Jump to content

Skillnad på mönstringen för 50 år sen.

Recommended Posts

Var uppe hos min farfar och på hemvägen slog tanken mig att jag inte visste hur det gick till på den tiden. Pappa berättade att det var som nu med att dom kollade lite olika grejer men det var väldigt "i stora drag". Så jag tänkte ta min del sen få den som kan göra en likadan fast då.. eller ungefär.

1) December kom det lite hälso papper och "du vill göra lumpen.. annars är det brottsligt".

2) Kallese till mönstringen kom i januari. Slutet av februari åkte man upp med andra som fyllde år i en buss som tog en till pliktverket i göteborg.

3) Väl där fick man lite information, en MER och ett wasa knäckebröd ingick också.

4) Första testet blev "teori". En dator som var seg vissade 3-4 alternativ och man skulle hitta lösningen. Blandade övningar, språktest med vad betyder detta ord. Sedan blev det sjuksysten. Synen testades, färgseende också. Hörsel blev man inlåst i ett stort kassaskåp. Lyfta hydralik och cykla på en stillastående cykel var också en utmaning dom bjöd på. Sen pyskolog samtal.

5) Mönstringen klar på 1-2 dagar. Man kommer hem, får vänta ett år för papper. Sen åker man dit och "helvetet" börjar ;)

Är intresserad hur det gått till på 50-60 och 70 talet. Men vill någon annan berätta om t ex 80 eller 90 som spelar det mig ingen roll.

Vet inte om den ska vara i markan då den behandlar lite mer historia än nuvarande mönstringar med mera..

Ungefär samma här.

Året är 93-92 nånting

Fick ett brev 6 månader senare åkte jag med buss till det som då hette KA4. Där fick vi träffa på några nötter till värnpliktiga som sett Full Metal Jacket 30ggr för mycket. Sen fick vi plastskyltar med en nyckel, på plastskylten stod det ett nummer. Det nummret var mitt namn fick vi reda på.

Två timmar senare hade någon supit bort den första Plastskylten.

Sen fick man sitta i en skrivsal och fylla i papper. Jag gjorde det tydligen bra, så jag skulle få göra nått telegrafistprov om jag ville. Detta provet hade jag blivit varnad för så jag sa att jag inte ville.

Sen fick man kissa i en burk efter burkkissandet så skulle man ligga på en brits och andas lugnt under tiden gick det omkring en värnpliktig och tittade på EKG. Efter det fick man gå in å prova styrke grejerna. Här inne stod det en värnpliktig som hade hand om oss och gapade på dom inte fullt så starka.

Detta var dag 1. Någonstans här i mellan var det lunch. På vägen till lunchen påtalades det om vikten att gå i snygga led och hur man gick i takt. Detta misslyckades å den vpl som hade hand om oss fick ett bryt och talade om hur misslyckade vi var (+ en massa annat som han lärt sig av befäl samt sett på filmer) tydligen skulle vi inte få något käk om vi inte gjorde det hela rätt. Tydligen så gjorde vi bra ifrån oss för tillsist fick vi mat. Maten var väldigt god.

Sen åkte vi ner på stan å gick på Kompaniet å drack oss fulla. I vakten när vi skulle in på området fick två som glömt sin inryckningslapp knappt komma in. Sen gick vi till våra logement och där hade vi diskussionsklubb och väckte några som inte borde sova. När vi kom in i byggnaden så gick några in i dom vpl:as tv rum. Där var det fullt av folk för det var porrfilm på tv1000 som dom vpl tittade på med stort intresse.

Dagen efter mådde en del bra andra sämre. Vi blev väckta tidigt och uppställda i två led sen blev vi skällda på för att vi fört ett jävla liv på kvällen. Sen gick vi i två led till frukosten. Då blev han som ledde oss tokig och började gapa om att leden inte såg bra ut. Så fort han vände sig om träffades han av en perfekt snöboll i nacken till våran förtjusning. Detta reagerade han på genom att börja vråla och köra ännu mera filmklyschor. Det resulterade i att han fick ytterligare ett gäng snöbollar på sig. Killen hade då gett upp sina Sgt Hartman ambitioner och gick med oss till matsalen.

Sedan var det doktorskoll med rygg å knä besiktning därefter lång väntan och ögon/öron koll därefter besök hos dom ökända psykologerna. Och psykologen som jag fick var trevlig och vi satt å tjöta lite grann om allt möjligt såsom familj, vänner skola intressen och dittenådatten.

Sen var det dags för att få sin tjänst hos mönstrinsgförrättaren och där blev jag skytte GB infanteriet.

Därefter var det dags att packa ihop och vika våra saker samt lämmna tillbaka nummerskylten och få sina 80 riksdaler. Sedan sa vi hej då till dom trevlig vpl som hade haft hand om oss. Dom som var otrevliga fick i vissa fall ett finger eller något okvädningsord kastat till sig. Dock inte av mig jag var väldigt skötsam hela tiden.

Summa summarum, nu så här tio år senare så var det fortfarande roligt att killen skrek på oss som den idiot han var. Det är fortfarande roligt att han fick snöbollar kastade på sig. Det var dessutom kul att gå ut och dricka öl, och det tycker jag fortfarande.

Ett alternativ till att dricka öl vid mönstringen är att spela poker med väl utvalda personer som aldrig tidigare i sitt liv använt kortlek annat än till än ett spela skitgubbe. Kommer inte ihåg den exakta summan som jag vann men det var +500, polarn drog in mer än det. :D såå, istället för att spendera pengar på krogen och må dåligt dagen efter så kan man använda tiden till att berika sig själv och göra andra fattiga. Ett tips bara, se till att du inte är ensam, stämningen blev rätt hetsk då vissa antydde att jag och polarn fuskade......

Min farfar brukar prata om sin värnplikt som jägargruppchef i Kristianstad (utbildningen fanns bara i några år). På mönstringen så ville han bli ingenjörssoldat eller pilot? Iallafall så fick vissa göra ett jägartest där man skulle gå upp och ned på en bänk i en takt som angavs av en officer som var med vid uttagningen. Så jägartestet är inte helt nytt.

har en släkting som är född 43 han hamnade som pjäsbefäl på HMS Visby (den gamla visby)

det gick till på följande

-Är du van att leda folk?

- eeeh nej jag är ingen ledar typ

-enligt våra papper så var du lagkapten i skol laget i fotboll

Dom hade alltså hittat gamla papper från när han gick i första klass och var lagkapten i skol laget i fotboll och det han hade att välja mellan var antingen flygvapnet eller flottan

-Ja ja jag tar flottan *suck*

Hårda bud på den tiden då det begav sej men han ångrar ingenting iallafall inte högt

När farfar gjorde lumpen gick det till ungefär som följer:

"Är ni sinnesslö?" Nej

"Saknar ni någon kroppsdel?" Nej

"Har ni gått i skolan?" Ja

"Ni bor i dalarna ser jag, då blir det dalregementet! Slut ! frågor ? försent ! Framåt !"

Sen var det väl lite läkartester för att kolla att hjärtat slog och att lungorna inte läckte och så..

Sedan var det inte heller helt frivilligt att genomföra aspirant-skola (tror detta motsvarar ungefär FOK fast ändå inte, men det är inte helt lätt att fråga farfar nuförtiden). Farfar har berättat att kompanichefen tyckte att: "den där Nilsson" (fingerat namn) verkar ju rätt skärpt. Skicka honom på aspirant-skola ! Sen hjälpte det inte hur mycket man protesterade. Fast farfar gick till plutons-furiren som inför komp.ch. intygade att "den där Nilsson" var en dum dj-el som inte dög till nåt! och då kom farfar undan.

Fast det här var 1945 och det var krig i omvärlden (som ni kanske hört talas om ?) så det var väl lite andra förutsättningar...

F ö blev farfar regementsmästare i skytte (Lassie-poäng eller ?)

När farsan mönstrade 1971 (?) berättade han att han inte tålde att se blod så honom gjorde de till sjukvårdsman på Lv5.

Edited by Axial

Hmm hur var det..

1984 i Karlstad.. nej solen sken inte ÖSREGN!

Blev inhysta på regementet där.. minns inte namnet, snabbmarsch ner till mönstringen..

Formering flock :D

Väl inne, skedde allt på löpande band, pissa i plastmuggen, rulla upp ärmen, tjoff ett rör blod.. Ryska kulstöterskor e snygg i jämförelse med dessa sköterskor ,O

Vidare in till synkontroll samtidigt fick man en träbössa i näven, vänster eller högerskytt? hörseltest i en liiiiiten bur, snabb vidare till trampcykeln. Efter detta ut till väntrummet. Väl där fick man höra att man hade god kondition, jepp du hamnar som jägare i Norrland..

Nästa steg läkarundersökning, jaha dra ner byxorna visa dra tillbaka förhuden ok bra nästa..

Sen var der dax för testerna, skriva skriva skriva.. vänta vänta vänta. Lunch *burr*

Psykologdax.. Jaha du skrev att du inte testat knark det var bra.. nästa..

Väntan till dagen slut, ut o göra karlstad i regn.. inte kul.

Nästa dag städa ur rummet, flockmarsch till lokalen.

Fick sitta och vänta, alla utan jag fick göra telegrafiprovet..

Först in till mönstringsförrättaren.

Du ska till P10.. nää Nähä vill hellre till Marinen.. jaha

KA3. han slår i pappret du blir Däcksgruppbefäl så det så...

Och sen hemåt...

shit som folk blev behandlade förr då. Rätt trevligt att mönstra nu för tiden i jämförelse med era berättelser.

Varför har det ändrats? Värnpliktsnytt som lobby verksamhet fanns väl inte då ;)