Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Världens största konventionellt drivna ubåt sjösatt i Japan

Recommended Posts

Från kockums.se:

 

Högtidlig sjösättning i Japan med Stirling

 

Den första av tre ubåtar i klass 16SS har sjösatts under en högtidlig ceremoni vid Mitsubishi Heavy Industries varv i Kobe, Japan. Ubåten är den första i serien och försedd med Kockums luftoberoende Stirlingmotorer. Ubåten fick namnet Soryu och är 84 meter lång och på 4200 ton. Omkring 200 inbjudna gäster hade samlats och stabschefen för Marinen, amiral Yoshikawa, skar enligt japansk tradition repet vid sjösättningen. Soryu kommer att levereras till marinen i mars 2009.

 

- Det här är den första japanska ubåten i serietillverkning som försetts med Kockums Stirlingmotor och det är därför ett viktigt steg i det samarbete vi har med Japan kring Stirlingmotorer. Det visar också att vi med vår AIP-teknik är världsledande då japanerna är kända för att välja det bästa. Inte minst HMS Gotlands samövningar i USA under två har också bevisat Stirlingteknikens styrka, säger Kockums VD Gunnar Larsson i en kommentar.

 

Japan har under många år haft ett program för utvärdering av Stirlingmotorn med sikte på att utrusta sina nya ubåtar med den tekniken.

 

Efter mycket letande lyckades jag även hitta några små bilder på den nya ubåten på Ships of the World:

 

New SS SORYU launched on 5 December (bilderna tyvärr inte klickbara :surprise: )

 

Notera att Soryu endast är 2,3 m längre än sina nära systrar i Oyashio-klassen (som jmf så är Näcken 8 m längre än sina systrar, och Södermanlandsklassen är 12 m längre). Däremot så har Soryu ett betydligt större deplacement på 4,200 ton i u-läge (mot 3,500 ton för Oyashioklassen). Uppenbarligen så har man lyckats bygga in Stirlingsektionen på ett mycket "smidigt" sätt i den befintliga Oyashio designen. Nu är väl frågan om man också kommer att konvertera några befintliga ubåtar av Oyashioklassen. Samtliga enheter av denna senaste japanska ubåtsklass är nämligen yngre än tio år, även om nu den japanska självförsvarsflottan tenderar att byta ut sina enheter i ett jämförelsevis högt tempo:

 

Oyashio class submarine

 

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket kul för våra vänner vid kockums

 

sen vad de tagit bort för att få plats med stirlingmaskineriet är en bra fråga för få in det på 2,3m är ett intressant projekt. Sen påverkar det ju att Soryu har två meter större diameter än Söd/Näk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mycket kul för våra vänner vid kockums

 

sen vad de tagit bort för att få plats med stirlingmaskineriet är en bra fråga för få in det på 2,3m är ett intressant projekt. Sen påverkar det ju att Soryu har två meter större diameter än Söd/Näk.

 

Jo precis. Det hon inte har på längden har hon nog i diameter så att säga. Hittade en video som visar sjösättningen den 5 December, och inkopierad text i slutet av videon verkar bekräfta min misstanke om att hon har fyra Stirling motorer om vardera 75 KW (inte en på 75 KW som wikipedia säger :baskerFN: ):

 

Sjösättning av nya SS 501 Soryu (Obs 26,2 MB!)

 

 

Dessutom hittade jag ett par bilder av något större format på Soryu:

 

soryu001.jpg

 

soryu014.jpg

 

 

Hon verkar ha lite av den tyska U31 i designen tycker jag, om än i lite större format förstås.

 

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soryu hette väl ett Hangarfartyg under VK2 ?

 

Jovisst, de bägge systerhangarfartygen Soryu och Hiryu sänktes bägge under slaget om Midway.

 

Soryu class

 

Svenska marinen använde ju ett kryssarnamn till de senaste ubåtarna av Gotlandsklassen. Intressant nog så har ändå japanerna använt namnet på ett av hybrid slagskepp/hangarfartygen under 2 VK till den nya helikopterjagarklassen (läs: helikopterhangarfartygsklassen):

 

Hyuga class helicopter destroyer

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mycket kul för våra vänner vid kockums

 

sen vad de tagit bort för att få plats med stirlingmaskineriet är en bra fråga för få in det på 2,3m är ett intressant projekt. Sen påverkar det ju att Soryu har två meter större diameter än Söd/Näk.

 

Jo precis. Det hon inte har på längden har hon nog i diameter så att säga. Hittade en video som visar sjösättningen den 5 December, och inkopierad text i slutet av videon verkar bekräfta min misstanke om att hon har fyra Stirling motorer om vardera 75 KW (inte en på 75 KW som wikipedia säger 8-/ ):

 

/Per

 

4 x 75 kW är ju bara runt 408 hk, stämmer det verkligen? Används de bara vid "smygdrift" (eller vad man nu kallar det)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soryu hette väl ett Hangarfartyg under VK2 ?

 

Jovisst, de bägge systerhangarfartygen Soryu och Hiryu sänktes bägge under slaget om Midway.

 

Soryu class

 

Svenska marinen använde ju ett kryssarnamn till de senaste ubåtarna av Gotlandsklassen. Intressant nog så har ändå japanerna använt namnet på ett av hybrid slagskepp/hangarfartygen under 2 VK till den nya helikopterjagarklassen (läs: helikopterhangarfartygsklassen):

 

Hyuga class helicopter destroyer

 

/Per

 

Ubåtarna har fått jagarnamn i Sverige(efter landskapsjagarna), tidigare hade de djurnamn. Landskap och städer verkar tyvärr vara det enda politiskt korrekta numera. Egentligen borde ju de sista Visby korvetterna få namn efter de svenska sjöhjältarna Ehrenskiöld och Nordenskiöld för följa namntraditionen från stadsjagarna som följts av korvetterna.

Edited by Psilander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte bara ersätta blybatterierna med Li-ionbatterier och behålla AIP?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte bara ersätta blybatterierna med Li-ionbatterier och behålla AIP?

 

Ingen aning varför man inte väljer detta, men valet att bara byta batterierna (i stället för att installera Stirling AIP tillsatsmaskineri) kan ju också ha att göra med att man vill sänka kostnaderna för de nya ubåtarna. Japan har ju aviserat att man vill öka antalet operativa ubåtar för att möta hotet från den växande kinesiska marinen, och detta görs då på flera sätt inkl. att förlänga tjänstgöringstiden för befintliga ubåtar och även bygga fler nya ubåtar av Soryu-klass.

 

I valet hur man på bästa sätt ökar undervattensuthålligheten på ubåtar så verkar det som om vissa mariner mer eller mindre glömt bort en aspekt i det hela (eller en aspekt man åtminstone inte prioriterar), och det är stryktåligheten på systemen. Varken Li-ionbatteritekniken eller bränslecelltekniken har väl gjort sig kända för nån större stryktålighet. Svenska marinen å andra sidan har alltid lagt stor vikt vid stryktåligheten mot undervattensdetonationer vad gäller svenska ubåtar (inkl. de med Stirlingmotorer).

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

En snabb titt på den senaste japanska ubåten SS Kokuryu: http://www.abc.net.au/news/2015-12-13/japan's-secret-submarines-revealed/7022560

 

Man kan inte undgå att tänka att en hel del av det som förs fram som unikt för dessa ubåtar har svenska ubåtar varit utrustade med i generationer. Jag tänker då på saker som gummibeklädnad av skrovet, X-roder och naturligtvis Kockums' Stirling tillsatsmaskineri (och som vanligt numera så är i artikeln 'Stirling' naturligtvis stavat som den engelska valutan ;-)).

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

En snabb titt på den senaste japanska ubåten SS Kokuryu:

 

<a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="http://www.abc.net.au/news/2015-12-13/japan"href="http://www.abc.net.au/news/2015-12-13/japan" s-secret-submarines-revealed="" 7022560"="">/Per

Fungerande länk:

 

http://www.abc.net.au/news/2015-12-13/japan's-secret-submarines-revealed/7022560

 

"The Hull is the key to the Soryu's strength and its ability to drive deep. It is made with special steel and the Japanese say that through

precision engineering they have come as close as possible to what submariners call the perfect circle."

 

Vad menas med: "the perfect circle"?

Edited by vikingman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man försöker att göra ett ubåtsskrov så perfekt cirkelformat som möjligt då denna form är den starkaste som finns sett till materialvikt och volym i och med att varje punktstöds och stöder en annan på lika långt avstånd från mitten. Varje "orund" bit kan vara katastrofal när det kommer till att motstå hydrostatiskt tryck på skrovet, eftersom ett fel på endast 0,5% kan sänka trycktåligheten på skrovet på den punkten med 35%. Och i och med att ett skrov endast är så starks som sin svagaste punkt är det oerhört viktigt att de inte deformeras av någon orsak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Submarine Matters har publicerat mer info om Soryu Mk2 som ska få Li-Ion batterier istället för Stirling maskineri. Det blir alltså fr.o.m. den 11:e ubåten som detta sker, och den kan vara i tjänst 2020. Första ubåten i världen med Li-Ion batterier. Man undrar ju verkligen om detta är genomtänkt med tanke på vad som hände med Boeing's 787 Dreamliner.

 

http://gentleseas.blogspot.se/2017/01/lithium-ion-battery-arrangements.html

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Submarine Matters har publicerat mer info om Soryu Mk2 som ska få Li-Ion batterier istället för Stirling maskineri. Det blir alltså fr.o.m. den 11:e ubåten som detta sker, och den kan vara i tjänst 2020. Första ubåten i världen med Li-Ion batterier. Man undrar ju verkligen om detta är genomtänkt med tanke på vad som hände med Boeing's 787 Dreamliner.

 

http://gentleseas.blogspot.se/2017/01/lithium-ion-battery-arrangements.html

 

/Per

Hm..

 

Det finns åtminstone 2 miljarder mobiltelefoner med Li-Ion batterier (egentligen ackumulatorer).

 

Både Dreamliner och Samsungs katastrofer hade väl att göra med att man försökte tillämpa teknik agressivt, före teknologin var färdig för det. Man skruvade för hårt helt enkelt.

 

Låt oss se hur japanernas försök utfaller. Vi vet det nog om några år..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japan to equip future Soryu-class submarines with lithium-ion batteries

Det blir alltså fr. o. m. den 11:e ubåten av Soryu-klass som man byter från Kockums Stirling AIP system till Lithium-Ion batterier. Förmodligen kommer väl denna subklass att få något ändrade dimensioner (kortare kanske?) och benämnas Soryu Mk2 eller Soryu batch 2. Enligt artikeln så finns tecken på att även nästa klass av japanska ubåtar kommer att få Lithium-Ion batterier.

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första japanska ubåten JS Ōryū (SS-511) med Lithium-Ion batterier i stället för Stirling AIP har trätt i tjänst:

 

JMSDF Commissioned its 1st Li-Ion Battery Submarine SS-511 JS Ōryū おうりゅう

 

De första två ubåtarna (nr 11 och 12 av Soryu-klassen) kommer förmodligen att användas som försöksfartyg för den nya batteritekniken. Själv har jag lite farhågor mot att använda potentiellt brandfarliga Li-Ion batterier i en ubåt. Det har ändå hänt att de fattat eld ombord på flygplan. Hur kommer en ubåt med Li-Ion batterier att kunna motstå undervattensexplosioner? Fördelarna är väl att man får extra utrymme ombord som kan användas för mer batterier och ett mindre komplext maskineri. Tiden får utvisa om detta är den bästa lösningen.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...