M Andersson Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Berättade för min arbetsgivare att jag vill ha tjänstledigt för att jag blivit uttagen tillKS08. han hotade med att jag inte skulle ha något jobb att komma tillbaka till när jag kom hem. Någon som har några tips på vad jag kan göra för att ha jobbet kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bri_span Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) Citat från www.mil.se: Får min arbetsgivare neka mig tjänstledighet för tjänstgöring i Utlandsstyrkan? Utbildningen inför och tjänstgöringen i Utlandsstyrkan lyder under Totalförsvarspliktlagen. Det innebär att en arbetsgivare är skyldig att ge dig ledighet och att ta tillbaka dig efter tjänstgöringens slut. För att detta ska gälla krävs av dig att du informerar din arbetsgivare så tidigt som möjligt om dina planer. Därför ska du tala om dels när du skickar in din ansökan och framförallt omedelbart när du har blivit uttagen. Länk, klicka sedan på "vanliga frågor". Edited February 18, 2003 by bri_span Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Det enda som gäller är nog att fortsätta diskutera med arbgivaren, tyväär. Rent juridiskt kan du ju inte få sparken under tiden du är tjänstledig, men däremot kan tyvärr skälet arbetsbrist komma på tal efter man kommit hem. Då får man tyvärr blanda in facket och motsv. Ingen rolig sits när det blir på det här sättet! BTW, hur länge har arbgivaren vetat om att du ska åka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Källa: Citat: "RÄTT TILL TJÄNSTLEDIGHET Tjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt, vilket medför att du har rätt till tjänstledighet samt att du inte kan avskedas på grund av att du antagits för tjänstgöring i utlandsstyrkan. Det gängse är att arbetsgivaren beviljar obetald ledighet. Du uppmanas med eftertryck att meddela din arbetsgivare omgående dels när ansökan insänts, dels om du har blivit uttagen!" -Slut citat. Sen tycker jag att du ska ställa dig frågan om du vill arbeta ho någon som hotar med avsked om du åker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Berättade för min arbetsgivare att jag vill ha tjänstledigt för att jag blivit uttagen tillKS08. han hotade med att jag inte skulle ha något jobb att komma tillbaka till när jag kom hem. Någon som har några tips på vad jag kan göra för att ha jobbet kvar. Närt jag åkte (BA10) så erbjöd Swedint hjälp till alla som hade problem med arbetsgivaren. Kan ju vara bra att kolla om du inte har den goda smaken att vara med i facket. Klart är i alla fall att arbetsgivaren inte har någon som helst rätt att neka dig ledigt, eller särbehandla sig pga ledigheten. På´rom bara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Så står det i lagen, men det finns alltid kryphål med den mindre nogräknade arbetsgivaren tyvärr...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Andersson Posted February 18, 2003 Author Report Share Posted February 18, 2003 Jag sa till när jag sökte och berättade att jag blivit uttagen igår. Fick brevet från swedintb förra veckean. Någon annan som blivit utsatt för liknande situation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Jag hade ett litet problem inför BA10 ja med (Hej Knekt! ) Jag hade blivit provanställd på 6 mån, och det skulle ju övergå till en tillsvidare-anställning om jag inte misskötte mig. Samma dag som missionsutb. skulle börja så var det min första dag som tillsvidare-anställd. Först ville arbetsgivaren att jag skulle välja mellan missionen eller jobbet, om jag skulle åka till Bosnien så sade jag adjö till en jobbet, ungefär. Jag pratade med facket och det visade sig att även om jag var provanställd så hade jag precis samma rätt till tjänstledighet som en tillsvidare-anställd skulle ha. Det hade varit skillnad om jag hade varit anställd t.ex. under någon form av projektanställning eller någon annan liknande form av tidsbegränsade anställningar som förekommer. Detta hade jag ingen aning om när jag skrev på mina anställningspapper. Tack till facket som hjälpte mig då! (Senare visade jag min riktigt solidariska sida och gick ur SIF, men det är ju ennan historia...) Jag fick i alla fall både behålla jobbet och åka på mission. Sen kan man ju fråga sig om man ens vill tillbaka till en arbetsgivare som jävlas, men här var det frågan om ett ganska stort företag med flera hundra anställda och det var personalavdelningen som jäklades med mig. Mina "egna" chefer hade inget emot att jag åkte, så jag var välkommen tillbaka enligt dem, och det kändes ju viktigare. Så det beror väl på om man vill bråka eller om man känner att man vill tillbaka dit efter missionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Blir nog ingen bra stämning på arbplatsen om man trots arbgivarens inställning åker, och sedan kommer tillbaka efter genomförd mission. Då skulle iaf jag starkt överväga att byta jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Nä, kanske lika bra det så slipper man ju även kommentarer som: "Höhö. Hur många XXX:ar/er sköt du där nere då? Höhö.". För mig funkade det bra eftersom det för min del var helt ointressant var pers.avd. tyckte om det hela, dom såg jag aldrig mer till ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillebror81 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) JAg blev uppsagd ca1månad efter att jag förklarat för min arbetsgivare att jag var utagen till KS08 blev jag uppsagd med anledningen att företaget hade för lite att göra men det var nog bara halv sanningen. Skit samma jag övervägde ändå att byta jobb. Men även om dom hade sagt till mej att välja mellan jobbet eller missonen så hade jag valt missionen i 11 fall av 10. Edited February 18, 2003 by Lillebror81 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Ring till SWEDINT och snacka med Förbandsjuristen eller nån Personalman. Det här problemet måste ju dykt upp tusentals gånger sedan 1960, så de vet nog hur problemet skall lösas?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Nä, kanske lika bra det så slipper man ju även kommentarer som: "Höhö. Hur många XXX:ar/er sköt du där nere då? Höhö.". För mig funkade det bra eftersom det för min del var helt ointressant var pers.avd. tyckte om det hela, dom såg jag aldrig mer till ändå. Sant! Vad Pers tycker, tänker och säger struntar man i ! Viktigast att man är överens med sina närmaste chefer, och för min del har det funkat bra, än så länge.....*ta i trä* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Jag berättade för min chef att jag övervägde att söka, han svarade på följande sätt: "Söker du nåt sånt så slår jag ihjäl dig." Till saken hör att jag arbetar som CNC-operatör och maskinställare på en väldigt liten mek. verkstad och skulle jag vara tjänstledig för en mission eller besluta mig för att inte jobba 60-timmars veckor så vore det finito med firman. Lite synd för mig, men eftersom jag gillar mitt jobb så stannar jag hemma och gör min plikt i prostata-gerillan istället för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Jag berättade för min chef att jag övervägde att söka, han svarade på följande sätt: "Söker du nåt sånt så slår jag ihjäl dig." Till saken hör att jag arbetar som CNC-operatör och maskinställare på en väldigt liten mek. verkstad och skulle jag vara tjänstledig för en mission eller besluta mig för att inte jobba 60-timmars veckor så vore det finito med firman. Lite synd för mig, men eftersom jag gillar mitt jobb så stannar jag hemma och gör min plikt i prostata-gerillan istället för. Hoppas du har lön efter hur oumbärlig du är för den firman då ?! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Hoppas du har lön efter hur oumbärlig du är för den firman då ?! B) Lön? Vad är det? Jag tjänar så att det räcker och blir mycket över dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Trevligt! Då är det du som bjuder på krogen nästa gång då hör jag ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts