Jump to content

Utländsk radio i högtalarna?

Spook

Recommended Posts

På nätterna när jag sitter vid datorn och har högtalarna på, ej med musik. Så hörs det röster väldigt tyst, någon utländsk radio. Hörde att de sa "Yugoslavian goverment" på engelska med brytning nyss.

Vad beror detta på? Vad är det som sänds? Någon som har något liknande? Är det en radiosändare i högtalarna?

Inga konstigheter. Det är vanlig radio. Är våglängden rätt går det att få mottagning på det mesta. Vanligt förekommande i replokaler då gitarrister och basister lätt får in de mest absurda kanaler (kortvåg?) på förstärkaren, har för mig att det beror lite på hur sladden ligger. En signalist kan säkert förklara bättre.

Vi har ju även den gamla skrönan om att det går att få in radio i tandfyllningarna. Det kanske är en Klintbergare, jag har ingen aning.

De spionerar på oss... :surprise:

Förmodligen.

Eller så fungerar lagningen i dina tänder som mottagare som sedan sänder ljudet vidare till högtalarna. Visserligen avfärdat av programmet Mythbusters men det kan vara med i konspirationen

Ett tredje senario är:

http://www.rsmh.se/rostratt-2.htm

;-)

Inga konstigheter. Det är vanlig radio. Är våglängden rätt går det att få mottagning på det mesta. Vanligt förekommande i replokaler då gitarrister och basister lätt får in de mest absurda kanaler (kortvåg?) på förstärkaren, har för mig att det beror lite på hur sladden ligger. En signalist kan säkert förklara bättre.

Det där känner man igen :)

Jag misstänkte att det var Reverb-delen i min stärkare som var boven i dramat (fjäderreverb)

När jag var ung (eller snarare yngre) runt 1990 vill jag minnas att man kunde höra skumma saker i telefonen hemma. Efter att man ringt ett samtal och den andra lagt på kunde man höra en kvinnoröst som pratade på något östeuropeiskt språk, antagligen ryska. Ofta lät det som om hon rabblade någon form av sifferserier. Vad var det för något? Rysslands Fröken ur? :wub:

• BlåGul -1

Detta är klassiskt. Jag har samma fenomen i mina PC-högtalare.

Tidigare när jag lirade musik så uppstod det med ojämna mellanrum och den gemensamma nämnaren är slaskiga kablar. På PC-högtalarna så är kablaget ganska dåligt och inget man byter ut men kablar till gitarrer mm bör man satsa på och byta ut när detta uppstår.

/K

När jag var liten så var det vanligt förekommande härute i bushen, är öppet landskap åt alla håll så man kunde få in lite allt möjligt. Min bror och jag hade walkie-talkies som vi lekte med och de fick också in en hel del skumma saker, vid en storövning här (på den tiden det fanns) så var det massor av aktivitet i dessa. :camo:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...