Jump to content

Skytteplutonbefäl

Recommended Posts

Hej!

Jag mönstrade igår och fick satt som första val skytteplutonbefäl. Vilket jag var väldigt nöjd över i början. Fick nu höra av en "kompis" att plutonsbefälen bara sitter i en vagn och skriker och att alla soldater hatar plutonsbefälen, och även att det inte skulle vara fysiskt ansträngande.

När jag hör detta så blir jag väldigt besviken och vill givetvis inte vara plutonsbefäl. Jag bad trots allt om en rätt fysiskt krävande utbildning, och eftersom jag fick 8/9 på befälslämplighet så blev det ju bara befälsposter som jag kunde välja.

Det jag undrar över nu är om Skytteplutonbefäl verkligen är som han säger? Jag vill ju själv vara med och slita i skogen och inte sitta på en vagn och vara hatad av alla :) .

Bör kanske påpeka att det var då på p4 som tjänsten är, och mitt andrahandsval blev MP/säk-gruppbefäl, och tredjehandsval blev Skyttegruppbefäl.

Ni som har tid och är snälla kan ju gärna berätta lite om dessa tjänster och om det verkligen är så här.

Mvh Persson

Hej!

Jag mönstrade igår och fick satt som första val skytteplutonbefäl. Vilket jag var väldigt nöjd över i början. Fick nu höra av en "kompis" att plutonsbefälen bara sitter i en vagn och skriker och att alla soldater hatar plutonsbefälen, och även att det inte skulle vara fysiskt ansträngande.

När jag hör detta så blir jag väldigt besviken och vill givetvis inte vara plutonsbefäl. Jag bad trots allt om en rätt fysiskt krävande utbildning, och eftersom jag fick 8/9 på befälslämplighet så blev det ju bara befälsposter som jag kunde välja.

Det jag undrar över nu är om Skytteplutonbefäl verkligen är som han säger? Jag vill ju själv vara med och slita i skogen och inte sitta på en vagn och vara hatad av alla :) .

Bör kanske påpeka att det var då på p4 som tjänsten är, och mitt andrahandsval blev MP/säk-gruppbefäl, och tredjehandsval blev Skyttegruppbefäl.

Ni som har tid och är snälla kan ju gärna berätta lite om dessa tjänster och om det verkligen är så här.

Mvh Persson

Du kanske ska omvärdera din "kompis", han har tydligen ingen aning om vad han pratar om...

• Super Administrators
Hej!

Mvh Persson

Huruvida du sitter och skriker och huruvida du är hatad är helt upp till dig som ledare. Oavsett vilken befälsroll du har så kan du alltid se till att du får både skrika och bli hatad eller inte. Det är en del av utmaningen du har som ledare.

Okej. Men är tjänsten lika fysisk krävande som att var vanlig Skyttesoldat? Är det som han säger att man mest sitter i en bil/vagn och inte är med och "sliter" med dom andra soldaterna?

Okej. Men är tjänsten lika fysisk krävande som att var vanlig Skyttesoldat? Är det som han säger att man mest sitter i en bil/vagn och inte är med och "sliter" med dom andra soldaterna?

Du kommer få en betydligt mer krävande tjänst än de som sitter bak och åker taxi...

Slutsats:

Vedor, om du rycker in som GA700 på P4 så kommer du få en rolig, krävande och väldigt givande utbildning. Lyssna inte ett dugg till vad din "kompis" tror sig veta. Det är bra att du frågade här, annars kanske du hade gjort något förhastat, som att byta inskrivning ex.

Slutsats:

Vedor, om du rycker in som GA700 på P4 så kommer du få en rolig, krävande och väldigt givande utbildning. Lyssna inte ett dugg till vad din "kompis" tror sig veta. Det är bra att du frågade här, annars kanske du hade gjort något förhastat, som att byta inskrivning ex.

Gäller både P4 och I19, och antagligen P7 också..

En fråga till.

Gör ett plutonsbefäl baskerprov precis som soldaterna? Eller varierar det lr gör man det inte alls?

Visa mig var i UniR det står att basker är ett utbildningstecken... Baskerprov är något fjams som amf har kommit på, fast på tiden de var KA. Så baskern är ett förbandstecken alltså görs det inte några prov för att få denna tygbit. Det är min enkla åsikt, sedan att ett stort antal officerare kapitalt har misslyckats att läsa reglementen är tyvärr inte mitt fel.

Vi kanske ska lämna baskerfrågan och fokusera på andra viktiga saker...

För att besvara frågan istället för att hänga upp sig på baskernojan:

Utan att känna till hur pansarfolket gör, så skulle jag bli väldigt förvånad om inte plutonschefen gör samma baskerprov som soldaterna. Det är liksom det som är den största vitsen med sådana övningar, att foga samman grupperna och plutonerna rejält.

Med viss reservation dock, sådana däringa pansartanks har jag bara sett på bild

Nope den är 330 dagar som dom flesta utbildningarna. Rycker ett PB in tidigare än soldaterna? Tänker att soldaterna kanske har svårt att acceptera en kille som varit där lika länge som dom helt plötsligt blir deras befäl och att dom nu ska ta order av honom?

Nope den är 330 dagar som dom flesta utbildningarna. Rycker ett PB in tidigare än soldaterna? Tänker att soldaterna kanske har svårt att acceptera en kille som varit där lika länge som dom helt plötsligt blir deras befäl och att dom nu ska ta order av honom?

Nej, du rycker in samtidigt som alla andra. Det ställer högre krav på dig som ledare, och innan du påbörjat någon form av ledarskapsutbildning, eller åtminstone befattningsutbildning om du hamnar som vagnschef, kommer du antagligen få höra "Varför ska jag lyssna på dig? Vi har ju exakt samma utbildning!" en del, och det blir upp till dig att förtjäna dina soldaters respekt.

En chef utses ovanifrån, en ledare underifrån. Det är alltid bra att tänka på när man är i någon form av chefsposition.

Lycka till i din framtida befattning, och jag är säker på att din tid på P4 kommer vara kanon!

Jag vill inte skrämma upp dig nu. Men bara för att du fått ett papper av pliktverket där det står en jävla massa sörja så betyder inte det att läget är det samma när du väl står vid grinden. Eller ens efter du gått in. Att du är uttagen som chef av något slag kan inte ändrar hur som helst. Men bara för att det står GA700 på din lilla lapp så betyder inte det att du ska få bossa över en 90vagn.

Kan bara hålla med föregående talare, att föra befälet över 2-3 grupper i strid är utan tvekan det roligaste man kan göra (enligt min ringa mening). Tyvärr fick jag som gruppchef inte tillfälle att göra detta mer än under SIB-utbildningen, men om du har tur då kommer du ägna större delen av din värnplikt som chef avsuttna skyttet (tillsammans med stf plutch). Vi hade dock inga vpl närstridsledare, men jag antar att Skånings kommer fortsätta utbilda såna. Du får väl helt enkelt hålla tummarna :rolleyes: