Jump to content

Säkerhetskopiera hårddisken


Kustbo

Recommended Posts

Hur säkerhetskopierar jag hela min hårddisk enklast??

 

Jag vill alltså få med allt på den inkl instalerade program, inställningar och allt annat och självklart alla arbeten, så hur gör man lättast då, ämnet blev aktuellet när sekundärburken rasade i veckan så om primärburken rasar med vill jag kunna skaffa en ny tom burk och ladda in allt som fanns på den gamla och vara tillbaka på samma nivå som innan raset!!

 

Har en 250GB extern hårddisk med USB anslutning som lagringsenhet.

 

Tacksam för tips

Link to comment
Share on other sites

Det finns många sätt beroende på hur jobbigt du vill ha det och hur rörigt du har det ;)

 

backupporgram brukar ha en den fördelar med att dom tänker på det du inte tänker på. Dom kör när operativet kör och det går att återställa delar och versioner av filer..

 

diskdupliceringsprogram exempelvis ghost kopierar allt men kräver i sin tur en del fixande för att funka och återställningen är inte direkt så enkel..dessutom kräver dom flesta att man startar om datorn..

och väntar nån timme på att det ska bli klart..vilket ingen orkar och således skiter i backuppen..

 

 

en pryl från unixvärlden som heter deltacopy..aka rsync kanske kan vara ett alternativ?

http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp

 

allt beror på vad och vilken nivå du vill hamna på....

 

Men om du har en grund i att det görs en kontroll av förändrat material varje timme så har du rätt stor säkerhet..

Du har nästan lika stor om du kör RAID1.. dvs låter hårdvara se till att 2 hårddiskar är identiska..

Link to comment
Share on other sites

Problemet med det du vill göra är att du får verligen med allt... d.v.s. all gammal skit. Datorn mår avsevärt bättre av en "ren" installation och ett återställande av program genom att installera dem på nytt.

 

Men om det inte är ett issue... då är program som Ghost bra. Och till skillnad från Tinhead...

 

diskdupliceringsprogram exempelvis ghost kopierar allt men kräver i sin tur en del fixande för att funka och återställningen är inte direkt så enkel..dessutom kräver dom flesta att man startar om datorn..

...skulle jag vilja påstå att Ghost är tvärsimpelt.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

det enklaste är att skapa minst två partitioner. en med operativsystemet och alla programm och en dom du bara sparar dina filer på.

 

då är det rätt enkelt att installera om hela rasket om det skulle haverera och du behöver inte bekymmra dig om att förlorar viktiga filer.

 

nackdelen med ghost om du skall ha ALLT i en ghost-fil är att den kommer bli ENORM då ALLT packas ner i filen.

 

och skulle nu det värsta inträffa så du måste skaffa en ny burk så kommer det ändå med största sannolikhet inte fungera ändå utan sluta med blå-skärm eftersom drivrutinerna inte kommer att passa till den nya hårdvaran.

Link to comment
Share on other sites

det enklaste är att skapa minst två partitioner. en med operativsystemet och alla programm och en dom du bara sparar dina filer på.

 

En partitionerad hårddisk är dock inte till någon större glädje om det är disken som havererar, vilket näst efter strömförsörjningen väl är den komponent som är mest benägen att haverera.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Rensade ut min bärbara nyligen, totalrensade och installerade om allting på nytt.

Tänkte även jag ta en backup när jag fått tweakat windows till hur jag vill ha det.

Men men, har en äldre version av ghost och den vill inte kännas vid vista, suck, eller om det var tvärtom.

 

Satt och funderade en stund och kom fram till att det egentligen inte spelade någon roll. Om det tar en stund att installera om windows så wtf. Ok att hämta alla uppdateringar etc är ett himla väntande men det går det med.

Jag nöjer mig med att göra som jag brukar, bränna ned alla bilder,dokument etc som är av värde på cd/dvd ett par gånger om året så får det vara bra med det.

Link to comment
Share on other sites

Ok lite olika tips här, jag gör så idag att jag kopierar allt arbete och bilder mm. som jag vill ha kvar till externa disken så det är sparat redan idag, men det jag tänkte på var såna program som jag köpt ärligt via nätet och inte har några skivor på och då blir det ju lite puligt med återinstalation och accesnycklar mm.

 

Men det kanske som sagt blir konflikt med nya burken ändå med gamla verisoner och drivrutiner så jag ändå måste göra om det, partioner är jag ingen vän av även om det har vissa fördelar men det strular jämt när jag försökt så jag återgår till en enda disk varje gång.

 

Behöver inte så hög säkerhet att den backupar flera gånger om dagen utan snarae med 1-2 veckors mellanrum lite varierande på vad jag har för arbeten på gång för stunden vad är lättast då, manuellt kopiera till externa disken eller köra Ghoost??

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

 

 

Hmm... Tänkte inte på det :surprise:

 

Då kör jag vidare med min nuvbarande taktik så bör det funka bra alltså?

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Hmm... Tänkte inte på det :surprise:

 

Då kör jag vidare med min nuvbarande taktik så bör det funka bra alltså?

Liten varningsflagg här: tänk på att nedladdade program på nätet kan ha utgått i den version som du har nyckel för! Kolla eller spara den gamla installationsfilen.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Hmm... Tänkte inte på det :surprise:

 

Då kör jag vidare med min nuvbarande taktik så bör det funka bra alltså?

Liten varningsflagg här: tänk på att nedladdade program på nätet kan ha utgått i den version som du har nyckel för! Kolla eller spara den gamla installationsfilen.

 

/J

 

Kan det vara så illa!!

 

Jag har försökt förut att bränna en CD med såna program som backup och när jag blev tvungen att använda dem så gick det inte att installera via min CD det fattades filer så min sk säkerhetsbackup var värdelös, vad hade jag gjort fel då måntro??

 

Finns det någon patentlösning på att göra fungerande backup CD på nedladdae program som faktiskt funkar när det är behov av återskapande??

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon patentlösning på att göra fungerande backup CD på nedladdae program som faktiskt funkar när det är behov av återskapande??

Det är att spara installations-filen vid köptillfället och lägga den på CD/annan back-up media.

 

Redan installerade program kan ofta inte backas upp annat än om det är specifikt gjorda portabla versioner. De flesta program lägger till saker i Windows-registret (Registry) och dessa kan inte backas upp på ett bra sätt.

 

EDIT: vissa tillverkare erbjuder ny nyckel för nya versioner, så länge du har den galma att visa upp. Och även om du kanske inte kan få en ny nyckel för de nyare versioenrna gratis har så gott som alla rabatt för köp av nyare versioer om du har en gammal nyckel.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

 

Tänk bara på att vid haveri så är troligen även alla mail och sparade adresser borta.

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

 

Tänk bara på att vid haveri så är troligen även alla mail och sparade adresser borta.

 

 

Sant och det är ju inte bra, kan man kopiera dem som vilken mapp som helst och även favoriter i webbläsaren är ju illa om dem försvinner eller måste det till någon annan metod, ??

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Hmm... Tänkte inte på det :surprise:

 

Då kör jag vidare med min nuvbarande taktik så bör det funka bra alltså?

Är det en installationsfil eller en cd/dvd-image du har tankat hem? Om det är det senare så är det ju enkelt att bränna ut programmet på en cd/dvd och sedan skriva upp nyckeln i fodralet... Är det en installationsfil du har fått hem ser jag inte varför det inte skulle gå att bränna den tillsammans med en textfil med nyckeln på en skiva.

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Hmm... Tänkte inte på det :surprise:

 

Då kör jag vidare med min nuvbarande taktik så bör det funka bra alltså?

Är det en installationsfil eller en cd/dvd-image du har tankat hem? Om det är det senare så är det ju enkelt att bränna ut programmet på en cd/dvd och sedan skriva upp nyckeln i fodralet... Är det en installationsfil du har fått hem ser jag inte varför det inte skulle gå att bränna den tillsammans med en textfil med nyckeln på en skiva.

 

 

Jaha och hur vet jag skillnaden på dessa då??

Kan erkänna att jag är en renodlad mjukvaruanvändare som inte har varken kunnande eller är road av det bakomliggande tekniska som instalationer och annat mickel så därav mina knepiga frågor.

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Tänk bara på att vid haveri så är troligen även alla mail och sparade adresser borta.

Sant och det är ju inte bra, kan man kopiera dem som vilken mapp som helst och även favoriter i webbläsaren är ju illa om dem försvinner eller måste det till någon annan metod, ??

Mail kan vanligtvis kopieras till hårddisk via en "Exportera"-funktion i mailprogrammet. Kolla dokumentationen för ditt program. Vissa mailprogram kan till och med exportera rubbet, d.v.s. även all mailkontoinformation.

 

Favoriter hittar du som en mapp i C:\Documents and Settings\<Ditt Användarnamn> och heter - mycket intuitivt - Favorites. Bara att kopiera till backup. (Om du inte kör FireFox, Opera eller slika wannabes... igen: kolla dokumenationen).

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Ett hett tips när det gäller vad du ska göra av backupen är att:

 

-Förvara inte backupen hemma!

 

Ha den på jobbet, förvara den hos en släkting men absolut inte hemma hos dig!

 

 

För när skiten träffar fläkten så kommer du att förstå varför.....

 

 

/M

*En som vet*

Link to comment
Share on other sites

Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Tänk bara på att vid haveri så är troligen även alla mail och sparade adresser borta.

Ifall man nu inte lagrar sina mail på mailservern. Då blir det där med backup ock sådant någon annans problem. (Se Telia :))

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Köpta program via nätet är ju busenkla att handha. Det är ju bara att ladda ner igen om man behöver installera om. Access nycklarna finns ju normalt i email eller på papper man fått efter berställning.

Tänk bara på att vid haveri så är troligen även alla mail och sparade adresser borta.

Sant och det är ju inte bra, kan man kopiera dem som vilken mapp som helst och även favoriter i webbläsaren är ju illa om dem försvinner eller måste det till någon annan metod, ??

Mail kan vanligtvis kopieras till hårddisk via en "Exportera"-funktion i mailprogrammet. Kolla dokumentationen för ditt program. Vissa mailprogram kan till och med exportera rubbet, d.v.s. även all mailkontoinformation.

 

Favoriter hittar du som en mapp i C:\Documents and Settings\<Ditt Användarnamn> och heter - mycket intuitivt - Favorites. Bara att kopiera till backup. (Om du inte kör FireFox, Opera eller slika wannabes... igen: kolla dokumenationen).

 

/J

 

 

OK hittade Exportfunktionen i Outlook Express 6 som jag använder och markerade Inkorg och Skickat som jag ville ha och den exporterade dem men sen kan jag inte hitta dem exporterade filerna som jag ju vill ha in på externa disken, var hamnar det som den exporterade ??

 

Det gick även att exportera Adresser men det tar jag när jag fått reda på hur jag får det dit jag vill.

Link to comment
Share on other sites

OK hittade Exportfunktionen i Outlook Express 6 som jag använder och markerade Inkorg och Skickat som jag ville ha och den exporterade dem men sen kan jag inte hitta dem exporterade filerna som jag ju vill ha in på externa disken, var hamnar det som den exporterade ??

 

Det gick även att exportera Adresser men det tar jag när jag fått reda på hur jag får det dit jag vill.

Kör inte OE själv... men alla svar borde finnas här:

http://support.microsoft.com/kb/270670

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips:

 

Skippa OE och kör Mozilla Thunderbird istället, http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/

 

Fördelar: Alla mail mail ligger kvar på mail-servern, så du kan lösa dina mail från flera olika datorer. Skulle datorn haverera ligger dina viktiga mail kvar på servern.

Spamfilter! Behöver ingen närmare förklaring.

Jäkligt eneklt att importera dina konto-inställningar från OE vid installation

Link to comment
Share on other sites

Fördelar: Alla mail mail ligger kvar på mail-servern, så du kan lösa dina mail från flera olika datorer. Skulle datorn haverera ligger dina viktiga mail kvar på servern.

Eh, va?! :rolleyes: Nu du med oss skämtar aprillo. Det där är inte TB-specifikt. Alla POP3-klienter - inklusive OE - kan ställas in på att lämna mail kvar på servern.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Eländes elände :rolleyes:

 

Jag gjorde som Microsoft skrivit i manualen över säkerhetskopiera E-post och allt vekade gå bra, men så lade det av och jag uppmandes att starta om OE då får jag besked om att den inte kopierat utan raderat allt som fanns i mailen så nu är det bara tomt kvar!

 

1200 in och 1100 ut bara borta, och enligt bredbandsleverantören så har dem ingen backup hos sig när jag hämtat ner mailen till mig, så har någon vänlig själ några bra tips på hur jag gör nu??!!

 

Känner mig minst sagt nerslagen nu då det mesta av mailen är jobbrelaterade och viktiga.

 

 

J-Star:

Vad menar Du med att man kan ställa in för att lämna mailen kvar på servern kan det rädda mig och hur ser jag om det är så för mig??

Link to comment
Share on other sites

@j-star

 

oh, tusan, hade jag ingen aning om.

normal-användarna har nog ingen som helst aning om att den funktionen finns OE, ännu mindre aning om hur den aktiveras.

 

hur akiveras den?

tror Kustbo hemskt gärna vill veta!

 

 

 

ställer mig i skamvrån en stund. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, detta blir på engelska:

 

Menyn Tools -> Menyalternativet Accounts -> Dubbelklicka mailkontot i fråga -> Tryck på fliken Advanced -> Längst ned under rubriken Delivery finns checkbox att trycka i.

 

Vad gäller förlorade email i Ouitlook Express så finns det många shareware program på nätet som kan rädda borttagna mail. Googla på "deleted mail outlook express". Dock ingen garanti för att de kommer att fungera i det här fallet.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Ok, detta blir på engelska:

 

Menyn Tools -> Menyalternativet Accounts -> Dubbelklicka mailkontot i fråga -> Tryck på fliken Advanced -> Längst ned under rubriken Delivery finns checkbox att trycka i.

 

Vad gäller förlorade email i Ouitlook Express så finns det många shareware program på nätet som kan rädda borttagna mail. Googla på "deleted mail outlook express". Dock ingen garanti för att de kommer att fungera i det här fallet.

 

/J

 

 

Tackar den rutan är numera ikryssad, synd bara att jag inte vetat om denna förut, men man lär så länge man lever :)

 

Har pratat med lokala dataverekstan och dem ska föröska hjälpa mig, så håll tummarna för mig att dem lyckas :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Ok, detta blir på engelska:

 

Menyn Tools -> Menyalternativet Accounts -> Dubbelklicka mailkontot i fråga -> Tryck på fliken Advanced -> Längst ned under rubriken Delivery finns checkbox att trycka i.

 

Vad gäller förlorade email i Ouitlook Express så finns det många shareware program på nätet som kan rädda borttagna mail. Googla på "deleted mail outlook express". Dock ingen garanti för att de kommer att fungera i det här fallet.

Tackar den rutan är numera ikryssad, synd bara att jag inte vetat om denna förut, men man lär så länge man lever :D

 

Har pratat med lokala dataverekstan och dem ska föröska hjälpa mig, så håll tummarna för mig att dem lyckas :dribble:

Här kommer då så klart en varning (igen): Tänk på att de flesta e-post leverantörer har en gräns på hur mycket du får ha i din mailbox. När en mailbox blir full... då blir det vanligtvis trassel.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Så har dommen fallit efter besök hos verkstaden och div försök med recover program men det är oreparerbart borta, har iaf lärt mig en läxa så det ska förhoppningsvis inte behöva hända igen.

 

Tackar för alla tips uppskattas :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...