grisbasse Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Tjena! Som en kombination av student och sugen på ytterligare en mission har ja en fråga. Om gudarna e goda och ger mig en befattning i fjärran land så åker jag och tar uppehåll i studierna. Grejen e att jag bor i en studentlägenhet som är avsedd för - just det, studenter. Kan jag bli tvingad att flytta om jag åker på mission, eller faller det på något sätt in under samma kategori som att en arbetsgivare måste ge anställda tjänsteledigt för en mission? Någon som vart i liknande situation innan? /GB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Du borde kunna hyra ut den i andra hand eftersom du kan visa att det bara är ett tillfälligt avbrott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Jag var i samma sits och hade inga problem att vara borta ett halvår. Nationen hyrde helt enkelt ut rummet i andra hand åt mig. Men det är förstås svårt att ge ett generellt svar, du får helt enkelt fråga vad som gäller eftersom det nog regleras i ditt hyreskontrakt snarare än i lag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 (edited) Någon som vet hur det är med en "vanlig" hyreslägenhet då? Kan man bli uppsagd från den "hur som helst" när man är på väg ut?? Jag har ansökt om att hyra ut lägenheten i andra hand men detta godtar inte hyresvärden och han hävdar dessutom att jag inte har någon användning av lägenheten och har nu sagt upp mig. Vad säger lagen??? Jag har visserligen hjälp av HGF men jag vet inte om de känner till hur det är med utlandsstjänstgöring osv. Vad har Ni för erfarenheter??? I need help!! Jag har kontaktat C Pers men inte fått svar än. Ursäktar trådkapningen, men jag tyckte det gick under samma ämne - istället för att påbörja en ny tråd. Edited February 8, 2008 by miss dragon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Hyresvärden kan nog hindra dig från att hyra ut i andra hand, kolla ditt kontrakt - men att han skulle kunna säga upp dig bara sådär känns mer än lagom skumt. Det är inte så att han vill renovera och höja hyrorna..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Hyresvärden kan inte säga upp ditt hyresavtal bara så där för du frågat ang att hyra ut i andra hand (om du inte gjort det fast hyresvärden sagt nej), för fråga får man, ännu är inte det olagligt Bra att du tar hjälp av HGF ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Tjena! Som en kombination av student och sugen på ytterligare en mission har ja en fråga. Om gudarna e goda och ger mig en befattning i fjärran land så åker jag och tar uppehåll i studierna. Grejen e att jag bor i en studentlägenhet som är avsedd för - just det, studenter. Kan jag bli tvingad att flytta om jag åker på mission, eller faller det på något sätt in under samma kategori som att en arbetsgivare måste ge anställda tjänsteledigt för en mission? Någon som vart i liknande situation innan? /GB kan bara svara för hur det funkar här med studentlägenhet och studieuppehåll och då vet jag ingen student som åkt ut bara pga studieuppehåll men kolla med ditt hyresbolag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Hyresvärden kan nog hindra dig från att hyra ut i andra hand, kolla ditt kontrakt - men att han skulle kunna säga upp dig bara sådär känns mer än lagom skumt. Det är inte så att han vill renovera och höja hyrorna..? Enligt lag skall Hyresnämnden medge andra handsuthyrning vid tillfälligt arbete på annan ort... Jag har haft tillfälligt arbete på annan ort sedan mars 07 (slutar detta "lagom" till inryck) och fick det godkänt den gången. Renovera skulle han förmodligen endast göra om han blev tvingad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Någon som vet hur det är med en "vanlig" hyreslägenhet då? Kan man bli uppsagd från den "hur som helst" när man är på väg ut??Jag har ansökt om att hyra ut lägenheten i andra hand men detta godtar inte hyresvärden och han hävdar dessutom att jag inte har någon användning av lägenheten och har nu sagt upp mig. Vad säger lagen??? Jag har visserligen hjälp av HGF men jag vet inte om de känner till hur det är med utlandsstjänstgöring osv. Vad har Ni för erfarenheter??? I need help!! Jag har kontaktat C Pers men inte fått svar än. Ursäktar trådkapningen, men jag tyckte det gick under samma ämne - istället för att påbörja en ny tråd. 1. Jag förutsätter att du har ett normalt bostadshyreskontrakt som gäller tills vidare och där du har normala rättigheter enligt hyreslagen. Har du ett tidsbegränsat hyresavtal eller "rivningskontrakt" motsv. gäller inte hyreslagens normala bestämmelser. 2. Då kan hyresvärden absolut inte säga upp avtalet för "upphörande och avflyttning" så länge du betalar hyra. 3. "En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i dess helhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Tillstånd skall lämnas om 1. hyresgästen på grund av... ....tillfälligt arbete på annan ort... ....eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Tillstånd enligt första stycket skall begränsas till viss tid och kan förenas med villkor. (Jordabalken 12 kap. § 40). "annan befogad anledning" kan exempelvis vara att personen du hyr ut till är bevisat olämplig som hyresgäst. Men det är i alla hänseenden upp till hyresvärden att bevisa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 1. Jag förutsätter att du har ett normalt bostadshyreskontrakt som gäller tills vidare och där du har normala rättigheter enligt hyreslagen. Har du ett tidsbegränsat hyresavtal eller "rivningskontrakt" motsv. gäller inte hyreslagens normala bestämmelser. 2. Då kan hyresvärden absolut inte säga upp avtalet för "upphörande och avflyttning" så länge du betalar hyra. 3. "En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i dess helhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Tillstånd skall lämnas om 1. hyresgästen på grund av... ....tillfälligt arbete på annan ort... ....eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Tillstånd enligt första stycket skall begränsas till viss tid och kan förenas med villkor. (Jordabalken 12 kap. § 40). "annan befogad anledning" kan exempelvis vara att personen du hyr ut till är bevisat olämplig som hyresgäst. Men det är i alla hänseenden upp till hyresvärden att bevisa. 1. Ja 2. Kan, kan han, om jag inte bestrider det så är det "tack och hej" - uppgift från HGF. Han påstår sig ha andra "giltiga skäl", vill inte gå in mer ingående på de här men det har inget med mig att göra för jag har skött mig prickfritt. Min 2a handshyrare är en närstående släkting som inte heller har misskött sig. Hyresvärden har heeeeelt andra motiveringar till varför (för mer ingående detaljer så PM:a mig). 3. Jo det vet jag , jag fick rätt i den frågan i våras (begärde då att få hyra ut till den 31 dec 2007 eftersom jag hade arbete på annan ort t o m det datumet). Begärde återigen i oktober att få fortsätta hyra ut i 2a hand, dels eftersom jag fick förlängt på jobbet men även eftersom jag fick reda på att jag skulle iväg utomlands igen. Men fick "nej" - utan motivering (nästan 2 månader efter jag skickat min begäran - med rek). Jag bestred givetvis och skickade omedelbart vidare till Hyresnämnden. Hyresvärden har sedan dragit ut på det - trots att jag bett om skyndsam handläggningen. Men nu påpekar juristen vid HGF att jag kanske inte kan få fortsatt uthyrning "för jag haft det så länge" - 10 månader anser inte jag som länge... Men som "ensamstående" anser jag mig inte heller behöva en 3a när jag åker utomlands i 8 månader, känns som jag kan göra något bättre för pengarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Tja, om hyresvärden anser sig ha giltiga skäl till att säga upp ditt avtal för upphörande och avflytt, så måste du ha gjort något som ganska allvarligt strider mot hyresavtalets bestämmelser. Om inte hyresvärden är av modell småföretagare/rättshaverist som chansar. Men då skulle å andra sidan HGF ha uppmanat dig att bestrida uppsägningen. Detta eftersom en hyresvärd måste ha mycket starka skäl för att säga upp en bostadshyresgäst för avflyttning. En större fastighetsägare ser till att ha mycket torrt på fötterna innan man säger upp en bostadshyresgäst för avflyttning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Tja, om hyresvärden anser sig ha giltiga skäl till att säga upp ditt avtal för upphörande och avflytt, så måste du ha gjort något som ganska allvarligt strider mot hyresavtalets bestämmelser. Om inte hyresvärden är av modell småföretagare/rättshaverist som chansar. Men då skulle å andra sidan HGF ha uppmanat dig att bestrida uppsägningen. Detta eftersom en hyresvärd måste ha mycket starka skäl för att säga upp en bostadshyresgäst för avflyttning. En större fastighetsägare ser till att ha mycket torrt på fötterna innan man säger upp en bostadshyresgäst för avflyttning. Det här är en privat ägare och hyresgästföreningen har uppmanat att bestrida. Skälen är inte starka och inte hållbara i mina eller HGF ögon. Den "tabben" jag kanske gjorde var att skicka in "brister i lägenheten" samtidigt som jag bestred nejet för andra handsuthyrningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 9, 2008 Report Share Posted February 9, 2008 Problemet är att studentbostäder ofta hyrs ut som "genomgångsbostad" med någon särskild behovsprövningen enligt någon förordning ditten och datten. Vet inte riktigt vad som gäller. Minns bara att sist jag försökte luska ut vad det hela handlade om så var det en väldig sörja. Hyresvärdar förbehåller sig i alla fall rätten att pröva ens behov av studentbostad och säga upp hyresavtalet om ens studentstatus upphör. Jag tror ju spontant att en hyresvärd inte skulle få igenom en uppsägning om man för studieuppehåll och förmodligen inte heller vid studieavbrott om det framgår att det är tillfälligt för kortare tjänstgöring i FM. Men nu sysslar jag i bästa fall med kvalificerade gissningar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Kort kan sägas att rätten till bostad är en mycket starkt reglerad rättighet i svensk lagstiftning. Det vill säga, rätten till att ha en bostad är en grundläggande rättighet och att det är mycket svårt för en hyresvärd att utan gilitgt skäl säga upp ett hyresavtal. Jag tycker det är konstigt att HGF så lättvindigt tycker att hyresvärdens argument kanske håller. Jag skulle försöka få en andra åsikt av en annan jurist på området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Kort kan sägas att rätten till bostad är en mycket starkt reglerad rättighet i svensk lagstiftning. Det vill säga, rätten till att ha en bostad är en grundläggande rättighet och att det är mycket svårt för en hyresvärd att utan gilitgt skäl säga upp ett hyresavtal. Jag tycker det är konstigt att HGF så lättvindigt tycker att hyresvärdens argument kanske håller. Jag skulle försöka få en andra åsikt av en annan jurist på området. HGF har inte sagt att hyresvärdens argument håller! Har jag skrivit fel någonstans?? Det som HGF säger är att jag kanske inte har rätt att hyra ut i andra hand i fortsättningen, inte att det är rätt att jag blir uppsagd. För att räta ut eventuella missar i mina tidigare formuleringar. Men jag har pratat med LEGAD och Pers nu oxå så jag känner mig ganska säker på att jag har rätt, men det är ju fortfarande hyresnämnden som skall besluta i frågan... Beslut om andra handskontrakt kommer att tas i början av mars, jag hoppas att de kan få till beslut om uppsägningen INNAN det är dax för andra handsuthyrningen, för är jag uppsagd lär ju inte andra handskontraktet gå igenom direkt... To be continued... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Besittningsskyddet är starkt som påpekats men det gäller bara om kontraktsinnehavaren är den som är skriven på adressen. Varför skall man ha besittningsskydd om man själv valt att inte bo i lägenheten? OBS, hyptetisk fråga. @Miss D, har jag förstått det rätt om du redan nu har lägenheten uthyrd i andra hand och vill fortsätta med det medan du är i Afghanistan? Jag gissar att problemet är att det är andra gången utan att du bor i lägenheten mellan perioderna som ställer till det för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Besittningsskyddet är starkt som påpekats men det gäller bara om kontraktsinnehavaren är den som är skriven på adressen. Varför skall man ha besittningsskydd om man själv valt att inte bo i lägenheten? OBS, hyptetisk fråga. Därför att man har tillfälligt arbete på annan ort... @Miss D, har jag förstått det rätt om du redan nu har lägenheten uthyrd i andra hand och vill fortsätta med det medan du är i Afghanistan? Jag gissar att problemet är att det är andra gången utan att du bor i lägenheten mellan perioderna som ställer till det för dig. Det är korrekt uppfattat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Jag tror att just det faktum att det först var ett tillfälligt arbete på annan ort och nu ett tillfälligt arbete på ytterligare en annan ort gör att din hyresvärd skapar problem för dig, hur tillfälligt är det då egentligen? Läs mer här under kap 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Jag tror att just det faktum att det först var ett tillfälligt arbete på annan ort och nu ett tillfälligt arbete på ytterligare en annan ort gör att din hyresvärd skapar problem för dig, hur tillfälligt är det då egentligen? Läs mer här under kap 12 Skälen till hans motvilja är helt andra orsaker, men det tänker jag inte gå in på här. Jag har redan lusläst hela jordabalken, hyreslagen osv, osv. Men tack ändå för hjälpen. HGF "äger" nu ärendet och det som sker sker. Jag vill bara att de ska lösa frågan I TID nu eftersom det är lite svårt att börja flytta grejer när man väl sitter nere på CNL i Afghanistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts