Jump to content

Datorköp

Munken_swe

Recommended Posts

Nackdelarna med mobilt jämfört med fast bredband, som jag ser det:

- Du måste låta modemet ringa upp varje uppkoppling. Men det tar egentligen inte speciellt lång tid. Vanesak.

- Du är beroende av mottagning. Det funkar helt enkelt olika bra på olika ställen.

- Långsammare. Min fasta BBB-koppling är så mycket snabbare än det mobila vi testat att det inte går att jämföra. Men återigen - vanesak. Och behöver man inte snabbt, så saknar man det förmodligen inte.

Fördel:

- Mobilt.

Det mobila vi testat kom upp i ungefär 0,7 - 1,2 mbit/sekund på landet (salufördes som "max 7,2 mbit/sek"). Funkar alldeles utmärkt att slösurfa med, kolla mail, kolla SMHI, kolla öppettider mm. Uppkopplingen höll sig stabil trots att det brukar vara problem med mobilmottagning där.

Säg till försäljaren att du givetvis vill testa innan du köper.

tack för tipsen! vilken operatör har du?

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply
  • Super Administrators

En annan viktig sak är hur mycket data man får överföra per månad. Vissa har 5 GB och det kan låta mycket men med Spotify igång och lite youtubande kan det gå åt en del. Mät en vecka hur mycket du gör av med för att se om ditt användande stämmer med det gränser som mobilt internet har.

När man nått gränsen brukar hastigheten strypas till att motsvar runt 56-200kbit/s dvs som en telefonmodem från 1998...

Man kan även köpa relativt billig (600-700kr) router som kan använda trådlöst modem och sen dela ut den uppkopplingen via WLAN.

• 1 month later...

Har nu testat Comviq surf i ett par timmar. Funkar felfritt hittills.

- Lätt att installera.

- Snabbt att koppla upp.

- Helt godtagbar överföringshastighet (relaterat till vad vi betalar för).

- Lätt att nå kundtjänst.

- Billigt?

EDIT: körde bredbandskollen:

ta emot: 0,9 Mbit/sek.

skicka: 0,34 Mbit/sek.

Duger mer än väl för vad vi ska ha det till härute i skogen.

• 1 month later...

Nu är det som såhär att studentjäveln tänker bränna lite av era skattepengar på något kul(och nödvändigt).:rockon:

Nämligen en Netbook. Min nuvarande laptop, en några år gammal Asus är ett gränsfall vad avser konceptet "bärbart" och är dessutom behäftad med stor törst på elkraft.

Så allt kokar ner till följande krav:

Cirkus 10" skärm

Lätt!

Ska klara av att köra Firefox, Matlab, spotify och VLC.

Ligga i prisspannet upp till 3500.

Operativsystem är inget krav att det ska finnas förinstallerat, det har jag redan försett mig med

Så om det är någon som har lite koll på vad det är man bör kika efter, och vad man bör springa iväg från så är jag ytterst tacksam.:)

//Nestor

Nu är det som såhär att studentjäveln tänker bränna lite av era skattepengar på något kul(och nödvändigt).:rockon:

Nämligen en Netbook. Min nuvarande laptop, en några år gammal Asus är ett gränsfall vad avser konceptet "bärbart" och är dessutom behäftad med stor törst på elkraft.

Cirkus 10" skärm

Lätt!

Operativsystem är inget krav att det ska finnas förinstallerat, det har jag redan försett mig med

Så om det är någon som har lite koll på vad det är man bör kika efter, och vad man bör springa iväg från så är jag ytterst tacksam.:)

//Nestor

Köpte denna till damen och hon är väldigt nöjd. Finns hos SIBA bedömt 1 km norr om Belos senaste förtöjningsplats. Observera att detta är den med 1,83 ghz och inte 1.66. Båda finns på Prisjakt och man kan ta fel.

GMY

Cirkus 10" skärm

Lätt!

//Nestor

Flickvännen har en liten bärbar. förutom att tangentbordet är för litet för mig, så gillar jag burken skarpt. Hon köpte den nu i somras för en ca 3500, kan kolla upp vilken modell det rör sig om.

Den har även HDMI-utgång (om det är ett plus).

Den är ganska snabb för att vara så liten med en batteritid på ca7h.

• 3 months later...

Men vilken mus ska man ha då? Jag vill ha en ny. Har sneglat mot en ACE EDGE 3200. Kan det va nåt? Eller har ni bättre förslag?

Har ungefär medelstora händer, datorn används för surf, lite ordbehandling, men framför allt spel.

Men vilken mus ska man ha då? Jag vill ha en ny. Har sneglat mot en ACE EDGE 3200. Kan det va nåt? Eller har ni bättre förslag?

Har ungefär medelstora händer, datorn används för surf, lite ordbehandling, men framför allt spel.

Den ser schyst ut! Kolla DPI och funktioner i övrigt! Kör själv Razer nu! Lachesis tror jag. Hört att Deathadder är bättre dock!

DPI brukar bara vara rena skrytsiffror, de högsta och lägsta lägena är helt oanvändbara. Själv har man en Logitech G5 som har använts lääänge, jävligt trevlig mus till spel då du kan programmera om alla knappar.

• 8 months later...

Vänder mig till forumets expert i en aningen komplicerad fråga...Vet att det hänger några här som gör modar till spel. Som grädde på moset så tittar jag på fruktburkar (MacOsX) - men det lär inte ändra specen bara priset:)

Har fått i uppgift att ta reda på en spec för en dator som ska användas till att både spela spel, och att göra spel. rent generellt så inser jag att det krävs en hel del, inte minst när det kommer till grafiken.

Att spela spel kräver bra grafikkort och bra med processor - så långt är jag med.

Att göra spel - C++ kräver inte så värst mycket. Vet inte hur kompileringsbiten ser ut, tarvar det någon kraft?

att göra grafiken - här gissar jag att det kräver något 3D program. Hur långt tar man det? Rendering? Animering?

Förr krävde detta jävulska datorer CGI burkar som kostade som en förortsvilla. Datorpriset har sjunkit en del men jag gissar att även här är grafikkort och processor av vikt.

Summan av kardemuman.

Ja - man kan maxa en burk och punga ut med 100.000.... MEN vad är minimum tycker ni (för att man inte ska hinna skita och hämta kaffe mellan varje tangentryckning)

Vilka program tycker ni är lämpliga.

Detta är inte mitt projekt och jag vet hur svårt det är att göra snygga spel (min bror programmerar, jag jobbar i den grafiska branschen och är livrädd för 3D haha). Men en soffpotatis till 15 åring har stora ambition....

Själv tänker jag ge grabben en fotboll och en uppläxning i hur tanig och svag han är.

/martin

Utan att ha tid att gå igenom hårdvara i huvudet, och än mindre lista upp den här, skulle jag säga att anpassa datorn efter 3D modellerandet, så följer spel och programmering med.

Skulle gissa på att ca 10-13k skulle vara rimligt, för allt från moderkort till chassi.

Har blivit erbjuden att köpa en dator av en kompis, och har fått viss info om den. Dock är jag inte bra på hårdvara, och tänkte fråga om det är värt priset för att köpa den.

en optisk mus (ej trådlös)

ett stilrent logitch tangentbord

en musmatta från revoltech

160gb hårddisk

Nvidia geforce 7950 gt

1 gb ram

amd athlon fx2 3800 processor

moderkortet är ett msi k8n neo4 fx

Ung 2,6 Ghz ("ungefär lika med lite över 4 ghz om man tar det i intels prestanda" jaha? vad menas?)

DVD-brännare med lightscribe-funktion

Pris: 3200 (ingen skärm)

Dessutom får jag ett fläktreglage värt 600 kr fick jag reda på sen, eftersom han inte kommer behöva den.

Datorn är bättre än den jag har nu, men jag vet inte hur mycket bättre. Är den värd 3200?

Datorn är mest tänkt till spel. Tar den dem nya bra? Hur kommer det flyta?

Tack på förhand. Kommer inte kunna läsa svaren förrens på söndag eftermiddag. På kvällen ska jag dit och titta på den.

/M

Med 1gb RAM blir det nog ingen dator som du kan spela på precis, annars som kontors, surf dator, eller kolla på film och så så är det bra :)

• 5 weeks later...
  • 5 months later...

Nördar, hjälp mig.

Jag funderar på om min burk ska få lite ny energi - tänker nytt moderkort, processor och minnen.

Till saken är ju att jag är sjukt snål, både på kort och lång sikt. Det innebär att jag inte vill dega upp för det dyraste idag bara för att det ska stå sig nåt år (yeah, I wish) utan mer mest prisvärt idag som ändå ska stå sig.

Har funderat på följande alternativ:

Processor: Intel SB i5 2500K - Intel SB i7 2600K - Intel SB i7 2700K

Moderkort: ASUS SABERTOOTH B3 P67 - ASUS SABERTOOTH Z77 - ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY

Minnen: Tja, antar 8-16 Gb antingen 1600 Mhz eller 1866 Mhz.

Hjälp en snål fan... hur ska jag göra?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...