eyesight Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 (edited) Hej, det är så att jag har några frågor kring det här med befälslämplighet, jag är placerad som skyttegruppbefäl på LG och har genomfört mina två första veckor aldelles nyligen. I vårat kompani så har gruppchefer delats ut till var och en under en vecka och jag hade den andra veckan som tog slut idag, jag upplever att jag inte hade så god koll på gruppen och gjorde småfel ibland som t.ex. att anmäla 9 närvarande när vi bara var 8 eller att inte ge snabba order när vi hade någon uppgift att fylla, jag tror det har gjort att jag inte sett särskilt säker ut som chef för min grupp. Jag är en person som kräver en viss tid för att anpassa mig bra till en ny tillvaro men när jag vänjer mig brukar jag oftast bli bra på det jag gör, men det kanske är så att det inte funkar med befattningsutdelningen och undrar därför några saker; Hur kommer befälen fram till om man är lämplig eller inte? Jag tror att jag kan göra ett bättre jobb från och med nu eftersom jag blivit mer varm i kläderna och fått mer rutiner men undrar vad jag ska tänka på när det gäller ledarrollen? Är det något jag borde fråga mina kamrater eller befälen? Jag vill väldigt gärna vara gruppchef när det väl gäller men jag tror att de kanske tycker att någon annan passar bättre om dom grundar beslutet på min befälsvecka och tänkte att lite info från folk här skulle ge mig lite mer insikt i den rollen. Jag är ju bara i början av det gröna stadiet nu men det är ju säkrast att fråga ändå! Om någon har varit i en liknande sits eller har några tankar eller bra förslag på detta så skriv gärna ner det ! jag är inte säker på om det här är rätt ställe för min fråga, jag såg inget bättre subforum att skriva på så jag valde det som verkade vara det rätta, tack ! Edited February 8, 2008 by eyesight Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonnyHazzard Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Tja Nu är jag inte riktigt 100% insatt i hur ni gör på LG. Men när jag ryckte in för nästan exakt ett år sedan på p4, satt jag nästan i precis samma sits som dig. Faktum var att på vår grupp var vi 3st som var uttagna GB-elever. Den ena var en kille som redan gjort ett antal månaders värnplikt som jägarsoldat i arvidsjaur och den andra var en stadig skåning/08 som man inte flyttar på i första taget. Självklart (ödmjuk svensson som man är) kände jag mig ganska så avhängd från start. Men det visade sig tillslut att efter ett par om och men så stod jag där efter ett antal månader som chef över 1a grupp 4 skplut. Det jag vill förklara är att det har inte att göra med om du råkar anmäla 8 istället för 9 någon gång under de första veckorna i grönakläder. Det är ju nytt för alla. Det handlar om att våga visa framfötterna och ta ansvar i det långa loppet. Hjälpa den svaga länken och försöka ligga på tillgodose sig med så mycket information och kunskap som du bara kan. Detta kommer i slutändan att resultera i att du vinner gruppens förtroende, och den som har gruppens förtroende blir den naturliga ledaren.... Om du med "befälsvecka" menar att du vart dagelev så skall du inte vara orolig. Du kommer garanterat få fler tillfällen att visa dig på styva linan. Det var lite visa ord från en gruppchef till en annan. Lycka till! Infanterist Javisst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Instämmer med föregående. Lite småfel blir det alltid i början. Jag själv hade te´x ovanan att kalla en av våra löjtnanter för kapten hela tiden. Det slutade med att han sa "XXX! -Det var fan i mig sista gången du kallade mig kapten!" De råd jag kan ge på rak arm såhär på fredagskvällen är att: Sitt lugnt i båten, och försök att inte stressa upp dig. Var dig själv! Hjälp dina kamrater. Våga ta och ge ansvar gentemot din grupp. Lycka till med fortsatt verksamhet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eyesight Posted February 9, 2008 Author Report Share Posted February 9, 2008 "Om du med "befälsvecka" menar att du vart dagelev så skall du inte vara orolig. Du kommer garanterat få fler tillfällen att visa dig på styva linan" vi blev tilldelade uppgiften som 'gruppchef', en vecka för varje person, så alla testat det en period innan GU e slut. "Sitt lugnt i båten, och försök att inte stressa upp dig. Var dig själv! Hjälp dina kamrater. Våga ta och ge ansvar gentemot din grupp." hade du en svettig början med? har känt att jag rent psykiskt inte hängt med i omväxlingen från att göra ingenting om dagarna till att vara aktiv 18 tim / dygn, det känns bättre redan nu dock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 I vårat kompani så har gruppchefer delats ut till var och en under en vecka... vi blev tilldelade uppgiften som 'gruppchef', en vecka för varje person, så alla testat det en period innan GU e slut. Var det så att uppgiften tilldelades en vecka för varje person i gruppen, eller en vecka för varje uttagen GB? /mvh Kaliber600, uttagen till SkytteGB inryck 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eyesight Posted February 9, 2008 Author Report Share Posted February 9, 2008 hehe ledsen för min otydlighet, vi är 10 i gruppen och alla är vanliga skyttesoldater, två av oss är gruppchefer också, men ja alla får ha en testvecka som gruppbefäl vardera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klättraren Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Ta det bara lugnt, se efter gruppens behov och ställ upp för dem. Som ledare får man tänka på de underställdas behov. Tänk också på att du märker och kommer ihåg alla dina fel bättre än befälen. Bara för att du tycker du klantat dig eller så behöver det ju inte betyda att de andra har inte har större brister som befälen upptäckt. Så var det för mig i lumpen jag tyckte jag hade en alltför liten och icke framträdande roll lumpen igenom, inte utmärkte mig och så. Men sen stod jag där efter 10 månader som gruppchef och 10-9-7 i betyg, bland det bästa på kompaniet. Befälen uppmanade mig och söka YOP samt FA och sa att jag skulle komma och jobba på plutonen när jag var klar. Så med andra ord, genomför alltid uppgifterna du får till fullo, se till att de andra i gruppen gillar dig både i och utanför tjänst och ha en avslappnad inställning till det hela. Sätter du för mycket press på dig själv blir du stressad och bryr dig för mycket om de andra. Det måste komma naturligt. Ställ alltid upp som gruppchef när befälen frågar vem som vill vara det, man måste även visa att man har viljan, både för befälen och de andra i gruppen. FK Eriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 11, 2008 Report Share Posted February 11, 2008 Det jag kan bidra med efter min mönstring nu idag är att Psykologen inte bryr sig särskilt mycket om erfarenheter från tex frivillig ungdom. Men de bryr sig rätt mycket om du har varit aktiv inom föreningslivet på den civila marknaden samt om du har sommarjobbat. Min psykolog sa att jag inte kunde få högsta befälsskattning pga att jag inte hadde sommarjobbat.. För att det är en av kriterierna. Så mina 3 år av FVRF var ju typ nästan värdelösa. Och enligt en annan på pliktverket så ska frivorg bara bevisa att du har motivationen att göra lumpen... Inte att du är kvalificerad inom tex ledarskap som Friv org faktiskt utbildar dig i........ Pliktverket är fantastiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klättraren Posted February 11, 2008 Report Share Posted February 11, 2008 Det jag kan bidra med efter min mönstring nu idag är att Psykologen inte bryr sig särskilt mycket om erfarenheter från tex frivillig ungdom.Men de bryr sig rätt mycket om du har varit aktiv inom föreningslivet på den civila marknaden samt om du har sommarjobbat. Min psykolog sa att jag inte kunde få högsta befälsskattning pga att jag inte hadde sommarjobbat.. För att det är en av kriterierna. Så mina 3 år av FVRF var ju typ nästan värdelösa. Och enligt en annan på pliktverket så ska frivorg bara bevisa att du har motivationen att göra lumpen... Inte att du är kvalificerad inom tex ledarskap som Friv org faktiskt utbildar dig i........ Pliktverket är fantastiskt! Håller helt med pliktverket i den frågan. Motivation bevisas klart genom ditt genuina intresse för det militära men det betyder på intet sätt att du är en klar ledare för att du gått några ungdomskurser i ledarskap. Det där är sånt som man har naturligt inget man kan lära sig. Tycker att hela systemet med att pliktverket väljer på förhand vem som blir vad är rätt konstigt istället. Inför som i Finland istället där alla rycker in samtidigt och sen sållas agnarna från vetet. Utbildning och förbandstillhörighet samt befälspositioner delas ut efter ett antal månader. På så sätt är de alltid (inte alltid förstås) de som är lämpliga som blir befäl, inte de som vill mest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 12, 2008 Report Share Posted February 12, 2008 Det jag kan bidra med efter min mönstring nu idag är att Psykologen inte bryr sig särskilt mycket om erfarenheter från tex frivillig ungdom.Men de bryr sig rätt mycket om du har varit aktiv inom föreningslivet på den civila marknaden samt om du har sommarjobbat. Min psykolog sa att jag inte kunde få högsta befälsskattning pga att jag inte hadde sommarjobbat.. För att det är en av kriterierna. Så mina 3 år av FVRF var ju typ nästan värdelösa. Och enligt en annan på pliktverket så ska frivorg bara bevisa att du har motivationen att göra lumpen... Inte att du är kvalificerad inom tex ledarskap som Friv org faktiskt utbildar dig i........ Pliktverket är fantastiskt! Håller helt med pliktverket i den frågan. Motivation bevisas klart genom ditt genuina intresse för det militära men det betyder på intet sätt att du är en klar ledare för att du gått några ungdomskurser i ledarskap. Det där är sånt som man har naturligt inget man kan lära sig. Tycker att hela systemet med att pliktverket väljer på förhand vem som blir vad är rätt konstigt istället. Inför som i Finland istället där alla rycker in samtidigt och sen sållas agnarna från vetet. Utbildning och förbandstillhörighet samt befälspositioner delas ut efter ett antal månader. På så sätt är de alltid (inte alltid förstås) de som är lämpliga som blir befäl, inte de som vill mest. Så du tycker att när pliktverket ser en som har sommarjobbat och varit elevrådsrepresentant i skolan som en ledarkandidat, istället för någon som har varit bara elevrådsrepresentant men har varit Gruppchef och utbildats i ledarskap av det frivilliga försvaret.... Så är det självklart för dig att den första i fråga är mer lämpad? Och att utbildningen i ledarskap inte har hjälpt någonting??? .... Konstig människa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 12, 2008 Report Share Posted February 12, 2008 Det jag kan bidra med efter min mönstring nu idag är att Psykologen inte bryr sig särskilt mycket om erfarenheter från tex frivillig ungdom.Men de bryr sig rätt mycket om du har varit aktiv inom föreningslivet på den civila marknaden samt om du har sommarjobbat. Min psykolog sa att jag inte kunde få högsta befälsskattning pga att jag inte hadde sommarjobbat.. För att det är en av kriterierna. Så mina 3 år av FVRF var ju typ nästan värdelösa. Och enligt en annan på pliktverket så ska frivorg bara bevisa att du har motivationen att göra lumpen... Inte att du är kvalificerad inom tex ledarskap som Friv org faktiskt utbildar dig i........ Pliktverket är fantastiskt! Håller helt med pliktverket i den frågan. Motivation bevisas klart genom ditt genuina intresse för det militära men det betyder på intet sätt att du är en klar ledare för att du gått några ungdomskurser i ledarskap. Det där är sånt som man har naturligt inget man kan lära sig. Tycker att hela systemet med att pliktverket väljer på förhand vem som blir vad är rätt konstigt istället. Inför som i Finland istället där alla rycker in samtidigt och sen sållas agnarna från vetet. Utbildning och förbandstillhörighet samt befälspositioner delas ut efter ett antal månader. På så sätt är de alltid (inte alltid förstås) de som är lämpliga som blir befäl, inte de som vill mest. Så du tycker att när pliktverket ser en som har sommarjobbat och varit elevrådsrepresentant i skolan som en ledarkandidat, istället för någon som har varit bara elevrådsrepresentant men har varit Gruppchef och utbildats i ledarskap av det frivilliga försvaret.... Så är det självklart för dig att den första i fråga är mer lämpad? Och att utbildningen i ledarskap inte har hjälpt någonting??? .... Konstig människa Se din verksamhet i ungdomsorganisationen som en fritidsysselsättning, inte som en utbildning. Ett sommarjobb kan vara mycket mer meriterande än en ungdomsverksamhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 12, 2008 Report Share Posted February 12, 2008 Jag vet inte vilka ungdomsorg ni har sett bedriva verksamhet men där jag har gått har det undervisats i Grupppedagogik och ledarskap av diverse yrkesofficerare med specialkunskaper inom ledarskap osv. Jag anser att det inte bara är en kul grej utan faktiskt något man lär sig. Sen om ni vill tycka att 2 år med erfarenhet om hur det är att vara chef över en grupp människor under lättare och svårare perioder inte har något med ledarskaps kunskaper att göra... Så respekterar jag väl eran åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 12, 2008 Report Share Posted February 12, 2008 Jag vet inte vilka ungdomsorg ni har sett bedriva verksamhet men där jag har gått har det undervisats i Grupppedagogik och ledarskap av diverse yrkesofficerare med specialkunskaper inom ledarskap osv. Jag anser att det inte bara är en kul grej utan faktiskt något man lär sig.Sen om ni vill tycka att 2 år med erfarenhet om hur det är att vara chef över en grupp människor under lättare och svårare perioder inte har något med ledarskaps kunskaper att göra... Så respekterar jag väl eran åsikt. Utbildning i ledarskap och pedagogik innebär inte att du blir ledare eller en bra lärare. Visst kan du lära dig trix som gör att du får lättare som chef och därför också blir ledare (det är skillnade på chef och ledare) men det är inte säkert att du lyckas. Uppvisade förtroendeuppdrag som tex elevrådet är tecken på att du av andra fått mandatet att tala för dem, att du fått deras förtroende. Just förtroendeskapande är en befälsegenskap som eftersöks. Ungdomsverksamhet är ett tecken på intresse för yrket vilket är jätteviktigt. Det talar mindre om hur lämpad man är som befäl dock. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 12, 2008 Report Share Posted February 12, 2008 (edited) Jag vet inte vilka ungdomsorg ni har sett bedriva verksamhet men där jag har gått har det undervisats i Grupppedagogik och ledarskap av diverse yrkesofficerare med specialkunskaper inom ledarskap osv. Jag anser att det inte bara är en kul grej utan faktiskt något man lär sig.Sen om ni vill tycka att 2 år med erfarenhet om hur det är att vara chef över en grupp människor under lättare och svårare perioder inte har något med ledarskaps kunskaper att göra... Så respekterar jag väl eran åsikt. Utbildning i ledarskap och pedagogik innebär inte att du blir ledare eller en bra lärare. Visst kan du lära dig trix som gör att du får lättare som chef och därför också blir ledare (det är skillnade på chef och ledare) men det är inte säkert att du lyckas. Uppvisade förtroendeuppdrag som tex elevrådet är tecken på att du av andra fått mandatet att tala för dem, att du fått deras förtroende. Just förtroendeskapande är en befälsegenskap som eftersöks. Ungdomsverksamhet är ett tecken på intresse för yrket vilket är jätteviktigt. Det talar mindre om hur lämpad man är som befäl dock. /K Dettahär argumentet du lägger fram ''man kan inte lära sig bli chef'' tar jag som din personliga uppfattning. Jag anser dock inte att det är en prestation när man plockas att sitta i en elevrådsstyrelse av ett gäng klassmedlemmar där 80% faktiskt kanske inte ens vet vad uppgiften går ut på. Och med tanke på skillnaden mellan ledarskap och elevrådsarbete så borde istället detta inte betyda särskilt mycket. Samma gäller sommarjobb. En bra sak att man har tagit steget att arbeta och visat mognad... Men hur många sommarjobbar som chefer? Edited February 12, 2008 by J.Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 12, 2008 Report Share Posted February 12, 2008 Dettahär argumentet du lägger fram ''man kan inte lära sig bli chef'' tar jag som din personliga uppfattning.Jag anser dock inte att det är en prestation när man plockas att sitta i en elevrådsstyrelse av ett gäng klassmedlemmar där 80% faktiskt kanske inte ens vet vad uppgiften går ut på. Och med tanke på skillnaden mellan ledarskap och elevrådsarbete så borde istället detta inte betyda särskilt mycket. Samma gäller sommarjobb. En bra sak att man har tagit steget att arbeta och visat mognad... Men hur många sommarjobbar som chefer? Jag har inte sagt att man inte kan lära sig att bli chef, tvärtom. Chef är en befattning som du kan lära dig att bemanna. Ledare är en relation och en förtroendevald position i en grupp eller arbetslag. Ledare kan du inte lära/läsa dig till att bli. Detta är inget som endast är min personliga uppfattning och det borde du ha koll på om du nu har åtminstone elementär teoretisk utbildning i Ledarskap. Det är Ledarämnen (folk med förtroendeingivande egenskaper) som man letar efter när man försöker tillsätta chefstjänster från scratch (exempelvis vid mönstring och GU). Chefskunskapen får man efter hand. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Dettahär argumentet du lägger fram ''man kan inte lära sig bli chef'' tar jag som din personliga uppfattning.Jag anser dock inte att det är en prestation när man plockas att sitta i en elevrådsstyrelse av ett gäng klassmedlemmar där 80% faktiskt kanske inte ens vet vad uppgiften går ut på. Och med tanke på skillnaden mellan ledarskap och elevrådsarbete så borde istället detta inte betyda särskilt mycket. Samma gäller sommarjobb. En bra sak att man har tagit steget att arbeta och visat mognad... Men hur många sommarjobbar som chefer? Jag har inte sagt att man inte kan lära sig att bli chef, tvärtom. Chef är en befattning som du kan lära dig att bemanna. Ledare är en relation och en förtroendevald position i en grupp eller arbetslag. Ledare kan du inte lära/läsa dig till att bli. Detta är inget som endast är min personliga uppfattning och det borde du ha koll på om du nu har åtminstone elementär teoretisk utbildning i Ledarskap. Det är Ledarämnen (folk med förtroendeingivande egenskaper) som man letar efter när man försöker tillsätta chefstjänster från scratch (exempelvis vid mönstring och GU). Chefskunskapen får man efter hand. /K Okej. Din åsikt om ''Man kan inte lära sig bli ledare'' anser jag vara din personliga uppfattning. jag har sett flera personer komma som totalt ovetande om allt som har med ledarskap att göra och de har inte haft någon form av utstrålning av självsäkerhet eller kunnat ta beslut eller ens se sigsjälv som ledare. De har inte ens velat vara det i början... Men efter nåra år ser jag nu dem som ledare av högsta kvalitet. Just av faktumet att de fick pröva på och utveckla sina kunskaper och även sigsjälv som person i chefs uppgifter och de fick ta till sig ansvar. Så du kan ju ha dina argument... Så litar jag på det jag sett med mina egna ögon under mina år. Och nej... Jag har aldrig hört något som skulle tyda på att man inte kan lära sig bli ledare. Dock har jag hört att vissa har lättare för det än andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Jag har inte sagt att man inte kan lära sig att bli chef, tvärtom. Chef är en befattning som du kan lära dig att bemanna. Ledare är en relation och en förtroendevald position i en grupp eller arbetslag. Ledare kan du inte lära/läsa dig till att bli. Detta är inget som endast är min personliga uppfattning och det borde du ha koll på om du nu har åtminstone elementär teoretisk utbildning i Ledarskap.Det är Ledarämnen (folk med förtroendeingivande egenskaper) som man letar efter när man försöker tillsätta chefstjänster från scratch (exempelvis vid mönstring och GU). Chefskunskapen får man efter hand. /K Okej. Din åsikt om ''Man kan inte lära sig bli ledare'' anser jag vara din personliga uppfattning. jag har sett flera personer komma som totalt ovetande om allt som har med ledarskap att göra och de har inte haft någon form av utstrålning av självsäkerhet eller kunnat ta beslut eller ens se sigsjälv som ledare. De har inte ens velat vara det i början... Men efter nåra år ser jag nu dem som ledare av högsta kvalitet. Just av faktumet att de fick pröva på och utveckla sina kunskaper och även sigsjälv som person i chefs uppgifter och de fick ta till sig ansvar. Så du kan ju ha dina argument... Så litar jag på det jag sett med mina egna ögon under mina år. Och nej... Jag har aldrig hört något som skulle tyda på att man inte kan lära sig bli ledare. Dock har jag hört att vissa har lättare för det än andra. Jag har sett en hel drös människor som trott sig vara 'ledare av högsta kvalitet' uppvisa brister som får en att bli gråtfärdig. Ungdomsverksamheten är ingen Ledarskapsakademi. Sen vet jag att Krook har fullgod utbildning och förmåga i ämnet Ledarskap, både på ett teoretiskt men än viktigare, ett praktiskt plan. Du gör klokt i att ta åt dig av vad Krook skriver här. Det är baserat på en väl balanserad blandning av teorier (från civil akademisk skola) och från Försvarsmakten samt erfarenheter från praktisk tillämpning vid insats. Jag förstår att du vill lita på vad du själv upplevt, men du måste förstå att det är många som har mycket längre och vidare erfarenhet än vad du har. Ta åt dig av vad de säger. Reflektera. Ställ frågor. Att bara förkasta och blint 'lita på det du sett med dina egna ögon under dina år' är väldigt naivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Jag respekterar allas åsikt och har väldigt lätt för att förstå varför vissa anser saker som detta. Jag gjorde det också ett tag. Men jag har inte hört någon lärare som sagt att man inte kan lära sig ledarskap eller att bli ledare. Och jag tror inte på den åsikten heller.. Men jag förstår att den finns. Upfattar ni mig korrekt nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Att vara en ledare än ungefär som att vara hockeyproffs, du måste ha dom rätta egenskaperna. MEN du kan tränas för att bli bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Jag respekterar allas åsikt och har väldigt lätt för att förstå varför vissa anser saker som detta. Jag gjorde det också ett tag. Men jag har inte hört någon lärare som sagt att man inte kan lära sig ledarskap eller att bli ledare. Och jag tror inte på den åsikten heller.. Men jag förstår att den finns. Upfattar ni mig korrekt nu? Då har du haft dåliga lärare helt enkelt. Det är VÄLDIGT svårt att lära sig att bli en informell ledare, att bli utsedd som formell ledare är världens enklaste i jämförelse. Att den formelle ledaren kan växa in i rollen och såsmåningom BLI en informell ledare är också möjligt. Vi är ett ganska stort antal här som både genomgått ledarskapsutbildningar till höger och vänster och dessutom praktiserat det både under övning och i skarpa lägen, och vissa har varit informella ledare och lett gruppen med gott resultat helt utan att vara utsedd ledare för densamma eller ens varit i närheten av någon ledarskapsutbildning... Slut OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Okej. Din åsikt om ''Man kan inte lära sig bli ledare'' anser jag vara din personliga uppfattning.jag har sett flera personer komma som totalt ovetande om allt som har med ledarskap att göra och de har inte haft någon form av utstrålning av självsäkerhet eller kunnat ta beslut eller ens se sigsjälv som ledare. De har inte ens velat vara det i början... Men efter nåra år ser jag nu dem som ledare av högsta kvalitet. Just av faktumet att de fick pröva på och utveckla sina kunskaper och även sigsjälv som person i chefs uppgifter och de fick ta till sig ansvar. Så du kan ju ha dina argument... Så litar jag på det jag sett med mina egna ögon under mina år. Och nej... Jag har aldrig hört något som skulle tyda på att man inte kan lära sig bli ledare. Dock har jag hört att vissa har lättare för det än andra. Tagning 3: Ledare är en relation, precis som "vän" är en relation. Det är alltså ett förhållande till andra individer i sin omgivning. Det är något du blir utsedd till av andra, inget du väljer själv eller kan gå kurser för direkt. "Chef" vs "Ledare" är ungefär som "Kollega" - "Vän" Det finns få "vän-kurser" Chefskurser finns det gott om och de gör dig till en bättre chef nästintill garanterat. Det finns också en liten chans att de gör dig till en ledare också. Om du har allt annat som krävs för att få folks förtroende. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Jo men jag tycker att du låter väldigt nedlåtande till ledarskaps utbildning i form av att ''det hjälper inte ändå om du inte är född ledare'' och så uppfattar jag dina resonemang. Visst. Du utses som informell ledare av gruppen eller personerna du arbetar med. Men jag har den uppfattningen att man kan börja från noll och bli den typen av ledare som gruppen följer i vått och torrt genom att du lär dig om hur en ledare skall vara och att du praktiserar ledarskap och utvecklas i rollen genom feedback och upplevelser. Sen tycker jag att det är lite respektlöst av er att sitta och säga att jag har haft dårliga lärare som ni inte ens vet vilka de är, och när jag anser att de jag har haft har varit högutbildade inom området och att jag litar på vad de säger i ämnet. Och det är inte i någon form så att bara för att man har gått fler kurser och tror sig ha varit med involverad i ämnet än andra. så är just din uppfattning korrekt. Men detta kan jag nu se att det har inget slut för att det är svart mot vitt i en oändlig mätar tävling om vem som har gjort mest och tror sig veta mest. Och det känns som att det snabbt kan urarta här. Så jag drar nytta av era resonemang och åsikter samtidigt som jag har rätten att tycka annorlunda. Kul disskusion. // Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Jo men jag tycker att du låter väldigt nedlåtande till ledarskaps utbildning i form av att ''det hjälper inte ändå om du inte är född ledare'' och så uppfattar jag dina resonemang. Visst. Du utses som informell ledare av gruppen eller personerna du arbetar med. Men jag har den uppfattningen att man kan börja från noll och bli den typen av ledare som gruppen följer i vått och torrt genom att du lär dig om hur en ledare skall vara och att du praktiserar ledarskap och utvecklas i rollen genom feedback och upplevelser. Sen tycker jag att det är lite respektlöst av er att sitta och säga att jag har haft dårliga lärare som ni inte ens vet vilka de är, och när jag anser att de jag har haft har varit högutbildade inom området och att jag litar på vad de säger i ämnet. Och det är inte i någon form så att bara för att man har gått fler kurser och tror sig ha varit med involverad i ämnet än andra. så är just din uppfattning korrekt. Men detta kan jag nu se att det har inget slut för att det är svart mot vitt i en oändlig mätar tävling om vem som har gjort mest och tror sig veta mest. Och det känns som att det snabbt kan urarta här. Så jag drar nytta av era resonemang och åsikter samtidigt som jag har rätten att tycka annorlunda. Kul disskusion. // Nilsson Jag är inte nedlåtande till ledarskapsutbildning och det är tråkigt om du fått den uppfattningen. Dock så ska man se vad ledarskapsutbildning är och vad det inte är. Det som vi började diskutera var militär chefsutbildning på ungdomsnivå kontra förtroendeuppdrag och det under tidigt skede av ens militära bana (mönstring och i början av GU). Ledarskapsutbildning i gemen handlar om att lära sig om gruppdynamik, om kommunikation, om konflikthantering och hur man själv fungerar i grupp. Du lär dig mer om dig själv i samröret med andra. Det KAN göra dig till en bättre lagspelare vilket i sin tur kan göra att gruppen/grupper får större förtroende för dig i styrande roll och på så sätt ge dig ledarrollen, men det funkar bara om du har andra efterfrågade egenskaper såsom tex; empati, personlig omtanke och förmåga att inspirera. Först då blir du en bra ledare. Du kan inte börja helt från noll, du måste ha vissa egenskaper, dock ingen egentlig kunskap. Chef däremot det kan du bli genom ett handslag. /K med några UGL, FUGL och en del mer + lite erfarenhet också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Så, är ledarskap en vetenskap undrar jag då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Så, är ledarskap en vetenskap undrar jag då. Ledarskap handlar ju om psykologi och kommunikation i kombination med annat så JA, inom ramen för dessa vetenskaper så. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klättraren Posted February 16, 2008 Report Share Posted February 16, 2008 Denna diskussion börjar bli lite väl segdragen. "FBU"-killar brukar sällan vilja ge med sig i den här frågan, jag hade ett par såna i min pluton i lumpen med mig. Ingen av dem blev särskilt populära just för sin inställning "vi kan och vet allt bättre än er redan". Sen att ingen av dem blev chefer i slutändan kanske borde vara en fingervisning. Ledarskap och att vara chef är två vitt skilda saker vilket jag fått lära mig den hårda vägen i NBG där våra yrkesofficerare är chefer men inga ledare. Så om ett antal kaptener och majorer är dåliga chefer, vad får dig och tro du blir en bra chef av nån ungdomskurs Nilsson? Ledarskap är medfött. Någon gjorde liknelsen med hockeyproffs här tidigare, den var rätt klockren, om än två helt skilda saker i övrigt då hockey handlar om fysiska förutsättningar. Men ändå inne på rätt spår så att säga... Ingen säger att du är en dålig chef för att du är med i ungdomsorganisationer, men det bevisar inte att du är en naturlig ledare förrän du verkligen bevisar det själv i praktiken. Något du kommer få chansen att göra i lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted February 17, 2008 Report Share Posted February 17, 2008 (edited) Säg att jag är världens mest medfödda superduper ledarkaraktär.... Jag går hemma varje dag... Jag gör inget annat än att vara i skolan och gå på fester osv som normala ungdommar... Sen har vi exakt samma person... Han går kurser i ledarskap där han får praktisera sitt ledarskap och utvecklas och lära sig nya sätt att maximera effekten av sigsjälv.. Vilka av dessa två har lärt sig bli bättre ledare? Man lär sig allt att bli bättre ledare... Ni bara syftar på ett annat sätt. Och jag menar inte att alla kan bli ledare. Jag menar att man kan lära sig ledarskap. (Edit) Detta går ifrån att vara om mönstringens psykolog utverdering till eran vs min utverdering... Edited February 17, 2008 by J.Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted February 17, 2008 Report Share Posted February 17, 2008 Säg att jag är världens mest medfödda superduper ledarkaraktär.... Jag går hemma varje dag... Jag gör inget annat än att vara i skolan och gå på fester osv som normala ungdommar... Sen har vi exakt samma person... Han går kurser i ledarskap där han får praktisera sitt ledarskap och utvecklas och lära sig nya sätt att maximera effekten av sigsjälv.. Men nu säger du en annan sak. Om båda är/var exakt lika duktiga, och den ena går kurser mm i ledarskap, så bilr ju helt klart den personen bättre. MEN om man har en som är en überledare, men inte går kurser, kontra en som knappt kan leda ett tändstickskompani, men går en massa kurser. Då har jag hellre den som inte gått kurserna, för han sliupper tänka på vad han ska säga/göra, vilket den andra måste göra. Detta vet jag själv av erfarenhet, då jag inte är en sån bra ledare som jag vill vara, men efter ett par tips (som jag måste tänka på annars går det på röven) så gick det mycket bättre. Så du kan tränas i att bli en bättre ledare, men du kan aldrig få det där "lilla extra". min uppfattning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 23, 2008 Report Share Posted February 23, 2008 Säg att jag är världens mest medfödda superduper ledarkaraktär.... Jag går hemma varje dag... Jag gör inget annat än att vara i skolan och gå på fester osv som normala ungdommar... Sen har vi exakt samma person... Han går kurser i ledarskap där han får praktisera sitt ledarskap och utvecklas och lära sig nya sätt att maximera effekten av sigsjälv.. Vilka av dessa två har lärt sig bli bättre ledare? Man lär sig allt att bli bättre ledare... Ni bara syftar på ett annat sätt. Och jag menar inte att alla kan bli ledare. Jag menar att man kan lära sig ledarskap. (Edit) Detta går ifrån att vara om mönstringens psykolog utverdering till eran vs min utverdering... Men vad tusan. Lyssna nu på farbror Krook: Att lära sig ledarskap är att lära sig OM ledarskap. Det ger dig kunskap men gör dig inte till en ledare som ju är en relation. Det är ungefär som att lära sig mäta 241 cm och hur man hoppar höjd, vilket ju inte innebär att man kan hoppa 241 cm i höjdhopp på OS i Peking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 23, 2008 Report Share Posted February 23, 2008 Sådär, då var det utklarat. Krook satte huvudet på spiken och det kan omöjligt vara något tillägg på det. /Simon, BlåGul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts