Jump to content

Datorköp


Munken_swe

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Jag sitter och konfigurerar en dator på komplett.se.

 

Moderkortet jag har valt har ingen MPC 4 pin kontakt. DVD-läsaren/brännaren jag har valt har dock både 4 pin MPC och SATA. Min fråga är nu om jag måste ha en 4 pin MPC kontakt på moderkortet för att lyssna på musik-cd med denna DVD-brännare/läsare. För det är väl just musik-cd som 4 pin mpc används till, eller hur? Går jag miste om något annat än musik-cd-ljud utan 4 pin mpc?

 

Om moderkortet har 4 pin mpc måste då DVD-läsaren/brännaren ha det också?

 

Samtidigt tycks många av Samasungs DVD-brännare/läsare på komplett.se helt sakna 4 pin mpc.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och konfigurerar en dator på komplett.se.

 

Moderkortet jag har valt har ingen MPC 4 pin kontakt. DVD-läsaren/brännaren jag har valt har dock både 4 pin MPC och SATA. Min fråga är nu om jag måste ha en 4 pin MPC kontakt på moderkortet för att lyssna på musik-cd med denna DVD-brännare/läsare. För det är väl just musik-cd som 4 pin mpc används till, eller hur? Går jag miste om något annat än musik-cd-ljud utan 4 pin mpc?

 

Om moderkortet har 4 pin mpc måste då DVD-läsaren/brännaren ha det också?

 

Samtidigt tycks många av Samasungs DVD-brännare/läsare på komplett.se helt sakna 4 pin mpc.

 

Du går inte miste om nånting, det är meningslöst att ansluta din cd/dvd läsare med något annat än den vanliga ATA kabeln. Du kan lyssna på musik ändå utan problem. Det där är något mycket gammalt för att inte låta data gå igenom datorn och belasta den när du lyssnar på musik, men idag är det så försumbart ändå eftersom datorerna är ohyggligt mycket snabbare nu än då denna kontakt kom till.

 

PS.

Jo, och när du lyssnar på en vanlig cd skiva så blir det sämre ljud om du använder dig av en 4 pin mpc kontakt än om du inte gör det. Så man får bättre ljud om man inte har nån.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att tyda vilka kontakter på moderkortet och chassit som används för att driva chassifläktar. Kan någon svara på det?

Det är aldrig några problem. Det brukar finnas två stycken kontakter på moderkortet märkta ch1 och ch2, ibland finns det flera. Det spelar ingen roll vilken som sitter var egentligen, de ser likadana ut som kontakten för cpufan. Men låt helst fläkten till din cpu sitta i kontakten som är märkt för det, i övrigt spelar det ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och konfigurerar en dator på komplett.se.

 

Moderkortet jag har valt...

Får man vara nyfiken och fråga varför du valde P5Q PRO i stället för vanliga P5Q? Hade du tänkt köra CrossFire?

 

Jag tänkte kanske köra crossfire i framtiden. Jag känner inte till P5Q men P5Q PRO har höga ddr2-minneshastigheter. Problemet är att stora grafikkort kan blockera SATA-kontakterna på PRO. Det finns ju även P5Q Deluxe om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att tyda vilka kontakter på moderkortet och chassit som används för att driva chassifläktar. Kan någon svara på det?

Det är aldrig några problem. Det brukar finnas två stycken kontakter på moderkortet märkta ch1 och ch2, ibland finns det flera. Det spelar ingen roll vilken som sitter var egentligen, de ser likadana ut som kontakten för cpufan. Men låt helst fläkten till din cpu sitta i kontakten som är märkt för det, i övrigt spelar det ingen roll.

 

Är det en kontakt per fläkt som gäller? Så nätaggregat driver aldrig fläktar direkt?

Link to comment
Share on other sites

Får man vara nyfiken och fråga varför du valde P5Q PRO i stället för vanliga P5Q? Hade du tänkt köra CrossFire?

Jag tänkte kanske köra crossfire i framtiden. Jag känner inte till P5Q men P5Q PRO har höga ddr2-minneshastigheter. Problemet är att stora grafikkort kan blockera SATA-kontakterna på PRO. Det finns ju även P5Q Deluxe om man vill.

Alla P5Q-varianter som är baserade på Intels P45- och IHC10R-chipset kan ta samma minnen, processorer etc. (Se dock upp med de billigaste varianterna som bara har IHC10 utan R)

Det som skiljer dem åt är hur många USB, FireWire, PCI, PCI-Express x1 och PCI-Express x16 platser de har.

 

Är det en kontakt per fläkt som gäller? Så nätaggregat driver aldrig fläktar direkt?

Jo, det går att göra så också. Då kopplar man in fläkten på en adapter med en likadan kontakt som CD-spelare, hårddiskar m.m. har. Nackdelen är att då kan man inte läsa av fläktens varvtal eller styra den.

Dessutom så brukar nätagg ha en egen fläkt som den driver själv.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

"Intel core 2" betyder väl att man dubblar angiven hastighet.

Betyder "Intel core 2 quad" att man fyrdubblar hastigheten?

 

Samt hur jämför man grafikkort som heter t.ex. GT 220 med ett gammalt 7800 GTX?

 

Hårddisken har kraschat för mig, och istället för att hålla på och drittla med det, är det förmodligen dags att uppgradera.

 

Kort sagt, vad är idag snabbt och bra, samt för en överkomlig summa.

Mus, tangentbord och nästan ny skärm har jag, så det är "bara" själva burken jag behöver. Låga krav på hårddiskutrymme, men vill kunna spela de senaste spelen med max upplösning.

 

Prisgräns? mmm, 7-8.000 kanske?

Link to comment
Share on other sites

"Intel core 2" betyder väl att man dubblar angiven hastighet.

Betyder "Intel core 2 quad" att man fyrdubblar hastigheten?

Core2 är processorarkitekturen. Core2 är efterföljaren till Core som är efterföljaren till Pentium IV osv...

Core2 duo betyder att det sitter två sådana CPUer i samma kapsel. Core2 quad betyder att det sitter fyra CPUer i samma kapsel.

Link to comment
Share on other sites

"Intel core 2" betyder väl att man dubblar angiven hastighet.

Betyder "Intel core 2 quad" att man fyrdubblar hastigheten?

Core2 är processorarkitekturen. Core2 är efterföljaren till Core som är efterföljaren till Pentium IV osv...

Core2 duo betyder att det sitter två sådana CPUer i samma kapsel. Core2 quad betyder att det sitter fyra CPUer i samma kapsel.

Detta i sin tur betyder inte att den är dubbelt/fyra gånger så snabb. Utan det innebär snarare att den klarar att göra 2/4 gånger så mycket operationer samtidigt - dock påverkar inte detta hastigheten utan mer att den klarar att ladda windows i en kapsel och ett program i en annan kapsel etc... Dock märker man inte av detta något nämnvärt om man inte har 64-bitars system (rakt igenom ALL hårdvara samt ALLA program är i en 64-bitars arkietktur, stavas det så?). I alla fall har jag fått det förklarat för mig så, så jag ska väl inte svära på att detta stämmer till 100% utan mer att det är den info jag förmedlar till mina kunder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu är jag verkligen sugen på ny PC.

Hjälp mig: vad ska jag leta efter att ha för komponenter i den, och vad ska jag leta efter att INTE ha i den?

 

Jämfört med min förra post - prisklass runt 10.000 är ok.

Helst vill jag köpa den ihopplockad. Vad tycker ni är rimligt pris att betala för en ihopmontering + inst. av operativsystem?

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker att du tänkt spela en del spel ibland (pga din aktivitet i vissa speltrådar) och jag skulle då vilja säga att du:

 

INTE ska skaffa en

Intel processor med betäckningen EXXXX (där X står för valfri siffra) efter som dessa är till för vanliga ordbehandlings/surf datorer.

 

Ett grafikkort med begränsat minne, alltså ett som saknar möjligthet att alokera minne från övriga komponenter.

 

En processor som inte är Duo eller Quad ( AMD har iof 3 kärning om jag inte är helt ute och cyklar, den funkar också)

 

En hårddisk som inte är på 7200 rpm (annars kommer de ta längre tid att föra över saker eller installera)

 

En floppy disk.. allt är dvd, usb eller minneskort nuförtiden.. vem fan använder floppy?

 

 

 

ah.. det var väl vad du inte vill ha... sen finns det ju massor med skit man vill ha men kanske inte alltid har råd med.

Link to comment
Share on other sites

PC beställd, så här blev det:

 

- Cooler Master CM 690 Midi Tower Svart Fläkter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 2

- Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

- MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Ge

- Intel Core? i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w

- XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

- Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

- USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD

- Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

- Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

- Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP USB, Nordisk layout, Svart, 1 pack

- MS COA Label Windows Home Premium 7 Nordic, 32/64 bit

 

Jag utgick från "Komplett Gamer i5", och ändrade småsaker. Jag vill nämligen ha den monterad och färdig, därför har jag inte köpt lösvikt. Slutpris strax under 10.000.

Link to comment
Share on other sites

PC beställd, så här blev det:

 

- Cooler Master CM 690 Midi Tower Svart Fläkter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 2

- Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

- MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Ge

- Intel Core? i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w

- XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

- Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

- USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD

- Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

- Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

- Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP USB, Nordisk layout, Svart, 1 pack

- MS COA Label Windows Home Premium 7 Nordic, 32/64 bit

 

Jag utgick från "Komplett Gamer i5", och ändrade småsaker. Jag vill nämligen ha den monterad och färdig, därför har jag inte köpt lösvikt. Slutpris strax under 10.000.

 

 

Låter som en riktigt fin burk, den lär räcka några år så länge det går att peta in mer ram i den när det väl behövs..

Link to comment
Share on other sites

Klarar man sig med 500W nätdel idag?

Bättre än förr höll jag på att säga.

Om man läser nyligen gjorda hårdvarutester så är det sällan en hel dator drar mer än 400W ur väggen, vilket ger ungefär 350W ut i andra änden.

Den HD 5770 som stefanf har valt är en av de strömsnålaste i hardwarecanucks test, så han skulle antagligen klarat sig med 300W, men det är dumt att chansa.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte också 500w såg lite ut, men i och med att jag köper den monterad, litar jag på att det ska räcka. Annars får dom väl byta psu.

Tvekade mellan Intel och AMD, men efter att ha läst 100 (känns det som) tester, känns i5 bäst. Tror dock inte att jag skulle märka någon praktiskt skillnad. Tydligen ska i5 dra mindre ström än Phenom II.

 

För 4 år sedan köpte jag min Dell för ~ 20.000, nu köper jag för 10.000 och får minst drygt dubbla kapaciteten på i princip allt. Verkar som utvecklingen inte kommer avstanna än på ett tag.

Link to comment
Share on other sites

PC beställd

...

Mail från Komplett idag: "Vi skickar nu varor på order..." :rockon:

 

Trodde jag skulle få vänta en vecka eller så.

 

EDIT: det verkar nästan som en tanke, att jag ska vara hemma imorgon för ett mysigt tandläkarbesök (dra ut visdomstand) på förmiddagen. Och sedan är jag schemalagt ledig på onsdag. :)

Link to comment
Share on other sites

Har klurat på nytt datorköp i ett halvår eller så då den nuvarande börjar bli allmänt slö och även lite instabil.

 

Ett av mig bortglömt utlandstraktamente och stefanf:s datorinköp ovan blev den slutliga triggern.

 

Landade på ungefär samma burk som stefan. Känns som vi båda utgick från någon av deras gamerburkar?

 

Fractal Design Define R2 Titanium Grey

Corsair VX 550W PSU

Intel Core? i5 Quad Processor i5-750

MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

 

Fipplar rätt mycket med bildeditering och längtar lite efter få testa nåt spel (Silent Hunter V, när det avbuggifierats) då det legat nere under en rätt lång tid.

 

Nu får vi se om de hinner få hit den före påsk....

Link to comment
Share on other sites

Jag råkade beställa den som företagspaket, vilket resulterade i att den snurrade en extra dag på posten här i Stockholm. Gör inte om det misstaget. Samt, se till att du får SMS-avi, så slipper du vänta på avin via vanlig postgång.

 

Är dom lika snabba som för mig, bör du få den före påsk. Jag utgick från Gamer i05. Ser att du tagit ett maffigare grafikkort. :)

 

 

Jag har bara ett "problem" hittills: man kan via medskickad mjukvara ställa in fläkthastigheterna. Jag brukar sänka CPU-fläkten till 50-75%, men den går ändå inte över 45 grader trots hårda pass med framför allt BBC2.

"Problemet" är att jag måste ändra inställningen varje gång. Den sparas inte. Kanske man måste in i hw-setupen för det förresten...

 

 

EDIT: Jodå, det var så enkelt: gå in i startup-setupen, och ändra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

3DMark ger min PC 16165.

 

Windows 7 experience index säger:

Processor, beräkningar per sekund - 7,3

Minne (RAM), minnesåtgärder per sekund - 7,3

Grafik - 7,4

Spelgrafik - 7,4

Primär hårddisk, diskens dataöverföringshastighet - 5,9

 

Ser rätt bra ut. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

lånar tråden lite.

 

sitter och funderar på ny dator. såg nu att telefonmånglarna har olika paketpris där man får dator och mobiltbredband i samma pris. men hur bra är egentligen mobiltbredband? är det värt att enbart köra med det?

Link to comment
Share on other sites

lånar tråden lite.

 

sitter och funderar på ny dator. såg nu att telefonmånglarna har olika paketpris där man får dator och mobiltbredband i samma pris. men hur bra är egentligen mobiltbredband? är det värt att enbart köra med det?

Det beror vad du ska använda bredbandet till. Tänk på att (än så länge) är det max-hastigheten dom marknadsför det med - vilket sällan (aldrig?) motsvarar den verkliga hastigheten.

 

Men visst - vi har testat mobilt på landet, och det funkar fint att surfa med. Även fast det går lite långsammare.

Link to comment
Share on other sites

lånar tråden lite.

 

sitter och funderar på ny dator. såg nu att telefonmånglarna har olika paketpris där man får dator och mobiltbredband i samma pris. men hur bra är egentligen mobiltbredband? är det värt att enbart köra med det?

Det beror vad du ska använda bredbandet till. Tänk på att (än så länge) är det max-hastigheten dom marknadsför det med - vilket sällan (aldrig?) motsvarar den verkliga hastigheten.

 

Men visst - vi har testat mobilt på landet, och det funkar fint att surfa med. Även fast det går lite långsammare.

 

 

jag spelar inga online spel och tankandet har jag lagt av med, är väl surfa och köra spotify som gäller

Link to comment
Share on other sites

Nackdelarna med mobilt jämfört med fast bredband, som jag ser det:

- Du måste låta modemet ringa upp varje uppkoppling. Men det tar egentligen inte speciellt lång tid. Vanesak.

- Du är beroende av mottagning. Det funkar helt enkelt olika bra på olika ställen.

- Långsammare. Min fasta BBB-koppling är så mycket snabbare än det mobila vi testat att det inte går att jämföra. Men återigen - vanesak. Och behöver man inte snabbt, så saknar man det förmodligen inte.

 

Fördel:

- Mobilt.

 

Det mobila vi testat kom upp i ungefär 0,7 - 1,2 mbit/sekund på landet (salufördes som "max 7,2 mbit/sek"). Funkar alldeles utmärkt att slösurfa med, kolla mail, kolla SMHI, kolla öppettider mm. Uppkopplingen höll sig stabil trots att det brukar vara problem med mobilmottagning där.

 

Säg till försäljaren att du givetvis vill testa innan du köper.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...