Jump to content

Förslag på vin för långförvaring?

Apone

Recommended Posts

Hojk!

Jag har en idé om att spara undan några viner till 2015 för ett jubiléum, och min fråga till er blir då vilka förslag ni kan tänkas ha som klarar av ~7 år i en mörk och sval källare?

Främst är jag intresserad av Valpolicella-viner, men också givetvis Bordeaux och även Bourgogne. Har ni andra förslag är detta givetvis också intressant.

Pris är givetvis en faktor, ju lägre pris desto flera flaskor.

Tror ni att trappister klarar av att lagras så länge? När blir de "over the hill" normalt sett?

GMY

Hojk!

Jag har en idé om att spara undan några viner till 2015 för ett jubiléum, och min fråga till er blir då vilka förslag ni kan tänkas ha som klarar av ~7 år i en mörk och sval källare?

Främst är jag intresserad av Valpolicella-viner, men också givetvis Bordeaux och även Bourgogne. Har ni andra förslag är detta givetvis också intressant.

Pris är givetvis en faktor, ju lägre pris desto flera flaskor.

Tror ni att trappister klarar av att lagras så länge? När blir de "over the hill" normalt sett?

GMY

Med lite tur kan du få lite tips på vinklubben

Om man inte är ett dugg intresserad av att lagra utan bara dricka, helst snabbt och mycket (och i söta damers sällskap), är mitt tips Masi Valpolicella. Ett av husets favoritviner...

/M, student med rödvinständer

Om man inte är ett dugg intresserad av att lagra utan bara dricka, helst snabbt och mycket (och i söta damers sällskap), är mitt tips Masi Valpolicella. Ett av husets favoritviner...

/M, student med rödvinständer

Masin är absolut "standard" även här, men som du säger så är det för omedelbar konsumtion.

Det ser ut att bli ett besök på Regeringsgatan snart!

Jag skulle kika efter en Brunello di Montalcino av 2001:s årgång - vilka fortfarande borde kunna hittas på Systembolaget utan att vara helt extremt dyra (3-400/kr).

BdM 2003 kommer med all sannolikhet att vara väldigt bra viner för lagring också, men det är antagligen svårt att hitta några på marknaden ännu.

Själv funderar jag på att köpa en låda var av något lämpligt till barnen med deras eget födelseår som årgång (2004 och 2006) som de kan få i 20-årspresent. 04-an borde vara läge att köpa snart. Vete fasen vad man vågar satsa på dock.

Själv funderar jag på att köpa en låda var av något lämpligt till barnen med deras eget födelseår som årgång (2004 och 2006) som de kan få i 20-årspresent. 04-an borde vara läge att köpa snart. Vete fasen vad man vågar satsa på dock.

Om det nu gäller så lång tid kanske en andel i Mackmyra vore något?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...