Jump to content

Datorköp


Munken_swe

Recommended Posts

Mindre kontroll över vad man får göra med programvaran

 

Jag förstår fortfarande inte? Vad är det du inte får göra?

 

Apple har stängt all öppenhet för att uppnå stabilitet. Försök löda ihop något kort med kanske styr och regler funktioner, sätt sen in korten i din apple och sätt igång och skriv ett program som styr kortet. Jasså du lyckas inte, nej det går inte helt enkelt. Med windows går det alldeles utmärkt och om du sen skriver ditt program felaktigt så kan du bränna hela din dator om du ger ditt hemmagjorda kort fel instruktioner. Det är därför det alltid finns mer ny hårdvara till windows och det tar lång tid innan det kommer till apple. Ta t.ex headtrackern TrackIR som är helt nödvändig för alla som vil köra flygsimulator, den tog lååång tid innan den kunde användas med apple och fortfarande är det bara hjälpligt.

 

Apple får stablitet, det är ju samma hårdvara numera, genom att stänga in programmeraren. En avancerad användare, som kanske också programmerar, kommer alltid uppleva mac os som instängt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Apple har stängt all öppenhet för att uppnå stabilitet. Försök löda ihop något kort med kanske styr och regler funktioner, sätt sen in korten i din apple och sätt igång och skriv ett program som styr kortet. Jasså du lyckas inte, nej det går inte helt enkelt. Med windows går det alldeles utmärkt och om du sen skriver ditt program felaktigt så kan du bränna hela din dator om du ger ditt hemmagjorda kort fel instruktioner. Det är därför det alltid finns mer ny hårdvara till windows och det tar lång tid innan det kommer till apple. Ta t.ex headtrackern TrackIR som är helt nödvändig för alla som vil köra flygsimulator, den tog lååång tid innan den kunde användas med apple och fortfarande är det bara hjälpligt.

 

Apple får stablitet, det är ju samma hårdvara numera, genom att stänga in programmeraren. En avancerad användare, som kanske också programmerar, kommer alltid uppleva mac os som instängt.

 

Sen är ju frågan hur många av världens datoranvändare som är intresserade av att löda egna kretskort.

 

Att TrackIR inte finns till Mac beror med största sannolikhet på att det inte är lönsamt nog att göra en portning; hur många macanvändare använder en flygsimulator, och hur många av dem köper en TrackIR? Garanterat inte många.

Link to comment
Share on other sites

Svar, ja.

64 bitars operativsystem krävs för att kunna adressera RAM över ca 3,2 GB.

Var fick du siffran 3,2 GB ifrån?

 

Med 32 bitar kan man adressera 2^32 = 4294967296 bytes = 4GB.

Fast i verkligheten så blir det oftast inte mer än hälften (dvs 2^31 = 2 GB) eftersom första 'bitten' används för ±.

Link to comment
Share on other sites

Svar, ja.

64 bitars operativsystem krävs för att kunna adressera RAM över ca 3,2 GB.

Var fick du siffran 3,2 GB ifrån?

 

Med 32 bitar kan man adressera 2^32 = 4294967296 bytes = 4GB.

Fast i verkligheten så blir det oftast inte mer än hälften (dvs 2^31 = 2 GB) eftersom första 'bitten' används för ±.

 

Enkel förklaring. Finns det någon länk i ämnet?

Link to comment
Share on other sites

vad jag vet så är det övre gränsen för vad 32 bitars xp klarar att utnyttja av 4 gb. övrigt blir outnyttjat pga att adresseringen inte räcker till.

Det stämmer att 32-bitars OS brukar kunna addressera upp till 4 GB totalt, men inte mer än 2 GB per process.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju också ute efter ett grafikkort och jag undrar följaktligen vad jag ska leta efter.

Du bör nog skriva en kravspec ifall du vill undvika att vi rekommendrerar precis alla grafikkort...vilket är nog ett par hundra olika kort idag.

 

Prisbild skall vara med.

Interface dvs datorn som skall använda den vad har den för plats (slot) att ta emot ett grafikkort. Exempel, pci, agp, pci express osv..

Vad vill du göra med datorn?

Extrema FPS spel eller surfa och betala räkningarna?

Ge några exempel på vad för program som ska nyttja grafikkortet.

Och vilka utgångar behöver du. Har du VGA, DVI eller andra krav till skärmen och kanske s-video eller hdmi till tv'n?

Link to comment
Share on other sites

NVIDIA Geforce eller ATI Radeon? Prestanda varierar ju mellan modellerna men vilket fabrikat stöds av flest spel? Vissa grafikkort har HDTV-utgång vilket i min värld borde betyda HDMI samt krypteringsstandarden HDCP, eller är det så att HDTV har en egen anslutning som inte är densamma som HDMI. Är det någon som testat att köra HDMI över DVI? Det ska fungerar men man blir tydligen av med ljudinnehållet och jag vet inte om man kan dra ut ljudet i HDMI ifrån analoga anslutningar från ljudkortet till en stereo/motsvarande.

 

Blue-ray och HDTV ska tydligen bara använda HDMI och HPDC och det är därför jag vill framtidssäkra datorn även om inköp av blu-ray-spelare får vänta eftersom de är dyra.

Link to comment
Share on other sites

Angående 32bit vs 4GB och windows kan ni läsa lite om det här

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEdrv.mspx

http://support.microsoft.com/kb/929605/en-us

 

Varför det är 3.2GB som nämnts har ofta med annan utrustning på datorn att göra, oftast hur mycket minne grafikkortet allokerar i 4GB-utrymmet. Det står lite om det i ovannämnda länkar.

 

Det finns i inget fabrikat (ATI/NVIDIA) som inte stöds av ett spel. Man kan normalt inte säga att t.ex. NVIDIA stöds av flest spel. Det man kan säga är t.ex. att ett visst spel presterar bättre med NVIDIA än ATI.

Någon får bevisa mig fel om det inte stämmer, men det är iaf min uppfattning.

 

Om HDMI och DVI så fungerar det bra. Jag kör på jobbet min skärm via HDMI-porten på datorn.

HDTV-utgång är ett samlat begrepp för alla utgångar som klara av att leverera HD-signaler

Link to comment
Share on other sites

NVIDIA Geforce eller ATI Radeon? Prestanda varierar ju mellan modellerna men vilket fabrikat stöds av flest spel? Vissa grafikkort har HDTV-utgång vilket i min värld borde betyda HDMI samt krypteringsstandarden HDCP, eller är det så att HDTV har en egen anslutning som inte är densamma som HDMI. Är det någon som testat att köra HDMI över DVI? Det ska fungerar men man blir tydligen av med ljudinnehållet och jag vet inte om man kan dra ut ljudet i HDMI ifrån analoga anslutningar från ljudkortet till en stereo/motsvarande.

 

Blue-ray och HDTV ska tydligen bara använda HDMI och HPDC och det är därför jag vill framtidssäkra datorn även om inköp av blu-ray-spelare får vänta eftersom de är dyra.

Jag har själv inte så mycket erfarenhet kring hdmi.

Däremot har ATI haft bättre externt tv-stöd än vad nvidia har haft..iaf så har dom kort jag provat oftare funkat bättre.

Men det var då det fortfarande var s-video och äldre standarder.

Link to comment
Share on other sites

hårddiskar och minneskortsläsare är det som vanligtsvis är i 3.5"

optiska enheter är 5.25"

 

hur många du behöver beror helt på hur mkt du vill klämma in.

Personligen så har jag 3 interna 3.5", 2 externa dito samt 3 externa 5.25".

 

De egenskaper jag ser till är expansionsmöjligheter och gummiupphängda hårddiskar. det blir så mkt tystare så.

 

//5526

Link to comment
Share on other sites

Hur många 3,5 tums plaster behöver man i chassit?

Internt; En för varje hårddisk plus ett par extra för utbyggbarhetens skull.

Externt; Inga alls. Traditionellt sett så används de för 3.5" floppy-disketter, men floppy har blivit utkonkurerat av USB-pinnar. Jag har en multi-memory kortläsare i mitt 3.5" hål, men oftast så har man bara en eller på sin höjd två typer av minnsekort och då är nog USB-läsare att föredra.

 

Vilka komponenter brukar komma i detta format?

Internt; i stort sett bara hårddiskar. Externt; floppy, minneskortläsare och fläktkontrollpaneler.

 

Vilka egenskaper ska ett chassi ha?

Tja du...det beror på vad du har för krav/önskemål på det.

Själv så tycker jag att tyst och ljuddämpande är viktiga egenskaper.

USB-uttag på framsidan är också väldigt trevligt att ha.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fast det är fel fråga du ställer. Nvidia med sitt Geforce och ATI (AMD) med sitt Radeon har kort som stöds av ALLA spel. Du kan inte särskilja dem åt med vilket "stöd" de har i spel, då alla spel idag programmeras mer eller mindre mot Nvidia- och ATI-korten. Det som skiljer dem åt är prestanda och pris.

 

En bättre frågeställning är t.ex.: vilket kort är bäst lämpat för mina behov?

Och så får du rabbla upp vad du vill kunna spela och vilken dator du har och hur mycket det får kosta osv.

Link to comment
Share on other sites

Eller för att uttrycka det lite mer tekniskt korrekt:

I stort sett alla spel utvecklas mot rendreringsmjukvara som DirectX och OpenGL. Det är ett mellanlager som gör att spelutvecklarna inte behöver bry sig om sådana saker som stöd för grafikkort. Så länge grafikkortstillverkarna levererar med drivrutiner med stöd för DirectX och OpenGL så kommer spelen att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Är det inga nya datorer som har parallellport (skrivarport) och serieport? Hur funkar adaptrar från USB till dessa båda portar? Jag har sett USB till serieport i aktion och det gick snorslött.

Det beror på att serieport (ala RS232) aldrig har varit annat än snorslött.

De Serie<=>USB adaptrar jag har provat har fungerat utan anmärkning. Parallellport<=>USB har jag inte provat. Jag tyckte att det var enklare att skaffa ett PCI-kort med parallellport för 150:-

 

Men för att svara på din fråga; Nej, det verkar som att de senaste produktserierna från de stora tillverkarna (Dell, HP m.fl.) har valt bort serie- & parallellport till förmån för flera USB-, eSATA- och FireWire-kontakter. Dock så verkar i alla fall ASUS och Gigabyte fortfarande sälja moderkort med parallellport ifall man tycker att det är roligare att bygga sin dator själv.

Link to comment
Share on other sites

Sen är ju frågan hur många av världens datoranvändare som är intresserade av att löda egna kretskort.

 

Att TrackIR inte finns till Mac beror med största sannolikhet på att det inte är lönsamt nog att göra en portning; hur många macanvändare använder en flygsimulator, och hur många av dem köper en TrackIR? Garanterat inte många.

Skillnaden är att med mac så får du inte möjligheten att använda TrackIR (t.ex.) och kan då inte använda funktionaliteten och därför blir det inte så många som spelar flygsimulatorer. Det blir lite själuppfylld profetia över det hela (som fantiastiskt mycket i datorvärlden f.ö.)

Link to comment
Share on other sites

Är det inga nya datorer som har parallellport (skrivarport) och serieport? Hur funkar adaptrar från USB till dessa båda portar? Jag har sett USB till serieport i aktion och det gick snorslött.

Det beror på att serieport (ala RS232) aldrig har varit annat än snorslött.

Jo, man vad gör man om man vill programmera en Atmel Atmega 88? Hade en kursare som körde USB till RS232 men det var helt omöjligt slött. Får väl testa PCI-kort.

Link to comment
Share on other sites

Vad bör man ha för minsta gräns på kragget idag för att orka driva allt man vill ha (cpu, ballt grafikkort, ett par diskar och någon brännare)

 

Om du menar nätaggregat så ligger det på 650-700 W om du vill köra med grafikkort med två processorer. SLI och crossfire ska kräva mindre. OBS! detta är vad jag tror jag och kan inte garantera att det är så, du måste kolla själv.

 

Här under är ett exempel på ett nätaggregat som inte är modulärt (det står så under egenskaper), men vad betyder det?

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=223517

Link to comment
Share on other sites

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=612278

Modulära nätaggregat

Med modulärt menas att kablarna går att lossa från nätaggregatet. Man kan således undvika att få ett "råttbo" av oanvända sladdar. Vissa menar dock att den extra skarven som krävs påverkar strömkvalitén negativt. Dessutom löper man risken att de extra kontakterna börjar glappa om man ofta pillar ut kablarna. Man kan nog säga att denna finess är en smaksak, vissa älskar funktionen medan andra tycker att det kvittar. Ofta kostar modulära nätaggregat några kronor extra.

Link to comment
Share on other sites

Vad bör man ha för minsta gräns på kragget idag för att orka driva allt man vill ha (cpu, ballt grafikkort, ett par diskar och någon brännare)

Addera ihop det du har.

 

image007.png

 

power-consumption_premium.gif

 

Lägg på 20-25W per hårddisk/cdbrännare/etc och 50-70W för själva moderkortet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...