Sparf Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 God kväll. Jo jag har en fråga angående kängor i utlandstjänst. Måste man använda Känga 90 eller kan man köpa ett par andra? tänkte på det eftersom jag ska söka till Kosovo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE2 Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 God kväll. Jo jag har en fråga angående kängor i utlandstjänst. Måste man använda Känga 90 eller kan man köpa ett par andra? tänkte på det eftersom jag ska söka till Kosovo. Jaha...du kan köpa ett par andra så länge dom passar till uniformen. /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparf Posted February 8, 2008 Author Report Share Posted February 8, 2008 (edited) Ok, så man behöver inte använda kängorna man får? dvs jag tänkte på om något skulle hända med fötterna. Skador eller liknande att man då inte får någon sjukersättning med mera. Vet ett par som jag kollade in förut som verkade snygga till uniformen och dom är helt underbara att ha på sig. Edited February 8, 2008 by Sparf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Ok, så man behöver inte använda kängorna man får? dvs jag tänkte på om något skulle hända med fötterna. Skador eller liknande att man då inte får någon sjukersättning med mera. Vet ett par som jag kollade in förut som verkade snygga till uniformen och dom är helt underbara att ha på sig. Ja du får köpa egna. Aldrig hört att det gnällts på egna kängor. Om dom är "snygga" är rätt egalt. Så länge som är svarta alt. bruna och är av "militärmodell" bör det inte vara några problem. Mao är Snowjoggers inte aktuellt. Finns att köpa på PX i missionsområdet betydligt billigare än i sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss dragon Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 Finns att köpa på PX i missionsområdet betydligt billigare än i sverige. Jo, fast då gäller det att de ha just "dina" kängor på PX:et. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted February 8, 2008 Report Share Posted February 8, 2008 äsch! Mendl funkar alltid. annars får fötterna anpassa sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparf Posted February 10, 2008 Author Report Share Posted February 10, 2008 Ok. Jo Mendl kanske det blir beror på lite hur det är i Kosovo men vi får se. Någon som varit där och kan rekommendera något? tack för svaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikky Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Finns att köpa på PX i missionsområdet betydligt billigare än i sverige. Jo, fast då gäller det att de ha just "dina" kängor på PX:et. Oftast så finns det ju flera PX att tillgå Och har dem inte just din modell eller strl inne så är det bara att beställa , under tiden så kan man nöja sig med att slita på HM Konungens kängor fram tills dess att de man beställt finns att hämta på PXet. Svårare än så är det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Ok. Jo Mendl kanske det blir beror på lite hur det är i Kosovo men vi får se. Någon som varit där och kan rekommendera något? tack för svaren Meindel Performance eller Lundhags Professional funkar bra i Kosovo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Sommar i Kosovo Meindl Kampstiefel Leicht eller 5.11 HRT Vinter i Kosovo Meindl Performance Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 10, 2008 Report Share Posted February 10, 2008 Min erfarenhet är att tillgång på kängor är högst sporadisk, beställningar funkar väl sådär.. lev. kan ta olika lång tid... Så jag hade inte räknat med att hitta de kängor jag ville ha på något PX, dock är det ju ekonomiskt fördelaktigt att köpa om man hittar rätt modell i rätt storlek. Jag hade rekommenderat att köpa ett par innan man åker ner, då har du bra kängor som du kan använda, hittar du något par som passar när du väl är på plats så är det ju bara att handla, det är ingen nackdel att ha minst 2 par kängor att rotera med. Även vädret ändras ju under en vända så det kan vara bra att ha lite varmare kängor och lite svalare kängor Jag har använt Lowa kängor, modell okänd, under ca: 4 månader och är mycket nöjd med komfort och stabilitet samt hållbarhet mot väta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Jag lånar helt fräck tråden för en snabb och åtminstone hyfsat relaterad fråga: ni som bär gore-tex, high-tec, superkängor - kör ni fortfarande med innerstrumpa+raggsocka? Å ena sidan verkar det vettigt i skoskavsskyddande syfte, men å andra sidan blir det kanske för många lager material? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Jag lånar helt fräck tråden för en snabb och åtminstone hyfsat relaterad fråga: ni som bär gore-tex, high-tec, superkängor - kör ni fortfarande med innerstrumpa+raggsocka? Å ena sidan verkar det vettigt i skoskavsskyddande syfte, men å andra sidan blir det kanske för många lager material?När jag marschar så bär jag en tunn vardagsstrumpa innerst och sedan stålgrå strumpa utanför denna. Den tunna sockan transporterar bort fukten medans den stålgrå binder fukten. Efter 50 min så genomförs kort rast och strumpbyte. Kängorna i sig klarar inte att transportera ut fukten i tillräckligt stor omfattning varvid jag har valt den lösningen. Ingen tejp behövs för att motverka skavsår heller.När jag inte marschar så bär jag en vanlig strumpa i ungefär samma tjocklek som stålgrå men med mer konstfiber i, för att få bort fukten. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Min erfarenhet är att tillgång på kängor är högst sporadisk, beställningar funkar väl sådär.. lev. kan ta olika lång tid... Så jag hade inte räknat med att hitta de kängor jag ville ha på något PX, dock är det ju ekonomiskt fördelaktigt att köpa om man hittar rätt modell i rätt storlek. Jag hade rekommenderat att köpa ett par innan man åker ner, då har du bra kängor som du kan använda, hittar du något par som passar när du väl är på plats så är det ju bara att handla, det är ingen nackdel att ha minst 2 par kängor att rotera med. Absolut rätt tänkt! Är man inte helt nöjd med FMs kängor så är det en futtig utgift att köpa ett par kängor innan man roterar. En utgift motsv 2-3 krogkvällar för något som du trivs med under en hel mission, är det egentligen något att snacka om? Hittar man sen billiga grejjer i området så kan man, om mna behöver, komplettera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Jag lånar helt fräck tråden för en snabb och åtminstone hyfsat relaterad fråga: ni som bär gore-tex, high-tec, superkängor - kör ni fortfarande med innerstrumpa+raggsocka? Å ena sidan verkar det vettigt i skoskavsskyddande syfte, men å andra sidan blir det kanske för många lager material? Jag nyttjar dubbla strumpor, det finns några nya strumpor som är liknande de tunna (värdelösa) ankelsockorna, de påminner i konstruktion om de stålgrå med att de har en förstärkt trampyta så att säga, samt är svarta. De har jag underst och stålgrå överst, lökar jag bara runt utan att gå speciellt mycket är det enkla sockor som gäller, antingen de tunna eller stålgrå. Dubbla sockor tycker jag alltid är att föredra vid arbete, eller fysisk aktivitet i största allmänhet. Det finns ju super-tunna strumpor att köpa från bl.a Brigdedale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keno Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Visste inte att man behövde köpa kängor för att söka... Hursom, Jag har haft mina Meindl på 3 missioner. Jag tycker dom funkar sommar som vinter. //Keno Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts