Jump to content

Köpa f.d. polisbilar - bra eller dåligt?

Apone

Recommended Posts

Jag har kikat runt lite efter olika kombibilar, och funnit att RPS säljer ut en del f.d. polisbilar via Kammarkollegiet och andra bilhandlare.

Flera av annonserna är rätt gamla, vilket ger mig intrycket att folk är skeptiska till dessa bilar.

Är skepsismen välgrundad? Är polisbilar mera slutkörda eller slitna än andra?

Är det inte så att polisbilar må köras lite hårdare i viss mån - men att servicen på dem är desto bättre, dvs de är bättre omhändertagna?

Ex. denna: VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/14580627.htm?ca=11_s

Varför blir den inte såld? För dyr, eller för att RPS har ägt den?

GMY

Polisbilar tenderar att bli väldigt slitna pga av lite olika anledningar. För det första är det många olika förare på varje bil eftersom bilen används dag ut å dag in. Och därmed är det lika många olika körstilar. Man ska också vara medveten om att bilarna nyttjas i biljakter, utryckningar osv där man ibland pressar fordonen extra mycket. I dessa situationer händer det att man tex kör över en refug för att få stopp på en biltjuvs livsfarliga framfart, och då knäcker båda fälgarna fram samt att framvagnen får duktigt med stryk. Den bilen repareras och skickas ut igen, men den kommer aldrig att vara sig lik igen.

Visst är dom duktiga på att serva sina fordon, men efter att ha sett hur bilarna lever så skulle jag inte chansa och köpa en fd polisbil. Man kan ha tur å hitta en bil som är skitbra, okrockad osv men det är nog lättare att vinna 5miljoner på lotto.

Polisbilar tenderar att bli väldigt slitna pga av lite olika anledningar. För det första är det många olika förare på varje bil eftersom bilen används dag ut å dag in. Och därmed är det lika många olika körstilar. Man ska också vara medveten om att bilarna nyttjas i biljakter, utryckningar osv där man ibland pressar fordonen extra mycket. I dessa situationer händer det att man tex kör över en refug för att få stopp på en biltjuvs livsfarliga framfart, och då knäcker båda fälgarna fram samt att framvagnen får duktigt med stryk. Den bilen repareras och skickas ut igen, men den kommer aldrig att vara sig lik igen.

Visst är dom duktiga på att serva sina fordon, men efter att ha sett hur bilarna lever så skulle jag inte chansa och köpa en fd polisbil. Man kan ha tur å hitta en bil som är skitbra, okrockad osv men det är nog lättare att vinna 5miljoner på lotto.

Kan bara hålla med Nifelhel och varna för bilköp.

Tror servicegraden skiljer sig över riket, där större städer nog är att föredra. På de mindre vet jag om två exempel där "garagegubben" rationaliserats bort så de som kör blivit ansvariga för vård och lätt service....

...Det har inte fungerat något vidare. En sak är tex att de skor/kängor som poliser nyttjar är grovmönstrade och drar med sig snö/lera in i bilen. Städas inte detta bort på ett bra sätt så lägger det sig i klädseln som till slut börjar mögla och ruttna.

De brukar även ofta bli skeva och allt som har med krängningshämmare och dämpning att göra måste du kolla.

Den privatverkstad (drivs av brandmän/poliser och är till för desamma samt deras familjer) jag brukar serva min bil hos har ex trafikbilar som utlåningsfordon och det är en intressant upplevelse varje gång.

Förövrigt står just 9-5 kombi -01 inte så högt i kurs. Går 15 på dussinet om man jagar beg. bil. Andrahandsvärdet är inget vidare och ska man köpa en så är det med all säkerhet bättre att köpa privat eller lösa ett befintligt leasingkontrakt (finns iofs inte så många leasade 01or längre).

Att den dessutom gått som polisbil torde sänka intresset rätt rejält som det sagts tidigare.

Något som jag oundvikligen börjar tänka på när det gäller polisbilar är vad för folk som har transporterats i baksätet och framför allt vad dom HAR GJORT där... (skitit/pissat på sig, spytt, blodat ner osv). Förvisso har dom skynken av nån sorts kraftig galon motsv. men en skvätt här och där av allehanda kroppsvätskor har nog allt kommit direkt på sätet.

:D

Har tittat in ett antal fd polisbilar som varit till salu. Förutom ovan nämnda så är det dessutom en massa radioapparater, antenner, hundburar och andra extraprylar som har plockats bort, kan bli en hel del fula hål och dylikt.

Har tittat in ett antal fd polisbilar som varit till salu. Förutom ovan nämnda så är det dessutom en massa radioapparater, antenner, hundburar och andra extraprylar som har plockats bort, kan bli en hel del fula hål och dylikt.

Samt syltmunkar, kaffe, McDonalds.. *f´låt*

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...