Jump to content

Värnplikt efter 20.


Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har en fråga till alla här i soldf.

Finns det någon här i forumet som har lyckats få göra vpl några år efter ett nekande från möntringsverket?

 

Jag vet att det är många som missnöjda med mönstringsverkets beslut om man blivit nekad.

Endel tar det med en axelryckning och endel blir deprimerade för livet.

 

Det skulle verkligen vara roligt och inspirerande att höra om någon har lyckats med att göra vpl i senare år.

 

MvH

 

Aron Wiking

Link to comment
Share on other sites

Som jag uppfattat det har du chansen fram tills du är 24. Sen gäller det bara att övertyga Pliktverket. Maila, ring och ge inte upp verkar funka.

Mig veterligen kan man bara göra lumpen på "vanligt" vis om man inte är kvinna. Det där med 24 år är utbildningsreserven, som man kan kallas till om världsläget skulle ändras.

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen kan man bara göra lumpen på "vanligt" vis om man inte är kvinna. Det där med 24 år är utbildningsreserven, som man kan kallas till om världsläget skulle ändras.

Jag var 25 år vid inryck och fick underteckna ett antal papper för att jag juridiskt skulle räknas som värnpliktig (ha samma rättigheter och skyldigheter som de som var <=24 år).

 

/D (som tror sig ha för mycket skäggväxt för att kunna räknas som kvinna)

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen kan man bara göra lumpen på "vanligt" vis om man inte är kvinna. Det där med 24 år är utbildningsreserven, som man kan kallas till om världsläget skulle ändras.

Jag var 25 år vid inryck och fick underteckna ett antal papper för att jag juridiskt skulle räknas som värnpliktig (ha samma rättigheter och skyldigheter som de som var <=24 år).

 

/D (som tror sig ha för mycket skäggväxt för att kunna räknas som kvinna)

 

 

Okej fan vad roligt! då är det inte helt kört för dom som vill pröva sin tur en gång till!

 

Hur var det då att var med en massa skjut glada arton- och nittonåringar?

Du måste ha kännt dig som nån lekfarbror eller nåt? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen kan man bara göra lumpen på "vanligt" vis om man inte är kvinna. Det där med 24 år är utbildningsreserven, som man kan kallas till om världsläget skulle ändras.

Jag var 25 år vid inryck och fick underteckna ett antal papper för att jag juridiskt skulle räknas som värnpliktig (ha samma rättigheter och skyldigheter som de som var <=24 år).

 

/D (som tror sig ha för mycket skäggväxt för att kunna räknas som kvinna)

 

 

Okej fan vad roligt! då är det inte helt kört för dom som vill pröva sin tur en gång till!

 

Hur var det då att var med en massa skjut glada arton- och nittonåringar?

Du måste ha kännt dig som nån lekfarbror eller nåt? :rolleyes:

 

 

Jag var 22 när jag mönstrade, 23 när jag ryckte in och 24 vid muck. Orsaken till den sena mönstringen är att jag bott på Åland fram tills jag var 19, sen föll jag väl ur systemet ett tag när jag missade den egentliga mönstringen, men dom kom tydligen ihåg mig iaf. Blev inkallad, skulle kunnat slingrat mig men ångrar inte en gång att jag gjort lumpen även om man kände sig jävligt vuxen för första gången i sitt liv de första 2 månaderna med alla "snorungar" Som tur var hade jag en KB-elev som var 82:a som mig på logementet. Var väl lite kul också i början när man fick visa hur man viker kläder, diskar och packar väskor åt folk. Sen då förstås tjatet om o köpa ut på systemet... Men efter 2 månader var man verkligen en i gänget. Dock hade ju KB-eleverna lite svårt att få respekt av mig, jag skrattade nästan när de skulle hålla på jävlas i början. Tyckte det var sjukt kul me snorungar som skrek åt mig hur jag skulle klä mig och så. Men jag ville ju inte stöta mig med dem så jag spelade med lite. Det får man ju bjuda på, jag var ju nästan där frivilligt. Då får man ju ta och leka med. Jag ångrar inte en dag så här i efterhand. Nu är man ju i NBG och vill göra utlandstjänst så det var väl inte så tokigt :dribble:

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne 84-84, hade vi en kille som hade legat på sjön, men han kom tillbaka förtidigt och fick göra lumpen som alla andra. Han var 25 eller 26.

 

 

Edit: Och jag som ville stanna på 30 inlägg, så gick jag på en mina. :)

Edited by galnekocken
Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne 84-84, hade vi en kille som hade legat på sjön, men han kom tillbaka förtidigt och fick göra lumpen som alla andra. Han var 25 eller 26.

 

 

Edit: Och jag som ville stanna på 30 inlägg, så gick jag på en mina. :)

 

Min smått galne kusin har nu valt att lämna en kockanställning på en av Stockholms bästa restauranger för att rycka in i finska "amfibiekåren". Han kommer vara 26 i sommar när han rycker in. Så har du finskt pass kan du ju alltid gå den vägen. Fast det är oss få förunnat att ha Sisun i blodet :dribble:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
någon som vet om det går att göra någon militär utbildning efter lumpen, som nåt annat. om man redan gjort lumpen alltså. :)

Det finns alltid en möjlighet att förbättra sina kunskaper via exempelvis Försvarsutbildarnas kurser, eller gå med i Hemvärnet och hålla GU-kunskaperna någorlunda fräscha. Bedöms du som lämplig kan du få gå Hemvärnets befodringskurser och avancera i befattningsstegen från gruppchef, via plutonchef och kompanichef upp till bataljonschef.

Om du däremot åsyftar möjligheten att göra om GU/"lumpen" i en annan befattning är det tämligen ovanligt. Det finns vissa som tvingats avbryta GU:n av någon orsak, men senare blivit frisk/hel och fått göra om den i en annan befattning.

Vad gäller utlandstjänst kan du söka vad du vill, men om du blir antagen till tjänsten beror på om den som rekryterar bedömmer att du är lämplig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...