aldrig att sitta tajt eftersom den är gjord för att även kunna fästas på grövre band som t.ex. det amerikanska pistolbältet eller vår gamla 304k. Min uppfattning är dock att den håller bättre än de andra varianterna ifall man ska fästa något hårt som t.ex. kikarfodral. Däremot så är den kass för att fästa mjuka saker som fickor.

Kanske inte riktigt tillämpbart men Blade-Tech's Tek-Lok kanske också bär nämnas? Finns ju på en del knivslidor och annat..

Stora Tek-Lok's funkar utmärkt med SV2K, man får pula lite men när man väl fått det på plats så tycker jag det sitter stabilt.

http://www.blade-tech.com/Tek-Lok-Utility-...rge-pr-841.html

Jag har en Radio/Gps ficka från Blackhawk Ind. som fungerar fin-fint till det den är avsedd för. Men i brist på lämplig duellficka, så användes den även som det ett tag med mindre bra resultat då tryckknapparna öppnades pga allt energiskt ryckande.

Annars en mkt bra ficka.

mvh

/RiP

...och ett par PM senare och med dagens första kaffekopp på skrivbordet så är det läge för en komplettering...

Fickor försedda med MALICE är inte primärt tänkta att användas till Sv2K. De är främst tänkta att användas till MOLLE/PALS och för att vara bakåtkompatibla med det gamla ALICE-systemet. Det är just det här med bakåtkompabilitet som gör att de korta clipsen är så funkis på Sv2K, då de har det inre ALICE/BTS-läget.

Hur breda kanalerna i ALICE och BTS är har jag inte koll på, men de är antagligen smalare än de som sitter över huvuddelen av våra västar, och ja, det finns den del utrymme för rörelse i både höjd- och sidled om man använder en ficka med bara ett MALICE-clips. För att komma runt det här så är mitt råd att man möblerar fast fickorna. Även standardfickorna, samt fickor med tryckknappar och dubbla MALICE-clips, mår bäst och sitter stadigast om de samgrupperas med andra fickor.

Ett annat råd är att sätta fast dessa fickor med ett clips i de smalare hällorna som finns under armhålorna på västdelen eller framtill vid stängningen (vi talar om fickor för verktyg eller ficklampor, tror inte att allt för många behöver pistolmagasinsfickor i sin ordinarie tjänst). Den enda platsen där jag inte fått rum med MALICE är den andra hälla nedifrån på västens front som är väldigt märkligt sydd (i alla fall på min väst).

@Eskil

Det du säger är faktiskt rätt så logiskt...

Hade faktiskt inte tänkt på det där med att de clipsen var anpassade för det grövre tyget i webbing, ALICE och 304K.

Sent skola syndaren vakna. ;-)

:baskerKav:

Edited by Sytare

Slugg, ett sant nöje att hjälpa till. Det är ju trots allt detta forum och dess medlemmar som lurat mig i fördärvet :rockon:;-)

När det gäller Tasmanian Tigers MTS så är det kompatibelt med MOLLE-fickor, men det är ingen klon. De har ju satt sin egen touch på den i och med att de har en förskjutning i sidled på sömmarna/kanalerna i vartannat band.

• 2 weeks later...

Och Recon/Snigel har nu uppdaterat Stridsväst 2000 låssystemet, som de var med och tog fram en gång i tiden.

Nedan ser ni tydligt hur systemet fungerar med två remmar på motsatt sida, med hård resp mjuk velcro/kardborrband.

Snigel%20Design%20Magasinsficka%20AK5%20Khaki.jpg

Snigel_Multificka3_faste.jpg

Så nu kan fickorna monteras så att de får öppningarna 90 grader vridna, dvs åt sidan istället för rakt upp/ned.

Som recon.se skriver

Horisontellt fäste

fickan kan träs på ett byxbälte horisontellt för att sitta diskret och bekvämt

Fickan har fästband för flera olika monteringsalternativ.

Horisontellt eller vertikalt, välj själv.

EDIT: Grisfingrar

Edited by Mordred

• 1 year later...
USA m.fl. använder en standard på sina infästningar som kallas MOLLE. 1" band som sitter med 1" mellanrum. Dessa band kallas för PALS.

NEJ, NEJ, NEJ!

Hela fästsystemet hetter PALS (Pouch Attachment Ladder System)

(Patenterat inom USA med följande nummer: Reel 8148, Frame 0142, Patent# 5,724,707 Dated 09/23/1996)

MOLLE (MOdular Lightweight Loadcarrying Equipment. Uttalas Molly, som flicknamnet) är bärsystemet som valdes som ersätning för ALICE-bärsystemet. (Igen; ett flicknamn)

(Patenterat inom USA med följande nummer: Reel 8856, Frame 0863, Patent# 5,806,741 Dated 10/14/1997)

Som ni kan läsa ligger det hela i dom respektiva namnen.

MOLLE består -liksom ALICE- av ryggsäck, ryggsäcks-ram, bälte, ok samt olika fickor o' annat trams.

En ALICE magficka monterades på ett ALICE-bälte (eller andra ställen) med såkallade ALICE-clips.

En MOLLE-ficka monteras på ett MOLLE-bälte (eller andra ställen) med PALS-systemet.

Eksempel:

Om man tar rammen till en äkta MOLLE-rygga är det OMÖJLIGT att montera den på tex. locket av en såkallad "MOLLE-compatible" magficka.

... Iaf. om man vill göra det på ett förnuftigt sätt. Och det e' även om locket har påsydds PALS-remmar!

Att man sen kan montera magfickan på ryggan är orsakat av PALS-remmarna, inte MOLLE-beteckningen!

Sen kan man bara notera sig att dessa faktum har gått rakt över huvudet på nästan alla jänkarna, även dom firman som gör egna bärsystem!

Kom ihåg det gamla engelska ordspråket: Two wrongs don't make a right!

Ursäckta mitt bezzerwizzer-mode, men rätt måste vara rätt!

MVH

Troels ;-)

Edited by Patroels